![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
Quote:
http://e24.no/boers-og-finans/article3019063.ece
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Oi oi oi, og det i en måned hvor det var påske i fjor!!!!!!!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,836
|
![]()
Dette er vel omtrent som forventet og man regner med å se en nedgang på 15-20% gjennom hele året.
Men kabinfaktoren har ihvertfall krøpet seg opp til 64,5%, imotsetning til Februar som var nede på 50-tallet Så blir det spennende å se når Q1 tallene kommer om hvem av SAS og Norwegian som har rødest tall. "Core SAS" vil tidligst ha noen virkning fra Q2, mest sannsynlig først fra Q3 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,485
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Kabinfaktoren øker vel i takt med antall ruter som blir lagt ned vel..
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Når jeg ser dypere i tallene, tror jeg desverre at jeg må korrigere deg ENGM RAMP
![]() SAS hadde ikke 16.7% nedgang i antall passasjerer, men en nedgang på 9,3%. Derimot sank trafikknedgangen målt i RPK med hele 16.7 prosent, samtidig som den tilbudte kapasitet målt i ASK ble redusert med 3.7 prosent. Nedgangen i SAS Norge, Sverige og danmark (ikke IC) var på 12,3%, samtidig som at kapasiteten gikk ned med hele 17.9%. Jeg må trekke litt tilbake mitt tidligere innlegg, da jeg kun så på tallene som ble presentert i tråden. Bildet ser faktisk ikke så mørkt ut som man skulle tro, selv om man må ta påsken inn i betraktningen. Det er Europa rutene og IC rutene til SAS som virkelig faller. Det samme gjør de intra skandinaviske rutne. SAS IC har mistet 1/4 av de reisende! Innenriks er det spesielt den svenske trafikken som synker kraftig. Svensk innenriks: -14,4% Dansk innenriks: -2,1% Norsk innenriks: - 2,0% Trafikken til SAS NO i sin helhet skiller seg godt ut fra resten av virksomheten. Legg merke til at SE og DK faller henholdsvis dobbelt og tre ganger så mye i antall passsasjerer som SAS NO! SAS SE: -11,6% SAS DK: - 17,9% SAS NO: - 6,5% Det bør også nevnes en virkelig god nyhet. Widerøe hadde en økning på 13,7%.
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 07-04-2009 at 15:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Du verden
![]() ![]() Bare korriger i vei ![]() ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Alarmerende tall sammenlignet med de andre flyselskapene paa SAS sin stoerrelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Den lavere kabinfaktoren i mars skyldes for en stor del påsketrafikken i mars 2008. Kabinfaktoren er erfaringsmessig særlig høy i høytider. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,485
|
![]() Quote:
Ja, du har nog rätt i det. Var SAS egen kommentar i rapporten som jag fångade upp: "The Norwegian domestic traffic grew on southern Norwegian routes, but decreased on the longer northern routes due to Easter occurring in April this year." Alltså, verkar var lite komplext vad beträffar norsk inrikes. Vet inte om samma gäller de långa linjerna inom Sverige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Samtidig er det beviselig færre flygninger i påskeuken enn ellers i året. Langfredag er bl.a. ikke noen særlig god dag for spotting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
|
![]()
Ok, er det noen som kan komme med fakta(les begrunnet svar) på om påskemåneder har flere eller færre passasjerer enn en tilsvarende måned uten påske? For nå er det kommet like mange synsinger om dette som antall innlegg.
Så, SAS krymper på grunn av påsken mens Noorwegian vokser til tross for påsken? Er det dette som er status per nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]()
Vet ikke svaret, men det er ingen umulighet at en høytid (Leisure-tid) virker forskjellig på et nettverksselskap som har 70% forretningstrafikk og et selskap som har mye leisure-trafikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Aviation Junkie
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
|
![]() Quote:
Så er jo spørsmålet om hvordan påsken innvriker på antall solgte passasjerkilometer neste ut. Er det endring i reisemønster i en påskemåned i forhold til en vanlig tilsvarende måned? Konklusjonen når det kommer til trafikktallene for mars 2009 blir da som følger: SASNO transporterte færre antall passasjerer i mars 2009 enn mars 2008, til tross for at påsken tilsier at utviklingen burde vært motsatt. Så SAS NO har en reell nedgang i mars 2009 som er større enn det tallene tilsier, hvis en korrigerer for påsken. Det blir spennende å se når april-tallene kommer, slik at vi kan sammenlikne mars og april 2008 mot mars og april 2009. Last edited by SAJblue; 08-04-2009 at 12:30. Reason: skrivefeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Husk nå på at SAS har kuttet kraftig i avgangene siden i fjor. At de dermed frakter færre passasjerer er kun som forventet.
Når det gjelder påsken, så går det knapt nok avganger fra Skjærtorsdag til 1.påskedag, sammenlignet med normalt torsdager og fredager, samt søndager som er tunge transportdager. Dermed går det totale transporttallet ned ganske så kraftig. I tillegg er forretningstrafikken i de tre dagene i påsken svært så bergenset. Dermed blir trafikktallene kraftig redusert i påsken som helhet, selv om det er stor trafikk, og fulle fly i palmehelgen, og 2.påskedag. Når det gjelder DY, så har de fått inn noe sånt som 5 B738 siden mars i fjor, og det har gått ut 2 MD80er. At de derfor frakter flere passasjerer, burde heller ikke komme som noen stor overraskelse. Just my 2 cents. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,251
|
![]()
Hvis jeg har forstått det riktig så er vel de kuttene som så langt er utført, gjennomført for å kvitte seg med daukjøtt - altså for å slippe å frakte dårlig luft og tomme usolgte seter unødvendig mye - og heller prøve å fylle opp de gjenværende avgangene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Joda, det kan du si, men økningen i kabinfaktor er mindre enn de antallet seter de har kuttet i frekvens. De har derfor en netto nedgang. De flyr derfor med en stor del dårlig luft fortsatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Passasjertallene for Rygge oktober | Geiraage | Flyforum | 0 | 11-11-2010 07:03 |
Passasjertallene for HAU har eksplodert i juni | LN-KGL | Flyforum | 4 | 11-07-2008 10:01 |
Passasjertallene for Juni på OSL / CPH / ARN? | ENGM RAMP | Flyforum | 29 | 06-07-2007 20:17 |
SAS Passasjertallene økte i april | LN-BIZ | Flyforum | 11 | 13-05-2006 12:57 |