![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det dukket opp et interessant bilde i dag, med et spørsmål:
http://www.jernbane.net/forum/forums...d=51250#M51250 Det er en SAS DC-8 ppå Flesland i 1974 men med teksten "Thai International" over hele siden. Det er sikkert noen her som vet hvorfor det flyet så ut slik det gjorde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
SAS var med på å starte opp Thai i sin tid (og hadde vel også eierinteresser!?), og det ble benyttet både DC8´ere og Caraveller i den bemalingen inntil de fikk sine egne fly!
VC-10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
DA Thai Intl i sin begyndte at flyve til Australien benyttede de ofte et SAS fly, enten en DC8-62 eller DC8-63....De fløj ud til BKK som SAS og fik så sat Thai titler på...Læg mærke til at der på den afbillede DC8-63 står SAS på motorerne
hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Litt mer kan du finne her: http://no.wikipedia.org/wiki/Thai_Airways_International og her http://www.thaiair.com/about-thai/co...en/history.htm
Men - det skal vel ikke store nettsøket til for å finne mer info ang. dette ![]() VC-10 Last edited by VC-10; 30-03-2009 at 19:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Takk for at du linket til det bildet, laurenz !
Detter er LN-MOY, "Eirik Viking". Jeg kan huske at jeg så den slik på Fornebu i den aktuelle perioden. Sammen med LN-MOU og SE-DBH ble den overraskende tatt ut av SAS trafikk og solgt til Thai, men mens de to andre gikk til Thai til sommerprogrammet i 1974, ble LN-MOY beholdt til høsten kom. Dette bildet er sikkert fra 1974, jeg fant et annet bilde fra Frankfurt, som viser at det gikk i SAS trafikk i et hybridskjema. Åke Hall skriver i sin bok om "Luftens Vikingar" at LN-MOY var delvis utleid til Thai fra mai til oktober 1974. Ironisk nesten, så har AeroClassics laget denne i 1:400, men desdverre glapp det på registreringen, så modellen har "LN-MOI" ![]() Flott bilde fra Jernbane.net !!!
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly Last edited by Fellowship; 30-03-2009 at 20:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Fint bilde av LN-MOY der ja. Takk for at du delte linken med oss som ikke vandrer så ofte i togkretser.
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I begynnelsen på 70tallet så jeg på Sola DC-8-33,Caravelle og DC-9-40 i Thai farger.DC-8en gjekk ruten BGO-SVG-LHR noen dager.Alle disse flyene var i kun THAI farger
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det stemmer nok, 3(?) DC-8-30 ble solgt til Thai da de var "ferdige" hos SAS, og da var det nok en som gikk for SAS før levering. Minst en av 20 DC-9-41 som var hos Thai da de var helt nye, kom tilbake og gikk en kort stund i Thai farger før den ble malt om. En av Caravellene som kom tilbake gikk også en periode i Thai farger. Alle disse finnes på airliners.net. Og det meste av dette var i 1970-71.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det ble skrevet noe om dette temaet SAS/Thai på flyhistorisk forum i denne tråden:http://forum.flyprat.no/showthread.p...t=Thai+Airways
Fellowship, det var bare 3 DC-9-41 som var utleid til Thai tidlig på -70 tallet ikke 20.(OY-KGG/HS-TGM og LN-RLR/HS-TGN/LN-RLD) og i tillegg SE-DBW noen mnd. i 1971. Dette flyet ble ikke omregistrert. Men det var nok bare en aldri så liten tastefeil går jeg ut fra.;-)
Mad dog... Last edited by LN-MEH; 31-03-2009 at 20:51. Reason: tyrkleif:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
for all del, tastefeil, ja!! Jeg mente at det var 2, ville adlri skrevet at det var 20..., huff, jeg hadde det litt travelt på jobb, og skulle av gårde i to møter før en hyggelig lunsj seinere på formiddagen. Da ble det litt tidspress, men jeg ville bare kommentere dette som jeg syntes var så morsomt på forumet. Godt det er noen som leser... ![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS DC8 | krølle | Flyhistorisk forum | 2 | 21-07-2018 22:54 |
EX SAS DC8-63 still going strong | sk931 | Bilder & foto | 1 | 25-06-2009 11:42 |
SAS DC8 OYKTC | sk931 | Flyforum | 3 | 20-06-2009 18:38 |
SAS Dc8 i 1/400... -Nå begynner det... | G-COLE | Samlerhjørnet | 1 | 18-06-2008 20:47 |
SAS DC8 | putzmeister | Samlerhjørnet | 5 | 07-05-2007 08:46 |