Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2009, 17:58   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Øya - AES - OSL

Her kommer en liten utvidet tripreport. Hjemreisen etter årets juleferie skulle egentlig skje forrige søndag, men ble utsatt nesten en uke pga sykdom. Jeg fikk booket meg en billett med SAS fra AES til OSL lørdag kl 1425. Ca 1250 kr for denne billetten. Litt ergerlig at den kostet 400 kr mindre da jeg sjekket dagen før jeg bestilte.

Øya jeg reiste fra ligger noen øyer nord for Vigra. Transportalternativer er bil-ferge-bil eller bil-hurtigbåt-bil. Hurtigbåten går bare 3-4 ganger om dagen, så det er ikke alltid så lett å finne en flyavgang som passer. I tillegg må man jo legge inn usikkerhetsfaktorer som vær, vind og andre årsaker til forsinkelser som kan oppstå.

Denne gangen gikk det realtivt lett å finne en avgang som passet. Første etappe: Bil Steinshamn-Myklebust. Min fars nye Golf gjorde nytten, selv på smale og lettere isete veier.

Neste etappe var med en båt som var omtrent like ny som bilen: Tidevind! Møre og Romsdals Fylkesbåtar har tapt anbudet på alle hurtigbåtene i fylket, og Tide har nå tatt over. En fordel er helt nye båter. Utsikten er bra, med større vindu enn den gamle "Fjørtoft". Det ble nytt medbrakt: Brød m/diverse julepålegg og klassikeren for oss møringer: Pærebrus! Det var ellers vindstille, men noen snøybyger underveis. Det tar 1 time og 10 min fra Myklebust til Valderøyas hurtigbåtkai.

Jeg hadde bestil taxi på forhånd og fikk en grei bekreftelse per SMS under båtreisen. Da jeg kom opp på kaia rådet det reneste kaoset, ikke skjønte jeg noe av dette, da det bare var 5-6 passasjerer fra båten jeg kom med. Det viste seg at bussen hadde sviktet båten som kom fra Hareid. Drosjen jeg hadde bestilt ville ha med noen småbarn (inkludert et spedbarn) og ba meg vente 10 min. Visstnok skulle det gå 4-5 drosjer i skyttel pga denne manglende bussen. Jeg hadde ikke veldig god tid, men tenke jeg kunne vente 10 min - ville uansett rekke innsjekkingen. En annen mente at jeg burde få være med i en annen bil (det var enkelte privatpersoner som tilbød seg å kjøre andre når de likevel hadde plass). Men så viste det seg likevel at det ble plass i drosjen. Dama som jeg hadde ofret taxien for mente hun skulle betale, men jeg foreslo vi betalte halvparten hver. Og slik ble det: Egentlig ikke så ille med 100 kr for taxi på denne strekningen..

Ved innsjekkingen var det usedvanlig mye folk, og vi kom akkurat bak en buss. På Vigra viste det seg at samtlige bagasjebånd stod. Bagasjen kunne kun tas gjennom luka for spesialbagasje! Makan til kaos, som ble enda verre av at annonseringen var dårlig. Jeg fikk tilfeldigvis med meg at strekkode og fingeravtrykk måtte registreres før jeg stilte meg i kø. Ikke alle fikk med seg dette, og ble tydelig irritert over manglende informasjon.

Etter en stund begynte de å prate om at det burde dannes to køer, en for SAS og en for DY, som skulle gå en halvtime senere. Dette ble ikke gjort før jeg var ferdig sjekket inn. Det er ombygging på Vigra, og sikkerhetssjekken foregår nå før man går opp i kafeen i andre etasje.
Det var fullt og ganske kaotisk i kafeen også. Men ombordstigningen begynte kjapt, og det var bare å stille seg i kø. Og så var det å gå ned den provosoriske trappa ned på bakken. Visstnok er det slik at utenlandsavganger skal foregå fra 2. etg i fremtiden. Skal være ferdig til sommeren, trur eg.

Hadde sjekket inn på forhånd og valgt sete 4A. Dette skulle være en utmerket plass. Men det satt en 11-12-åring på plassen min som reiste alene. Jeg nevnte dette for flyvertinnen, som sa at hun hadde gitt ham lov til å sitte der, så kunne jeg velge om jeg ville ha plassen eller ikke. Nå vil jeg nødig jage bort barn som reiser alene, så nøyde meg med 4B. Greit for en slik kort reise, men hadde det vært en lengre tur ville jeg nesten hatt litt kompensasjon for å gi bort plassen min på denne måten... Beinplassen på denne 737NG var for øvrig meget bra på rad 4.

Kapteinen kom på og forklarte at det ville bli en 15-20 min forsinkelse pga bagasjeproblemene og måking etter en snøbyge. Flyturen gikk udramatisk, men med en ganske bratt start fra Vigra og nord-øst. Mange som ville ha gratis kaffe på denne turen. Selv var jeg tørst etter all jobbingen med drosje og køståing, og bestilte meg selv en Ringnes pils for å feire at det var lørdag og at reisen tross visse problemer så ut til å gå greit.

Landing noe sent på OSL. Gate helt ytterst, så et stykke å gå. Men det gjorde ingenting, for det ble en del venting på bagasjen. Akkurat så mye venting at det ble 15 min venting på Flytoget også.

Oppsummert: En fin SAS-reise, tross alt. Reiste med DY oppover, men deres mer "ribbede" fly med reklame og for korte seterygger (det individet jeg reiste med) virker noe billigere. Så når alt ellers er relativt likt, foretrekker jeg SAS.

Bildetekst:
1. Valgte den nyeste bilen som transportmiddel.
2. Smale og isete veier ute på øyene...
3. Store vinduer gir flott utsikt om bord i Tidevind
4. Nordvestlandsk julebrunsj
5. Meget provosorisk trapp på Vigra
6. Trapp
7. Tidevind legger til kai. Fin båt!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Velg bil.jpg
Views:	749
Size:	103.0 KB
ID:	20898   Click image for larger version

Name:	på veg.jpg
Views:	751
Size:	53.0 KB
ID:	20899   Click image for larger version

Name:	salong (2).jpg
Views:	740
Size:	47.5 KB
ID:	20900   Click image for larger version

Name:	medbrakt (2).jpg
Views:	746
Size:	83.5 KB
ID:	20902   Click image for larger version

Name:	vigra spesial (2).jpg
Views:	733
Size:	59.2 KB
ID:	20903  

Click image for larger version

Name:	opp trappa (2).jpg
Views:	211
Size:	50.3 KB
ID:	20904   Click image for larger version

Name:	tidevind.jpg
Views:	203
Size:	49.0 KB
ID:	20906  

Last edited by AirbusTrond; 05-01-2009 at 07:27.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 12:11   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Øya - AES - OSL

Takk for rapport og hyggelig lesning. Hvordan var kabinfaktoren i 73G'en? Ser at Norwegian har fått opp prisnivået på Ålesund-ruten sin, men tidtabellen er fortsatt relativt begrenset med en avgang morgen, ettermiddag og kveld fra Oslo og en morgen, formiddag og ettermiddag fra Ålesund. Hvordan har de blitt tatt i mot Ålesund?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 12:38   #3
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: Øya - AES - OSL

Ahhhh... Syltaflesk og fårerull!!!! mmmmmmmmmmm
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 13:03   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Øya - AES - OSL

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Takk for rapport og hyggelig lesning. Hvordan var kabinfaktoren i 73G'en? Ser at Norwegian har fått opp prisnivået på Ålesund-ruten sin, men tidtabellen er fortsatt relativt begrenset med en avgang morgen, ettermiddag og kveld fra Oslo og en morgen, formiddag og ettermiddag fra Ålesund. Hvordan har de blitt tatt i mot Ålesund?
Det var overraskende høy kabinfaktor på lørdagen. Om det ikke var helt smekkfullt, så var det over 90.

Leste i Sunnmørsposten at Norwegian ikke helt har nådd målet om 80 prosent (!) på denne ruta, men at man er i nærheten av å nå det. Men DY skal være meget godt fornøyd med ruta, og det ble vel antydet at AES gikk bedre enn KRS.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 13:04   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Øya - AES - OSL

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
Ahhhh... Syltaflesk og fårerull!!!! mmmmmmmmmmm
Syltaflesk fra en slakter som lager gammeldags type. Rullen er heimelaga.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 15:59   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
Default Re: Øya - AES - OSL

Morsomt å se Tidevind - er det slike båter vi får i Oslo når Tide overtar trafikken til og fra Nesodden i 2009?
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 23:09   #7
PW14
ScanFlyer Blue
 
PW14's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 110
Default Re: Øya - AES - OSL

Quote:
Da jeg kom opp på kaia rådet det reneste kaoset. Det viste seg at bussen hadde sviktet båten som kom fra Hareid.
Bra rapport som bringer tilbake mange minner!

Ingenting er så stressende som kombinasjonen hurtigbåt/buss når man skal reise fra/til Vigra. Alltid stresset når man lander på om man skal få bagasjen før bussen til Valderøya går. For bussen venter ikke, den må korrespondere med hurtigbåten til Hareid. Alternativet er å ta bussen til Ålesund og vente der i timesvis. Andre veien er det stress å finne en hurtigbåt som "passer" med flyavgangen. Jo billigere flybilletten er, jo mindre sannsynlig er det at den passer med noe som helst.

Takk Gud (og Samferdselsdepartementet) for Eiksundsambandet, som nå bringer oss på det sørlige Sunnmøre båtfritt til Ørsta/Volda (Hovden). Reise til og fra Oslo er blitt en fornøyelse med Widerøe!
PW14 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 00:23   #8
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Øya - AES - OSL

Herlig! Takker for trip-report som inkl. AES også, tydeligvis store
forandringer der på gang ja. Husker i det minste at svelene
oppe på kaféen alltid er en innertier, aj aj aj..
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 08:24   #9
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: Øya - AES - OSL

Quote:
Originally Posted by PW14 View Post
Bra rapport som bringer tilbake mange minner!

Ingenting er så stressende som kombinasjonen hurtigbåt/buss når man skal reise fra/til Vigra. Alltid stresset når man lander på om man skal få bagasjen før bussen til Valderøya går. For bussen venter ikke, den må korrespondere med hurtigbåten til Hareid. Alternativet er å ta bussen til Ålesund og vente der i timesvis. Andre veien er det stress å finne en hurtigbåt som "passer" med flyavgangen. Jo billigere flybilletten er, jo mindre sannsynlig er det at den passer med noe som helst.

Takk Gud (og Samferdselsdepartementet) for Eiksundsambandet, som nå bringer oss på det sørlige Sunnmøre båtfritt til Ørsta/Volda (Hovden). Reise til og fra Oslo er blitt en fornøyelse med Widerøe!
Amen!! Og i dag vert det avgjort om det framleis er Widerøe som skal flyge der på neste konsesjonsperiode
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 14:27   #10
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Øya - AES - OSL

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
Amen!! Og i dag vert det avgjort om det framleis er Widerøe som skal flyge der på neste konsesjonsperiode
Er det fremdeles 800m på HOV, eller har banen blitt forlenget?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 14:31   #11
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: Øya - AES - OSL

Det er vel no 1160 meter med Asfalt der, men TORA er vel fortsatt berre 890 meter?? Dette står sikkert i ein eller annan NOTAM somewhere...
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 14:53   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Øya - AES - OSL

Da er det vel ikke noe annet enn WFs -100 som kan lande der.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 16:08   #13
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Øya - AES - OSL

Flott rapport fra AES!
Kjekt å lese hvordan dere har det litt lengre ned i fjordene
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2009, 12:12   #14
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,112
Default Re: Øya - AES - OSL

Fin rapport. Tide-navnet bare ber om blødmer:
- Kommer ikke Tidevind snart?
- Den kommer vel med tidevannet
- Det var på tide
- Kan du snakke litt tideligere?

(best jeg slutter her......)
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2009, 12:37   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Øya - AES - OSL

Det er enda en artig effekt med navnet Tide!

http://www.ba.no/nyheter/article2422666.ece
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2009, 08:04   #16
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,802
Default Re: Øya - AES - OSL

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Morsomt å se Tidevind - er det slike båter vi får i Oslo når Tide overtar trafikken til og fra Nesodden i 2009?
Dei blir nok lignandes, men enda større...

"Tidevind" tar 147 passasjerer, mens dei to som kommer til Oslofjorden "Tidebaronessen" tar 180 passasjerer og "Tidebaronen" tar 250 passasjerer.

Her et bilde av "Tidebaronessen" fra teknisk prøvetur. Blir overlevert fra verftet i desse dager

Foto: via Br. Aa
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 21:13   #17
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Øya - AES - OSL

Er det OMA som bygger disse?
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2009, 21:18   #18
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Øya - AES - OSL

Br. Aa i Hyen
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 12:59   #19
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Øya - AES - OSL

Flott rapport, jeg ser du drikker Oskar sylte pærebrus, den er bare nydelig. Synd man ikke får tak i den i Trondheim. Bruker å bunkre opp når jeg er på familiebesøk på Valderøya.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 15:34   #20
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Øya - AES - OSL

Flott rapport. Og den pærebrusa har jeg aldri sett før, men den så sinnsykt god ut!
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-AES og ALC-OSL Reg (SAS) Fokker-50 Register- og ATC-Forum 2 04-01-2015 11:20
AES-OSL-AMS-OSL-AES roy TripReports 9 11-04-2010 21:40
AES-OSL reg pilot94 Register- og ATC-Forum 6 16-01-2010 16:17
AES-OSL-SVG-OSL-AES LN-REF Register- og ATC-Forum 2 13-05-2009 13:34
DY407 AES-OSL LN-REF Register- og ATC-Forum 3 04-03-2009 14:21


All times are GMT +2. The time now is 04:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.