![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her kommer en liten utvidet tripreport. Hjemreisen etter årets juleferie skulle egentlig skje forrige søndag, men ble utsatt nesten en uke pga sykdom. Jeg fikk booket meg en billett med SAS fra AES til OSL lørdag kl 1425. Ca 1250 kr for denne billetten. Litt ergerlig at den kostet 400 kr mindre da jeg sjekket dagen før jeg bestilte.
Øya jeg reiste fra ligger noen øyer nord for Vigra. Transportalternativer er bil-ferge-bil eller bil-hurtigbåt-bil. Hurtigbåten går bare 3-4 ganger om dagen, så det er ikke alltid så lett å finne en flyavgang som passer. I tillegg må man jo legge inn usikkerhetsfaktorer som vær, vind og andre årsaker til forsinkelser som kan oppstå. Denne gangen gikk det realtivt lett å finne en avgang som passet. Første etappe: Bil Steinshamn-Myklebust. Min fars nye Golf gjorde nytten, selv på smale og lettere isete veier. Neste etappe var med en båt som var omtrent like ny som bilen: Tidevind! Møre og Romsdals Fylkesbåtar har tapt anbudet på alle hurtigbåtene i fylket, og Tide har nå tatt over. En fordel er helt nye båter. Utsikten er bra, med større vindu enn den gamle "Fjørtoft". Det ble nytt medbrakt: Brød m/diverse julepålegg og klassikeren for oss møringer: Pærebrus! Det var ellers vindstille, men noen snøybyger underveis. Det tar 1 time og 10 min fra Myklebust til Valderøyas hurtigbåtkai. Jeg hadde bestil taxi på forhånd og fikk en grei bekreftelse per SMS under båtreisen. Da jeg kom opp på kaia rådet det reneste kaoset, ikke skjønte jeg noe av dette, da det bare var 5-6 passasjerer fra båten jeg kom med. Det viste seg at bussen hadde sviktet båten som kom fra Hareid. Drosjen jeg hadde bestilt ville ha med noen småbarn (inkludert et spedbarn) og ba meg vente 10 min. Visstnok skulle det gå 4-5 drosjer i skyttel pga denne manglende bussen. Jeg hadde ikke veldig god tid, men tenke jeg kunne vente 10 min - ville uansett rekke innsjekkingen. En annen mente at jeg burde få være med i en annen bil (det var enkelte privatpersoner som tilbød seg å kjøre andre når de likevel hadde plass). Men så viste det seg likevel at det ble plass i drosjen. Dama som jeg hadde ofret taxien for mente hun skulle betale, men jeg foreslo vi betalte halvparten hver. Og slik ble det: Egentlig ikke så ille med 100 kr for taxi på denne strekningen.. Ved innsjekkingen var det usedvanlig mye folk, og vi kom akkurat bak en buss. På Vigra viste det seg at samtlige bagasjebånd stod. Bagasjen kunne kun tas gjennom luka for spesialbagasje! Makan til kaos, som ble enda verre av at annonseringen var dårlig. Jeg fikk tilfeldigvis med meg at strekkode og fingeravtrykk måtte registreres før jeg stilte meg i kø. Ikke alle fikk med seg dette, og ble tydelig irritert over manglende informasjon. Etter en stund begynte de å prate om at det burde dannes to køer, en for SAS og en for DY, som skulle gå en halvtime senere. Dette ble ikke gjort før jeg var ferdig sjekket inn. Det er ombygging på Vigra, og sikkerhetssjekken foregår nå før man går opp i kafeen i andre etasje. Det var fullt og ganske kaotisk i kafeen også. Men ombordstigningen begynte kjapt, og det var bare å stille seg i kø. Og så var det å gå ned den provosoriske trappa ned på bakken. Visstnok er det slik at utenlandsavganger skal foregå fra 2. etg i fremtiden. Skal være ferdig til sommeren, trur eg. Hadde sjekket inn på forhånd og valgt sete 4A. Dette skulle være en utmerket plass. Men det satt en 11-12-åring på plassen min som reiste alene. Jeg nevnte dette for flyvertinnen, som sa at hun hadde gitt ham lov til å sitte der, så kunne jeg velge om jeg ville ha plassen eller ikke. Nå vil jeg nødig jage bort barn som reiser alene, så nøyde meg med 4B. Greit for en slik kort reise, men hadde det vært en lengre tur ville jeg nesten hatt litt kompensasjon for å gi bort plassen min på denne måten... Beinplassen på denne 737NG var for øvrig meget bra på rad 4. Kapteinen kom på og forklarte at det ville bli en 15-20 min forsinkelse pga bagasjeproblemene og måking etter en snøbyge. Flyturen gikk udramatisk, men med en ganske bratt start fra Vigra og nord-øst. Mange som ville ha gratis kaffe på denne turen. Selv var jeg tørst etter all jobbingen med drosje og køståing, og bestilte meg selv en Ringnes pils for å feire at det var lørdag og at reisen tross visse problemer så ut til å gå greit. Landing noe sent på OSL. Gate helt ytterst, så et stykke å gå. Men det gjorde ingenting, for det ble en del venting på bagasjen. Akkurat så mye venting at det ble 15 min venting på Flytoget også. Oppsummert: En fin SAS-reise, tross alt. Reiste med DY oppover, men deres mer "ribbede" fly med reklame og for korte seterygger (det individet jeg reiste med) virker noe billigere. Så når alt ellers er relativt likt, foretrekker jeg SAS. Bildetekst: 1. Valgte den nyeste bilen som transportmiddel. 2. Smale og isete veier ute på øyene... 3. Store vinduer gir flott utsikt om bord i Tidevind 4. Nordvestlandsk julebrunsj 5. Meget provosorisk trapp på Vigra 6. Trapp 7. Tidevind legger til kai. Fin båt! Last edited by AirbusTrond; 05-01-2009 at 07:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for rapport og hyggelig lesning. Hvordan var kabinfaktoren i 73G'en? Ser at Norwegian har fått opp prisnivået på Ålesund-ruten sin, men tidtabellen er fortsatt relativt begrenset med en avgang morgen, ettermiddag og kveld fra Oslo og en morgen, formiddag og ettermiddag fra Ålesund. Hvordan har de blitt tatt i mot Ålesund?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
at your service!
|
![]()
Ahhhh... Syltaflesk og fårerull!!!! mmmmmmmmmmm
![]()
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Leste i Sunnmørsposten at Norwegian ikke helt har nådd målet om 80 prosent (!) på denne ruta, men at man er i nærheten av å nå det. Men DY skal være meget godt fornøyd med ruta, og det ble vel antydet at AES gikk bedre enn KRS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Morsomt å se Tidevind - er det slike båter vi får i Oslo når Tide overtar trafikken til og fra Nesodden i 2009?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ingenting er så stressende som kombinasjonen hurtigbåt/buss når man skal reise fra/til Vigra. Alltid stresset når man lander på om man skal få bagasjen før bussen til Valderøya går. For bussen venter ikke, den må korrespondere med hurtigbåten til Hareid. Alternativet er å ta bussen til Ålesund og vente der i timesvis. Andre veien er det stress å finne en hurtigbåt som "passer" med flyavgangen. Jo billigere flybilletten er, jo mindre sannsynlig er det at den passer med noe som helst. Takk Gud (og Samferdselsdepartementet) for Eiksundsambandet, som nå bringer oss på det sørlige Sunnmøre båtfritt til Ørsta/Volda (Hovden). Reise til og fra Oslo er blitt en fornøyelse med Widerøe! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Herlig! Takker for trip-report som inkl. AES også, tydeligvis store
forandringer der på gang ja. Husker i det minste at svelene oppe på kaféen alltid er en innertier, aj aj aj..
![]() |
#9 | |
at your service!
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
at your service!
|
![]()
Det er vel no 1160 meter med Asfalt der, men TORA er vel fortsatt berre 890 meter?? Dette står sikkert i ein eller annan NOTAM somewhere...
![]()
![]() |
#12 |
Browncoat
|
![]()
Da er det vel ikke noe annet enn WFs -100 som kan lande der.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott rapport fra AES!
Kjekt å lese hvordan dere har det litt lengre ned i fjordene ![]()
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fin rapport. Tide-navnet bare ber om blødmer:
- Kommer ikke Tidevind snart? - Den kommer vel med tidevannet - Det var på tide - Kan du snakke litt tideligere? (best jeg slutter her......) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
"Tidevind" tar 147 passasjerer, mens dei to som kommer til Oslofjorden "Tidebaronessen" tar 180 passasjerer og "Tidebaronen" tar 250 passasjerer. Her et bilde av "Tidebaronessen" fra teknisk prøvetur. Blir overlevert fra verftet i desse dager ![]() Foto: via Br. Aa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er det OMA som bygger disse?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Br. Aa i Hyen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Flott rapport, jeg ser du drikker Oskar sylte pærebrus, den er bare nydelig. Synd man ikke får tak i den i Trondheim. Bruker å bunkre opp når jeg er på familiebesøk på Valderøya.
![]() |
#20 |
FlyKirurg
|
![]()
Flott rapport. Og den pærebrusa har jeg aldri sett før, men den så sinnsykt god ut!
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL-AES og ALC-OSL Reg (SAS) | Fokker-50 | Register- og ATC-Forum | 2 | 04-01-2015 11:20 |
AES-OSL-AMS-OSL-AES | roy | TripReports | 9 | 11-04-2010 21:40 |
AES-OSL reg | pilot94 | Register- og ATC-Forum | 6 | 16-01-2010 16:17 |
AES-OSL-SVG-OSL-AES | LN-REF | Register- og ATC-Forum | 2 | 13-05-2009 13:34 |
DY407 AES-OSL | LN-REF | Register- og ATC-Forum | 3 | 04-03-2009 14:21 |