![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Er det noen her inne som kan komme med noen tall på hva det egentlig koster å fly en 737 t/r F.EKS OSL-CPH som altså er ca 60 min flygetid.
Mener å ha hørt at varialbel utgifter (fuel,crew,landingsavgifter etc.etc) på en slik tur ligger på rundt kr 50,000.-. Med f.eks 150 seter blir det rundt 330 kroner pr sete. Spørsmålet kommer opp nå som Sas vil sette 8 fly på bakken. De vil nødvendigvis måtte beholde de faste kostnadene(lån/leasingkostnader etc) men hvor få pax må det være for at turen ihvertfal skal kunne dekke inn de faste kostnadene pluss de variable. Jeg skjønner at kostnadene for et LCC og et full service selskap må være forskjellig men jeg skulle gjerne ha hatt noen regnestylkker på dette !! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Jeg mener da å ha hørt at du kan få en 737 ned i rundt 35.000 kr/timen?
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
|
![]()
Disse 8 skal etter hva jeg har forstått returneres til eiere når leasing kontraktene utløper
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Status for de 8 er vel litt forskjellig siden det er 5*737, 1*F50 og 2*Avro (altså innleid )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Avro'ene er jo så farlige - er nok derfor SK kvitter seg me dem...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Jeg spurte en pilot i SAS for en tid tilbake. Han sa at en full 738 har kostnader på ca. 60 000 pr. time.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Hvis 60 000 er hva de må ha for å tjene penger så tilsvarer dette ca 400 kr pr sete på en 150seter. Men det jeg er ute etter er hvor break-even ligger for å fly/ikke fly en rute. Når man ser at Ryanair fyller opp flyene sine med pax som betaler uner 100 kroner for en tur til Stansted så kan man begynne å lure på hvorfor ikke SAS tjener penger
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Nå tjener vel Ryanair en god del penger på reklame og annet som ikke SAS tar seg betalt for. Dette utgjør nok en del penger, og er en vesentlig del av regnestykket.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Hva f........
Det er jo rent umulig å greie å holde seg til en tråd i dette forumet.!! Jeg lurrte litt om flykostnader pr time og dere driver å "diskuterer" antall motorer på et fly!! Jeg gir opp. Steng tråden !!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]() Quote:
Betaling for bagasje, minsker TOW hvis mange velger den billige måten ut, og trenger mindre fuel for samme turen. Og hvis de trenger mer fuel fordi folk har med seg bagasjen, så får du en kompensasjon med tanke på bagasje-gebyrene. Videre har du jo overprised mat, samt lotterier og tax-free ombord som de reklamerer for. Så selv om selve seteprisen hos Ryanair blir lav, så er det en rekke andre faktorer som spiller inn for å kompensere for den. ![]()
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Tilbake til topic pls .....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Nå så tråden helt ryddig ut.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,570
|
![]()
Timeprisen for en 737 f.eks vil variere sterkt i forhold til hva leiekostnadene er.
Leiekostnadene for 734,735,736,737 og 738 varierer sterkt i forhold til alder, lengde på leieperiode , finansiering , osv. Dette er sterkt begrenset informasjon hos selskapene og vil ikke være særlig tilgjengelig internt , også flygere som mener de vet noe. Nå har nok SAS som mange andre selskaper en annen måte å regne på timepris for faste og variable kostnader som ikke tar utgangspunkt i det enkelte flyindivid. Også disse kostnadene vil det være naturlig å holde tett til brystet av konkuransemessige årsaker. Jeg tror neppe vi får se disse kostnadene her på forumet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 03-12-2008 at 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]()
Man må jo også huske på det er mer en prisen for å fly flyet som koster. Handeling, markedsføring, administrasjon osv er jo også kostnader som spiller inn.
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Hva kan man event presse prisen ned hvis man vil charte et fly for en times flight med handling?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kostnaden av en flight | jameson82 | Flyforum | 9 | 09-06-2012 11:15 |
Flytime etter lavpris-prinsippet .. | LN-MOW | Flyforum | 5 | 21-08-2009 17:49 |
Første flytime! | S. Holberg | Bilder & foto | 7 | 07-05-2009 16:42 |
Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå? | Utflyttet | TripReports | 120 | 18-07-2008 13:42 |