LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

God aften godtfolk!

Jeg merket meg i natt at TUA skulle klargjøres for 4 ukers lagring. Kjenner noen her inne til om dette er et ledd i spareplanen med å sette fly på bakken, eller om det er fordi maskinen etterhvert skal ut av flåten til SAS ?

Anyone? :)
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Ja, den ble akkurat parkert på hylla her på kontoret mitt i sammen med en SAS MD90, en ATA 753 og en Dreamliner ... :p
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

LN-TUA er den første -700'en BU fikk - og ja, den har et svært dårlig rykte ...

Her er'n første dag på FBU ...

LN-TUA.jpg


.. og her er finnes et par bilder fra før leveringen.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23113&highlight=LN-TUA

..

.

.
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Tua har vi på C6 check. ferdig 9 januar.
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

God aften godtfolk!

Jeg merket meg i natt at TUA skulle klargjøres for 4 ukers lagring. Kjenner noen her inne til om dette er et ledd i spareplanen med å sette fly på bakken, eller om det er fordi maskinen etterhvert skal ut av flåten til SAS ?

Anyone? :)

Tua har vi på C6 check. ferdig 9 januar.

Hm, altså ikke lagring, kilde for lagring ?
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Hvorfor gikk LN-TUB, LN-TUC, LN-TUE og LN-TUG i sin ut av flåten? Overkapasitet i forbindelse med oppkjøpet av Braathens?
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Det er vel nødvendig med inhibering av motorene før en såpass langvarig sjekk som C6, så deri ligger vel svaret på det første spørsmålet.
Årsaken til at TUB/C/E/G samt TUH og TUI ble satt på bakken i sin tid var ganske riktig, som FlightDeck sier, overkapasiteten og ikke minst SPARING. Flyene var eid av BU, men ble på dette tidspunktet solgt til Babcock & Brown. Disse flyene var BU's "lettvekter-NG" med MTOW på ca 60 tonn og motorer med 20K-rating. TUH og TUI kom jo i trafikk igjen for BU (TUI ble jo også oppgradert til 69 tonn MTOW og 24K-motorer), mens de andre forsvant til andre steder, som de fleste her vet.

Og TUA var i starten heller beryktet, ja. Men etter en grundig C-sjekk med masse mod'er og grundig stell ble den bra. Faktisk hadde jeg inntrykk at den gikk bedre enn de andre i lang tid etterpå. Så her gjelder nok at "Evig eies kun et dårlig rykte..."
 
Last edited:
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

C6 check er ikke like tabloid som UT AV FLÅTEN.
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Hvorfor gikk LN-TUB, LN-TUC, LN-TUE og LN-TUG i sin ut av flåten? Overkapasitet i forbindelse med oppkjøpet av Braathens?

Var det ikke noe med at disse flyene var eiet av andre selskaper, at Braathens bare leide, eller leaset de..Mener å huske noe om dette, på en eller annen måte.
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Var det ikke noe med at disse flyene var eiet av andre selskaper, at Braathens bare leide, eller leaset de..Mener å huske noe om dette, på en eller annen måte.
Se her....:)
Årsaken til at TUB/C/E/G samt TUH og TUI ble satt på bakken i sin tid var ganske riktig, som FlightDeck sier, overkapasiteten og ikke minst SPARING. Flyene var eid av BU, men ble på dette tidspunktet solgt til Babcock & Brown. Disse flyene var BU's "lettvekter-NG" med MTOW på ca 60 tonn og motorer med 20K-rating. TUH og TUI kom jo i trafikk igjen for BU (TUI ble jo også oppgradert til 69 tonn MTOW og 24K-motorer), mens de andre forsvant til andre steder, som de fleste her vet.
Men Stone, hva med TUD/F? Var/er disse også "lettvektere" og har de blitt oppgradert til 69 tonn og 24K thrust?
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

I did a quick search in my old files.

As of 30th November 2001, BU announced that they would reduce the fleet from 33 to 23 planes. This was short after Meum became CEO.

At this time, only 6 planes (-TUB,-TUC,-TUE,-TUG,-TUH,-TUI). They were owned by BU from day 1 when they were delivered from Boeing. In an effort to release cash, these planes were sold to BBAM and no longer used after the sale.

BRF and BRU were returned in early 2002 to the owner, BRN followed later that year and was stored at SVG, whilst BRF found a new home in France and BRU went into Storage.

As the situation in 2002 developed much better than anticipated, the planned return of 3 more planes, among them BUC, was dropped and the leasings of these planes were extended. BRP left the fleet as planned in 2003.
Thanks to the improved economics, TUH and TUI returned to BU on new leases as they were not placed, whilst both TUB and TUC went into service with Ford and later joined Southwest. TUE and TUG had a short stop down under before joining Hainan Airlines. Both are now flying for the Hainan subsidary Lucky Air.

TUA, TUD and TUF were owned from day 1 by ILFC and have the medium MTOW and the higher 24K trust rating.

Of the 2 "returners", only TUI was upgraded in MTOW and uprated, whilst TUH stayed at its low MTOW and thrust setting.
 
Last edited:
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Takker for meget god informasjon. Hvorfor valgte Braathens en så kjedelig innredning på 737-700-flyene? Det er f.eks. veldig stor forskjell mellom SAS' 737-700 og Braathens' 737-700. Braathens-maskinene hadde vel galley-gardiner med Braathens-logo, ellers var alt annet hvitt og uten særpreg.
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Braathens-maskinene hadde vel galley-gardiner med Braathens-logo, ellers var alt annet hvitt og uten særpreg.

Gardinene hang der sist jeg fløy med en ex-BU-maskin, til tross for SK-look i kabinen ellers.
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

I tillegg hadde Braathens-maskinene en treskjært figur som hang på veggen foran i kabinen. Du kan fortsatt se hullene etter skruefestene.
 
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Hvorfor interiøret ble som det ble vet jeg lite om, men det var en generell tanke å gjøre det hele mest mulig "standard". Den tankegangen gjorde seg jo ikke gjeldende da SAS kjøpte sine 737... de er jo alt annet enn "standard". Det gjør at ex-BU NG er mindre forskjellig fra "de fleste" andre operatørers spec enn SAS' spec NG. Det var en del av årsaken til at RRA/B ble spec'et som "BU-standard" kabin. Hvor kjedelig det er er vel smak og behag.

Ellers har jo Richard en grei oppsummering av BU's NG historie. Kort sagt var de seks nevnt tidligere 20K rating med MTOW 60 tonn (ca), TUA/D/F/L/M var 24K motorer med MTOW ca 64,5 tonn, mens TUJ/K var 24K med 69,4 tonn. TUI ble jo som nevnt også 24K og faktisk 69,6 tonn, altså litt tyngre enn J/K. Ikke spør meg hvorfor. Vektene som står i bibelen (JP) er korrekte.
TUA/D/F var leaset fra ILFC, resten eid av BU, til "de seks" ble solgt til BBAM, og TUH og TUI senere leaset tilbake.

S
 
Last edited:
Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Hvorfor har den et dårlig rykte?
Vet ikke. Ikke spurte du meg heller. Men her i Molde vil den alltid ha en spesiell status. Pga 24k motorene kunne Apollo tilby charterflygninger til Kreta fra MOL. MOL hadde da 1600 meter med asfalt og TUA var første fly som fløy regulær charter her.

PS. Det er en omtrent 6 år siden påstanden du spør om ble fremsatt, så det er ikke sikkert at du får svar, siden mange her inne ble dement for 10-20 år siden. Spør du om noe som skjedde på FBU derimot... Da kommer det nok på rams.
 
Back
Top