Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2008, 12:58   #1
msil
ScanFlyer Blue
 
msil's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: NOR
Posts: 69
Sverige Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Bekreftede rykter sier at SAS Norge legger seg flat etter Konsernviljen (les svenske interesser) og legger ned Part M Engineering & Planning på Sola.

Dette selv etter at den norske modellen har vist seg langt mer effektiv enn SAS sin SOM + STS modell.

Å spare penger er tydeligvis ikke et tema i SAS, men man ønsker heller at allt teknisk vedlikehold skal styres i den nye SAS Tech på Arlanda.
Koste-hva-det-koste-vil.

Lokalene på Sola skal være stenge før utgangen av 3. kvartal 2009.

SAS = Svensk Alt Sammen

De eneste som gleder seg er vel oljeindustrien, som nå får tillgang til høyt kvalifisert arbeidskraft.
msil is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 13:15   #2
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Og hvorfor skal de ikke spare penger på å sentralisere vedlikeholdet?
storg is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 13:21   #3
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Trist for de ansatte på Sola. Det er vel siste rest av gamle BU som forsvinner nå. Det eneste som er igjen er vel crewbasene på Sola og Værnes.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 13:21   #4
msil
ScanFlyer Blue
 
msil's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: NOR
Posts: 69
Sverige Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Og hvorfor skal de ikke spare penger på å sentralisere vedlikeholdet?
Det var jo det som var poenget. Sentralisert vedlikehold i SAS konsernet har jo vist seg å være 50% dyrere og tar dobbelt så lang tid.

Det er ingen operatør som kan leve med en sånn inneffektivitet som vi har vært vitne til de siste årene !
msil is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 13:31   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Opps her var det ikke rent lite bitterhet.
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 14:39   #6
EAGLE
ScanFlyer Silver
 
EAGLE's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sandnes
Posts: 61
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

...ikke bare litt bitterhet..... Men de kjenner vel alle fakta i denne saken,så da så...
Kan ikke egentlig SAS få gjør som de vil ? Så lenge de ikke bryter noen lover er det vel helt opp til dem om de vil ha noe på Sola eller ei ? ....de fleste saker har vel to sider..
EAGLE is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 14:40   #7
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Sjekk min signatur Eagle.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 14:43   #8
EAGLE
ScanFlyer Silver
 
EAGLE's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sandnes
Posts: 61
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

..selvfølgelig......,men da ligger vel SAS under den siste - "den rette"... ?
EAGLE is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 14:51   #9
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Vel trist, mens ikke helt uvented.

En god del folk hopped jo av de det tilbödt seg sjanser.

Faktisk er det ikke mye folk som sitter igjen. Noen av disse er blant de beste ingeniörer som finnes i industrien. Dersom SAS virkelig sparker dem, har de en ny jobb innen 5 minuter. Det er jeg absolut sikker pa.

Pa sikt betyr dette vel litt mer. Slutt av all vedlikehold i Norge. Dette er en trend vi har sett i de siste arene, hvor mer og mer av 737NG jobber forsvant over til ARN og 737CL i ökende grad blir flytted til TLL. Dette har noko a gjöre med lönnskostninger i Norge. Denne trenden vil forsterkes da alt styres fra ARN.

Om DY tar seg en sjans og bygger opp litt mer enn bare Line-MX pa Sola, far tida vise. Iallefall er det vel snart mange lokaler til leie...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 14:56   #10
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Joda SAS har alltid vist seg å ta de "rette" avgjørelser... Det er derfor de har en tilpasset flyflåte i dagens marked og konkurrerer skarpt der øverst med BA, KL, LH etc

E!
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 15:50   #11
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Vel trist, mens ikke helt uvented.

En god del folk hopped jo av de det tilbödt seg sjanser.

Faktisk er det ikke mye folk som sitter igjen. Noen av disse er blant de beste ingeniörer som finnes i industrien. Dersom SAS virkelig sparker dem, har de en ny jobb innen 5 minuter. Det er jeg absolut sikker pa.

Pa sikt betyr dette vel litt mer. Slutt av all vedlikehold i Norge. Dette er en trend vi har sett i de siste arene, hvor mer og mer av 737NG jobber forsvant over til ARN og 737CL i ökende grad blir flytted til TLL. Dette har noko a gjöre med lönnskostninger i Norge. Denne trenden vil forsterkes da alt styres fra ARN.

Om DY tar seg en sjans og bygger opp litt mer enn bare Line-MX pa Sola, far tida vise. Iallefall er det vel snart mange lokaler til leie...
Helt enig BU662.

Men de kommer nok ikke til å få sparken, selv om det blir nesten slik i realiteten. De vil nok få tilbud om å flytte til OSL eller ARN, men da de aller fleste har familie og venner her, så vil de nok slutte.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 16:12   #12
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
SAS Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Dette viser jo bare at SAS ikke ønsker å satse på Norge. Det er Sverige og CPH som gjelder.
Kom forøvrig på at som vanlig var det ikke Norske aviser på LHR-CPH da vi kom hjem fra Thailand/Laos, men bare Svenske og Danske. Det samme har jeg opplevd mange ganger tidligere hjem fra Europa via CPH.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 16:25   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

SAS satset jo f.eks ikke i Norge ved kjøpet av BU
Ei heller når det ble kjøpt inn noen nye 737 i vinter til .. SAS.no....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 16:28   #14
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

De norske avisene bør jo være på LHR-OSL...er nok flere svensker som reiser via CPH for å komme til Sør Sverige enn det er nordmenn via CPH.
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 17:23   #15
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post
Kom forøvrig på at som vanlig var det ikke Norske aviser på LHR-CPH da vi kom hjem fra Thailand/Laos, men bare Svenske og Danske. Det samme har jeg opplevd mange ganger tidligere hjem fra Europa via CPH.

Du reser mellan London och Köpenhamn och förväntar dig norska tidningar...?
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 18:48   #16
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Joda SAS har alltid vist seg å ta de "rette" avgjørelser... Det er derfor de har en tilpasset flyflåte i dagens marked og konkurrerer skarpt der øverst med BA, KL, LH etc

E!
Hehehehe, pin point egil!!!
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 19:07   #17
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Du reser mellan London och Köpenhamn och förväntar dig norska tidningar...?
Han forventer det kanskje ikke, men når Sas først legger ut svenske i tillegg til danske, så hvorfor ikke legge ut norske? Sas er jo, som du vet, eid av bl.a den danske, svenske og norske stat.

Men EB har et godt svar på det.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 19:15   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Kanskje det har aldri saa lite med broen som ligger like ved CPH...som ender i....hmm Sverige...Aviser som mye annet ombord er basert paa kundegruppene og statistikk over hvem som befinner seg ombord.....og det er kanskje ikke utenkelig at en og annen svenske har krysset nettopp den broen...da CPH er naermeste flyplass for mange destinasjoner for svenske svensker som bor i syd Sverige...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 22:14   #19
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Men EB har et godt svar på det.
Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Kanskje det har aldri saa lite med broen som ligger like ved CPH...som ender i....hmm Sverige...Aviser som mye annet ombord er basert paa kundegruppene og statistikk over hvem som befinner seg ombord.....og det er kanskje ikke utenkelig at en og annen svenske har krysset nettopp den broen...da CPH er naermeste flyplass for mange destinasjoner for svenske svensker som bor i syd Sverige...
Er det der den broen går til? Nei da, vet det, men ikke alltid man kommer på slikt med en gang heller
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2008, 08:58   #20
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Da er det slutt på SAS Part M i Norge

Norske aviser er å finne på de flightene fra CPH som har et høyt antall nordmenn ombord.
SAS bestiller daglig et forholdsvis stort antall norske aviser til ARN og CPH.
Disse avisene er desverre ikke tilgengelig på de aller første flightene.
MartinL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Slutt for papirutgaven av Airways i Norge? EB Småprat 8 21-06-2017 03:17
Da var det slutt før det har begynt.... KLMfan Flyforum 6 16-12-2008 06:05
SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det? Stoarn Flyforum 44 26-11-2008 13:58
Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå? raider66 Flyforum 17 12-03-2008 08:52
Slutt på taxfree for Distrikts-Norge LN-FOC Flyforum 11 09-10-2006 15:53


All times are GMT +2. The time now is 17:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.