![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Location: NOR
Posts: 69
|
![]()
Bekreftede rykter sier at SAS Norge legger seg flat etter Konsernviljen (les svenske interesser) og legger ned Part M Engineering & Planning på Sola.
Dette selv etter at den norske modellen har vist seg langt mer effektiv enn SAS sin SOM + STS modell. Å spare penger er tydeligvis ikke et tema i SAS, men man ønsker heller at allt teknisk vedlikehold skal styres i den nye SAS Tech på Arlanda. Koste-hva-det-koste-vil. Lokalene på Sola skal være stenge før utgangen av 3. kvartal 2009. SAS = Svensk Alt Sammen De eneste som gleder seg er vel oljeindustrien, som nå får tillgang til høyt kvalifisert arbeidskraft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Og hvorfor skal de ikke spare penger på å sentralisere vedlikeholdet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Trist for de ansatte på Sola. Det er vel siste rest av gamle BU som forsvinner nå. Det eneste som er igjen er vel crewbasene på Sola og Værnes.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Location: NOR
Posts: 69
|
![]() Quote:
Det er ingen operatør som kan leve med en sånn inneffektivitet som vi har vært vitne til de siste årene ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
|
![]()
Opps her var det ikke rent lite bitterhet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2004
Location: Sandnes
Posts: 61
|
![]()
...ikke bare litt bitterhet..... Men de kjenner vel alle fakta i denne saken,så da så...
Kan ikke egentlig SAS få gjør som de vil ? Så lenge de ikke bryter noen lover er det vel helt opp til dem om de vil ha noe på Sola eller ei ? ....de fleste saker har vel to sider.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Sjekk min signatur Eagle.
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2004
Location: Sandnes
Posts: 61
|
![]()
..selvfølgelig......,men da ligger vel SAS under den siste - "den rette"... ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel trist, mens ikke helt uvented.
En god del folk hopped jo av de det tilbödt seg sjanser. Faktisk er det ikke mye folk som sitter igjen. Noen av disse er blant de beste ingeniörer som finnes i industrien. Dersom SAS virkelig sparker dem, har de en ny jobb innen 5 minuter. Det er jeg absolut sikker pa. Pa sikt betyr dette vel litt mer. Slutt av all vedlikehold i Norge. Dette er en trend vi har sett i de siste arene, hvor mer og mer av 737NG jobber forsvant over til ARN og 737CL i ökende grad blir flytted til TLL. Dette har noko a gjöre med lönnskostninger i Norge. Denne trenden vil forsterkes da alt styres fra ARN. Om DY tar seg en sjans og bygger opp litt mer enn bare Line-MX pa Sola, far tida vise. Iallefall er det vel snart mange lokaler til leie...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Joda SAS har alltid vist seg å ta de "rette" avgjørelser... Det er derfor de har en tilpasset flyflåte i dagens marked og konkurrerer skarpt der øverst med BA, KL, LH etc
![]() E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Men de kommer nok ikke til å få sparken, selv om det blir nesten slik i realiteten. De vil nok få tilbud om å flytte til OSL eller ARN, men da de aller fleste har familie og venner her, så vil de nok slutte.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]()
Dette viser jo bare at SAS ikke ønsker å satse på Norge. Det er Sverige og CPH som gjelder.
Kom forøvrig på at som vanlig var det ikke Norske aviser på LHR-CPH da vi kom hjem fra Thailand/Laos, men bare Svenske og Danske. Det samme har jeg opplevd mange ganger tidligere hjem fra Europa via CPH.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
SAS satset jo f.eks ikke i Norge ved kjøpet av BU
Ei heller når det ble kjøpt inn noen nye 737 i vinter til .. SAS.no.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
|
![]()
De norske avisene bør jo være på LHR-OSL...er nok flere svensker som reiser via CPH for å komme til Sør Sverige enn det er nordmenn via CPH.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Du reser mellan London och Köpenhamn och förväntar dig norska tidningar...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Torbjørn ----------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Men EB har et godt svar på det.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]()
Kanskje det har aldri saa lite med broen som ligger like ved CPH...som ender i....hmm Sverige...Aviser som mye annet ombord er basert paa kundegruppene og statistikk over hvem som befinner seg ombord.....og det er kanskje ikke utenkelig at en og annen svenske har krysset nettopp den broen...da CPH er naermeste flyplass for mange destinasjoner for svenske svensker som bor i syd Sverige...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Norske aviser er å finne på de flightene fra CPH som har et høyt antall nordmenn ombord.
SAS bestiller daglig et forholdsvis stort antall norske aviser til ARN og CPH. Disse avisene er desverre ikke tilgengelig på de aller første flightene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Slutt for papirutgaven av Airways i Norge? | EB | Småprat | 8 | 21-06-2017 03:17 |
Da var det slutt før det har begynt.... | KLMfan | Flyforum | 6 | 16-12-2008 06:05 |
SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det? | Stoarn | Flyforum | 44 | 26-11-2008 13:58 |
Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå? | raider66 | Flyforum | 17 | 12-03-2008 08:52 |
Slutt på taxfree for Distrikts-Norge | LN-FOC | Flyforum | 11 | 09-10-2006 15:53 |