Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-10-2008, 11:04   #1
B777ER
ScanFlyer Blue

SAS Retur fra Kina! Jeg trodde bunnen var nådd SK994 PEK-ARN

Det var den også

Jeg ankom flyplassen i veldig god til og fikk se køfrie innsjekkingsskranker. Det gjorde meg ingenting. Da jeg var ferdig bar det mot subwayen som skulle ta meg til avgangshallen. I kjent kinesisk stil var vogna sprikkfull. Vi stod bokstavelig talt som sild i tønne. Da vi endelig var gjennom alt, security, immigration osv var det endelig tid for litt spotting.

Avstandene på denne vakre flyplassen, er enorme og jeg tror det tok meg halvannen time for å passere alle gatene på terminalbygget.

Etihad til Abu Dhabi

Air China til New York (stod faktisk ikke om det var EWR eller JFK)

Fikk tatt bilde av en 767 i Star Alliancedelivery som jeg først trodde var Air India sin maskin siden det med liten skrift stod India helt foran på maskinen. Da den takset ut, fikk jeg se at det var en av maskinene til Austrian. Som sikkert skulle til Wien.

United Airlines (UA888) hadde en maskin som ifølge skjermene skulle til LAX. Det stusset jeg over, UA har ingen direkte flighter til PEK fra LAX. Så jeg måtte lete litt, og det så ut som den skulle til SFO, med flybytte for dem som skulle videre til LAX!

Fikk tatt bilde av Stockholmmaskinen som takset inn. Den parkerte elegant ved siden av CPHmaskinen. Stockholmflyet har en veldig rask turnaround i Peking sammenlignet med Københavnflyet. CPHen stod i mange timer, men jeg så at den ble lastet med en bråte med cargo, og at det trolig er grunnen til at den står så lenge. Stockholmflyet har avgangstid 1445 lokal og Køben har 1455. Fikk tatt bilde av flyene side om side. CPH til venstre og ARN til høyre.

Nok om alt dilldall før flyturen! Boarding startet ca 1415 og jeg gikk etterhvert ombord på Astrid Viking OY-KBM. Ble høflig tatt i mot av en flyvert som viste meg den lange veien fra inngangen til setet mitt, som denne turen var 1A. Champagne ble etter hvert delt ut og jeg stusset da jeg så at jeg fikk 2/3 fullt. Denne turen begynte langt bedre enn den andre. Kabinen var drøyt halvfull og det stusset jeg på, da jeg hadde sjekket dette opp på forhånd, og at den skulle gå med langt flere ledige seter. Riktignok hadde kabinbesetningen blokkert 7. og 8. rad som i 340-maskinene er i egen kabin. Det viste seg jo selvfølgelig at det var en del pax som hadde oppgradert seg med poeng. Jeg fikk imidlertid ingen mann ved siden av med på denne flyningen. 1B forble ledig, og det passet meg ganske greit.

Besetningen kom med champagnepåfyll rett før vi pushet. Hva er det som skjer? Flyr jeg med samme flyselskap som sist gang?

Jeg kan huske fra en annen post at noen spurte om 330 stiger raskere enn 340. Ja, det gjør den!

Vi pushet rett før oppsatt avgangstid. Jeg begynte å se på menyen som lå i stollommen. Der var det 3 retter å velge mellom. Siden kabinbesetningen kom ut med "nye" menyer da vi hadde lettet, (hvorfor har de menyer i stollommene som blir erstattet av andre?) gjengir jeg kun den som ble brukt.

Menu:

A snack with your drink?
Savory apetizers

The big deal
Our menu for this flight offers these choices

Mixed salad with dressing of the day

First course
Grilled scallops served with beetroot sauce

Main Course

1. Seared Salmon with barley and wild rice, broccoli, roasted cherry tomatoes and lemon saffron sauce

2. Roast lamb loin with potato gratin, zucchini, carrots and lavender sauce

3. Beef and vegetable ragout with roasted potatoes and onion

4. Tagliatelle with mushrooms, braised mixed peppers, fava beans and sour cream and herb sauce (vegetarian)

Cheese
Dutch Maasdam and French Brie with grapes

A sweet finish
Raspberry and chocolate cake and fresh fruit salad

Light and quick
If you prefer a lighter option you can order our quick meal with your drink and we will serve you as soon as possible
-Mixed salad
-First course
-Cheese

Before landing

Main course
1. Grilled ling fish with potatoes, broccoli, roasted mixed vegetables and mustard sauce

2. Diced veal in creamy dill sauce with baby potatoes, carrots and fava beans

Dessert
Apple tart with vanilla sauce

Wine

White wine

Val de Vid Verdejo 2007

Anselmi San Vincenzo 2005

Red Wine

Maranges Premier Cru Clos des Roussot 2006

Tim Adams Shiraz 2005

Kort tid etter takeoff fikk vi tildelt amenitykit. En kort tid etter dette kom drinkene. Ville ha rom og cola, men de var tom for Rom. Valget ble da Gin tonic. Fikk den servert sammen med hvitløkskrutonger og et glass vann. Apertizers ble så delt ut, var noe kylling med melon plantet i mellom. Smakte ganske så greit. Fikk beskjed av det supre personalet som i dag var helsvenske personalet at det var litt mangler på mat i dag. Dette gjaldt bare forretten, og siden jeg i utgangspunktet ikke var særlig lysten på scallops, gjorde det meg ingenting å få kylling og potetsalat til forrett. Den ble spist sammen med vinen som var Shiraz.

Jeg kan vel egentlig ikke få sagt dette nok. Kabinbesetningen på denne avgangen virket som de jobbet i et annet flyselskap. De hadde stort sett alt det de gretne nordmennene ikke hadde på turen ned. All servering ble gjort med smil, humør og oppmerksomhet. Det gjorde meg slett ingenting at det var et par mangler på matsiden. Den var uansett minimal. Det som betyr noe for meg, om noe mot formodning ikke er slik som det burde, er viljen til å rette det opp. Dette ble gjort med glans.

Forretten var helt ok. Noe annet kan sies om hovedretten. Valget falt på lammet, og det er noe av det beste jeg har spist ombord på et fly. Mørt og fint, kjempegode poteter og tilbehør. Det eneste negative som kan sies om hovedretten er: Hvorfor var det ikke større porsjoner?

Desserten smakte også helt superb. Den ble servert med et glass portvin som også var upåklagelig.

Det ble tid for å teste ut AVOD. Det ble film på meg. Hancock. Helt grei underholdning, knapt nok det. Ikke en film som anbefales for dem som ikke har sett den. Besetningen var flinke til å gå rundt i kabinen for å sjekke om vi trengte noe. Det ble et par GT til

Prøvde å sove, det ble i dag komplett umulig. Jeg ba forsåvidt om det også, da jeg drakk 3 kopper med kaffe etter maten. Men på denne turen koste jeg meg virkelig og hadde egentlig ikke lyst å sove.

Self servicekafeen ble hyppig brukt. Ble flere kaffekopper og flere glass med vin. I kafeen fantes det twist, Anton Bergsjokolade, konfekt, brus, kjeks, vin, kaffe og sandwicher. Skikkelig flott konsept Glemte å ta bilde av denne Fikk en is rett i hånden av en av de veldig blide vertinnene. Hadde egentlig ikke lyst på is, men spiste den likevel. Mest bare for omtanken fra henne. Den var veldig god

Tiden jeg mest til å slappe av og høre på musikk før det etter hvert ble servert et andre måltid. Fisk på meg, men spiste veldig lite da jeg egentlig var stappmett etter is, vin, GT, mat, kaffe osv fra hele flyturen. Bet meg merke i at vi også fikk servert signaturrundstykkene til Lufthansa! Det er disse man alltid får på LH sine fligher, som jeg aldri har opplevd å få på SAS. Det er for øvrig noe av det beste brødet man kan få ombord, synes nå jeg.

Landet 1746, 24 minutter før rutetid. Dette var en flytur som jeg kommer til å huske lenge. Fantastisk personell og veldig god mat.

Hadde halvannen time på ARN. Jeg var helt utslitt når jeg ankom. Var enda litt halvfull og forferdelig trøtt. Det ble lang venting i transfer sikkerhetskontroll. Der stakk de selvfølgelig av med det sårt trengte vannet jeg fikk av besetningen rett før landing Skulle videre med SK1483 til OSL 1925. Boarding rundt 1900. Sete 8A. Veldig lite å fortelle om fra denne flighten. Den gikk på rutetid, landet på rutetid. Ca 75% belegg, mesteparten i Flex. Fikk servert noe kyllinggreier med vann. Bøtta i meg vannet, rørte ikke kyllingen, da jeg var stappmett. Sov resten av turen. Vi landet på 19L, og faktisk har jeg aldri landet på 19L før.

Lite skjedde på OSL. Skulle i utgangspunktet ha utgang 18 for SK4057 med avgangstid 2205 til Stavanger. Ble utgangs- og flybytte da maskinen vi skulle ta, hadde tekniske problemer. LN-RCW som var en 800-maskin. (Litt morsomt, jeg hadde OY-RCW til Køben på vei til PEK. Jeg trodde RCW var en 600-maskin. Noen som har en god forklaring? Sete 4a. Avgang på tid 19L, landet på rute, R18.

Det ble lite rapport fra de siste flighene. Det skyldes rett og slett at jeg var helt utmattet. Men fikk rapportert fra den lengste og viktigste flighten. Som var en opplevelse!

Da er det bare å glede seg til juletider da det blir ny longhaul SAStur!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	innsjekk PEK.jpg
Views:	915
Size:	73.0 KB
ID:	20272   Click image for larger version

Name:	Japan Airlines 767.jpg
Views:	914
Size:	88.1 KB
ID:	20273   Click image for larger version

Name:	Etihad 340.jpg
Views:	910
Size:	80.6 KB
ID:	20274   Click image for larger version

Name:	Air China 747 NYC.jpg
Views:	906
Size:	86.9 KB
ID:	20275   Click image for larger version

Name:	PEK Fontene.jpg
Views:	898
Size:	96.5 KB
ID:	20276  

Name:	Austian 767 Wien.jpg
Views:	180
Size:	85.2 KB
ID:	20277   Click image for larger version

Name:	PEK AF777ER.jpg
Views:	173
Size:	67.4 KB
ID:	20278   Click image for larger version

Name:	United 747 SFOLAX.jpg
Views:	127
Size:	72.8 KB
ID:	20279   Click image for larger version

Name:	PEK skjermer.jpg
Views:	147
Size:	102.1 KB
ID:	20280   Click image for larger version

Name:	PEK kart.jpg
Views:	193
Size:	100.3 KB
ID:	20281  

Name:	PEK PEKARN A340.jpg
Views:	236
Size:	79.1 KB
ID:	20282   Click image for larger version

Name:	PEK Arn venstre cph høyre.jpg
Views:	233
Size:	92.0 KB
ID:	20283   Click image for larger version

Name:	PEK Asiana.jpg
Views:	188
Size:	72.6 KB
ID:	20284   Click image for larger version

Name:	SK 994 Apertizer.jpg
Views:	196
Size:	101.7 KB
ID:	20285   Click image for larger version

Name:	SK994 Forrett.jpg
Views:	211
Size:	102.5 KB
ID:	20286  

Name:	SK994 Hovedrett Fantastisk.jpg
Views:	219
Size:	91.9 KB
ID:	20287   Click image for larger version

Name:	SK994 dessert.jpg
Views:	209
Size:	89.9 KB
ID:	20288   Click image for larger version

Name:	Sk994 2nd meal.jpg
Views:	241
Size:	97.9 KB
ID:	20289  
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 12:26   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Retur fra Kina! Jeg trodde bunnen var nådd SK994 PEK-ARN

Flott rapport. Og den viser til et av problemene SAS har, ved at de varierer for mye på kvallitetsnivået. Fra veldig bra til skuffende alt etter om man har dagen eller ikke.
Old 22-10-2008, 13:18   #3
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Anbefaler at du sender en e-post til SAS, spesielt settes det jo pris på positive tilbakemeldinger (men du bør jo nevne det som ikke fungerer bra også).
Old 22-10-2008, 13:53   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Godt å høre at mine siste opplevelser og din nest siste ikke var kjennetegnende for servicen på SAS IC! Og jeg håper ikke det betyr at nattservice er rævva og dagservice er super!

Fine bilder. Moro å se Asiana i nye farger. Hadde ikke fått med meg at de hadde skiftet livery fra det trøtte grå de hadde før. Det var virkelig et flyselskap som trengte ansiktsløfting.

Menyen som lå i stollommen din var sikkert noe passasjeren på forrige flight hadde lagt igjen. Har opplevd det før jeg også.

Men hadde det ikke vært lettere for deg å ta flighten til CPH og så direkte videre til SVG derfra?

Hvilken lounge bruker SK i PEK?

Fin rapport! Takk skal du ha!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!

Last edited by Bizflyer; 22-10-2008 at 14:03.
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 15:00   #5
B777ER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Godt å høre at mine siste opplevelser og din nest siste ikke var kjennetegnende for servicen på SAS IC! Og jeg håper ikke det betyr at nattservice er rævva og dagservice er super!

Fine bilder. Moro å se Asiana i nye farger. Hadde ikke fått med meg at de hadde skiftet livery fra det trøtte grå de hadde før. Det var virkelig et flyselskap som trengte ansiktsløfting.

Menyen som lå i stollommen din var sikkert noe passasjeren på forrige flight hadde lagt igjen. Har opplevd det før jeg også.

Men hadde det ikke vært lettere for deg å ta flighten til CPH og så direkte videre til SVG derfra?

Hvilken lounge bruker SK i PEK?

Fin rapport! Takk skal du ha!

BF
De var helt sikkert fra forrige flight ja. Men det var bare 3 hovedretter der. Mot 4 jeg fikk fra CPH.

Det hadde vært lettere å dratt via Køben. Det var likevel 2 grunner til å dra via ARN! Den første er at jeg aldri har dratt via ARN interkontinentalt før. Jeg ville for en gangs skyld møte et svensk crew.

Dessuten får jeg en ny fin rute på my.flightmemory.com

Loungen brukte jeg ikke, men tror det var Air China sin. Det var noen hinsides avstander på terminalen. Hvis du ser på kartet av terminalbygningen -> Det tok ca 20 min fra nederst til høyre på kartet til øverst til høyre med normal gange. Og da tar man ikke høyde for all den tiden jeg brukte på å finne og lete etter fly som jeg fant interessante. Jeg var stort sett overalt i terminalbygningen og tiden fløy. Terminalen som ble brukt, skal visstnok være *A terminalen.

Jeg så at Skyteam var representert med Continental sin 777 og AF sin 777ER på en annen terminal, som så langt eldre ut. Det var for langt bort til at jeg fikk noen bilder derfra, men fikk heldigvis med meg AF sin når den takset bort mot 36R
Old 22-10-2008, 15:03   #6
RolfL
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by B777ER View Post
LN-RCW som var en 800-maskin. Jeg trodde RCW var en 600-maskin. Noen som har en god forklaring?
Och visst är LN-RCW en -600. Forklaring/fråga: hur många GT blev det efter AVOD ?
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 15:06   #7
B777ER
ScanFlyer Blue

SAS Re: Retur fra Kina! Jeg trodde bunnen var nådd SK994 PEK-ARN

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Och visst är LN-RCW en -600. Forklaring/fråga: hur många GT blev det efter AVOD ?

Er det noen som har mulighet til å finne ut hvilken maskin som fløy 4057 i går da? Jeg var så skråsikker på at det stod RCW!

Tror ikke det ble mer enn 2
Old 22-10-2008, 15:08   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det var RCN ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 16:24   #9
3tflyer
ScanFlyer Blue

Kjempebra rapport. Dine erfaringer med denne flighten ligger mer opp til de erfaringer jeg har hatt de siste årene med SAS i C både til PEK og BKK, skuffer sjelden, selv om det selvsagt er noe avhengig av hvilket crew som er om bord. Du var muligens noe uheldig - en dårlig dag på jobben - på veien til PEK!
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 20:23   #10
Eirik
Livsnyter

Gøy lesning :-)

Sas A-340 er et fint skue i rødt, hvitt og blått (737 likeså, MD-maskinene derimot burde aldri vært malt på den måten)
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 20:35   #11
pgaa
ScanFlyer Molded

Kjempeflott rapport, virker som du har hatt en fin tur heimatt!
Så god ut den kaken der
Old 23-10-2008, 04:26   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Saa bra ut dette! Takker for fyldig rapport. Men hva i h... er det de serverte deg sistemaaltidet foer landing i??? Den metalldingsen maten er servert i hoerer hjemme bak i bussen, IKKE paa business class (siste bildet)
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 10:21   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:

United Airlines (UA888) hadde en maskin som ifølge skjermene skulle til LAX. Det stusset jeg over, UA har ingen direkte flighter til PEK fra LAX. Så jeg måtte lete litt, og det så ut som den skulle til SFO, med flybytte for dem som skulle videre til LAX!
Joda, UA888 er en direkte flight til LAX. Den går non-stop til SFO og så videre til LAX med en A320.
Dessuten går det en non-stop til LAX senere på dagen, UA4455
Old 23-10-2008, 10:27   #14
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Joda, UA888 er en direkte flight til LAX. Den går non-stop til SFO og så videre til LAX med en A320.
Dessuten går det en non-stop til LAX senere på dagen, UA4455
I mitt vokabular er det ikke en direkterute når den mellomlander en plass og krever flybytte!!

Ellers enig med Tommy i at det siste måltidet minnet mer om et turistklassemåltid!

Tenk så bra det hadde blitt om SAS hadde tatt konseptet fra frokostserveringen buffet style og benyttet samme prinsipp til middagsserveringen. Da kunne de hatt flate tallerkner, og man kunne få servert det man ønsket, og i ønsket størrelse på porsjonen. Da hadde de vært milevis foran deres konkurrenter i service!

BF

Old 23-10-2008, 10:32   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for flott rapport! Hyggelig å høre at returen var desto mye bedre enn utreisen - bare så synd at kvaliteten dermed varierer såpass mye. Du bør sende SAS en mail om dette.
Old 23-10-2008, 10:37   #16
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for flott rapport! Bra at det bedret seg på returen. Viktig med hvilken form crewet er i på en flygning.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 11:49   #17
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Det var likevel 2 grunner til å dra via ARN! Den første er at jeg aldri har dratt via ARN interkontinentalt før. Jeg ville for en gangs skyld møte et svensk crew.

Dessuten får jeg en ny fin rute på my.flightmemory.com
I tillegg får du jo flere bonuspoeng når du flyr via ARN
Old 23-10-2008, 11:53   #18
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

SK994 er i morgen cancelled og jeg har blitt booket om til Air China.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 12:10   #19
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
SK994 er i morgen cancelled og jeg har blitt booket om til Air China.
Stakkars deg! Det blir nok fælt!

BF

Old 23-10-2008, 16:50   #20
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Jeg aner ikke hvordan de er og hva slags maskin jeg skal fly, men jeg kommer meg hjem i hvertfall!
Concorde is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules