![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I følge Budstikka så ble det den 25.9.1942 skutt ned en Mosquito og denne styrtet i Engervannet. Flyet var på oppdrag for å bombe Viktoria Terrasse (Gestapo hovedkvarteret).
Er det noen som har noen gode linker, eller mer kjennskap til dette enn det som står på baksiden av lørdagens utgave av Budstikka ? Så lærte man noe av å lese lokalavisen i dag også, |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Cato Guhnfeldt har skrevet boka "Bomb Gestapohovedkvarteret" og det er mulig boken fremdeles er tilgjengelig fra Wings Forlag. Meeeget detaljert! Kanskje man finner skonumrene også hvis man leter ;-)
![]() |
#3 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Jeg så boken på Narvesen innenfor sikkerhetskontrollen på GM for en stund siden. Ellers ringer du bare Cato.
K |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kom over denne gamle tråden nettopp. Pussig sammentreff, for i går snakket jeg med min gamle nabo på snart 88 her i Asker (aktiv sabotør i Osvald-gruppen), og han kom inn på denne historien om flyet i Engervannet. På veg hjem med toget, observerte han flyet som nettopp var nedskutt, liggende i vannet. Det var i flg. ham to canadiske piloter i flyet, og jeg tolket ham som om de overlevde, og som om de var skutt ned av tysk fly, og ikke av luftvern. Han vet sikkert mer om jeg spør.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Britiske piloter. Begge drept i styrten.
![]() |
#6 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Skyggen er synlig på kvelden fra Sandviksåsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mener du at vraket (eller deler av det), fremdeles ligger i vannet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg lurte også litt på det der...
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flytur i Mosquito | ENKB | Flyhistorisk forum | 0 | 18-11-2012 09:01 |
[Video] America's First Jet Flight, October 1942 | Robin882 | Flyhistorisk forum | 0 | 04-09-2011 20:46 |
1/48 Tamiya Mosquito Mk. VI til salgs | L1011-500 | Samlerhjørnet | 2 | 16-09-2010 18:49 |
1945: Mosquito jagerbombefly styrtet Lunde | GF1 | Flyhistorisk forum | 0 | 14-05-2005 11:20 |