![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Ikke ofte jeg skriver på denne delen av forumet, men syntes at nå måtte jeg til pers og skrive litt om "min" type for spotting, så derfor bruker jeg en parentes rundt ordet spotting.
For det første , og antagelig kanskje det viktigste, så har jeg ikke noe kamera og jeg kommer nok aldri til å kjøpe noen heller. ! De "opplevelsene" jeg ønsker å ta vare på, kan jeg finne hvor som helst på www så jeg ønsker ikke å bruke tid på å fotografere eller ta video. For det andre så oppsøker jeg sjelden steder for det er andre spottere rett og slett fordi jeg er mere opptatt av andre akspekter mht flyging enn dere andre (korriger meg gjerne..) så derfor handler min rapport fra LHR om litt andre ting en bare bilder av mange,mange fly. Søndagen( den 20/7) ble forøvrig tilbagt på Farneborough AirShow , en begivenhet som helt sikkert er blitt dekket tilstrekkelig i andre fora. Jeg brukte Plane-spotter guide for LHR som utgangspunkt og fant greit fram til 27R (buss 285 fra LHR) . Her er det mange fine steder å stå å se innkommende trafikk, men man ser ikke rullebanen noe særlig godt. Traff en del LHR spottere som hadde rigget seg til med bord og stoler og tok flittig bilder av flyene, men de så ikke noe av rullebanen fra der de stod.Om flyen virkelig landetpå flyplassen, var de overhodt ikke innteresert i, og her er nok en av hovedforskjellene på meg og vanlige spottere. Jeg vurdere ( for meg selv) alle aspekter av trafikken.Innflygingen,flare,selve landingen , hvilke flytype det er, hvilke flyselskaper det er,hvordan trafikken blir aviklet osv osv Etterhvert så fant jeg flere steder langs Bath-road hvor det var muligheter til å sitte ( og samtidig se under den tette delen av gjerdet) og hvor man kun var 50-60meter fra Touch-down point. Her kunne man betrakte (for en stor del BMI og BA piloter) som fløy kortruter og var vant til å lande både 8 og 10 ganger i løpet av en dag mot A340 og B747 piloter som kanskje har ett par landinger i måneden. Med den lille cross-winden som det var så ble det endel artige landinger av de store gutta. Forøvrig så vare det spesielt to ting som var fremtredene på LHR. : 1. Overhodet ikke noe som engang LIGNET på propellfly. Har ikke brittene ruter som godt kunne ha vært fløyet med Dash8 ??? eller er det henvist til andre lufthavner i London området.?? 2. Kun en operatør brukte MD80 maskiner og det var vårt kjære SAS. !!! Det kom riktignok en Blue1 MD90, men den teller liksom ikke da det var en ex SAS MD90. Selv om BMI og BA er de store på flyplassen så var det overaskende mye trafikk av AA og Air Canada. Tror AA må ha mellom 10-15 ankomster på formiddagenstort sett 777,ere. På slutten av dagen forflyttet jeg meg til P-husene inne på terminal området. De fleste av dem har. mer eller mindre, endel utsikt til endel av flyplassen. T3 P-hus har god utsikt til 27L, mens T2 har litt utsikt til deler av 27L. Men begge plassene gir godt utsyn til andre deler av virksomheten på en flyplass. LHR har en voldsom trafikk. Departure gikk med under 1 min mellomrom noen ganger og landings på ca 2 min mellom flyene. Tett trafikkk men med en kjempegod flygeledeles. Hjemturen gikk på C-class med LN-TUM . Det er faktisk såpass lenge siden jeg fløy Business class at jeg nesten hadde glemt hvordan man oppfører seg der. Men med hjelp av litt passe turbulens,så fikk jeg blandet whiskey og vann på korrekt måte ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Slot-prisen på Heathrow som er lik uavhengig av størrelse på flyet gjør vel at det blir lite passasjerer å fordele disse kostnadene på. Det eneste propellflyet som kan ses fra tid til annen er Fokker 50 fra KLM.
flybe med sine Q400 holder til på Gatwick, Aurigny flyr både til Gatwick og Stansted, Eastern Airways flyr stort sett bare til Stansted, mens resten stort sett holder til på London City Airport. Og så må man tenke på at de fleste flyplasser med regulær trafikk i UK har tilsvarende eller mer innbyggere i nærområdet enn f.eks. OSL, så at de flys med jet er vel ikke uten grunn. Ellers er de minste regulære flyene på LHR ERJ135 som bmi regional flyr med.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" | EB | Flyforum | 51 | 24-12-2015 12:11 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Fra "Fly smart" til "Mr. Bissniss" | EB | Flyforum | 65 | 25-04-2008 22:47 |