![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Onsdag var det duket for Den Foerste Store Jobbreisen – foerste etappe paa turen til Mosjoen, hvor jeg tiltrer ny jobb paa mandag.
Foerste leg var MARTA-toget fra North Springs til flyplassen. Ble droppet av av kona og kjoepte meg en billett til $1.75 uten spesielle viderverdigheter. In-flight service og underholdning paa denne 35-minutters turen var null, og gjentatte tunneller gjorde ogsaa fornuftig samtale med DC-8-63 paa mobilen vanskelig. Hverken grevlinger i taket eller krokofanter forsinket reisen, saa vi rullet inn paa aerodromen i rute. Ingen koe hos United check-in, og etter aa ha vist fram begge intinery-arkene fikk jeg sjekket inn bagasjen helt til Oslo uten problemer. Fikk til og med Priority-tag! Boardingkort maatte jeg vente med til O’Hare, dog .. Tuslet videre til gate T-15, som er i T-coucourse. Dermed slapp jeg aa ta toget – T er naermest terminalbygget. Oppdaget til min overraskelse at flere av Delta’s Europaruter gikk derfra. Det er vel ikke lenger plass paa Concourse E i rushtiden til alle avgangene antar jeg. Ettersom det ikke er noen spesielle prosedyrer for internasjonale avganger er ikke dette noe problem, men det er ingen taxfree-sjapper andre steder enn paa E. Kom meg til T-15 hvor det ble opplyst om en 20 minutters forsinkelse pga vaeret i Chicago. Etter at vi var sluppet ombord, fikk vi opplyst om at det var innfoert’ground stop’ paa O’Hare, og avgangstiden var i det blaa. Satt og hoerte paa kanal ni, og fikk med meg der etterhvert at vi hadde ‘wheels up’ klokken 7.11 – mao. droeye halvannen time sent. Maskinen var en 737-300, nymalt utenpaa men svaer slitt inni. Hadde 13C, som var rett bak noedutgangen. Knyttenevetesten ble ikke bestaatt, men klarte aa klemme en finger imellom kneet mitt og setet. Stinn brakke. Som lovet tok vi av klokken 7.11, og i loepet av den totimers turen ble det en runde med drinketralla og circa 12 runder med soeplesekken. Ingen peanoetter eller snacks – UA har helt sluttet med det. Litt smaaristing, men ikke noe heavy. Lyttet paa kanal 9 under start og approach, og ved O’Hare laa ‘Eagle 64’ to maskiner bak oss og damen som opererte radioen hadde en utrolig sexy stemme, et faktum som ikke ble ignorert av ATC-controlleren…. Romslig blokktid gjorde at vi landet paa O’Hare bare en droey time etter tidtabell, saa jeg hadde relativt god tid til aa bytte. Men fra B-27 til T5 er det en langt. Og krokete. Og innen jeg hadde funnet toget og kommet meg over var mesteparten av transfertiden spist opp. Gjennom security paa nytt, lite koe og no problems, og jeg kom til gate’n akkurat da boarding startet. Jeg hadde 4A, og det viste seg at 4B var ledig. Kun litt over halvfullt paa Business i kveld. Har ikke proevd de nye setene foer, saa jeg var litt spent, men jeg maa si jeg ble litt skuffet. Da jeg etter et par konjakk brettet ned setet og skulle sove litt, hadde jeg litt foelelsen av aa ligge paa en trefjael – det var hardt og jeg skle nedover. Fikk noen timer soevn, men vaaknet stiv og stoel, Servicen var OK og guttene (og jenta) foran var smilende og blide. Men det er noe fantasiloest og oppstyltet over servicen. Siden de skulle gaa rett paa matserveringen, var det aa faa en g-t foer maten en umulighet. Fjerning av brett maatte ogsaa skje samtidig for all paxen. Da jeg var ferdig med maten, ryddet jeg brettet over paa setet ved siden av for aa gaa paa toalettet, og det satt fortsatt der da jeg kom tilbake. Det hadde vaert ryddet bort hos andre selskaper. All plasten er ogsaa irriterende. Men maten var god (hellefisk), crewet oppmerksomme og det var generelt en god opplevelse. SAS’ IFE-anlegg er ogsaa bra, men jeg saa for det meste A-Team og Genesis Live In Rome paa min laptop. Vi ble ogsaa forsinket fra O’Hare pga vaeret – det laa noen tordenbyger i avgangsomraadet, saa vi maatte bytte bane. Dermed ble vi en time sene inn til CPH og jeg maatte bookes om til en senere avgang. Det ble ogsaa en A321, som knapt var halvfull. Ble plassert ved noedutgangen men valgte aa flytte til en ledig treseter. Benplassen ved noedutgangen var upaaklagelig, men setet er noe av det smaleste jeg har sittet i. Ellers var det greit. Fikk en liten matboks, brus og kaffe – langt mer enn det United tilbyr paa dobbel flytid. Paa skjermene viste de Wallace & Gromit, til stor glede for ungene ombord, og crewet var kjempehyggelige. Landet paa Gardermoen samtidig med tre chartere saa taxfree var komplett zoo. Fikk nappet med meg en flaske Bache Mahisen og ble beloennet med ‘kassakoe from hell’, men det spilte liten rolle. Bagasjen hadde, til tross for pri-tag, ennaa ikke innfunnet seg da jeg var kommet igjennom. Men den kom til slutt, saa da var det bare aa laste opp, gaa paa groent og gaa til innkjoep av to wienere med poelse, lompe og rekesalat hos Pylse Pedro i ankomsthallen. Testet ogsaa Solo Super, men kommer ikke til aa sloss med Speedbird om den. Den usupre er helt klart bedre. Siste etappe gikk med et nesten stappfullt flytog til Asker. Turen sluttet, som den begynte, med en togreise. ![]() Naa venter en helg med familie og venner her i Oslo foer jeg flyr SAS og Wideroe til Mosjoen paa mandag. Last edited by LN-MOW; 04-07-2008 at 09:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Flott rapport, Andreas!
Jeg kjenner meg igjen i dine synspunkter på servicen i bizclass. Etter min tur til BKK i mars skrev jeg et lengre brev til SAS IC, hvor jeg tok opp bl.a. disse sakene, som at det burde være mulig å komme rundt med drikketralla før maten, at vinserveringen var mangelfull, det smålige i at champagneglassene ved ombordstigning var 1/3 fulle mens vann og juice var fulle, At sammensetningen av rettene var håpløs (kalvefilet med tomatsalsa - hallo?) som noen av punktene. Jeg fikk faktisk telefon fra SAS IC sin customer relation manager etter dette brevet som gav en virkelig bra tilbakemelding på mine synspunkter, og at de ville ta med seg mine erfaringer videre for å prøve å forbedre servicen. Hvordan var frokosten, Andreas? Var det samme som til Bangkok hvor de kom rundt med fat med 3-4 forskjellige varme ting man kunne velge fra? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
|
![]()
I wish..... Den kan med litt positiv innstilling kalles kontinental .. yogurt (daarlig 'amerikansk') m/musli, litt frukt, en skive ost og skinke, en liten krukke syltetoey, rundstykker ... Ikke spesielt imponert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
LN-MOW - satt igjen med akkurat samme inntrykket som deg etter siste ORD-ARN-tur. Frokosten var kanskje på høyde med en intra-europeisk C-klasse frokost. Frokosten ARN-OSL var noe mindre fancy, men friskere og mer fristende. Vi fikk faktisk drikkeservering før middagsmaten - mulig fordi ARN-flighten går tidligere og har litt lenger flytid.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takker for rapport. Det er vel delte meninger om hvor mye romstering det boer vaere paa business paa denne tiden av doegnet, men saa vidt jeg vet er det kun SAS som ikke tilbyr kundene aa velge om de vil ha full servering eller gaa rett til sengs.
Tar aldri denne flighten fra ORD, paa 946 er det full servering fordi flighten gaar 1630ish. Fikk en liten matboks, brus og kaffe – langt mer enn det United tilbyr paa dobbel flytid.. Det er fordi du reiste paa Economy Extra med SAS, som betyr fullpris eller business pris, tilsvarende F i USA. Innenriks USA reiste du paa oekonomiklasse. Det ville gitt deg gleden av aa betale 20 spenn for vann hos SAS og 50 spenn for frokost mellom CPH og OSL. UA skal fortsatt gi ut pretzels i Economy paa flighter lengre enn 2 timer. De presenterte ogsaa i gaar et nytt BOB konsept som hoertes bra ut. De paapekte ogsaa at pretzels fortsatt vil finnes gratis: http://www.chicagotribune.com/news/c...,6934325.story Airline to sell snacks on domestic flights Associated Press 2:17 AM CDT, July 4, 2008 CHICAGO - Chicago-based United Airlines has announced it will sell chips, cookies, candy and trail mix on its flights for $3 apiece. The airline will test the new service, starting August 1, on Chicago-Denver and Chicago-Boston flights, plus a handful of other routes. On Tuesday, United raised the price of alcoholic beverages for passengers flying coach in the U.S. by $1, to $6. The airline announced it plans to roll out a $1 price increase on Pacific and intra-Asia flights August 1. Spokeswoman Robin Urbanski says United will continue to hand out free half-ounce bags of pretzels to passengers. And while sodas and juices will remain free, Urbanski says United won't rule out charging for them in the future. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 08-07-2008 at 18:12. Reason: kvelds -> frokost |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quick meals serveres paa alle SAS langdistanseflygninger i C for folk som vil jobbe eller sove. Det staar paa menyen paa alle flighter, ogsaa dag og ettermiddagsfilghter. Har ikke reist med de skikkelige sene flygningene paa lenge, men jeg har hoert mange som kommer med samme tilbakemeldingen som Andreas og ikke er happy med at man ikke har valget om aa faa skikkelig oppvartning dersom man oensker det. Maa aerlig talt si at jeg synes det er veldig svakt av SAS og langt under det konkurrentene serverer over atlanteren. (inkludert VS, BA, UA, LH, LX og BD som jeg selv har flydd en god del med selv) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og en ting til: At man ikke tar av plastikken foer man serverer ting er en skandale. Mens de andre organiserer brettet, setter paa blomster og pakker ut ting er SAS det eneste flyselskapet som tillater slik slendrian
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Kanskje ikke den største skandalen...men alt er relativt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Hva er grunnen til at SAS har en utmerket frokost på Asia flyvningene og bare en simpel kald frokost på rutene vestover? Høres helt tullete ut for meg! Flytidene er vel relativt like, og det samme er prisene for et sete i biz.
Enig med Tommy! Det er dårlige greier at de ikke klarer å ta av plasten. Det er for øvrig mye av serveringen hos sas som er dårlig på biz i forhold til sine konkurrenter. Og med den prisen man betaler for billetten, er det lov til å bruke ordet skandale! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Har jeg sovet i timen her nå MOW, har du fått deg jobb i gammlelandet Norge igjen?
Flott rapport. Airbus 330. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det med plasten er en skikkelig uting som alle som har reist mye C i andre selskaper legger merke til. Naar man leser tripreports eller poster paa Flyertalk fra medlemmer som reiser med SAS C langt foerste gang kan du banne paa at det staar kommentert. Det verste av alt er at det koster jo ingenting aa ta vekk plasten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Sorry - trykkfeil - er rettet.
![]() |
#14 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
...om Farmern får en assistent i BKK også så kan han snart drive gård på fulltid!
![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Melder meg herved til stillingen som assistent i BKK. Send PM.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Browncoat
|
![]()
Vi får slåss om den jobben Blubird
![]() Antar det er norske lønnsbetingelser og rettigheter....
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg er ansatt som vedhugger, og Farmer har gitt meg beskjed at returbillett ikke vil bli utstedt foer jeg er ferdig med 3/4 av denne haugen ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo söndag 15 juli 2013 | JonathanAxell | Flyspotting | 3 | 15-07-2013 21:43 |
Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo | FlightDeck | TripReports | 17 | 03-07-2012 12:50 |
Andre LYR - Jetairfly 8. juli / Titan 9. juli | Polaris | Spotteralerts | 4 | 08-07-2011 14:04 |
Fly over Oslo 28 juli | T J Johansen | Flyforum | 3 | 02-08-2010 15:01 |
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo | FlightDeck | TripReports | 16 | 16-01-2009 13:41 |