Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-07-2008, 23:15   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Norwegian Nytt gebyr

Norwegian har som kjent økt bagasjegebyret til 40 kr. per kolli på innenlandsreiser og 50 kr. per kolli på utenlandsreiser. Nå innføres det dessuten et straffegebyr for de som skal reise med bagasje, men som ikke har betalt på forhånd. Dette gebyret er satt til 80 kr. per kolli på innenlandsreiser og 100 kr. per kolli på utenlandsreiser og må betales på billettkontoret på flyplassen.
Old 01-07-2008, 23:24   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Nytt gebyr

Og du må vite når du bestiller billetten hvor mange kofferter du skal ha med, for du kan ikke etterbestille baggasjeplass

Quote:
Det gis ikke refusjon av forhåndsbetalt bagasje.
Hvis du etter bestillingen er gjennomført ønsker å ha med ekstra bagasje, må dette bestilles på flyplassen ved avreise. Pris for dette er NOK 80 pr kolli pr person pr strekning på innlandsreiser og NOK 100 pr kolli pr person pr strekning på utlandsreiser. Det er ikke mulig å etterbestille ekstra bagasje på telefon eller internett.
Yes, right - hvis jeg bestiller flybillett til jul, vet jeg jo i dag om jeg trenger å ha med meg en koffert eller to.............

Old 01-07-2008, 23:35   #3
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Dette gebyret har vert innført en god stund nå og er ingen nyhet.
Koster mer å kjøpe kolli på flyplassen en på nettet. Sjelden jeg hører noen kunder klager på det og de blir da mer obs på å kjøpe dette på forhånd.
Det er nå også mulig å kjøpe bagasje og spesialbagasje (ski,golf..osv) på nettet selv etter at reisen er bestillt.
Da er det ingen problem å bestille julreisen nå selv om du er usikker på hvor mange kolli du trenger
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2008, 08:57   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Helt på sin plass at selskapene tar seg betalt for ekstra vekt, men hvor lenge er det til noen kommer med "ingen gebyrer - bare lave priser"-kampanje nå? Hvis det er noe folk misliker så må det vel være gebyrer...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2008, 10:09   #5
OJB
ScanFlyer Rusty

Ja, dette fedelandet er etter hvert et eneste gebyr- og bøtevelde.
Jeg ser jo poenget , mer transaksjoner over nett er billigere enn å bemanne skranken for manuel kundebehandling.
I en verden hvor fler og fler bestiller og betaler over nett mener jeg det bare er å erte på seg kundene med straffegebyr de få gangene man skal betale for baggasje over skranken.
Kanskje DY burde vurdere å farme ut handlig til Flytoget?
Ingen betjening , dra kort og papirkoder selv,baggasje leveres til venstre, gå inn og sett deg på flyet..
OJB is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2008, 13:55   #6
Isbamse
ScanFlyer Molded

Det gjør ikke meg noe å betale et lite ekstra bagasjegebyr & setegebyr ved bestilling på nett, jeg klarer fint å legge til en femtilapp i hodet når jeg ser prisen. Men hvis DY begynner med masse forskjellige satser og regler, og stadig flere gebyrer nærmer de seg Ryanairtilstander der billetten er veldig billig og alt annet er dyrt - og det fører til at jeg i hvert fall ikke gidder å måtte regne ut hver gang hva de nye gebyrene gjør at billetten egentlig koster. Dessuten, hvis billig billett+gebyrer=SAS-pris, hva er da vitsen?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2008, 13:57   #7
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Du har en god poeng og jeg tror det vil komme en "manuel / human beeing driven check-in" fee om noen ar.

Med flere og flere automater pa plass er det jo ganske logisk a tvinge folk til a bruke den. Mens, saken har en stor MEN. Gjör du det, ma du ogsa sikre at disse automater funker. Sist gang jeg flöy prövde jeg meg pa 2 av 6 automater, mens de hadde SNAG. Med bare 4 automater kan du regne selv hvor lenge det tar a sjekke inn 180 pax med 1-2 bager hver flygning.

Over tid vil slike ting komme, fordi en automat koster ikke noen hundrelapper i time-lönn pluss tillegg pa helg, i natta og pa helligedager... Det har rett og slett noe med kostnader a gjöre.
Old 02-07-2008, 14:02   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Helt på sin plass at selskapene tar seg betalt for ekstra vekt, men hvor lenge er det til noen kommer med "ingen gebyrer - bare lave priser"-kampanje nå? Hvis det er noe folk misliker så må det vel være gebyrer...
Southwest !! De kjoerer stort paa akkurat det i alle kampanjer, men saa tjener de jo penger og utvider rutenettet
Old 02-07-2008, 14:06   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Det kommer vel litt på hvilke kostnader du har - var på en konferanse der COO i SkyEurope fortalte at han gjerne skaffet automater - når de ble billigere i drift enn slovaker...

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules