![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Heisann. På mitt daglige surf på airliners.net kom jeg over dette bildet fra Berlin. I følge airliners er bildet tatt i oktober 1990.
http://www.airliners.net/photo/Pan-A...235/1358243/M/ Brukte PAN AM Boeing 727 på intercontinentale ruter? Hvor lang rekkevidde hadde/har de? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Pan Am brukte 727 på ruter til og fra Berlin. Tyske selskaper hadde ikke lov til å fly her før murens fall. I tillegg ble de brukt på materuter til London. Hvis du søker vil du også finne Pan Am 727er på Fornebu.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
Likaså flög British Airways till Berlin från bl a London och Manchester, och Air France från bl a Paris. Enligt avtalet mellan USA, Storbritannien, Frankrike och Sovjetunionen efter andra världskriget fick bara flygbolag från segrarmakterna trafikera Berlin. Lufthansa var helt bannlyst från Berlin mellan 1945 och 1991. För att ändå få det av de stora inkomster som Berlintrafiken innebar, så bildade Lufthansa och Air France ett gemensamt flygbolag kallat EuroBerlin under 80-talet, där Air France ägde 51% och Lufthansa 49%. Även Air Berlin bildades under den här tiden, men hette då Air Berlin USA och var officiellt registrerat i USA, för att flyga charter till Mallorca. Utöver Berlin så flög Pan Am som sagt även till andra destinationer i Europa men då som matartrafik till sina långlinjer i t ex London. Därför kunde man se 727 och 737 från Pan Am i bl a Oslo och Stockholm. Under sent 80-tal även ATR 42. När Öst- och Västtyskland förenades i oktober 1990 försvann dessa regler kring flygen till Berlin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]() Quote:
Takk for oppklarende svar der. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,375
|
![]()
Ikke umulig at det dukker opp noen interessante fakta i denne traaden paa a.net:
http://www.airliners.net/aviation-fo....main/4042119/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Her er gamle Pan Am HQ også:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Ja, de hade väl rättigheter från sina resp ockupationssektorer? Norra Västtyskland var brittisk zon, södra var amerikansk och däremellan fransk zon, får kolla i tidtabellerna när jag kommer hem... bortglömd nutidshistoria som är väldigt intressant!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
Posts: 796
|
![]()
SAS fløy også endel innrikes i Tyskland etter krigen, både med DC3 og DC4
__________________
Odd Viking: OY-DDO - DC3 OY-KNC - DC7 LN-MOG - DC8 SE-DGO - F28 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Har slått opp i Phil Lo Baos utmerkede bok An Illustrated History of British European Airways fra 1989 og der er det en illustrasjon som viser German Internal Services fra Berlin til Hamburg, Bremen, Hannover, Düsseldorf, Köln/Bonn, Frankfurt-am-Main, Stuttgart og München. Mye av dette ble selvsagt videreført av BA da BEA og BOAC gikk over i historien i 1974.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Kjekt å se hvordan slike flyhistoriske tråder utvikle seg. At ved å stille et konkret spørsmål får noen til å begynne å grave i gamle arkiver og slikt er veldig morsomt. Alltid kjekt å være med på å frembringe gamle minner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
En titt i Pan Ams tidtabell från sommaren 1985 ger en hint om vilka rutter man trafikerade då:
![]() Deras linjenät var fortfarande ganska stort... ![]() Våren 1990 såg det ut så här, året därpå var det slut både med Pan Am och IGS (Internal German Services), som såldes till Lufthansa: ![]() Air France hade överlåtit stor del av sin Berlin-trafik till Euroberlin 1990, men flög vissa rutter på egen hand: ![]() Jag kan inte hitta något om inrikestrafiken i Västtyskland i British Airways tidtabell från 1982, som jag tog en snabbtitt i. Jag tror att BA publicerade separata tidtabeller för sin del av IGS, de hade ju en division BAC 1-11 baserade i... Düsseldorf? Hannover? om jag inte minns fel. En 727 från Pan Am havererade i Östberlin 1966, och amerikanarna fick bara tillbaka hälften av vrakdelarna när andra sidan hade tagit det de behövde. Voice recordern, flight data recordern och en motor behölls på östsidan... Time.com har lagt ut en av sina artiklar från 1964 med intressant läsning: "Hot route in the cold war" Flygplanen från Pan Am, BEA/BA och Air France trakasserades ofta av sovjetiskt och östtyskt jaktflyg trots att de flög i de tre korridorer som satts upp enligt avtalet mellan segrarmakterna 1945. En fransk DC-4 landade till exempel på Tempelhof med 89 kulhål i kroppen 1952. Mer att läsa finns på sidan "Cold war secrets of the Berlin air corridor". SAS fick rättigheter att flyga inrikes i Västtyskland fram till 1955, då Lufthansa återuppstod. Oftast var det med DC-3 som "Kringelflugplan" trafikerades. Denna del av SAS historia är tämligen okänd, men i personaltidningen Inside SAS fanns 1990 en helsida om Günther Schmidt som arbetade för SAS i Västtyskland vid den här tiden. Jag har scannat in artikeln, men den är för stor att lägga in i tråden. Klicka i stället på länken nedan så kommer den upp på skärmen: "Då SAS och Günther skötte tyska inrikestrafiken" Som sagt, mycket intressant historik som det är värt att gräva vidare i... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Fantastisk HansJ! Dette var utrolig kjekt å lese!
Fy søren. jeg angrer på alt av flyrelaterte ting jeg har kastet opp igjennom tidene. Kilovis med flyblader og rutetabeller og slikt. Men noe har jeg klart å redde unna. Skal prøve å ikke kaste mer nå... Hehe. Får se hva dama synes om det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
Posts: 796
|
![]()
Tidtabellene fra SAS Tyskland 1955 og 1956 (10 år i tysk tjeneste 1946-56)
![]() ![]() ENJOY!
__________________
Odd Viking: OY-DDO - DC3 OY-KNC - DC7 LN-MOG - DC8 SE-DGO - F28 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
PAN AM Comet | KnutW | Samlerhjørnet | 0 | 07-11-2017 10:56 |
PAN PAN situation ! | Cessna182 | General Aviation og sjøfly | 15 | 04-05-2012 15:48 |
Pan Am flights i 88 | andreas_a | Register- og ATC-Forum | 0 | 17-11-2011 21:39 |
The Real Stewardesses of Pan Am | Øivind | Småprat | 1 | 08-10-2011 00:06 |