Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-04-2008, 22:36   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

OBB 5 Iberia og Hertz - MAD-BCN

På fredag blir det å teste ut Europa's mest traffikerte rute, Madrid-Barcelona. Billetter er bestilt med Iberia for €57 en-vei. Foreløpig er det satt opp med en 320.
I Barcelona blir det å leie bil hos Hertz som vi har hele helgen. Det blir også å kjøre fra Barcelona til Madrid så da for Otto von Schnellfahrer testet ut spanske motorveier

Og både AAdvantage (Iberia) og Eurobonus (Hertz) kontoene får påfyll itillegg

Old 04-05-2008, 23:12   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Iberia og Hertz - MAD-BCN

Hadde sjekket inn dagen før og hadde fått ordnet med nødutgang på 320en til Iberia for hele reisefølget. Tok Metroen ut til T4 på MAD og ankom i ikke så alt for god tid. Hadde med noen med latinske aner i reisefølget og da tid er relativt for dem ble det litt hektisk. Siden dette var en innenriksflygning trodde jeg denne skulle gå fra Schengen området på T4 og ikke satelitten som er T4S og non-Schengen. Med det viste seg at denne flighten var en tag-on fra IB sin Santiago flight og vi dermed måtte ut til T4S også gjennom passkontrollen, hvilket betydde det ble litt løping og gikk ombord som de siste i flyet.

Skal dra fra T4 med SN på torsdag så vil komme med fyldigere rapport fra T4 da.

Fra T4S.......første gang jeg har fløyet utenriks på en innenriksrute

Benplassen ombord på nødutgang var god som vanlig.

Push back et par minutter etter rutetid og opp i marsjhøyde kunne vi velge mellom vann eller juice og fikk også en "vareprøve" med Lion som vel var en halv munnfull stor. Relativt kort flytur mellom MAD og BCN og landet ca på tid. På BCN ble det bussing siden vi kom fra "utlandet", men parkerte på innenriks.

IBs retrojet

Passkontrollen gikk greit for 3 av oss, men siden dama til kompisen min er fra et land kjent for Kaffe og Coca ble det å vente litt på henne. Så bar det til Hertzskranken for å plukke opp leiebilen. Hadde egentlig bestilt en bil i "Ford Focus" klassen, og hadde regnet da med at jeg fikk noe som var litt agilt.....men Hertz hadde visst "oppgradert" meg en klasse og ble dermed forvist til en Peugeot 407 noe jeg ikke var spesielt happy med. Itillegg så manglet jeg 3 mnd før jeg nådde 25års grensen så etter at alderstillegget + litt annen drit også ble plusset på regningen ble ikke Hertz billigst allikevel. Leiebilen var typisk fransk på godt og vondt med mest vondt. For å ta det positive først; I bytrafikk taklet den ujevnheter godt, relativt god plass og den brukte lite drivstoff. Også det negative: Motoren hadde astma, styrefølelsen var ikke eksiterende, girkassa var deigete, fjæring og dempere gjorde så bilen oppførte seg som en båt ved litt aktiv kjøring, setene var steinharde og laget for små bøtteknotter, itillegg var det masse rare løsninger som kun franskmenn kan finne på. At man i 2008 lager biler som kjører så dårlig er meg en gåte (det finnes da mye i samme prisklasse som er fine å kjøre)....neste gang skal jeg be spesifikt om noe tysk!

Hadde lunch på søndagen i Sitges som ligger like sør for Barcelona, og kjøreturen derfra til Madrid tok i overkant av 5 timer, inkludert litt kø. Eller så har de "fast track" på motorveien inn mot Madrid (de siste 50km). Man kunne velge å kjøre "gratis" på en gammel og litt sliten motorvei eller betale €5 for å kjøre på den nye. Business class på veiene er definitivt noe etter min smak og valgte selvfølgelig den nye, hvor det også var lite trafikk. Satte fra meg bilen på flyplassen som ligger på vei inn mot sentrum når man kommer fra Barcelona og tok så metroen inn til Madrid.

Grunnen til at det ble fly og bil mellom Madrid og Barcelona og ikke tog, skyldes rett og slett prisen. Lyntog er definitivt ikke low cost og siden vi uansett trengte en bil over helgen så var det fly til og bil tilbake den beste løsningen, selv om det sikkert hadde vært spennende å få prøvd de nye AVE togene

Last edited by Someone; 05-05-2008 at 01:06.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2008, 12:57   #3
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Meget bra rapport! Jeg skjønte ikke hvorfor dere kom fra "utlandet" også når dere landet i BCN? Satt passasjerer på da som kom rett fra Santiago?

Forsøk på politisk selvmord i Norge: prøv å foreslå "business class" på veiene i her også.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2008, 13:03   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Meget bra rapport! Jeg skjønte ikke hvorfor dere kom fra "utlandet" også når dere landet i BCN? Satt passasjerer på da som kom rett fra Santiago?
Logikken bak det skjønte ikke jeg heller, men for de som kom fra Santiago og skulle via MAD til BCN så valgte man av en eller annen grunn å la dem gå gjennom passkontrollen i BCN istedet for MAD, selv om det innebar at vi som bare skulle fly MAD-BCN måtte "ut" av landet. Spesielt merkelig blir det når de som kom fra Santiago uansett måtte bytte fly, da IB bruker 340-300 og -600 på alle sine long haul og dette var en 320
Old 05-05-2008, 13:29   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fin rapport. Søker man opp reiser på iberia.com vil man se hvilke tag on-flighter den aktuelle avgangen er tilknyttet. Ante ikke at de hadde et slikt system, jeg, men det må tydeligvis være mange som reiser videre fra Madrid til Barcelona. Det kan være med på å forklare hvorfor ruten har så stor trafikk. Men for en på innenriksreise blir jo systemet noe håpløst - trodde nesten de hadde en egen terminal for denne meget godt belagte ruten, jeg.
Old 05-05-2008, 13:49   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Men for en på innenriksreise blir jo systemet noe håpløst - trodde nesten de hadde en egen terminal for denne meget godt belagte ruten, jeg.
IB (og OneWorld, Vueling + litt annet rask) har samlet alle sine flygninger på T4 (og T4S) og det er mer praktisk enn å bruke en egen terminal. Fordelen er jo når man kommer inn til MAD og skal videre til BCN, men litt upraktisk er det når man flyr innenriks og må "ut" av landet. Men det tok vel ikke mer enn 5 min ekstra, inkludert togturen mellom T4 og T4S. Spanair kjører vel sin BCN Shuttle, Puente Aéreo, fra en "egen" terminal.
Reply

Posting Rules