Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2008, 05:50   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default BKK-ATH-OSL

Nå er det knapt en uke før returen til Norge skal gjennomføres, og da jeg reiser med mine barn må jeg for en gangs skyld ta litt hensyn til plasstilgangen på flyet. Derfor blir det Bangkok-Athen-Oslo med hhv TG med B773 og ATH-OSL med SAS.
Dette blir forøvrig min første tur med TG sin B777, og da også bak sammen med de uvaskede masser. Jeg leste Biz om Biz sin positive opplevelse mellom MNL og BKK, men her er det 10 timer... som sikkert er helt mulig å overleve uten varige mèn ;-)
Vi får da en heldag i Athen neste lørdag, og jeg lurer på om noen har noe tips om hva en kan bedrive dagen med der med 2 gutter på 4 og 13 ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Last edited by Farmer; 13-04-2008 at 05:59.
Farmer is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2008, 07:30   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: BKK-ATH-OSL

Dere må få med dere en tur opp på Akropolis - nok av historie for 13 åringen i allefall.
EB is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2008, 13:41   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Athen er en by jeg er godt kjent i. Etter Akropolis ned til Plaka og en liten grønn oase som heter Pl. Agoras. Fint sted for lunch ev. en drink eller to. Så rusle rundt i Plakaen.

Deretter rusle opp til Syntagma Square og se på det flotte vaktskiftet
ved Parlamentet.

Greit å komme inn til byen med tog/subway.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2008, 15:30   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Jeg leste Biz om Biz sin positive opplevelse mellom MNL og BKK, men her er det 10 timer... som sikkert er helt mulig å overleve uten varige mèn ;-)
Nå var det en 772 vi fløy med, men med nye seter og konfigurert for langfart. Men det var veldig positivt. Jeg stanget ikke knærne i setet foran til en forandring, og serveringen var på høyde med sas sin bizclass. Så da er det ikke så galt. Jeg og min reisekamerat var enige i at i de setene kunne vi godt klare 10 timer om det skulle være nødvendig. Absolutt en av de beste eco klass opplevelser jeg har hatt. Så om du bare får en flyvemaskin som er konfigurert med de nye setene så kommer du nok fra det uten varige men!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 13:42   #5
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Da begynner avreisen å nærme seg, etter 4 flotte uker i østens varme.
Bilen til flyplassen er bestilt og kommer om alt vil seg vel om en liten time. Vi har regnet inn minst en time ekstra kjøretid i dag pga den elleville Songkran-feiringen som virkelig tar av i området her denne helgen.
Avgang rett etter midnatt med Thai sin B777-300 som skal ta oss til Athen, og så får vi se hva morgendagen bringer av aktiviteter.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Songkran-announcement.jpg
Views:	381
Size:	51.7 KB
ID:	17116  

Last edited by Farmer; 18-04-2008 at 13:44.
Old 18-04-2008, 14:08   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Får håpe du kommer deg tørrskodd til flyplassen, da! Og god tur hjem (dvs Athen).
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 15:42   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

God tur, sjef!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 17:26   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

God Tur . Meldt 23 grader og sol i morgen ! Da blir en lunsj i Plakaen topp !
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 17:31   #9
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Dagens første, og utvilsomt den farligste etappe er gjennomført. Vi fikk en kjøpesny Toyota Camry 2.4 med bare 150 mil på telleren som transport de knappe 2 timene det tok til flyplassen i dag. Det var da en utrolig behagelig bil som baksetepassasjer. Denne modellen tas vel ikke inn til Norge, da den er for fin, sikker og dyr ..
Vel framme i BKK tok jeg med mine to håpefulle på Royal Silk innsjekkingen og fikk sjekket inn på mindre enn 3 minutter. Jeg tenkte jeg skulle blåse noen poeng for en upgrade, men her har TG gjort salgsjobben bra, ved å selge helt fullt på de 46 stolene foran, mens det etter sigende skal være 150 ledige seter bak. Det betyr at sjansen for å kapre noen 3-setere absolutt er tilstede og man kan strekke seg litt ut underveis.
Passkontroll med barn her i Thailand er en fryd. Det var noen få foran i køen, men vi ble elegant hanket ut og inn på "Diplomatic" skranken, med mye smil og tøys med barna og på et øyeblikk var vi gjennom.
Jeg tror vel ikke det finnes mange land på planeten hvor man blir bedre mottatt når man har med barn enn hva man opplever her i Thailand. Absolutt et land som anbefales også for barnefamilier.
Nå er det knappe to timer til avgang, og vi har beveget os ut i E-piren, hvor vi nå venter i en av de to realtivt små businessloungene. En helt OK lounge med en liten men velutstyrt bar og buffè med mange gode småretter, og veldig gode stoler.
Ennå er det ikke så mange mennesker her, så det er stille og rolig og guttene oppfører seg eksemplarisk slik mine barn SKAL oppføre seg på et slikt sted ;-)

Last edited by Farmer; 18-04-2008 at 17:46.
Old 18-04-2008, 19:26   #10
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Fikk du sjekket inn på Royal Silk innsjekkingen helt ute til venstre når du er booket på Economy? Jeg trodde Star Gold måtte bruke egne Star Gold innsjekkinger.

Jeg brukte også den loungen for knappe 3 uker siden. Den var helt ok! Eneste merkelige var at de ikke hadde vin der. Men øl og brennetrevin var det masser av!

God tur!

BF

Old 19-04-2008, 12:09   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Fikk du sjekket inn på Royal Silk innsjekkingen helt ute til venstre når du er booket på Economy? Jeg trodde Star Gold måtte bruke egne Star Gold innsjekkinger.

Jeg brukte også den loungen for knappe 3 uker siden. Den var helt ok! Eneste merkelige var at de ikke hadde vin der. Men øl og brennetrevin var det masser av!

God tur!

BF
Jeg gikk rett dit, med friskt mot med mitt EBG kort, og de gjorde ingen miner til aa synes at dette var feil. Mulig de ikke hadde hjerte til aa sende meg til en annen plass naar jeg reiste sammen med barn ;-)

Old 19-04-2008, 12:14   #12
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Naa er vi ferdig med dagens utflukt i Athen, hvor frokost paa uterestaurant og en skikkelig utforsking av Akropolis har staatt paa programmet. Flott vaer og en flott dag har dette vaert. Naa er vi ferdig innsjekket og sitter i Goldair Handling sin Lounge, som SAS bruker i Athen. Enkel og grei lounge, men dessverre utsikt feil vei mot Landside.
Reisen med TG gikk over all forventning, og jeg komme tilbake til den.
Naa er det to hopp med SAS via CPH til OSL foer SAS hotellet paa OSL blir vaar noedhavn i natt.
n

Old 19-04-2008, 19:02   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Hørtes bra ut!

Få med litt om loungen i ATH. Var der for lenge siden og har kun vært i LH's lounge
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2008, 12:22   #14
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

TG946/19apr BKKATH HS-TKC B777-300 sete 42C
Vel ankommet flyplassen etter en meget behagelig kjøretur i en helt ny Toyata Camry, og med en sjåfør som virkelig hadde forstått dette med myk og behagelig kjøring, var det tid for innsjekk.
Ettersom jeg reiste med mine 2 sønner var det denne gangen bak alle gardiner, men med friskt mot tok jeg med Gullkort, reisefølge og mine billetter på den meget behagelige Royal Silk innsjekkingen. Normalt skal man vel ikke sjekke inn der, men vi var tidlig ute, faktisk de eneste som var i området og fikk sjekket inn uten problemer.
Vi var faktisk innsjekket over 2 timer før avgang, og ettersom vi skulle helt ut på E-piren fant jeg ut at vi likesågodt kunne gå den lange veien dit og bruke en av de to loungene som ligger der ute. Det er alltid greit å vente så nær utgangen som mulig synes nå jeg.
Loungen var helt OK, med en liten bar og relativt bra med småretter og andre forfriskninger.
Vi spiste og drakk og slapet godt av, og gikk ikke ut før det nærmet seg Final Call på avgangen, allerede 35 min før rutetid.
Når vi kom ned til en folketom utgang var vi vel noen av de siste som gikk ombord og kunne med selvsyn se at C-klassen var helt full.
I Economy var det glissent, og både raden foran oss og bak oss var tom, slik at her var der muligheter til en behageligere tur enn vanlig. Jeg ba 13 åringen sette se på C-setet bak raden vi hadde og jeg og minstemann tok A og C setet på tildelt rad. Dett var et smart trekk da det ikke kom flere, og etter takeoff begynte forl å flytte seg rundt for å få mer plass.
Dagens flymaskin, en B777-300 hadde vel sett bedre dager innvendig( flyet var nymalt i ny livery), med de gamle businesstolene og en relativt loslitt Y-kabin. Ingen personlige TV-skjermer, men store tunge gammeldagse TV-skjermer i taket på ca hver 4.rad. Men, setene var faktisk rett så gode å sitte, med myk og fast sittepute slik at sittecomforten er mange ganger bedre enn de harde fakirsetene til SAS og LH ..;-) Det som også er bra med disse stolene er at når ryggen lenes tilbake, skyves sitteputen noen centimeter fram og gjør at comforten blir OK.
Vel oppe i lufta var de raskt i gang med hot-towels og drinkvogn som vanlig på TG.
Til hovedrett var det 2 valg, en kyllingrett og en fiskerett som var fint presentert i egen meny som ble utlevert før takeoff sammen med hodetelefoner. Vi var trøtte og slitne etter en lang dag, og ganske mette også etter å ha forsynt oss godt med ulike småretter slik at vi avsto fra mat, og benket oss for å sove istedet.
Eldstemann i raden bakenfor fikk ha sin 3-seter i fred, og jeg fikk en hel haug med ekstra puter og tepper slik at minstemann fikk ligge på golvet foran vår rad, og selv fikk jeg da en egen "flatbed" som faktisk ikke ble så ille ved at armlenene kunne slås helt opp. Lengden var jo et lite problem, men jeg sov faktisk relativt bra i godt over 6 timer på denne reisen.
Halvannen time før landing var det tid for frokost, og her synes jeg TG har like bra mat bak som enkelte andre selskap klarer i business.
Skikkelig stålbestikk, skikkelig porselen og en velsmakende omelett med varme rundstykker, fruktcoktail , youghurt og kaffe. Absolutt en bra start på en ny dag.
Vel nede på bakken gikk det fort og greit gjennom passkontrollen, og med Priority Tag på bagasjen var denne på bandet allerede når vi kom så langt. Knappe 25 minutter etter landing var vi gjennom tollen og fikk levert inn bagasjen på oppbevaring over dagen, slik at vi kunne ta løs på vår planlagte Akropolis ekspedisjon.
Attached Thumbnails

Name:	Bilder 2008 feb 392.jpg
Views:	232
Size:	49.6 KB
ID:	17169   Click image for larger version

Name:	Bilder 2008 feb 393.jpg
Views:	235
Size:	65.9 KB
ID:	17170   Click image for larger version

Name:	Bilder 2008 feb 395.jpg
Views:	231
Size:	38.9 KB
ID:	17171   Click image for larger version

Name:	Bilder 2008 feb 398.jpg
Views:	236
Size:	62.4 KB
ID:	17172   Click image for larger version

Name:	Bilder 2008 feb 400.jpg
Views:	105
Size:	25.8 KB
ID:	17173  

Name:	Bilder 2008 feb 401.jpg
Views:	90
Size:	49.0 KB
ID:	17174   Click image for larger version

Name:	Bilder 2008 feb 402.jpg
Views:	108
Size:	71.4 KB
ID:	17175  

Old 20-04-2008, 12:29   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Er dette samme type 773 maskin som TG bruker på intra-Asiatiske ruter som f.eks BKK-HKG?

Flott rapport
Old 20-04-2008, 14:35   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Ved E-piren har TG 2 lounger. En på hver side. Det ser ut som om du var på den "innvendige" loungen. Jeg var på den på motsatt side da jeg var der. (Den som lå ved siden av E2.) Men TG har jo generelt gode lounger.

Jeg ser at den 773 maskinen hadde en helt annen type seter enn det jeg hadde på min flight MNL-BKK for noen uker siden. Der var det helt nye seter i begge klasser. Husker for et par år siden jeg fløy 773 fra BKK til MNL og den var trang som fy på turist, og i biz var figurasjonen 2-4-2. Men jeg tror de har gått bort fra den konfigurasjonen nå.

På min 772 tur var det god plass, nye seter, men allikevel ikke tv i setene på turist. Men servicen var upåklagelig. Og som du selv sier. TG klarer en bedre service i turist enn hva andre selskaper er i biz. Sågar bedre enn SAS sine sene kveldsavganger på IC!

Hvordan var seteavstanden på dette flyet?

Takk for fin rapport!

BF

Old 20-04-2008, 14:53   #17
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

I følge Seatguru.com er pitch på dette flyet 32 tommer. Ikke allverden, men med en treseter for meg selv var ikke dette noe problematisk. Og med den funksjonaliteten at sitteputen beveger seg ned og fram når ryggen legges ned ble ikke dette så ille heller da jeg satt opp i stolen. Men .. trangt er det jo ;-)

Old 20-04-2008, 15:10   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

19apr , Athen International-Akropolis-Athen International , Buss + Apostlenes hester + Metro

Etter en kort orientering ved ankomst fant vi ut at SAS ikke åpner innsjekk før 2 timer før avgang på denne flyplassen. Dermed bar det til et lite firma som lever godt på folk som oss som skulle ha en liten dagsttur inn til byen. for 6 timers oppbevaring skulle de ha 18 Euro for å oppbevare 3 kofferter og 3 mindre ryggsekker som vi hadde som handbagasje ..
Vel, vi valgte å betale oss fri for bagasjen og valgte "flybussen" inn til sentrum til den nette sum av 3,20 EUR per person ( minstemann gratis ). Turen tok en knapp time inn, og det var jo greit så få se litt av veien inn til byen også da. Men, jeg var overrasket over den realtivt dårlige standard på bussen på en såpass lang busstur. Flybussen til OSL er jo en virkelig luksusreise i forhold.
Var inne i byen ca 0830 og da var det tid for litt mat igjen, noe vi fant på en hyggelig uterestaurant i sentrum.
Akropolis var målet for dagen, og etter å ha spurt oss litt fram, fant vi at det var knapt 20 min spasertur dit.
Vel framme var det fram med lommeboka igjen, da inngangspengene var på 12 EUR, noe som jeg synes er helt OK,da de vel trenger pengene til en betydelig opprusting av ruinene slik at det ikke skal dette helt sammen.
Formiddagssola var god og varm på tur opp alle bakker og trapper til vi kom opp på platået, og jeg må si at det er imponerende hva de fikk til å bygge for nesten 2500 år siden. Vi hang oss på en amerikansk gruppe med ungdommer som hadde en meget god guide og fikk en bra innføring av historien bak det hele.
Etter et par timer var vi godt fornøyde, tuslet ned mot byen igjen for litt drikke og andre forfriskininger
Turen tilbake ble gjennomført med Metroen, som har holdeplass rett nedenfor Akropolis. Først ett stopp inn til hovedbanestasjonen, togbytte der og rett til flyplassen til en pris av 12 EUR for alle sammen. Denne turen tok litt over en halv time og var en helt ok transportform.
Har man såpass lang tid mellom flyene vil jeg absolutt anbefale en slik liten avstikker for litt kulturelt påfyll!
Vi kom tilbake til flyplassen vel 2 timer før avgang til København, hvor det allerede var lange innsjekkingskøer til SAS.
Attached Thumbnails

Name:	Bilder 2008 feb 411.jpg
Views:	27
Size:	75.1 KB
ID:	17179   Click image for larger version

Name:	Bilder 2008 feb 413.jpg
Views:	33
Size:	101.7 KB
ID:	17180   Click image for larger version

Name:	Bilder 2008 feb 420.jpg
Views:	34