![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det noen som sitter med noe materiale ang. Braathens SAFE's ulykke i 1972 i Asker? Planlegger en artikkel på Scanair.no, og tar i den forbindelse i mot materiale. Et par søk på Google og Kvasir go så godt som null...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Kapteinen var faren til en klassekamerat av meg på Torstad.
Ulykken skyldtes at autopiloten fanget opp en falsk "localizer beam" og fulgte denne.Pilotene dobbeltsjekket ikke med andre navigasjonshjelpemidler og startet nedstigningen.De traff bakken like ved Asdöltjern ved Sandungen i Vestmarka.
![]() |
#3 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Pappa var kjentmann for å lokalisere vraket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
finnes det et minnesmerke eller noe i skogen der flyet kom ned?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er ikke mye å finne, men havarirapporten ble lagt fram tidlig i 1976, så der skulle det vel finnes noe (om den rapporten på noen måte er søkbar). Ellers husker jeg at jeg bladde i ukebladet Hjemmet da jeg enda bodde hjem, og oppgjennom årene har det bladet skrevet mange og lange artikler om ulykken, og spesielt om hun jenta som var eneste overlevende. Forlaget der skulle kanskje vite noe. Braathens egen jubileumsbok "mot alle odds" inneholder iallefall fint lite (kanskje naturlig nok), bare en eneste side faktisk, hvis man komprimerer innholdet. At det var LN-SUY "Sverre Sigurdsson" som styrtet kl. 16:30 på vei fra Vigra, er vel bare bortkastet info på et slikt forum....
Lykke til med artikkelen iallefall ![]()
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Stod litt i Budstikka i går (Mandag) side 2.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
du skulle ikke ha scannet det? Budstikka har vi ikke i heimen... bare SKIKKELIGE aviser...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ÜberScanFlyer
|
![]() Quote:
![]() Teksten er forøvrig journalist i TV2 Trude Teigres personlige minner fra dengang - hun mistet en venninne i ulykken. Sender deg siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Du må bare si i fra om du ønsker å være oppdatert på det som skjer i nærområde CK ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
grøss..... Noen ihuga Budstikkafans her skjønner jeg.... Etter å ha vokst opp i et hjem dominert av Schibsted (bestefar jobbet på trykkeriet i Aftenposten, far var informasjonssjef først i VG og så i Aftenposten, og selv fikk jeg min første betalte jobb i VG-huset på 1980-tallet), er liksom ikke lokalaviser det som svinger mest...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Litt OT kanskje, bortsett fra at nettopp Budstikka skrev mye om Asker-ulykken. Jeg har vokst opp med Budstikka i huset, selv om jeg nå har en helt annen budstikke som lokalavis. Kan bare anbefale jordnære og lokale medier som lar det som vokser og gror lokalt få litt oppmerksomhet. Personlig grøsser jeg mer av de store tabloidene som former oppslagene slik at de skal tjene mest mulig penger.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://www.budstikka.no/helg/den-ute...46965925417366
http://www.nrk.no/kanal/nrk_gull/1.6465014 Det er også skrevet en meget god artikkel i siste nummer av flynytt. For de som ikke kom hjem til jul for 40 år siden, og til de fem som overlevde. Vi minnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I dag er det 40 år siden Braathen hadde en flystyrt i Asker. Merkelig at denne ikke er nevnt i noen tråd i dag, hvis jeg ikke har oversett den. Maskinen var på vei fra Ålesund til Oslo da den gikk ned i Asker under innflyvning, og er en av de værste flykatastrofer på Norsk jord. Les mer hos;
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10852078 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Vel....
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=112774 -men det er kanskje verdt å markere det i hovedforumet. En virkelig tragisk ulykke hvis årsakssammenheng aldri ble helt brakt på det rene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så ikke den tråden, men det uansett tragisk uansett;-(
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Husker den ulykken godt.
Minn far for strakt ned til Braathens teknisk på Sola for å undersøke om han hadde signret LN.SUY fitt for flight,glad da han oppdaget det var gjort påFBU. Dermed vill jeg si di på FBU sikkert ikke gjorde noen form for feil. I min tid i Braathens SAFE vare det gamle deler etter Fellowshipen lagret 20 år etter ulykken på Sola.WHY? RIP til til alle som omkomm ved ulykken |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Leste nettopp et intervju med en av de 5 som overlevde denne ulykken. Ganske sterkt å lese. Håper vi slipper å oppleve noe slikt mer her i landet. Sikkerheten er vel ganske mye bedre i dag enn for 40 år siden, men helt sikker kan man jo aldri bli. RIP til de omkomne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Havarirapporten er nå lagt ut på havarikommisjonenens sider, antagelig pga. all pågangen i de siste årene. Denne ulykken slutter virkelig ikke å engasjere.
Last den ned fra denne siden: https://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/1975-01 |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NRK2 kl 2130 i kveld, ulykken i Asker i 1972 | TCAS | Flyforum | 6 | 05-04-2010 22:06 |
Asker-ulykken blir underholdning på TVNorge | Concorde | Flyforum | 20 | 18-02-2008 12:41 |
Ethiad-ulykken | LN-MOW | Flyforum | 9 | 13-12-2007 13:07 |
Flash-ulykken | Blubird | Flyforum | 1 | 26-03-2006 20:13 |
Om Mehamn-ulykken nå | LN-SEK | Flyforum | 1 | 09-11-2004 20:22 |