![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da var dagen kommet for min tredje USA-tur.. Etter den første, sa jeg til meg selv "ca. en gang i året", men nå er jeg altså i gang med den tredje på under et år
![]() Turen begynte med Speedy hentet meg hjemme i Maura, og vi kjørte ned til OSL. Parkerte på jobben til Speedbird, hvor vi satte oss ned for å ta ut billetter, og planlegge ruten.. For meg som normalt planlegger en tur et halvt år i forveien, var det en ny opplevels og sitte på STS to timer før avgang fra OSL og gjøre det samme.. I tillegg var billettautomaten "i tusen deler" (som Speedy så fint sa, med etterfulgt av et litt surt blikk fra billettautomatreparatøren..). Dermed måtte vi ta det på terminalen. Hentet bagasjen i bilen, tok en flybuss opp til terminalen, og fant en billettautomat i en bortgjemt krok, hvor Speedy satte i gang med diverse kreative routinger.. Dessverre fungerer visstnok vennekvotesystemet sånn, at han hadde brukt opp alle etter å ha fått oss over atlanteren og tilbake bare en gang.. Deretter bar det gjennom security, hvor jeg faktisk pep!! Lærte først på STS at skoene jeg nå bruker piper (noe de IKKE gjorde sist jeg fløy med akkurat de skoene..).. Kloka av skade tok jeg av meg disse i kontrollen på terminalen, men jaggumeg pep det igjen.. Denne gangen var det klokken min (som altså IKKE pep på STS).. Vel gjennom fant vi Fredrik, og da var det ikke lenge igjen til boarding.. Vi skulle selvsagt komme oss ombord tidlig, men det skar seg da Fredrik prøvde seg.. Det funket heller ikke å boarde meg (etter at Speedy selvsagt kom seg ombord..). Husker ikke helt detaljene, men de hadde på et eller annet vis klart å boarde oss istedenfor noen som allerede hadde boardet.. Det resulterte i at jeg fikk setekvitteringen til en OESTMAN/FLAVIBAZAN, som forøvrig satt på raden bak den jeg egentlig skulle sitte på.. allikevel var vår rad ledig, og jeg, Fredrik og Speedy satte oss til rette på 30 DEF (etter at Speedy spurte om vi kunne sette oss på en ledig treseter i Eco Extra), ombord i LN-ROO, som skulle fly oss til ARN som SK496.. Ble lettere nervøs, da jeg skulle plassere kofferten i hattehyllen, kom samme FA som hadde nektet oss treseteren i Extra.. Jeg fryktet at jeg skulle dø (han var ikke direkte blid, nei..), men han tok meg med et par rader fram, og der var det plass.. Skvatt igjen litt, da han plutselig satt ved siden av meg (Det finnes et klappsete på MD-80 som felles ut i midtgangen).. Flighten gikk greit, og hvordan vi var i forhold til tid, aner jeg egentlig ikke.. Tok buss ned til Radisson SAS Arlandia, hvor Speedy hadde rom, og han mente at det var nok ikke noe problem for oss andre tre og få rom.. Det var selvsagt nesten fullt.. De kunne tilby et rom til ca. 2100 SEK, og hadde dessverre ingen tilgjengelige med rabatt for SAS-ansatte.. Det det til slutt endte med, var at Fredrik flyttet inn hos Speedy, og jeg og Øystein (som jeg har kjent i ca. 4-5 timer), dro opp til Sky City, hvor SAS-kortet hans gav oss en pris på 720 SEK.. Nå blir det mat, og etterhvert kveld, før det blir SK til FRA i morgen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
och SGS anställd Reithe skall försöka ordna smärtfri passage i morgon.
Tack för ett trevligt möte ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Her forventes det nok en utdypende rapport!
Quote:
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vi har billetter begge veier, så vi bør komme oss helt hjem.. Speedy liker derimot og ta ut billetter til en del alternative routinger hjem, sånn i tilfelle en flight er full.. Vi har billetter til MCO via FRA begge veier, men han ønsket bl.a. å ta ut billetter via IAD..
Og takk i like måte til Savipix.. Det ble en hamburger på oss amerikareisende nede på Arlandia, før Savipix kom og hilste på. Satt og pratet litt, før han tok oss med i Sveriges minste bil, opp til en fin liten spotteplass (Punkt E på denne guiden. Speedy og Mountaindew ble kjørt tilbake til sitt hotell, og jeg og Øystein til Sky City, hvor vi like gjerne tok en liten dessert i form av "glass" på McDonalds her på "Skybyen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Browncoat
|
![]()
Best at dere kommer dere lengre enn det Speedy og Fredrik trodde da de tok round the world touren deres!
For skjer dette igjen blir jeg enda mer hissig ![]() ![]() Ellers ha en fin tur bort. Hils Øystein ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du skrev ikke klart hvilken routing dere hadde hverken i headingen eller øverst i tråden, men har tolket at det dreier seg om OSL-ARN (overnatting) ARN-FRA-MCO der longhaul flighten er med LH.
Hvorfor drar dere til FRA via ARN med innlagt overnatting på Arlanda, når det er flere muligheter OSL-FRA samme morgen med connection til MCO flighten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sikkert fordi dette ikke er en ordinær gutta på tur, men en "henge_på_en_småsyk_Speedbird som_måtte_på_kurs_på_ARN_"-tur ? eller noe sånt?
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
och skall man tro rapporter från säkra kollegor så kom herrarna iväg till FRA vartifrån vidareresan inte heller skulle vara ett större problem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ok.. Grunnen til overnatting på ARN, var som Thomas sier, at Speedbird skulle skru på fly..
Jeg og Øystein våknet i 7-tiden, spiste frokost på Sky City, før vi tuslet over mot terminal 5, hvor vi skulle møte Fredrik og Speedy senest klokken 8.. Klokken ble 8, og jeg ringte Speedy, som da (i følge det han fortalte meg), nettopp hadde våknet.. 20 minutter senere (under 1 time til departure), ringte jeg han på nytt, og håpet at de var på vei opp, men da stod Fredrik fortsatt i dusjen.. (Sannheten var selvsagt at de stod et annet sted i terminalen, sammen med Savipix, som hadde boardingpass klare..). Sammen med Savipix, gikk vi gjennom Security (hvor hverken sko eller klokke pep..), og etterhvert mot gaten.. Plass fikk vi, og til og med på biz.. Tre rader med biz (kun to på venstre side..), totalt 10 seter, hvorav 3 ledige.. Jeg ble plassert på 2C (rad 1 manglet altså..), og Speedy og Fredrik på midt- og vindussete på motsatt side.. Øystein, som hadde listet seg på vanlig Economy, satt på rad 7, som var første rad på Eco, bak tre rader med Extra.. Departure skulle vært 09:15, men pga. lav sikt var det slot-rextrictions i FRA.. Vi hadde derfor lift-off klokken 10:00.. ikke noe stress, da vår connection i FRA var på nesten 4 timer. Mens vi ventet, fikk vi i biz et glass juice (appelsinjuice er alltid godt, og et for meg dro det opp inntrykket et lite hakk). Gratis varm frokost, med noe som lignet på omelett, og noen stekte grønnsaker (tror jeg..).. Bra service ombord, og når man var ferdig med "hovedretten", kom personalet med en liten fruktskål.. Landet i FRA rett før tolv, og vi var ved gatw omtrent med en gang.. Øystein hadde sjekket bagasje, og måtte derfor sjekke inn den på nytt for å få den videre.. Det ble dermed bestemt at vi skulle holde han med selskap i runden via baggage claim, innsjekk og security.. Bagasjen hans kom forholdsvis fort (selv om han ikke merket det med en gang ![]() Så gikk vi til innsjekk, hvor vi fikk sjekke inn på biz-innsjekk, før vi tuslet opp mot Security.. Fikk også benytte Fast-Track.. Unnskyld? Fast-Track? Kanskje greit og åpne mer enn en sluse? Her pep selvsagt sko og klokke igjen, men denne gangen ble det også en runde med håndscanneren, av en tvilsom tysker.. Vel igjennom, fant vi gaten hvor LH464, A330-300 D-AIKE skulle ta oss til MCO.. Etter å ha sett på alle som gikk ombord, ble det bekreftet plass til de som stod på standby, dog, det var fullt i biz, og det ble Economy på turen over dammen.. To artige ting lærte jeg: De har tydeligvis ikke en logisk måte og seate folk på, for vi tre som reiste på Speedy's ID, ble plassert på visdt forskjellige plasser: Speedy alene på en toseter, meg på et midtsete på en fireseter, og Fredrik på samme sete et par rader foran meg.. I tillegg fant jeg ut at sete 34F ikke var midtgang.. istedenfor den logiske AB-CDEF-GH, har LH AC-DEDFG-HK på sine 330'ere.. Fikk derfor midstete ved siden av en franskmann.. Fant do fort ut at Øystein satt ved midtgang på andre siden, så jeg flyttet meg bort til han, samt at Fredrik hoppet bakover til Speedy (Husker ikke raden, men kanskje en 4-5 rader bak meg og Øystein. Pushback on.time, og en departure og en arrival som nok også var relativt on-time.. Grei service, med to valg: Kylling eller Pasta.. valgte Pasta, som nok var som all annen flymat: Kjedelig, men grei nok for meg.. lite ante jeg, at det andre måltidet, to timer før landing, også var pasta, dog i en annen variant.. (lite minus til LH der). Ble også en GT etter departure, og en Warsteiner til maten.. Alt i alt: Greit inntrykk av LH, etter min førse flight med selskapet noensinne (Eneste selskap jeg kun har fløyet Longhaul med..). Knyttneven gikk såvidt, og jammenmeg hadde de AVOD og.. Var dog litt begrenset utvalg av filmer, og når jeg satte den på pause for lenge, gikk den tilbake til hovedmenyen.. Lite minus for at Øystein sin skjerm, pluss to skjermer på raden foran ikke virket, og noen hadde ødelagt låsemekanismen på "bordet" til Øystein, så den var festet med borrelås.. Vel fremme på MCO, fikk jeg "bitchen" i immigration.. Hadde glemt feltene bakpå, hover jeg skulle fylle ut navn, nasjonalitet og fødselsdato (som allerede står andre steder på skjemaet.. Dett hadde selvsagt tatt meg 10 sekunder å fylle ut der og da , men jeg måtte tilbake igjen. Jeg måtte dermed stille meg i ny kø, og havnet dermed bak en jumbo fra Virgin ![]() ![]() Gikk dog raskere denne gangen.. "How do you do?" "Fine, thanks" "Purpose?" "Vacation" "When are you going back home?" "Saturday" "Last time you were in the USA?" "January" "What kind of work do you do in Norway?" "I work for FedEx, handling Export packages" "Allright", også smilte han litt. Fikk dermed gi avtrykk av alle ti fingrene, 4+4, pluss tomlene til slutt. Alt i alt tre "bilder", i motsetning til de to man tok før.. virket dog som det varierte fra skranke til skranke, om man tok alle ti, eller bare pekefingrene. Oppdaget også at de faktisk stilte et par spørsmål i tollen.. Tok nesten et halvt minutt... Kom meg vel ut, klar til å ta toget hovedterminalen.. Her ventet Øystein, mens de to andre hadde dratt for å leie bil..Vi møttes i terminalen, og gikk dermed mot AVIS sin henteskranke, hvor vi fant en Hummer som nøklene passet i ![]() Kom oss avgårde, og dro til en by kalt Titusville, hvor vi fant oss rom for natten.. Det ligger tydeligvis i nærheten av NASA, for hotellet vårt heter Best Western Space Shuttle Inn.. Fikk to rom, til ca. $80 per natt per rom.. Ble så litt kjøring, samt spising på IHOP (Intl. House Of Pancakes), hvor de også hadde det meste annet enn pannekaker.. Valgte selv en Cheeseburger, som smakte mer enn greit nok.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Spennende å følge med på denne rapporten.
![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da var første dagen i Florida over..
Startet dagen med en bedre frokost på Waffle House. Der serverte de bl.a. noe de kalte "Hash Brown", noe som vi ser på som en mulig årsak til at vi passerte en rosa elefant på vei mot Cocoa Beach.. Det ble utsjekk, og det ble litt hamstring på Walmart, før turen gikk mot stedet Coca.. ehm, jeh mener Cocoa Beach. Dro også innom Dunkin Donuts, hvor vi var så "heldige" å se en politimann spise Donuts.. Tilbragte deretter noen timer på nevnte Cocoa Beach, hvor jeg bl.a. ble "offer" for et eksperiment, som jeg strøk på.. Etterpå bar det avgårde igjen, i retning Orlando (tror jeg det var), med middagg på et sted kalt "Golden Corall".. FOr $12.12, spiser og drikker du så mye du bare orker. Dro deretter videre i renting et svææært kjøpesenter, hvor Speedy og Øystein ble ca. 12.000 kroner fattigere, i bytte mot speilreflekskameraer, linse og annet div. tilbehør (de får evt. fylle inn detaljene selv.. Akkurat nå hukser jeg ikke engang merket på kameraene, annet enn at de begge kjøpte samme kamera..). Kjørte deretter til et sted kalt Lake Wales, hvor vi nå har tatt inn på Red Carpet Inn.. (Samme hotell som Speedbird og Mountaindew bodde på her). Bassenget på bildet ligger på motsatt side av hotellet for der jeg skriver dette nå.. Planene for morgendasgen, er Lakeland, og Sun and Fun.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Høres kjempebra ut dette! Ser frem til bilder!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]() ![]() Kan vi få detaljer, dette hørtes interessant ut?
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Mottok telefon fra Tommy777 i bilen paa vei hjem .. mye godlyd - tordenfugler i fri dressur over hodet hans!!
Hoeres ut som at gutta har det moro og at det er en stor kontingent nordmenn paa plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ok.. Det som skjedde var følgende:
Jeg satt på stranden mens resten av gjengen var ute og badet. En dame setter seg ned et par meter bortenfor, legger fra seg tingene sine, sier "it's warm today" til meg, som bekrefter "yeah, it is".. Hun forsvinner uti vannet. Deretter kommer en gutt (rundt 20, kanskje ), roter litt i vesken hennes, og tar med et kamera som lå ved siden av.. Han går vekk, og stopper og snur seg, bl.a. mot damen som var i vannet.. Jeg antok derfor at hun kunne være hans mor, og at han kanskje bare prøvde og oppnå kontakt med henne ute i vannet, for å fortelle at han lånte kameraet.. Det viste seg å være et eksperiment, på hvordan folk reagerte når de så noen som stjal, og jeg strøk tydeligvis.. En annen gutt kom og forklarte alt, og det viste seg at damen var guttenes tante.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
All right.. Florida er varmt!!
Startet dagen med frokost på IHOP (pannekakehuset..).. Valgte noe som het 2x2x2: To egg, to pannekaker, og to striper bacon, eller to pork sausages.. Speedbird ville imponere, og bestilte denne, Banana and Strawberry Pancakes, samt Cinnamon French Toast (altså tre ganger en normal frokost..). Det lå nok igjen minst et par pannekaker etter han.. Dro deretter til stevnet, hvor det krydde av fly. Traff Dag Johnsen og Tommy777, og det ble et par pils og mer titting på fly.. Etter en lang og varm dag, må jeg innrømme at jeg var rimelig sliten.. Etter ankomst tilbake til Red Carpet inn, fant vi ut at vi skulle prøve et sted kalt Martins Steakhouse.. (tilfeldig? neppe..). Vi tastet inn navnet i GPS'en, og fulgte den.. Fant ut at sjappa nå var tatt over av en Manny, som heller satset på "Chops" enn "Steaks". Det ble burger på Øystein, og baconsurret Filet Mignon på resten.. Trivelig sted, og Shannon vartet oss opp på beste vis. Nok en tur til Walmart, før vi dro hjem og tok kvelden.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Slenger på noen bilder fra Lake Wales, og stevnet.. Har ikke vært noe særlig aktiv med mitt eget kamera.. Fredrik har tatt en del, men minnekortet hans passet selvsagt ikke i min laptop.
![]() Vårt bosted i Lake Wales.. ![]() Rommet som meg og Fredrik deler.. ![]() Bilen vi leier ![]() Fremme på Sun 'n Fun.. ![]() Amerikanerene er patrioter, det skal de ha.. Spesielt å se på når nasjonalsangen spilles, og alle amerikanerne står omtrent i stram giv akt. ![]() Denne får Fredrik kommentere.. ![]() ..og denne.. ![]() Martin og Dag nyter en iskald en.. (merk at Speedbird har en drøy måned igjen til han faktisk har lov til å drikke her borte..) ![]() Øystein nyter en litt mindre øl.. ![]() *kremt* ![]() Hummeren er ektremt tørst.. Nåla nærmet seg tom tank etter ca. et døgns kjøring.. ![]() ..og det kostet hele 350 NOK (sånn ca. hvertfall) og fylle opp de 80-90 literne det var plass til på tanken.. Last edited by Speedbird; 13-09-2009 at 01:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]()
Jaja gutta!
Walmart, IHOP og Hummer, på varme fuktige sletter i Florida! dere får virkelig ta del i den amerikanske drømmen! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dem drekker sikkert BudLight ogsaa ......
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hotel på St. Martin | Roxman | Reiseforum | 12 | 10-01-2011 21:27 |
For Martin | LN-MOW | Bilder & foto | 27 | 06-10-2009 10:49 |
Gratulerer med dagen til Martin (Martin)! | Speedbird | Flyforum | 49 | 24-09-2008 23:14 |
Grattis Martin... | EB | Flyforum | 19 | 25-09-2007 16:43 |