![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hva svarer man når man blir spurt om å bli med til Sierra Leone? Verdens fattigste land, som nettop har gått igjennom en særdeles blodig og brutal borgerkrig, der barn måtte drepe sine foreldre, foreldre måtte drepe sine barn.
Ja hva skal svare på en sånn invitasjon? Selvfølgelig svarte jeg JA. Jeg skulle egentlig reise med Ryanair til London, og Astraeus (B757) til Freetown. Men ting utenfor min kontroll gjorde at jeg måtte endre rute i siste øyeblikk. Jeg dro derfor med Widerøe fra Torp (WF301), SAS til Brussel, og videre derfra med Brussels Airlines. Alle flyene var på rute, og selv om jeg hadde kort forbindelsestid i Brussels (55 minutter), gikk alt som på skinner. Turen fra København til Brussel gikk med LN-ROR. Da jeg satt ombord i Brussels A330-300 på vei til rullebanen, så jeg samme fly var bak oss i køen ut. Jeg fikk et godt inntrykk av Brussels flyplass, og også Brussels Airlines. Både bakkemannskapene var hyggelige og hjelpsomme, så var de ombord. Maten var god, og setene var gode. Rikelig med benplass, selv på økonomiklasse. Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg reiste med en god blanding av skrekk og glede. Og på flyplassen møtte jeg det jeg fryktet: Fullstendig galskap. Jeg fikk ikke den ene kofferten min, og måtte melde den savnet. Det tok lang tid. Når det omsider var gjort, kunne jeg fortsette ut. Da på vei ble jeg praiet av en svært så autoritær mann som ba meg om å bli med han. Vi gikk bort til tollen, og mens vi sto der ombestemte han seg og sa jeg måtte bli med utenfor bygningen. Jeg ble veldig skeptisk, og visste ikke hvem han var. I døra ut møtte han en mann i en uniform som så veldig hjemmelaget ut. 4 gullstriper på armene som åpenbart var hjemmelaget. De to ombestemte seg og tok meg med inn igjen. Jeg var sikker på at dette var to kamerater som skulle loppe meg for alt jeg hadde. Jeg var redd. Men det viste seg at de faktisk var tollere, og at de ikke fant noe de kunne bruke mot meg for å få bestikkelser. Så det gikk greit til slutt. Men situasjonen oppfattet jeg som dramatisk (vanskelig å skildre hva som faktisk skjedde). Transport fra flyplassen til Freetown by skjer med ferge. Den går bare i forbindelse med flyavganger/ankomster. Og siden jeg hadde brukt så mye lengre tid enn alle andre passasjerer, rakk jeg ikke båten. Neste fly (til landets hovedflyplass) kom 7 timer senere! Så det ble lang tid å vente. Flyplassen var liten, og selv Torp var stor og travel i forhold til denne. Det var kun ett fly parkert. En 737 uten logo (N888AQ). Det var desverre for mørkt til å ta bilder. Oppholdet i Sierra Leone ble en opplevelse uten sidestykke. Landet og folkene overraket meg på alle mulige måter. Vi ble tatt imot med åpne armer over alt. Folk var særdeles vennlige, og all min frykt om brutalitet og barbarisme var fullstendig forskjell fra det jeg opplevde. Jeg var i Sierra Leone sammen med 3 andre fra Norge, hvorav en av disse er en som kom som flytning hit under borgerkrigen. Sierra Leone har alt som skal til for å komme seg opp på egne ben: Fisk i havet, masse dyrkbar mark, noen av verdens fineste strender (fullt på høyde med strendene i Karibien). Men av en eller annen grunn får de det ikke til. Det er mye som må gjøres før Sierra Leone kan bli en destinasjon for en alminnelig turist. Det må omfattende grep i infrastrukturen, og holdningsendringer med tanke på forsøpling er to ting. Flyplassens beliggenhet er dessuten håpløs. Vi brukte 5 timer fra hotellet til flyplassen, og det er ikke akseptabelt. Normalt kan man ta helikopter, luftputebåt eller fergen. Men luftputebåten har vært ute av drift i 5 måneder, helikopterne ble satt på bakken samme dag som jeg kom. Og fergen er svært upålitelig, og veien til fergen er ikke dimmensjonert for trafikken. Vi var for det meste i og rundt Freetown, en by større enn Oslo. Det var magisk å være der på kvelden, for så å si ingen hadde strøm. Enkelte hadde egne aggregater, men det var stort sett bekkmørkt over alt. Og flere steder kom lommelykten til sin rett. Det er utrolig i en så stor by. Vi ble også invitert hjem til mange folk. Det var rørende å bli bedt på middag, hvor maten ble laget inne, med kull som varmekilde, og ett stearinlys i huset til å lyse opp. Det må oppleves! Ellers fikk jeg et godt kontaktnett der nede, og fikk til og med et møte med visepresidenten, informasjonsministeren og "minister of state" - hva man nå skal oversette det til. Føler jeg har fått et godt grunnlag for å kunne gjøre noe nyttig i Sierra Leone. Det gjelder bare å få støttespillere her i Norge før en kan sette igang. Det blir ikke den siste turen til Sierra Leone. Jeg elsker landet og folket. Og gleder meg allerede til neste tur dit. IMM (bilder kommer)
Life is Brutale Last edited by imm; 30-03-2008 at 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Kjempespenende lesning...og absolutt annerledes enn det vi leser til daglig her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
spennende. Gleder meg enormt til bilder!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg ville sagt at "minister of state" kan være enten en eller annen minister (minister of state for the environment/mijøvernminister, e.l.), men kan også være noe a la statssekretær for et eller annet departement. Sistnevnte er vel tilfellet for f.eks. UK. Det kan vel også være leder for regjeringen, kanskje spesielt i mindre land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg har ikke noe i mot rapporter fra London eller Bergen, men dette blir allikevel noe litt annet. Gleder meg til å se bilder og få flere detaljer.
Å oversette "minister" er ikke så greit bestandig, spesielt med tanke på at en del land bruker tittelen både til posisjoner som tilsvarer en norsk statssekretær og til politikere i delstats- og byregjeringer. Jeg vil kanskje anta at "minister of state"-en du snakket med er politisk tilrettelegger (tilsvarende statssekretær)? Informasjonsminister høres jo også ut som noe man ikke finner i så mange land med fri presse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg forsøker å legge ut en del bilder, men får det ikke til. Får kun teksten "invalid file".
![]() |
#8 |
Flyklapper
|
![]()
Noe med dette aa gjoere kanskje?
Filetype Max Filesize Max Width Max Height jpeg 19.5 KB 620 280 jpg 244.1 KB 960 800 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Meget spennende rapport...den 737 du saa N888AQ er en BBJ naa registret til White Sapphire LLC
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det kan godt være det som er feilen. Men hvordan forminsker jeg bilder?
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Helt avhengig av hvilket program du bruker. Microsoft Office Picture Manager har et valg Fil->Eksport som gir deg (bl.a.) mulighet for å velge størrelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nå har jeg funnet ut hvordan bilder kan minskes, og det kommer etter hvert mange bilder. Her er første bilde, av Lungi Flyplass, Freetown, Sierra Leone.
En svært umoderne og liten flyplass, så vidt jeg vet er det eneste flyplassen i Sierra Leone som har rutetrafikk. Sierra Leone har forøvrig over 6 millioner innbyggere. Da jeg landet fredag ettermiddag, var det kun en business jet parkert. Det skulle ta omtrent 7 timer før neste fly landet. Jeg fikk ikke bagasjen min, og den ble meldt savnet på flyplassen. De hadde ikke data, så skjemaet ble fakset til SN Brussels kontor i byen neste morgen. Der ble alle data registrert. Verken søndag eller mandag kommer det fly fra Europa, så første sjansen for meg å få bagasjen ble da tirsdag. Flyet fra Europa (Brussels) lander på kvelden, og takk og lov for at savnet bagasje blir transportert inn til Brussels kontor i byen. Det skjedde onsdag, 5 dager etter min ankomst. I avisen kunne jeg lese at Lungi Airport ikke innfrir internasjonale krav om flysikkerhet. ICAO har gitt en frist til 1. april neste år med å innfri krav, ellers vil flyplassen bli svartelistet. Regjeringen hadde nå vedtatt at de skulle jobbe mot at disse kravene skulle innfris. Mens jeg var i Sierra Leone ble jeg advart om å kjøpe løse diamanter. Flyplassen skulle ha sofistikert utstyr som ville avsløre ethvert forsøk på smugling. Det viste seg å være tull og tøys. Flyplassen hadde ikke en gang en alminnelig røntgen maskin for håndbagasje. her var det manuell sjekk. Og den var ikke særlig grundig, ihvertfall ikke for meg eller de som sto i nærheten av meg. Få fasiliteter, men en liten snack bar hvor en kunne kjøpe drikke og lett mat. Men det var før man gikk igjennom sikkerhetskontrollen. Innenfor var det ingen ting. (fortsettelse følger)
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Spennende saker! Hvordan var loungen på flyplassen i Freetown??
![]() Gleder meg til flere bilder |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kjemperapport!
Quote:
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Gleder meg til flere bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for veldig spennende rapport. Har selv besøkt flere flyplasser i Afrika, blant annet tre flyplasser i Zimbabwe og kjenner meg godt igjen i flere av de gode beskrivelsene du gir. Med fare for å generalisere, har ikke afrikanere på samme måte som oss et perspektiv i forhold til tid og pålitelighet. Infrastruktur eksisterer bare i varierende grad, enten det er i utdanningssystemet, samferdselssystemet eller i offentlige kontorer. Et gjennomgeånde problem i mange afrikanske land (vil ikke bruke 'stater') er at myndighetene mangler monopol på legitim utøvelse av vold (militær/politivesen) og at tjenestemenn ser på offentlige posisjon som et springbrett for egen vinning.
Og ja - minister of state kan bety alt fra statssekretær til statsminister. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, slik jeg fikk forklart "Minister of State" hørte det mest ut som en statssekretær. Morro var det å få besøke et sånnt kontor. Det blir kanskje kun en gang i livet man får være med på slikt.
Jeg skal legge ut flere bilder og litt mer tekst også når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg har mye å fortelle, hvis det er greit å gå litt utenfor kun flyprat.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kjør på! Vi har god takhøyde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Privatflyet som var parkert ved vår side var en aldeles nydelig maskin. Eierne har nok gjort gode penger, sansynlig vis på diamanthandel i Sierra Leone, verdens minst utviklede land. Denne business jet maskinen står i stor kontrast til hva man ellers opplever i landet. En kan undres hvordan folk har samvittighet å kjøre forbi slumområdene, når man vet at man selv gjør seg rik på disse folkene som knapt får lønn for arbeidet de gjør. Men men... sånn er nå verden. Flyet var ihvertfall fint!
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brussels Airline - Sierra Leone | imm | Småprat | 3 | 01-10-2016 22:02 |
Freetown, Sierra Leone | imm | TripReports | 25 | 28-03-2016 20:14 |
My Home - barnehjem i Sierra Leone | imm | Småprat | 2 | 15-12-2013 13:15 |
Freetown - Sierra Leone | imm | TripReports | 37 | 27-11-2012 16:51 |
Ny tur til Sierra Leone | imm | TripReports | 38 | 07-01-2009 21:12 |