![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
80 prosents belegg på Tromsø-London
Norwegians direkterute mellom Tromsø og London-Stansted er blitt en suksess. Kabinfaktoren er oppe i 80 prosent etter få måneders drift og hele 60 prosent av bookingene gjøres i England. - Vi er særdeles godt fornøyd med salget på denne ruten, og det er sjelden vi har sett så gode salgstall så tidlig på en helt ny rute i et marked som er nytt for oss, sier rutedirektør i Norwegian, Daniel Skjeldam til Radio Tromsø. Direkteruten mellom Tromsø og London-Stansted ble omtalt som et "sprøtt eksperiment" da den ble lansert høsten 2007. Etter noen måneders drift har pipen fått en annen lyd. Tromsø, Hurtigruten og det nordlige Norge har takket være direkteflyvningene fått en ny og mere omfattende markedsføring i Storbritannia. Relaterte saker: http://boarding.no/art.asp?id=30765
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Veldig moro! Gratulerer!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
Dette er knall! Det er så morsomt når Norwegian gjør det godt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Veldig hyggelig at ruten går så bra! Drar jo Norwegian-snittet opp - både kabinfaktor og billettpris. Enkelte dager er det jo billigere å reise via Oslo enn direkte...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Ja, Norwegian har uttalt seg i meget pene ordelag om denne ruten flere ganger alt. Meget hyggelig!
Det nevnes at 60 % av bestillingene foretas fra UK. Noen som vet tilsvarende tall for f.eks BGO, TRD og OSL? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
|
![]()
Sommerrute STN/LGW - LYR har jeg troen på. Problemet på Svalbard er vel mangel på hotellrom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
|
![]()
Kjempeflott!!! Noen som vet hvor mange som f.eks drar videre med Hurtigruten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Nå går det tydeligvis mindre godt. Det er salget i Storbritannia som svikter, DY skylder på turistnæringens manglende reklamering for flyvningene.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,082
|
![]()
Nå er det vel strengt tatt Norwegian sin oppgave å reklamere for egne ruter, så her er det rett og slett snakk om furting fra Norwegian sin side
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Forutsetningen for trafikk grunnlaget det samme. Syting blir for barnslig Someone!
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,082
|
![]()
Helt enig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Scanflyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
|
![]()
Never mind.
__________________
Upcoming flights: Tja.. Last edited by akira; 16-01-2010 at 01:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Er det ikke er liv laga, så er det ikke liv laga. Sånn er det bare av og til. Så sent som i slutten av september gikk de ut å sa at "Både Norwegian og Hurtigruten har hatt stor suksess med direkteruta mellom Tromsø og London" og at de vurderte flere ruter: http://www.itromso.no/nyheter/article291192.ece
I løpet av bare 4 måneder går man altså stor suksess hvor man vurderte flere ruter, til "fiasko" hvor man nå vurderer nedleggelse. Det kan tyde på at det ikke bare skyldes dårlig markedsføring, men kanskje det faktum at det rett og slett ikke er marked for en slik rute? Saken har også en annen side, og det er at Visit Tromsø har gått konkurs og at de har lagt skylden på nettopp Norwegian og London-ruta: http://www.itromso.no/nyheter/article265581.ece Visit Tromsø garanterte sammen med Hurtigruta for et gitt belegg overfor Norwegian. Det viste seg å bli dyrt, så det kan tyde på at belegget egentlig aldri har vært det de hadde håpet på. Og hvis man starter ruter på grunnlag av at bedrifter og organisasjoner skal garantere for et visst belegg, og det har vist seg å ikke fungere, så blir det desto vanskeligere å gjøre det på samme måte i neste omgang. Det er jo ikke så interessant å drive ruta videre hvis de ikke lenger har noen til å garantere mot dårlig belegg. Ellers er Norwegian ærlige nok overfor NRK: "Norwegian vil ikke betale for selve markedsføringen. Hvis flyselskapet skal gjøre det så må de legge på billettprisene, sier Skjeldam. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.6948010 Samtidig sier Skjeldam følgende: "- Men jeg vil legge til at vi er veldig godt fornøyd med etterspørselen i det nordnorske markedet. Den har vært over all forventning, sier Norwegian-direktøren.". Hva hjelper det med stor etterspørsel hvis ingen likevel vil reise... Jeg vet ikke hva som er normalt i reiselivsbransjen, men DY vil ikke bruke egne penger på markedsføring og de sier seg samtidig svært misfornøyd med den markedsføringen er gjort. For meg virker det som DY ikke vil ta noe risiko selv og kun "melke" dersom ruta går bra. Blir ikke det litt enkelt? Skjønner selvsagt det er billig og sikkert smart for å bygge opp et grunnlag, men likevel... Last edited by TCAS; 16-01-2010 at 02:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Helt enig - men når hørte vi sist Norwegian ta selvkritikk og ikke skylde på alle andre rundt seg?
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Da ser det ut til at ruta er litt nærmere nedleggelse med titalls millioner i underskudd.
Dundrende underskudd: http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle327347.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
|
![]() Quote:
Svært sjelden. Som regel er det en eller annen part som blir dratt inn for å "dele" på skyld. Minnet er kanskje kort, men kan ikke huske i det siste at de har gjort dette, senest gikk det vel utover Røros Handling. Når det gjelder TOS ruten håper jeg de kan markedsføre den SELV, slik at det blir en link der i sommerhalvåret i det minste. Kjos var jo tidlig ute å love nordlendinger flyruter til london såvel som London, Praha eller de baltiske landene. http://www.an.no/nyheter/article1801174.ece Gammel artikkel men ville ta den med for å vise at det er lett å gå i markedet å "love" uten å følge opp. For som du selv sier i tråd http://forum.flyprat.no/showthread.p...roms%F8+london sitat: "I ett land med fire mill er det like viktig å være attraktiv i begge ender når man lanserer en ny rute!" Da må man vel kanskje markedsføre sine egne rute selv ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Når det gjaldt Røros så har Norwegian sagt at de har for tett program, sammen med at bemanningen har vært for dårlig ved Røros på Osl. Røos har også tatt sin del av ansvaret gjennom uttalelser i pressen. Quote:
Quote:
Når det gjelder utenlandsruter fra Tromsø, så har vi neppe sett den siste med Norwegian selv om London forsvinner! Dessuten skal man være rimelig fartsblind om man ikke ser at Norwegian har vært svært dyktige på å skape direkte trafikk fra distriktene. Da som oftest i sammarbeid og etter ønske fra lokale politikere, næringsliv og de reisende. Se på rutekartet og jeg vil mene at du har en dårlig case! Quote:
Jeg hadde derimot stilt meg 100% bak din mening dersom dette hadde vært en rute som ble åpnet med forutsetninger i å ta markedsandeler fra eksisterende direkte trafikk! Men nå foreslår jeg at denne diskusjonen fortsetter i den hennsikt trådstarter har staket ut!
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 21-01-2010 at 13:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Tja, senest i går for eksempel, i forbindelse med setegebyret?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Ifølge Nordlys på papir (på torsdag tror jeg det var) er diskusjonen om rutens fremtid utsatt til oktober. Forøvrig ble det antydet at det ikke var belegget på ruten som var for lavt, men at yielden var noe lav.
Hurtigruten, som DY mener burde ha stått for en større del av bookingen, skyldte til dels på DYs uforutsigbare prisfastsettelse. Dette medførte at det var vanskelig å lansere faste priser, prisene varierte rett og slett for mye. Av den grunn er det visstnok en god del reisende som istedenfor reiser via OSL med SAS. Burde jo være mulig for Hurtigruta og DY å komme frem til faste priser som gir den nødvendige forutsigbarheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Thai med knall åpning fra Osl | MartinL | Flyforum | 45 | 26-07-2009 14:22 |