![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
Så var det omsider klart for årets vinterferie som ble tilbrakt sammen med Fattern og Brodern i Whistler med en uke på ski. Utreisen var som følger: CPH-FRA-YVR og returen var YVR-LHR-CPH.
Hadde første flyet til FRA en tidlig søndag morgen og med avgang 0715 ble det ikke allverden med søvn natten før. Hadde sikret meg seter på nettet dagen før med henholdsvis 21A på MDen til FRA og 31A på 340en fra FRA til YVR. Ankom CPH i relativt god tid og fikk sjekket bagasjen hele veien gjennom, men som så mange ganger før fikk jeg ikke boarding card for flighten videre. Gikk greit gjennom sikkerhetskontrollen og fikk meg en juice og en muffins før jeg satte kursen mot tuppen av B-piren hvor LN-RMM ventet for å fly SK639 til FRA. Fant meg fort til rette og fikk to seter for meg selv. Push back 10 minutter før rutetid, noe som gjorde at vi ble stående i noen minutter ved enden av rullebanen å vente på slot tid i Frankfurt. ![]() Knyttnevnetesten er mer enn bestått på nødutgang på SAS sine MDer ![]() Hadde en "stjålet" voucher som var i ferd med å gå ut og kjøpte meg derfor en frokost ombord, som var helt grei, men ikke noe mer ![]() På tross av stor trafikk i Frankfurt så landet vi nesten 15 minutter før rute og parkerte nesten innerst på A-piren. Fikk så skaffet meg et boarding card for neste leg før jeg møtte resten av følget som hadde ankommet samtidig fra OSL. Prøvde å komme oss inn i Business Lounges på non-Schengen etasjen på A-piren, men Hildegunn ze Lounge Dragon var i "One guest only" modus så satte oss på en cafe og tok lit mat og øl istedet for. Pre-boarding begynte 1 time før avgang og fant ut at vi like gjerne kunne sitte der å sløve. Var D-AIGC som er LH sin Star Alliance 340 som var satt opp på LH492 til YVR denne dagen. ![]() ![]() Ombordstigning startet først 11:55, men allerede 12:10 var vi klare for å pushe fra gaten. Trodde et øyeblikk jeg hadde hele 2 seteren på rad 31, som er den 2 raden etter bakre nødutgang, for meg selv da jeg hørte "boarding completed", men tilslutt så dukket det opp en franskmann som knapt nok kunne engelsk. Men heldigvis så flyttet han seg bak til kamerater da setebelte signalet ble slukket så endte allikevel med å ha 2 seteren for meg selv, noe som gjorde det det til en langt mer behaglig flytur. For selv om LH sine 340 består knyttnevetesten så er det ikke mer enn akkurat. ![]() Belegget bak på turist vil jeg anslå var rundt 85%, men jeg tror det var fullt på business Noen bilder fra Frankfurt ![]() ![]() ![]() Over UK ![]() Avgangen var som med en fulllastet 340-300 flest.....det trengtes mye rullebane før hårfønerene fikk bussen opp og climb raten er ganske proporsonal med jordens krumning og det virket som det tok en evighet å nå cruise høyden. Men bortsett fra det er 340 er nydelig fly og som er blant klassens stilleste. Routingen over til Vancouver var ca som følger: Frankfurt-Amsterdam-Glasgow-Island-Baffin Island-Vancouver. Ulempen med LH sine 340-300 er mangelen på AVOD/PTV. Hovedfilmen de viste, på en knøttliten skjerm, var King of California som ikke var helt min type film og når lap toppen gikk tom for strøm etter 2 Prison Break episoder var det lesing som var hovedunderholdningen på turen. Itillegg er også Canada et sammenhengende isøde i flere tusen kilometer. Flyturen var også den roligste jeg noen gang har hatt og det er ikke ofte man flyr over 8000km i prinsippet uten noe som helst turbulens ![]() Første servering bestod av saltstenger som jeg valgte å skylle ned med litt øl ![]() Til hovedrett kunne man velge mellom kylling Hong Kong style eller laks og pasta. Valgte kyllingen som var OK i smaken og fikk meg en øl til. ![]() Ca 1,5 time før landing var det klart for dagens andre servering. Denne gangen stod valget mellom biff og kylling og valgte biffen denne gangen som minnet om en kryssning mellom en slags gryte og lapskaus. På dette tidspunktet hadde de også gått tom for øl så nøyde meg med en cola ![]() Landet nesten 20min før oppsatt rute tid og parkerte ved siden av en 777 fra NZ ![]() På denne tiden av døgnet ankommer det en god del internasjonale flighter på ca samme tiden og var da relativt lang kø gjennom immigration, men siden de ikke spør om så veldig mye så ventet vi ikke mer enn 20-30 min, mot over 2t for en tilsvarende kø i USA. Eller la jeg merke til at på ankomst tavlen på YVR bruker de forsatt Janne-fargene for SAS-codeshare flighter (SK har code-share på AC sin YVR-LHR flight) Etter tips fra DC-8-62 hadde vi bestilt plass på bussen som går direkte fra flyplassen til Whistler og som setter deg av på det hotellet man skal på, noe som selv om en buss "hater" som meg fungerte utmerket |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
Oppholdet i Whistler var meget bra. Eneste var at vi savnet litt mer pudder, men hadde til tider strålende solskinn og skianleggene var veldig bra. Whistler Blackcomb som området heter er et enormt stort skianlegg som består av to fjell, hendholdsvis Whistler og Blackcomb og hvor heissystemene henger sammen i bunnen.
Her kommer noen bilder fra oppholdet: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heldigvis er det ikke KRF som bestemmer alkoholpolitikken i Canada så man kan fullt lovlig ta seg en øl utendørs i 2200m over havet ![]() ![]() ![]() ![]() På vei ned Whistler Bowl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
Så var det tid for turens høydepunkt og en av hovedgrunnene vi dro til Canada. Nemlig en dag med Heli-skiing, som så mye annet morro er forbudt i Norge
![]() Ble hentet på hotellet klokken 8 om morgenen og etter å ha blitt delt inn i grupen og fått en guide som så til at alle visste sånn hvordan skredsøkerene vi fikk utdelt fungerte var det tid for transporten til Whistler Heliport. http://www.whistlerheliskiing.com/ Whistler Heli-skiing som selskapet vi brukte het bruker normalt Bell-205 helikoptere som er den sivile utgaven av gode gamle "Huey" så fikk definitivt litt Vietnam vibber over det hele, noe som kommer godt frem av enkelte av bildene. Og fordi som ikke vet hva heli-skiing innebærer så er det at man blir satt av med helikopter på en fjelltopp eller lignende som normalt ligger langt avsted og i uberørt og avsiddesliggende terreng noe som gjør at man er garantert å finne "jomfrusnø". Heli-skiing i Canada fungerer slik at vært selskap har konsesjon på at bestemt område (som normalt er på mange mange tusen kvadrat kilometer) og hvor de betaler en avgift til provinsen, i dette tilfellet British Colombia Klar for avgang med C-GFHA (Bell 205A) som var helikopteret vi brukte den dagen. Vi var tilsammen 3 grupper som delte helikopter den dagen. ![]() ![]() ![]() Litt grått den dagen, men det var for det en kjempe dag og definitivt den beste dagen jeg har hatt på ski noen gang ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ellers var det imponerende hvor nøyaktig piloten satte helikopteret ned og det var en grunn til det. Etter at vi hadde kjørt ned og skulle hentes i bunn av bakken klar for neste topp så ble skiene og staver lagt i en haug som guiden lastet ombord i en hvite kurven man ser på siden av helikopteren. Resten av oss samlet oss i en klynge 5 meter fra skiene også var det for piloten å lande mellom der, samtidig som vi måtte holde hodet lavt så vi ikke risikerte å bokstavlig talt miste det. Dette gir definitivt Vietnam vibber......eneste som mangler er at man spiller Wägner med Ride of the Valkyres ![]() ![]() ![]() ![]() Video av en avgang. Sitter 1 gruppe i helikopteret mens neste gruppe av gjort seg klar for å blir hentet senere http://s76.photobucket.com/albums/j4...t=P1010159.flv
Siste del av rapporten kommer plutselig..... Last edited by Someone; 26-02-2008 at 17:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
Så var det klar for returen fra Whistler og å stifte bekjennskap med et nytt flyselskap; Air Canada. Hadde bestilt plass på bussen som kom og hentet oss på hotellet klokken 10 og må si det var litt kjipt å forlate dette
![]() Ankom YVR i svært god tid for flyet skulle gå og ruslet litt rundt og tok oss litt a spise. YVR består av 3 deler. En domestic, en international og en for flygninger til USA. Den internasjonale delen virker relativt ny og det var god plass der. Itillegg var flyplassen generelt ren og virket lys og åpen. ![]() ![]() ![]() Resten av avgangene den dagen fra den internasjonale terminalen ![]() Cathay har inntil 3 daglige flyninger mellom HKG og YVR, itillegg til Oasis sin og YVR har generelt svært mange flygninger til Asia ![]() ![]() Opprinnelig da jeg bestilte billettene var det meningen at det var en 767-300 med AC sitt nye AVOD system som skulle fly oss til LHR og trodde det fortsatt da jeg sjekket inn siden jeg hadde samme sete, 32A, som jeg hadde reservert da jeg bestilte billettene. Derfor ble jeg litt skuffet da det stod en 330-300 ved gaten da disse mangler AVOD/PTV ![]() 32AC som er toseteren rett bak bakre bulkhead på AC sine 333 visste seg å ha litt ekstra benplass i forhold til resten av flyet, som man ser av bildene her, noe som i stor grad oppveiet for at det hadde blitt et flybytte ![]() Flyet var helt fullt, inkludert noen på krykker og i fatle som tydeligvis hadde trynet i bakken. Det var også en god del normenn ombord og vi havnet i samme del som 15-20 andre nordmenn som hadde vært på skiferie, itillegg til det Norske Alpinlandslaget som hadde kjørt verdenscup i Whistler. Routingen fra YVR til LHR denne dagen var også en relativt sørlig rute. Istedet for å fly korteste veien, så gjorde jetstrømmene et slikt at vi en stundt fløy rett nord for den Amerikanske grensen for vi satte kursen mot Calgary, sør kysten av Hudson Bay, sør spissen av Grønnland før vi kom inn over Europa over Nord Irland. Som snack før maten fikk man to poser med noe chilli snack som jeg valgte øl til ![]() Til hovedrett var valget mellom biff og kylling og valgte biff. Itillegg kom den med noe revet gulerot greier og en kake med noen ekle bær på ![]() Filmen som ble visst ombord som hovedfilm var The Game Plan som var en real møkkafilm, med mindre man synes en film med The Rock hvor han prøver kombinere rollen som Quarterback og pappa høres spennende ut. Litt usikker på hvor mye jeg sov da det ble litt sånn "av og på" søvn, men våknet ihvertfall til frokost som bestod av en kjedelig muffins og en yoghurt. ![]() Itillegg la jeg merke til at AC sine 333 er uten fuel-jettison (trodde dette var standard) ![]() Landet 25 min før rute også var det å gå i noen endeløse ganger før jeg kom til sikkerhetskontrollen hvor skoene måtte av, itillegg til at de ønsket å gjennomføre en kjemisk analyse av endel av veskene i toalettmappen min som stort sett bstod av "stjålne" hotell shampoo, såpe og lignende. Imotsening til i FRA en uke tidligere så var det ikke noe problem i SK og AC sin The London Lounge for en med Gullkort å ta med seg 2 familiemedlemmer så satt der sammen med fattern og brodern i 45 min før de gikk for å ta flyet til OSL. Ble så sittende på Scanair frem til det ble boarding på SK504 til CPH Utsikt fra The London Lounge ![]() Kom frem til gaten å ga boardingkortet som jeg hadde fått i YVR til agenten og etter ikke å ha først klart å finne meg i systemet fant hun ut at Air Canada av en eller annen merkelig grunn og på eget initiativ hadde kastet meg av og siden flyet var fullt ble jeg nødt til å ta neste (som egentlig var fullt det også). Siden det var AC som hadde kastet meg av og ikke SAS regnet ikke SAS det iforhold til dem som denied boarding og at jeg derfor ikke kunne få vouchere av dem. Uasnett var hun agenten såpass hyggelig og vi ble enige om at for å gjøre det enkelt så fikk jeg heller bli oppgradert til business. Så var det da å gå til SAS sin transfer desk, få skrevet ut ett nytt boarding card å gå tilbake til loungen.....denne gangen med en biz-billett så jeg fikk tilgang på egenhånd. Med det samme jeg satt der så syntes jeg at jeg fikk gjøre maks ut av det så forsynte meg bra av både buffet/snacks og i baren og satt der å surfet med en GT i den ene hånden og en øl i den andre ![]() Ble så omsider boarding og gikk mot gaten for pre-boarding for SE-DMB i Star Alliance fargene stod klar. Boarding var rimelig på tiden, men pga slot i CPH ettersom de kjører inn et nytt system i tårnet ble avgangen nesten 1 time forsinket så fikk litt å drikke mens vi satt å ventet. Hadde fått sete 3C som er første 2 seteren ombord så knyttnevetesten ble definitivt bestått her også ![]() BAs 777 som "bommet" litt står fortsatt på stylter utenfor hangeren ![]() Som vanlig var det en stille flytur i den fremre delen av MDen og maten i dag var en biffrett med fried rice til som jeg valgte Champagne til. Itillegg ble den en Cognac til desserten. ![]() ![]() Landet ca 1 time etter opprinnelig rutetid og måte vente ca 15min på bagasjen. Gikk også akkurat glipp av toget og etter nesten 26 timer på reise begynte jeg å bli såpass lei at jeg da valgte å bruke 100kr på taxi for å komme meg hjem. Konklusjon: Både LH og AC har gode IC produkter, men LH er hakket bedre. Begges problem er deres delvise mangel på AVOD og hadde de bare fått det i alle flyene hadde det blitt riktlig bra. AC sine 333 har forresten seter som er klargjort for det og selv boksen under setet foran er på plass. Eller er Whistler definitivt et sted å anbefale og Heli-Skiing er hel-rått ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
Takk for en strålende rapport! Flotte bilder fra både flyplasser og Whistler. Denne må defintivt sees nærmere på imorgen også. Merkelig historie med at du ble kastet av SK av AC. Jammen godt du skaffet deg business-billett i alle fall, og fikk utnyttet dine rettigheter til fulle i loungen.
![]()
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
SGS-agenten skjønte det like lite som meg
![]() Og vet heller ikke om det bare var tilfeldigheter siden vi var så mange eller som et skyldes code-share, men da vi dro fra YVR ønsker AC spesielt velkommen alle SAS og BMI passasjer ombord. Itillegg hadde den ene piloten med moren sin til turen og ønsker henne velkommen til London over PA-anlegget like før vi landet i London Last edited by Someone; 26-02-2008 at 01:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Se der ja. Kjempegreier!
Takker for den. Det er j**** lenge på kjipklasse, mann! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Fin-fin rapport, med mange bilder utenom det vanlige. Det er tydeligvis ikke helt som Hemsedal der borte
![]() Moro å sitte på med helikopter? Det hender jeg blir imponert over gutta her ute, som setter mixmasteren ned i vind på 60 knop (og mer i kastene) på et lite helidekk med kraner på flere kanter. Min til nå mest spesielle helikoptertur var på lørdag som eneste passasjer i en Superpuma med lite fuel, på "sightseeing" rundt på Statfjord. Når et helikopter plutselig har 5% av payloaden og en brøkdel så mye fuel som vanlig, blir performancen deretter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,316
|
![]()
Nok en knallbra rapport fra Someone!!!! LH er jo i ferd med å installere PTV i alle seter - så i løpet av året tar de der opp kampen på en bedre måte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Flott rapport Espen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 161
|
![]()
Flott rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,254
|
![]()
Artig lesning!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
FLOTT RAPPORT
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
|
![]()
Fin rapport! Fikk ikke sett bildene pga brannmuren på jobben, men får se dem hjemme i kveld.
Kom din far og bror seg med samme flyet til CPH som du ble "kastet av"? Forresten dårlig gjort av din far å ikke spandere biz billetter på dere på slik en lang tur! Er du adoptert, kanskje? ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]() Quote:
De fløy til OSL, mens det bare var jeg skulle til CPH. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Kjempeartig lesning!
Men hva er det AC serverer, revet gulrot, litt asiatisk biff, en kake med ekle bær - den frokosten så heller ikke kongelig ut..... :-( |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Veldig bra!!!
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]()
Takk for flott rapport!
Nevøen min var på tilsvarende heli-ski-tur i Canada tidligere i vinter og var like fornøyd som deg. Spesielt opplevelsen med å sitte på huk mens helikopteret lander rett ved siden av deg. De var vel opp og ned på 4-5 ulike topper tror jeg i løpet av dagen. Var det slik med dere og? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]() Quote:
6 turer høres kanskje ikke mye ut, men det er det når det er snakk om Heli-skiing da hver tur er lang. På siste turen hadde jeg omtrent ikke krefter igjen og hadde skikkelig melkesyre i bena Last edited by Someone; 26-02-2008 at 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
|
![]()
Ser ut som en kjempetur, spesielt heli-skiing!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Påske in the Whistler mountains | peterfox | Reiseforum | 4 | 24-03-2014 09:57 |