Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-02-2008, 20:38   #1
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Default Markedet OSL-VIE

Faren min er glad i Wien og han tar seg en tur en gang i blant, men billige billetter er ikke lett å finne. Wien er en fantastisk flott by og en typisk langhelgdestinasjon på lik linje med Budapest, Berlin+++.

Noen som har noen gode argumenter for at ikke Norweigan skal begynne å fly dit? Ser at det heller ikke har vært på lista til forumister som tipper Norwegians neste oppstart...SAS hadde rute en periode men den er vel borte nå..
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2008, 20:42   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: Markedet OSL-VIE

Det går noen rykter om at denne kanskje dukker opp med Norwegian.
Stort sett på alle ruter hvor Norwegian har yppet til kamp mot de tunge og etablerte så har de vunnet. Jeg tror således derfor ikke at Austrians tilstedeværelse på ruten er noe hinder for Norwegian å etabler seg.
Old 24-02-2008, 21:47   #3
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Jeg har hatt mange gode dager i Wien, men det er noe med den byen som kanskje ikke direkte appellerer til folk flest. Den er ikke billig slik som de store habsburgbyene øst for det tidligere jernteppet. Den vibrerer ikke som Berlin og London, den er ikke sofistikert som Paris, den er ikke kaotisk italiensk.

Den har slott, museer, opera og konditorier og en dannet livsstil. (Jeg ble møtt med følgende hilsen på en irsk pub: "Grüss Gott die Herrschaften! Was darf ich Ihnen bringen?)
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2008, 21:54   #4
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Sen är väl problemet med VIE att det är bland dom dyraste flygplatserna i Europa. Därav anledningen till att alla LCC verkar föredra Bratislava.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2008, 22:33   #5
jb1
ScanFlyer Rusty

SAS burde sette inn sin rute igjen og ha code share med Austrian. Sist de fløy var det kun mulig å kombinere selskapene om man booket via andre kanaler enn selskapenes nettsider, håpløst. SAS burde snarest gjøre dette om de vil holde Norwegian unna. Wien er en flott by, særdeles dannet, med et rikt kulturliv, fine caféer og fin natur rett utenfor bykjernen. Ta en tur til en heuriger om høsten og smak på sturm, det første gjærsaften av årets vinhøst.
Old 25-02-2008, 05:21   #6
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hvorfor skal Norwegian holdes unna Wien? Star Alliance er godt representert mellom OSL-VIE - da kan SAS heller satse på andre destinasjoner!
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 09:07   #7
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Sen är väl problemet med VIE att det är bland dom dyraste flygplatserna i Europa. Därav anledningen till att alla LCC verkar föredra Bratislava.
Selvfølgelig. Det er vel ikk mer enn 50 km eller noe mellom byene. Kanskje vi ser Norwegian der...?!
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 09:44   #8
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Hvorfor skal Norwegian holdes unna Wien? Star Alliance er godt representert mellom OSL-VIE - da kan SAS heller satse på andre destinasjoner!
Misfortstå meg rett. Norwegian må gjerne begynne å fly til Wien, men det blir en farlig konkurrent, og jeg tror Star selskapene hadde tjent på å samarbeide mer på en slik rute enn å ikke vise hverandres ruter når man bestiller slik at valgmulighetene blir flere.

Norwegian til Bratislava tror jeg kunne blitt en hit. Byen ligger ikke langt fra Wien og Bratislava er et greit utgangspunkt for reiser i Øst-Europa, men byen i seg selv har ikke så mye å by på, men billig er det.
Old 25-02-2008, 11:25   #9
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

VIE er som tidligere skrevet svært dyr og for ikke å si rimelig overfylt til tider (da er det godt å søke tilflukt i en lounge).

Bratislava blir nok alternativet. Det tar tross alt kortere til å kjøre Bratislava-Wien enn Oslo-Gardermoen etter at den nye motorveien er åpnet.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 11:36   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

mye av OS' trafikk på OSL-VIE skal jo videre. Sist jeg var i VIE (som forøvrig er en flott by å være i et par dager) var det bare oss fire som skulle hente bagasjen vår - alle andre gikk til "Transfers"...

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 12:16   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Er Wien "sexy" nok som reisemål? Den høres til satt og traust ut i mine ører - opera, museer og konditorier, som DCH nevner. Selv folk i nærmere pensjonistalder tipper jeg finner f.eks. Budapest mer spennende pga den ekstra dimensjonen det gir at den i store deler av vår tid har vært gjemt bak jernteppet.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 14:05   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

SAS har hverken klart aa faa til ARN-VIE eller OSL-VIE og det virker som det er en litt vanskelig rute fra de to byer. Derimot virker det vaere endel trafikk CPH-VIE med 4-5 daglige flygninger (1 SAS og 3-4 OS) hvis jeg husker riktig
Old 25-02-2008, 16:59   #13
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Ruten vår VIE-OSL går ihvertfall meget bra, men å si at Star er godt representert med to flygninger daglig er vel å overdrive. Om man ser seg litt rundt er Wien slett ikke så traust som man skulle tro
At flyplassen er ekstremt dyr har ikke hindret Niki, Air Berlin, SkyEurope, Germanwings og nå også Easy fra å fly her.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2008, 17:48   #14
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
SAS har hverken klart aa faa til ARN-VIE eller OSL-VIE og det virker som det er en litt vanskelig rute fra de to byer. Derimot virker det vaere endel trafikk CPH-VIE med 4-5 daglige flygninger (1 SAS og 3-4 OS) hvis jeg husker riktig
CPH-VIE:

SAS 1x daglig
Austrian 4x daglig
Sky Europe 4x ugentlig

Så jo CPH-VIE er ganske godt dækker - har selv været i Wien med Sky Europe fra CPH og det er skam en dejlig by!

PP is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2008, 09:23   #15
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Som tidligere nevnt, så var det jammen ikke billig å fly til Wien gitt!
Eller jo, med SN via Brussel kommen man seg for litt over kr 1000,- en vei, mens SAS ofte skal ha kr 4000,- + en vei...

Driver og planlegger en rundtur! Reise til Wien, tog til Bratislava, tog til Budapest og fly hjem! Fin ukestur til våren vil jeg tro!

E!
Old 26-02-2008, 15:02   #16
Enhanced
ScanFlyer Blue

Enhanced's Avatar

De billigste billettene med Austrian fra Oslo pleier å ligge på rundt NOK 2200,- tur/retur, men man bør nok bestille en stund i forveien for å få tak i de.
Enhanced is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules