Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2007, 15:31   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Torp-Stanstead 13.10-16.10

Da skal jeg finne det ut en gang for alle - jeg gir RyanAir EN sjanse. Blir ikke dette en grei opplevelse, har jeg fått bekreftet mine stygge fordommer mot dette selskapet. Det er greit med billige billetter, men jeg liker ikke "stilen" til dette selskapet - alt fra fargene på flyet inne og ute, samt gebyrene og markedsføringen. Og selvsagt er avstanden til Torp en ulempe for meg som bor i Oslo sentrum - både når det gjelder reisetid, men det er også et minus at det er "uvant" å reise den veien. Men jeg gir dem en sjanse..

Allerede ved betillingen merket jeg irritasjonen - først av de syke fargene, deretter at det var vanskelig å unngå ørten gebyrer, inkludert forsikring. Jeg måte ha hjelp på dette forum for å unngå disse! Dessuten er det masse tekst og forbehold alle veier - virker fryktelig rotete.

I dag: Da trodde jeg det var mulig å sjekke inn på nett, men det går ikke. Forstår at det er fordi jeg ikke har bestilt "priority boarding" på forhånd. Dette betyr vel i så fall at jeg må betale første gebyr ved innsjekk. Nuvel - skal prøve litt senere.

Ellers regner meg med å reise med håndbagasje ut, men håndbagasje+bagasje hjem - man reiser jo ikke "tomhendt" fra London? . Ser at max bagasje er 15 kg - så får prøve å holde meg unna altfor mye tung shopping.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2007, 15:51   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Default Re: Torp-Stanstead 13.10-16.10

Hvor mye betalte du for billetten T/R?
Desk pilot is online now   Reply With Quote
Old 11-10-2007, 15:57   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Total 211 NOK. 2 NOK for biletten. 164NOK i Taxes/Fees & Charges (..) 45 kr i "Aviation /WCHR Levy". Totalen etter at reisen er over er jeg mer spent på.
Old 12-10-2007, 02:12   #4
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Aj aj, du er modig spør du meg! Tror nesten ikke jeg hadde gjort dette frivillig, men billig var det - så skjønner godt at du like godt kan teste det ut! Prøv å ta ett bilde eller to fra kabinen, så kan vi humre i ettertid over de gyselige spy-fargene innvendig.. he he..
Old 12-10-2007, 07:27   #5
svetho
ScanFlyer Blue

svetho's Avatar

Quote:
Originally posted by Blackhawk

Aj aj, du er modig spør du meg! Tror nesten ikke jeg hadde gjort dette frivillig, men billig var det - så skjønner godt at du like godt kan teste det ut! Prøv å ta ett bilde eller to fra kabinen, så kan vi humre i ettertid over de gyselige spy-fargene innvendig.. he he..
Da lurer jeg på hva slags farge på spy du er vant til? Gult eller Blått? Rimelig spesielt ihverfall......

Jeg lurer på om du har nylig vært i ett Ryanair fly jeg? Jeg tviler.....

Og, "modig for å fly Ryanair"? Mange tøffe mennesker i Europa da, siden så mange flyr med de... På Ryanair maskinene fra Torp idag, så er gjennomsnittet på ca 160 pr flygning. Det er mange tøffe mennesker det!!!
svetho is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2007, 09:26   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Vel, det er faktisk 160.000 "modige" om dagen !! Og det bare øker, så veldig få blir skremt....

Ha en fin tur AirbusTero :wink :exclamati ...... Selv flyr jeg dem ikke så ofte fra TRF med rundt om i hele Europa ... Fungert perfekt.........
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2007, 09:10   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Det er ikke meningen å på noen måte henge ut RyanAir på forhånd. Men jeg prøver bare å beskrive at jeg er skeptisk til dem før jeg reiser. Hadde jeg ikke fått billettene så billig, ville jeg nok ikke reist. Årsaker: 1. Avstand fra Oslo - og ikke minst tilbake.. 2. Dårlig image i mine subjektive øyne (liker ikke markedsføringen, direktørens fremtreden i media, historier om strandede passasjerer, stygge farger om bord, trangt om bord, kjøpepress om bord, forsøk på "luring" ved booking etc). 3. Usikkerhet mht til å velge det uvante fremfor det vante (eller les gjerne "latskap") - jeg er vant til å reise fra OSL og kjenner tilbudene og opplegget der, jeg er også vant til å forholde meg til DY/SAS/LH med flere og deres bookingregler, bagasjeregler etc - med RyanAir må jeg forholde meg til et par nye ting på dette området. Og jeg er vant til å reise til OSL med fFytoget.

Derfor er det en mye høyere terskel for meg å reise med RyanAir. Derfor synes jeg det for egen del er litt interessant å finne ut om noen av mine fordommer stemmer, eller om disse er nettopp fordommer og ingenting annet. Dessuten ønsker jeg for egen del å finne ut om det et greit totalopplegg - eller om det hadde vært bedre å betale noen hundrelapper ekstra for å fly med DY, SAS eller BA. Dersom andre har interesse av å lese om det, så er det hyggelig.

Old 14-10-2007, 00:08   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg prøvde å gi Ryanair en kjangs mellom STN-HAU. Kom ikke med flyet og måtte kjøpe 5 billetter x 2000kr med SAS LHR-BGO dagen etterpå.

MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2007, 08:20   #9
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Kom deg av gårde...gleder meg til å lese enten en positiv og/eller en kritisk rapport.
EB is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2007, 21:57   #10
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Hehe, fordommer er alltid de morsomte dommene! . Jeg tok også Torp - Stansted en gang, men kom aldri frem. Endte i Luton....
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2007, 02:14   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Da skjelver nok O'Leary i buksene sine, AirbusTero har reist med RyanAir og skal avsi dommen. (Forsøk på selvironi...) Konklusjonen først, for de som ikke er interessert mer: Ja, det er utmerket å reise med RyanAir!

Så litt mer utførlig (jeg skriver denne etter å ha kommet hjem nå på natta, så går jeg etter og redigerer litt i morgen formiddag, tenker jeg).

Avreise med Torp-Ekspress fra Galleri Oslo kl 1040. Allerede 1025 begynte folk å gå om bord og løse billetter. Kjøpte en t/r billett til 270. Det var litt mer enn halvfull buss fra første stasjon, og etter hvert ble den temmelig full. Jeg var en av de heldige som fikk ha et sete for meg selv. Ankomst Torp allrede 1230. Med flyavgang beregnet til 1410 er dette litt i overkant tidlig. En liten baguette og en halvliter i den første kafeen, deretter obligatorisk innkjøp av en halvflaske Gammel Dansk. Så vurderte jeg om jeg skulle prøve også den største kafeen, men fant ut at jeg like godt kunne gå opp til passkontrollen.

Rett etter passkontrollen så jeg at temmelig mange allerede hadde satt seg ved utgangen. Men akkurat i det jeg kom opp der, fikk de som satt der beskjed om å trekke ut av det området - de skulle lage sperringer av bånd og sjekke folk inn. En litt snodig løsning. Men perfekt for meg: Helt tilfeldig ble jeg nå først i innsjekkingskøen! Imidlertid hadde jeg ikke Priority Boarding/Web-innsjekk, og måtte således slippe et 10-talls med "gule lapper" forbi meg. Disse ble da stående (hvilken fornøyelse å ha Priority Boarding...) nærmest utgangsdøra. Jeg som da ikke hadde betalt for et slikt fortrinn, kunne da finne meg en stol 1 meter unna de som hadde betalt mer. Det er klart - dette er et minus med RyanAir - alle maser og skal først i køen. Jeg skjønte imidlertid at flyet langtfra ville bli fullt, så slappa av på det hele.

Vel om bord - ca 25 passasjerer hadde Priority Boarding, kom resten i flokk og følge. Jeg hadde ikke noe problem med å sikre meg en 3-setter alene, litt bak i flyet. Det er relativt trangt til beina, men jeg synes plastsetene som ikke kan felles ned er greie nok på en så kort tur. Vi ble vel ca 25 minutter forsinket fra Torp. Akseptabelt. Kabinpersonalet var en salig blanding av forskjellige nasjonaliteter, noe spansktalende også tror jeg... Serveringen kom raskt i gang. Det var en del som skulle handle, men jeg fikk til slutt mine 2 poser (!) med whisky. 25 cl i hver, og dette var altså et "tilbud" 2 for 1! Whiskyen var av tvilsom kvalitet, og for 5 euro var det ikke all verden. Men greit. Hadde ikke forventa mer. Forresten er det umulig å unngå søl med disse posene. Dårlig patent. Uansett var kabinen ren og pen - mye renere og penere enn sist gang jeg reiste med SAS...

Ankomst litt etter på Stanstead. Det vel halvfulle flyet var raskt over i terminalen, og der gikk det greit med både passkontroll og videre forbindelse med Stanstead Express. Funka fint også videre fra Liverpool Station og Kings Kross, og så var det bare ca 200 meter til hotellet mitt.

Beregnet god tid på returen. Og her kan man se at det hele tar litt tid: ca 1530 fra Kings Cross. 1555 fra Liverpool Station. Ankomst 1640 Stanstead. Og her hadde jeg håp om å få en matbit+cola før innnsjekk, men det var dårlig med restauranter på den siden. Derfor valgte jeg like godt å stå å måpe på tavla i håp om å få sjekket inn tidlig. Så stod der ca i 20 min. Så var det i full fart til innsjekkingen, som ikke hadde startet - nye 15 min i kø uten at det skjedde noe. Så sjekket jeg inn som nr 17. Og så skulle jeg sende kofferten som bagasje, som jeg ikke hadde betalt for på forhånd. Trodde dette skulle ordnes VED innsjekk, men der tok jeg feil. Dette skulle betales i en egen skranke...

Dermed bar det ut av den køen, og over i en ny kø. Imidlertid sa den hyggelige dama bak innsjekkingsskranken at jeg bare kunne komme rett fram og forbi køen etter at jeg hadde betalt. Men ved betalingsskranken var det ca 25 personer foran meg, og det er vel her man finner de rareste typene (inkludert meg selv, da, kanskje...) Observerte 1 stk drita middelaldrende italiener størrelse XXXL som ropte "Fuck mister Ryan Air" etc.... mannen lukta sterkt av urin, for øvrig... Han var meget misfornøyd med RyanAirs løsninger på bagasjehåndteringen...En italiensk dame i 40-årene ble litt etter hysterisk fordi hun hadde mistet flyet sitt. Så i den avdelingen var det i hvert fall liv og røre. Jeg fikk etter en 15 minutters tid betalt mine 10 pund for bagasjen.

Så var det tilbake til skranken og deretter til en LANG sikkerhetskontrollkø. Og da var det så sent på kvelden og så mange timer med ståing og gåing at jeg bare må bli irritert på voksne menn som ikke klarer å få den laptopen ut av bagasjen før de står ved båndet... Ok - uten å gå mer i deltaljer om Stanstead - jeg rakk knapt en matbit og bare såvidt rask taxfreehandel selv om jeg sjekket inn som nr 17 og da to timer før. Dette er absolutt et minus. Jeg liker å ha litt tid på flyplasser for å suge inn stemningen, ta en god drikke og shoppe litt.

Gate 50 lå ganske langt borte, og det var som sagt bare å gå rett bort. Der var det også bedre plass på serveringsstedene. Og så var det køopplegg ved gaten igjen. Da jeg kom fra fram stod det allerede en håndfull på Priority Boarding, og en 20-30 på den vanlige linja. Jeg fatter ikke poenget med å betale ekstra for å stå i kø?! Nuvel - en rask opptelling fortalte meg at jeg overveiende sannsynlig ikke kom til å få midtsete selv om jeg gikk sist om bord. Det var bare åtte bak meg denne gangen. Jeg fant sete 22C ledig, og bare en enslig mann på 22A. Godt! Totalt var flyet overraskende fullt - tipper nærmere 95 prosent bellegg. Passasjerene var alt fra bestemødre med fire barnebarn og sønn på slep, til tydeligvis en gruppe med menn som reiste i jobbsammenheng på kurs eller lignende.

Og så var det kanskje det som imponerte meg med RyanAir: Meget effektiv boarding. De fire damene (minst to fra Øst-Europa) var blide, smilende og sjarmerende. Og de jobbet virkelig som helter. Det var take off ca 10 minutter etter skjema. Det tok en del tid før de slukket setebeltelysene, men så var damene i full sving. Jeg tror de må ha solgt utrolig mye på denne turen. Jeg satt på nestsiste raden som fikk "servering", men skulle ikke ha noe. Det var mange som ville ha wraps eller annet spiselig - men de var tom for mat! Vertinnene kommenterte seg imellom at det kom til å bli ille på neste tur - de ville jo ikke ha noe å servere! Til og med te var de tom for... Men sjokolade og peanøtter fantes visst. Her har det sviktet i logistikken - eller det er kanskje vanlig? Ikke vet jeg. Men disse damene stod virkelig på. De kommuniserte seg imellom med fakter og formelig løp ned etter midtgangen flere ganger. Og de var også smilende - hele veien. Fra kapteinen ble det ikke sagt stort - bortsett fra at det var 39 minus da vi var i ferd med å gå ned, mens vi var heldige fordi det var litt varmere på bakken - 11 pluss. Hø Hø. En rask runde med skrapelodd rakk de før ankomst, men intet øvrig salg av taxfree.

Torp var meget effektive på passkontroll og bagasjeutlevering. Jeg var ute av terminalen mindre enn 15 minutter etter at flyet hadde tatt bakken. På Torp-Ekspressen var det 27 passasjerer tilbake, så det var god plass. Halvparten gikk av underveis, halvparten gikk av i Oslo.

OK - dette ble en lang tekst. Totalt sett, oppsummert: Jeg betalte 211 kr for turen, samt 111 kr for bagasjen en vei. Fantatsisk pris! Det er et stykke å reise Torp-Oslo, men ikke verre enn at det er akseptabelt om man sparer noen hundrelapper. Stanstead er slitsom, men jeg vet ikke om den er MYE verre enn alternativene i London. Torp er derimot enklere og lettere å forholde seg til en Gardermoen. Selve flyselskapet RyanAir har jeg et godt inntrykk av - de leverer et no-frills-produkt som jeg vel kan leve med. Fargene, og designet, som jeg ikke liker, understreker billig-imaget de har - greit nok. Plassen er akseptabel om bord. Detaljer i markedsføringen og bestillingen kunne vært forenklet, men man får vel det man kjøper.

Grensekosten for meg (er det vel det heter?) er ca 250 kr hver vei - under ellers gitte like forhold (avgangstider etc) totalt ca 500 kr. Derfor må RyanAir fortsatt være bilig for at jeg skal velge dem framfor andre.

Old 17-10-2007, 09:48   #12
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for utrolig bra rapport! Her hadde du jammen fått med mye. Ikke minst får du jo frem at det tar tid å reise fra sentrum av London før man er hjemme. Men det er jo tilfelle også hvis man reiser fra Heathrow også. Har jeg forstått det riktig at det var drøyt halvfullt begge veier.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2007, 10:08   #13
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Lang, men lettlest og fin rapport.
Ryanair er tydeligvis ikke så ille som man kan få inntrykk av.
Desk pilot is online now   Reply With Quote
Old 17-10-2007, 12:32   #14
imm
ScanFlyer Crusty

Flott rapport.
Stansted kan nok være en flaskehals, men jeg har også reist et par ganger fra Heathrow og Gatwick i den senere tid, hvor køene har vært formidable, særlig i sikkerhetskontrollen.
Skjønner godt at folk her på forumet er særdeles skeptiske til Ryanair, for så mye negativt det skrives her, er det ikke rart folk blir redde. Men for oss som faktisk har reist med FR, både en og flere ganger, så er det slettes ikke så ille. Og avstanden til Torp, ja det kommer jo ann på hvor man bor hen det.
Old 17-10-2007, 12:54   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Flott rapport. Ditt inntrykk stemmer ganske godt overens med mitt hovedinntrykk av RyanAir - nemlig at det er helt greit å fly med dem (jeg har bare gjort det en gang t/r, og har ikke vært utsatt for uforutsette hendelser så hvordan de takler det vet ikke jeg).

Stansted kan nok være litt kaotisk, ja, men som imm sier så tror jeg det er et par andre London-flyplasser som er minst like kaotiske. Reise innen London, og fra sentrum og ut til flyplassene tar sin tid uansett hvilken av flyplassene du skal til (gitt at du da ikke er bosatt veldig nærme en av stasjonene som bringer deg til flyplassen). Mine to korteste reiser ut til flyplassene ved London må være 1) når jeg bodde på Hilton Paddington og skulle reise fra LHR (reisetid fra jeg gikk ut av hotelldøren og til jeg stod ved innsjekkingsskranken var kanskje 35 minutter - er du maks uheldig å akkurat misser et tog så må du regne med 15 minutter ekstra), og 2) når jeg bodde på et hotell i Bloomsbury og skulle ut til LCY (reisetid fra ut hotelldøren og til innsjekk var 30 minutter - også her kan du være litt uheldig men må aldri vente så mye som 15 minutter). Ellers så går det vel fort 1 times tid.

Et aldri så lite tips: Om man bor nord i London (nærme en stasjon på Victoria-line) så kan det fort lønne seg tidsmessig å ta tuben til Tottenham Hale. Hadde AirbusTero gjort det fra Kings X kunne han spart ca 15-20 minutter om han var heldig (på en god dag osv...).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2007, 13:09   #16
imm
ScanFlyer Crusty

Sist vi dro til London, tok vi Easy Bus fra Stansted til byen (Baker Street). Det gikk raskt og greit, og det var rimelig også. For oss passet det helt utmerket, da vi bodde ved siden av den sveitsiske og svenske ambassade 5 minutters spasertur fra Baker Street.
Old 17-10-2007, 16:37   #17
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Har jeg forstått det riktig at det var drøyt halvfullt begge veier.
Quote:
Totalt var flyet overraskende fullt - tipper nærmere 95 prosent
Old 17-10-2007, 17:54   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally posted by AirbusTero
Jeg var en av de heldige som fikk ha et sete for meg selv.

Ikke verst.. Et helt sete??
Martin is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2007, 18:45   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally posted by TG923

Quote:
Har jeg forstått det riktig at det var drøyt halvfullt begge veier.
Quote:
Totalt var flyet overraskende fullt - tipper nærmere 95 prosent
Som lovet redigerte jeg teksten litt i dag. Det stod ingenting om belegget på returen tidligere i dag.. Men som sagt - det var overraskende mange på tur London-Sandefjord tirsdag kveld.
Old 17-10-2007, 18:45   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally posted by Martin

Quote:
Originally posted by AirbusTero
Jeg var en av de heldige som fikk ha et sete for meg selv.

Ikke verst.. Et helt sete??
Hehe, har små forventninger...
Reply

Posting Rules