![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
For de av dere som husker mine "kunstneriske" bilder fra en tidligere post hvor jeg ikke hadde brukt stativ, her er noen bilder av LN-RRB s første ankomst på KB. Bildene er tatt MED stativ
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Og så fant jeg denne logoen, da
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,420
|
![]()
lekkert
![]()
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
|
![]()
Ja dette var bedre! Første bildet er uskarpt, så der har du nok bomma på avstand, for bakgrunnen er skarp! Med unntak av siste bildet synes jeg de er en tanke mørke. Dette kan fikses ved at du prøver en større blenderåpning og undereksponerer 1 til 2 hakk. Da unngår du at lyskildene blir for lyse og samtidig blir mer av flyet synlig. (Med større blender kan stjerneeffekten i lysmastene forsvinne, men det kommer jo an på hva du vil ha). Stå på!
![]()
__________________
http://home.online.no/~dhaaeide/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og igjen kan man finne mer informasjon i bildet siden det er undereksponert
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
|
![]()
Hvilke innstillinger skal man bruke når man tar bilder i mørket?
Tenkte jeg skulle prøve meg litt på dette snart og lurte litt på hva innstillinger på kamera og hva som må gjøres på pc-en når jeg kommer hjem? Til fly1980: Canon bilder, med unntak av de to første.
__________________
--- Tidligere brukernavn: Captain Caveades |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Takker Captein Caveades
![]() Når det gjelder innstillinger så har ikke jeg så mye erfaring. Jeg pleier å sette kameraet på "P" og bruker mellom 8 og 25 sekunders lukkertid. En stor fordel er å ha stativ når en skal ta kveldsbilder (henviser til en annen post jeg hadde hvor jeg ikke brukte stativ) ![]() SE-DYD: Hvordan stiller man inn større blenderåpning som du sa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
|
![]() Quote:
![]() Men jeg kan jo ta en hurtig Leksjon (ingen fasit, men det funker)! Bruk f.eks Av. Still inn blender 8 eller mindre (større tall). Ikke tenk på tiden. Den kan være 10-20 eller 30 sek. Kamera velger selv utfra blenderen du setter. Blender 8 er et meget godt utgangspunkt, hvis det er lyskilder i bildet- og det bør det være, ellers bør du stille fokus manuelt, og bruke større blender. ta noen prøveskudd- se på resultatet. Blir lyskildene for lyse, prøv først å stille inn undereksponering 1/3 ev 2/3. Det demper det værste lyset. Blir resten av bildet fortsatt for lyst, prøv med mindre blender(større tall). God huskeregel- prøv å unngå å bruke største og minste blender uansett. For å øke eller minske blender- bruk instillingsratt og vri til ønsket tall! De fleste kameraene på markedet nå har lengste lukkertid= 30sek. Stiller du en blender som krever lenger lukkertid- vil 30" blinke i Canonsøkeren, i Nikon lyser en "LO". Dette gjør ikke noe- du får ikke lenger tid uansett, men bildene blir mørkere. Velg en større blenderåpning eller overeksponer- ev still inn høyrere ISO. Har du stativ- unngå ISO over 400. Håper dette kan gi en pekepinn. Forklaringen krever at du har lest bruksanvisning og kjenner kamera sånn noen lunde! Legger ved et 3 bilder som er fotografert med denne teknikken! JAL-Cargo: Bl 5,6/4sek/ISO 100 - Shiphol: Bl 10/10sek/ISO 100 - LN-BRR: Bl8/1,3sek/ISO 200
__________________
http://home.online.no/~dhaaeide/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2006
Posts: 154
|
![]()
Flott begynnelse Fly1980!
Du har et forbedringspotensiale som tidligere nevnt. Alle må starte en plass, og med litt prøving og feiling så kan jeg garantere deg at du vil få det til før eller senere. Prøving og feiling er viktig når man driver med fotografering. Flott forklaring av Nightshots fra SE-DYD. Ser du har tatt bilde med lang lukkertid når den landet. En ting du kan prøve på her er følgende. Still deg opp i bunnen av bakken, ikke så langt fra vind pølsen i Vest (Mot 07). Øv deg litt på å ta bilder av biler som suser opp og ned. Når du føler selv at du har fått til det, så er det enkelt å ta bilde av flyene når de tar av. Gjerne still deg på haugen ved skiltene i svingen ved der du sto. Knips et par testbilder for å finstille kamera, og vips så er du i gang. Bilde info på LN-TUM som tar av: (Ikke tatt med DSLR) Brennvidde: 15mm Blender: F3,2 Eksponeringstid: 30 Sekunder ISO: 64 Eksponeringskompensasjon: -2 trinn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2006
Posts: 154
|
![]()
Dette bildet er tatt uten stativ, og som du ser.
Det gikk overhodet ikke bra ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Det viktigste når man tar bilder i mørket er at det taes helt vannrett eller vertikalt så lyset kan samles langs den nederste kanten, og ikke renner ut igjennom hjørnene...
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Takk for alle gode råd
![]() ![]() Som sagt er dette første gangen jeg prøver meg på mørkebilder, så jeg var ikke så veldig fornøyd med de, da. Men LN-RRB var jo der, da ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
|
![]() Quote:
![]()
__________________
http://home.online.no/~dhaaeide/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Ble det noe -rrb på deg (oss) i ettermiddag ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Ja, Skal bare få ladet kameraet så jeg kan laste opp
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Istedet for å starte en ny tråd, så legger jeg ved bildene av LN-RRB i dagslys. Heldigvis var det denne som kom på årets siste Chania-charter
![]() Håper dere liker bildene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LN-RRB | sirpjalle | Bilder & foto | 0 | 29-10-2007 15:27 |
Brannbil, sykebil og politi utenfor LN-RRB i kveld | anders320 | Flyforum | 12 | 24-09-2007 07:47 |
LN-RRB | LCH78 | Bilder & foto | 7 | 19-09-2007 18:45 |
LN-RRA og LN-RRB | LN-KRF | Flyforum | 3 | 10-09-2007 11:42 |
LN-RRB | LN-KRF | Flyforum | 43 | 01-09-2007 05:25 |