Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2007, 22:30   #1
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default SAS 747

Er det neon som har noen bilder av SAS´ Boeing 747 LN-RNA eller LN-AET i gamle SAS farger på besøk på GEN? Tenkte å lage en historisk artikkel, og håpte noen kunne bidra med bilder
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2007, 07:57   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS 747

mystisk - ingen bilder på Airliners.net av SAS 747 på OSL/GEN
Men, på AirPics ligger dette av N4501Q signert Ole Johan (LN-OJB) som du sikkert kan låne om du spør pent. Nils Evin Johansen har bl.a. denne av N640FE.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2007, 13:29   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,433
Default Re: SAS 747

SAS sin 747 Cargo med striper var ikke spesielt pen... Less is more...
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2007, 13:39   #4
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: SAS 747

Quote:
Originally posted by EB

SAS sin 747 Cargo med striper var ikke spesielt pen... Less is more...
Nei... skjønner ikke hva SAS tenkte på når de malte de flyene. Men hadde håpet på bilder med layouten som var før stripene. Den med sånn blå linje som gikk langs vinduene...
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2007, 13:40   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,433
Default Re: SAS 747

Dragehodedesignen var en skikkelig fultreffer på 747`n...
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2007, 19:09   #6
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: SAS 747

Når det gjelder New York-ruta SAS fløy fra GEN, så tror jeg det var i vintersesongen 1978/79 de åpnet den, som SK 901/902. Søk i andre poster på dette rutenummeret, og ikke minst er det heftig omtalt på svenske G-kraft hvordan routingen var.
Men GEN var oftest mellomlanding på vei til JFK fra ARN eller GOT, muligens også CPH(?). I starten fløy den vel ca 3x pr uke, det ble i perioder daglig på ´80-tallet, men det var vel helst om sommeren.

Du nevner LN-AET, men den tror ikke jeg har vært på Gardermoen. De brukte de 3 B747-283M (dvs Combi-versjon med stor lastedør på siden, og i mixed pax/cargo config) som ble levert mellom 1977 og 1981: LN-RNA, SE-DFZ og N4501Q (som var OY-KHB ntu ).
LN-AET var omregistreringen etter salg og tilbakeleie av den første 747´n til SAS, SE-DDL (fra 1971). En ren passasjerversjon, som nok mest har fløyet CPH-JFK, CPH-ORD og ARN-JFK.
Nr 2 var OY-KHA (1971), seinere LN-AEO, og den siste N4502R (1981/LN-RNB ntu), men ingen av disse ble brukt på SK 901/902.

Jeg har dessverre ingen bilder fra de gikk med dragehode-fargene.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2007, 19:20   #7
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: SAS 747

Quote:
Originally posted by Fellowship

Når det gjelder New York-ruta SAS fløy fra GEN, så tror jeg det var i vintersesongen 1978/79 de åpnet den, som SK 901/902. Søk i andre poster på dette rutenummeret, og ikke minst er det heftig omtalt på svenske G-kraft hvordan routingen var.
Men GEN var oftest mellomlanding på vei til JFK fra ARN eller GOT, muligens også CPH(?). I starten fløy den vel ca 3x pr uke, det ble i perioder daglig på ´80-tallet, men det var vel helst om sommeren.

Du nevner LN-AET, men den tror ikke jeg har vært på Gardermoen. De brukte de 3 B747-283M (dvs Combi-versjon med stor lastedør på siden, og i mixed pax/cargo config) som ble levert mellom 1977 og 1981: LN-RNA, SE-DFZ og N4501Q (som var OY-KHB ntu ).
LN-AET var omregistreringen etter salg og tilbakeleie av den første 747´n til SAS, SE-DDL (fra 1971). En ren passasjerversjon, som nok mest har fløyet CPH-JFK, CPH-ORD og ARN-JFK.
Nr 2 var OY-KHA (1971), seinere LN-AEO, og den siste N4502R (1981/LN-RNB ntu), men ingen av disse ble brukt på SK 901/902.

Jeg har dessverre ingen bilder fra de gikk med dragehode-fargene.
OK. Takker for hjelpen. Har du forresten noen bilder av SK B747 i andre farger? :-p
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2007, 20:19   #8
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: SAS 747

Fløy med LN-RNA GEN-JFK (Magnus Viking) i 1982. Min første Amerikatur og en stor opplevelse. Husker godt at det var en kombi.

Dessverre så totalhavarerte denne i Madrid året etter, da var den leaset ut til Avianca, Columbia.

fra airdisaster.com
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 747 SAS. Piddien Flyhistorisk forum 4 25-08-2010 12:02
747 SAS THAI safir Samlerhjørnet 1 17-03-2010 12:46
SAS 747 i Philipines? LCH Flyforum 10 07-09-2008 08:06
Aeroclassics SAS B 747 SE-DDL raider66 Samlerhjørnet 2 17-12-2006 12:11
Interiørbilder SAS 747 CK Flyhistorisk forum 6 19-05-2005 19:33


All times are GMT +2. The time now is 09:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.