![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Er det neon som har noen bilder av SAS´ Boeing 747 LN-RNA eller LN-AET i gamle SAS farger på besøk på GEN? Tenkte å lage en historisk artikkel, og håpte noen kunne bidra med bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
mystisk - ingen bilder på Airliners.net av SAS 747 på OSL/GEN
Men, på AirPics ligger dette av N4501Q signert Ole Johan (LN-OJB) som du sikkert kan låne om du spør pent. Nils Evin Johansen har bl.a. denne av N640FE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,433
|
![]()
SAS sin 747 Cargo med striper var ikke spesielt pen... Less is more...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,433
|
![]()
Dragehodedesignen var en skikkelig fultreffer på 747`n...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
|
![]()
Når det gjelder New York-ruta SAS fløy fra GEN, så tror jeg det var i vintersesongen 1978/79 de åpnet den, som SK 901/902. Søk i andre poster på dette rutenummeret, og ikke minst er det heftig omtalt på svenske G-kraft hvordan routingen var.
Men GEN var oftest mellomlanding på vei til JFK fra ARN eller GOT, muligens også CPH(?). I starten fløy den vel ca 3x pr uke, det ble i perioder daglig på ´80-tallet, men det var vel helst om sommeren. Du nevner LN-AET, men den tror ikke jeg har vært på Gardermoen. De brukte de 3 B747-283M (dvs Combi-versjon med stor lastedør på siden, og i mixed pax/cargo config) som ble levert mellom 1977 og 1981: LN-RNA, SE-DFZ og N4501Q (som var OY-KHB ntu ). LN-AET var omregistreringen etter salg og tilbakeleie av den første 747´n til SAS, SE-DDL (fra 1971). En ren passasjerversjon, som nok mest har fløyet CPH-JFK, CPH-ORD og ARN-JFK. Nr 2 var OY-KHA (1971), seinere LN-AEO, og den siste N4502R (1981/LN-RNB ntu), men ingen av disse ble brukt på SK 901/902. Jeg har dessverre ingen bilder fra de gikk med dragehode-fargene.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Fløy med LN-RNA GEN-JFK (Magnus Viking) i 1982. Min første Amerikatur og en stor opplevelse. Husker godt at det var en kombi.
Dessverre så totalhavarerte denne i Madrid året etter, da var den leaset ut til Avianca, Columbia. fra airdisaster.com |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 747 SAS. | Piddien | Flyhistorisk forum | 4 | 25-08-2010 12:02 |
747 SAS THAI | safir | Samlerhjørnet | 1 | 17-03-2010 12:46 |
SAS 747 i Philipines? | LCH | Flyforum | 10 | 07-09-2008 08:06 |
Aeroclassics SAS B 747 SE-DDL | raider66 | Samlerhjørnet | 2 | 17-12-2006 12:11 |
Interiørbilder SAS 747 | CK | Flyhistorisk forum | 6 | 19-05-2005 19:33 |