Etter å ha tenkt litt så synes jeg dette er en bra ting. Hvorfor?
I utgangspunktet har man stort sett 20-23 kg tillatt bagsje. De fleste selskapene begynner nå å bli ganske strenge på overvekt. Nytter ikke å komme med 27 kg og smile seg igjennom lenger. Her er det store inntekter for selskapene. Og alle jobber for å ta inn mest mulig pr pax.
Overvekt pr kilo for lange avstander f.eks til asia/afrika kan fort være 250 til 300 kr pr kg.
Med å bergense dette til 1 cll så løser man mange logistikk problemer.
Se på Gardermoen. Hver innsjekkøy har kapasitet på ca 800 bag i timen. Pr i dag så sliter man når det er rush. Sommer 06 var helt på bristepunket. 800 i timen tilsvarer ca 40 i timen pr skranke.
Men å begrense antall cll så går det raskere unna, og oddsen for at annlegget bryter sammen med færre cll på båndet er mindre.
Færre cll å laste / losse av flyet gjør at arbeidet går raskere og man kan opprettholde korte turnaround tider lettere. Og stuerne slipper en million større og mindre snodige cll som skal lastes. Og med en 23 kg begrensing, så slipper man de grisetunge monsterkoffertene på 30kg+ Som kanskje kan spare en rygg eller to...
Og ved ankomst så er det færre bag som lager kaos på båndet når halve flyet står i ankomst taxfree. Alle som har ventet åp bagasje ved Gardermoen kan vel skrive under her...
Så totaltsett så ser jeg dette som en grei nyhet. Kan vel si meg enig i at kostnaden for ekstra bag er rimelig høy. Men det er overvekt ellers også...
S