BA

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Skal til LHR om en uke og var inne og sjekket litt på ba.com og kom over dette som gjelder fra i morgen !:exclamati

http://www.britishairways.com/travel/bgpolicy/public/en_no

We have announced a new simpler checked and excess baggage policy...eller på norsk vi har lansert et dårligere produkt!!!!

Originally posted by EB

We have announced a new simpler checked and excess baggage policy...eller på norsk vi har lansert et dårligere produkt!!!!

Du får aldri jobb i salg på det viset! Det heter "enhanced"! :D

Selvfølgelig er dette basert på "undersøkelser blandt våre kunder" også! :D

-A

He he...godt jeg har jobbet med og jobber fortsatt med salg nå på 15. året...:D

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med dette.
Til USA og de andre landene som har Piece Concept lovfestet er det jo fortsatt minst 2 kolli som gjelder, og på andre ruter er det 1 kolli på 23 kg som kan sjekkes inn for de som reiser bak i bussen... Etter hva jeg kan se er jo dette omtrent som på alle andre selskap...

Antar resten i Europa ( bortsett fra LCC og spes. charter som har 20 kg inkl. håndbagasje -LES INNTEKTER:exclamati :exclamati ) FØLGER ??:question:

Rett meg hvis jeg tar feil, men det nye i dette er vel takseringen av "overvektig" bagasje:

Excess baggage charged at a fixed fee:

Longhaul
£120 per bag or £84 per bag if paid online (includes 30% discount available when travel is completed by 30 September 2007).

Shorthaul

£60 per bag or £42 per bag if paid online (includes 30% discount available when travel is completed by 30 September 2007).

UK Domestic

£30 per bag or £21 per bag if paid online (includes 30% discount available when travel is completed by 30 September 2007).

Nokså heftig, spør du meg. Spørs om man ikke bør tilby egne ompakkingsområder etterhvert for alle dem som kommer til å stokke om på innholdet i kofferter, dem som selger ekstra vekt i egen bagasje til tilbudspris, etc. ;)

Tidligere er jo også min erfaring at BA har også sett litt gjennom fingrene hvis du hadde med deg for mye. Men det ser det ut til å bli slutt med fra nå av

HELT KORREKT, ALT STYR MED OMPAKKING HVIS TO REISER SAMMEN , EN HAR 26 KG DEN ANDRE 18 KG ETC.

Samme i USA. Sett alltid den tyngste på vekta først. Har man sendt avgårde den letteste, er løpet kjørt !:(

Også viktig å bytte ut koffertparken. De nye lette er ca. 2-3 kg lettere enn en hardshell Samsonite/Carlton etc. Det kan fort betale seg :exclamati

Burde vært lurt å ta med en liten vekt for å spare seg ergelser.:wink

Vel det ser ut som B A skal likne på FR på europa reiser (og sette "ny standard" på asia reiser)

Jeg for min del tror dette kommer til å gi en betraktelig økt inntekt for blant andre Virgin Atlantic på tilsvarende ruter.

Dette er noe ikke B A kommer til å holde på med lenge.

Etter å ha tenkt litt så synes jeg dette er en bra ting. Hvorfor?

I utgangspunktet har man stort sett 20-23 kg tillatt bagsje. De fleste selskapene begynner nå å bli ganske strenge på overvekt. Nytter ikke å komme med 27 kg og smile seg igjennom lenger. Her er det store inntekter for selskapene. Og alle jobber for å ta inn mest mulig pr pax.
Overvekt pr kilo for lange avstander f.eks til asia/afrika kan fort være 250 til 300 kr pr kg.

Med å bergense dette til 1 cll så løser man mange logistikk problemer.
Se på Gardermoen. Hver innsjekkøy har kapasitet på ca 800 bag i timen. Pr i dag så sliter man når det er rush. Sommer 06 var helt på bristepunket. 800 i timen tilsvarer ca 40 i timen pr skranke.

Men å begrense antall cll så går det raskere unna, og oddsen for at annlegget bryter sammen med færre cll på båndet er mindre.

Færre cll å laste / losse av flyet gjør at arbeidet går raskere og man kan opprettholde korte turnaround tider lettere. Og stuerne slipper en million større og mindre snodige cll som skal lastes. Og med en 23 kg begrensing, så slipper man de grisetunge monsterkoffertene på 30kg+ Som kanskje kan spare en rygg eller to...

Og ved ankomst så er det færre bag som lager kaos på båndet når halve flyet står i ankomst taxfree. Alle som har ventet åp bagasje ved Gardermoen kan vel skrive under her...

Så totaltsett så ser jeg dette som en grei nyhet. Kan vel si meg enig i at kostnaden for ekstra bag er rimelig høy. Men det er overvekt ellers også...

S

Og de gangene jeg har med meg over 23kg bagasje så er det bare for morroskyld:question: :clap

Prøv å være borte i over 1 måned om gangen og kun ha 23kg med seg. Det klarer ikke jeg!

Helt enig i at det ikke er lett med 23 kg ved en hel rekk anledninger. Men det må settes en grense, og slik det er i dag så er det ikke måte på hvor mye rart folk skal dra med seg.
Og at i tidlige "gode gamle'" dager så slapp så selskapene igjennom det allermeste. Og straffen får det sitter vi med i dag. Hvor alle skal forsøke seg på 27 kg. Hvis 150 pax har 5kg ekstra hver så snakker vi 750 kg ekstra. Mao så skal det ikke så mye til før vi snakker ekstra tonn ombord. Og det blir fort penger av drivstoff utgifter av slikt.

Men så lenge vi passasjerer ikke er villige til å betale så mye for billetten så må også selskapene hente inntekter et sted.

Men kostnadene BA her kommer med en ganske kraftige. Noe som vil begrense hva vi "dødelige" kan gjøre. Og jeg vil si at det kunne godt ha vært lavere slik at man kunne finne en bedre balanse på hvor mange som er villige til å betale ekstra. Og på den måten optimalisere inntekten pr flight.

En positiv ting jeg glemte tidligere er at man tillater 1pc sporting equipment i tillegg.

S

For oss ( min kone og meg ) er det 100 % ( aldri mer enn 5-6 kg ) , men vi vet vil/kan endre seg .

Min kone reiste med sølv EBS med LH til Asia her om dagen fra OSL og ikke et øyenbryn ble reist med 30++ kilo. 30 kg grensen gjelder ikke LH, kun SK. Men det kaller vi god SK service....... Hadde heller ikke blitt sur om de hostet. Var forberedt å ta med noen kilo hjem ( jeg var med til OSL ).

Fordelen med sølv på både EB og FB er at da er toleransegrensen vanligvis en del høyere og jeg tror det skal extra mye til før noen "hoster høyt". Det er tross alt de NEST beste kundene etter gull og diamant-platinum-plus de luxe. Derfor kjekt med sølv.:exclamati .

For oss som betaler alle flybilletter selv, røkla, er sølv det høyeste en kan vanligvis oppnå. :clap :colgate: Det er jo også vanskelig med SK og EuroBonus, men med LH , AC etc. i ryggen kan det gå. ;)

Det er også en faktor til med her. Og det er innstillingen til både de foran og de bak skranken.

jeg skal ærlig innrømme at jeg er mye mer fleksibel for den som er forberedt på at de kanskje har litt for mye og er hyggelige.
Hvis det kommer et par stk som skal på lang tur og er tydelig kjempespent på hvordan det skal gå på vekta for de har brukt hele dagen i forveien på badevekta. De får litt på kjøpet, fattige studenter og andre trivelige som betaler selv får gjerne litt mer fleksibilitet enn de som slenger 30++ arogant på vekta og blir forbanna når jeg kommenterer at det er nok litt tungt. De må betale for hvert gram over tillatt.
Og når de da slenger med leppa at det har alltid gått bra før - da gidder jeg ikke å høre lenger. Da følger jeg instruksen meget nøye.

Jeg vet at også SAS jobber med å ta inn overvekt, men de har jo en evig lang historie med kun veiledene vekter..... Så det er nok litt lettere for oss i de andre selskapene å få til dette.

Det med overvekter nok noe vi som passasjerer må akseptere i større grad enn tidligere. Men det er ikke ulovlig å være hyggelig og fleksibel både for oss bak skranken og de som kommer foran:)

Akkurat der er jeg 100% enig i det du skriver learjet.

Selvsagt forventer heller ikke jeg å slippe unna med overvekt, men som sagt så gjelder det å være hyggelig samt å prøve å unngå de bak skranken med en dårlig dag. Og som du sier så slår enkelte ofte litt av på kg når man først må betale, men tar det med ett smil

Back