Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2007, 11:25   #1
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
Default TU-154 landing...

YouTube - TU-154 landing


__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 12:23   #2
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: TU-154 landing...

Skippern flyr med jakka på, helvetes kakling og sykkelklokke som varsler markers. Rett og slett herlig.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 12:37   #3
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,382
Default Re: TU-154 landing...

Veldig morsomme kommentarer også

Fant en annen en også
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 13:11   #4
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: TU-154 landing...

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 13:13   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,550
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?
Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen :white
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 14:41   #6
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by F35Landing

Skippern flyr med jakka på, helvetes kakling og sykkelklokke som varsler markers. Rett og slett herlig.
...og hva i alle dager var den der violent'e håndteringen av stikka på short final da....?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 14:50   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,940
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by LN-SSL

Quote:
Originally posted by F35Landing

Skippern flyr med jakka på, helvetes kakling og sykkelklokke som varsler markers. Rett og slett herlig.
...og hva i alle dager var den der violent'e håndteringen av stikka på short final da....?

Tror det var kritikk(demonstrasjon) av styrmannens måte å håndtere flyet på!
Mistenker at Kapteinen "sitter" høyt i forhold til styrmannen der ja....
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 15:04   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,382
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by MountainDew

Tror det var kritikk(demonstrasjon) av styrmannens måte å håndtere flyet på!
Mistenker at Kapteinen "sitter" høyt i forhold til styrmannen der ja....
Det er nok riktig at kapteinen er gud og at CRM ikke er helt på høyden, men det er ikke det som skjer. Han demonstrer, men ikke for å kritisere. Dette er nok en treningsflight etter dialogen å dømme.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 15:21   #9
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?
Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen :white
Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 18:16   #10
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: TU-154 landing...

Beskrivelse av filmen fra ett annet forum;

Quote:
The FO is actually very new to this type. As the video starts, the captain says that the spoilers need to be retracted and he is not happy as they loose airspeed, then they read the checklist at the end of 1 minute. The FO did not extend the flaps in time and the captain was not impressed.

They extend the flaps, captain asks to check the rwy winds with ATC, the FO checks with ATC (at about 1:40) and then the captain tells him extend the gear and he puts the gear lever down (1:45).

After that captain tells the engineer to set the engines to 83% N1 (1:50). At about 2:00, the captain says that the FO should "command him" to turn on the landing lights and extend the flaps to 36 degrees. Then the FO says that they intercepted the glideslope, but the captain points him to show that they haven't yet (2:15).

Full flaps (45 degrees) at 2:20, and they start reading landing checklist, and at 2:38 they finish the checklist reporting to ATC that they are ready to land. At 2:40 just as the camera zooms in to the approaching runway, the ATC clears them for landing.

At 2:45 the FO says that they are a tad to high, and the captain commands 81% N1 to the engineer.
As they go over the OM, you can hear the buzzer, and the captain says that FO shouldn't wabble the yoke left and right (2:55- 3:00). At 3:05 captain commands 80%N1 to the engineeer, while FO reports the speed is 290.

At 3:10 the captain moves the yoke left and right and tells the FO that his "wabbling" left and right is pointless and the plane will just go straight. At 3:25, FO reports speed 280. At 80 meters FO requests decision, the captain replies so that they proceed with landing.

Then the FO counts down the altitude until they land, and then he reads out the speed as they decelerate on the runway.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 19:06   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:
Jeg hadde problemer med å få lyd på PC'en på jobb, men fikk lyd her hjemme. Det blir litt festligere å ha lyden i bakgrunnen selv om man ikke helt forstår hva som blir sagt (nå er riktignok en transkribering gitt oss av Thomas). Jeg har dessverre ikke noen tips til løsning på problemet med manglende lyd.....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 19:12   #12
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?
Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen :white
Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:

Kontrollpanel ---> Lyder og lydenheter. Sjekk volum, at det ikke står på demp. Så er det bare å prøve evt andre instillinger. og få lyden igang igjen....
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 19:53   #13
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by Thomas

Beskrivelse av filmen fra ett annet forum;

Quote:
The FO is actually very new to this type. As the video starts, the captain says that the spoilers need to be retracted and he is not happy as they loose airspeed, then they read the checklist at the end of 1 minute. The FO did not extend the flaps in time and the captain was not impressed.

They extend the flaps, captain asks to check the rwy winds with ATC, the FO checks with ATC (at about 1:40) and then the captain tells him extend the gear and he puts the gear lever down (1:45).

After that captain tells the engineer to set the engines to 83% N1 (1:50). At about 2:00, the captain says that the FO should "command him" to turn on the landing lights and extend the flaps to 36 degrees. Then the FO says that they intercepted the glideslope, but the captain points him to show that they haven't yet (2:15).

Full flaps (45 degrees) at 2:20, and they start reading landing checklist, and at 2:38 they finish the checklist reporting to ATC that they are ready to land. At 2:40 just as the camera zooms in to the approaching runway, the ATC clears them for landing.

At 2:45 the FO says that they are a tad to high, and the captain commands 81% N1 to the engineer.
As they go over the OM, you can hear the buzzer, and the captain says that FO shouldn't wabble the yoke left and right (2:55- 3:00). At 3:05 captain commands 80%N1 to the engineeer, while FO reports the speed is 290.

At 3:10 the captain moves the yoke left and right and tells the FO that his "wabbling" left and right is pointless and the plane will just go straight. At 3:25, FO reports speed 280. At 80 meters FO requests decision, the captain replies so that they proceed with landing.

Then the FO counts down the altitude until they land, and then he reads out the speed as they decelerate on the runway.
Haha...., rene skjære pedagogen der..., altså!!
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 20:16   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: TU-154 landing...

Nå er jeg litt utenfor min kjernekompetanse (...), men er ikke speed på 280 (knop..?) litt høy for landing, eller opererer man med km/t e.l.?

Er det forresten noen som vet hvor landingen foregikk?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 20:17   #15
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: TU-154 landing...

Russerne bruker vel meter og km/t istedet for feet og knop, tror eg.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 20:20   #16
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,382
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by Thomas

Russerne bruker vel meter og km/t istedet for feet og knop, tror eg.
Helt riktig - og gnomen som teller ned (det tror jeg heller er F/E) teller helt ned til én meter.

I tillegg bruker de QFE i stedet for QNH ved høydeangivelser, altså høyde over terrenget i stedet for høyde over havet. Når du lander er du på null.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 20:25   #17
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: TU-154 landing...

En demonstration i "silent cockpit concept" ....
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2007, 20:44   #18
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by GFL

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?
Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen :white
Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:
Been there,done that.No joy! Får også beskjed om at begge lydkortene fungerer som de skal.Men jeg har fått frem ikonet nederst til høyre iallefall.Uten at det betydde noe som helst.Har heller ingen lyd som oppstartfanfare eller noe som helst av systemlyder.


Kontrollpanel ---> Lyder og lydenheter. Sjekk volum, at det ikke står på demp. Så er det bare å prøve evt andre instillinger. og få lyden igang igjen....
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2007, 13:55   #19
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,940
Default Re: TU-154 landing...

Kaffe i tastaturet?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2007, 15:15   #20
Boeing
ScanFlyer Blue
 
Boeing's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
Default Re: TU-154 landing...

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?
Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen :white
Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:
Prøv systemgjennoppretting. Det pleier å funke. Sett gjennopprettingstidspunkt til en dag du vet lyden virket...:-p
__________________
upcoming flights..

mange
Boeing is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Slutt for TU-154 i Iran Eirik Flyforum 0 27-02-2011 11:22
Moldova/ Russland, IL-18/ TU-154 m.m. Eirik TripReports 16 15-05-2009 13:25
Tu-154-prosedyrer LN-KOG Flyforum 14 05-01-2006 08:12
TU 154 SQ 777 Flyforum 4 18-08-2005 10:07


All times are GMT +2. The time now is 04:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.