Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-12-2006, 21:55   #1
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Default Søknad om foto fra fly !

Man må søke Forsvaret for å få skriftlig tillatelse til å ta foto fra fly ! Finnes det mer opplysninger og eventulet søknadskjema på nettet, noen som har sendt slik søknad de siste årene og vet riktig sted å søke til ??

Skal spotte litt fra luften, der det er lovlig og på en lovlig måte !

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2006, 22:09   #2
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Default Re: Søknad om foto fra fly !

Ring Forsvarets Overkommando, si hva det gjelder, og du får snakke med riktig person som vil sende deg et søknadsskjema. Husker jeg ikke feil er skjemaet på 3-4 sider.

...skal du bruke bildene kommersielt eller til privat bruk? Er vel mer kommersielt bruk hvor man bør ha en slik tillatelse.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2006, 22:18   #3
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Ring Forsvarets Overkommando, si hva det gjelder, og du får snakke med riktig person som vil sende deg et søknadsskjema. Husker jeg ikke feil er skjemaet på 3-4 sider.

...skal du bruke bildene kommersielt eller til privat bruk? Er vel mer kommersielt bruk hvor man bør ha en slik tillatelse.
Jeg skal bruke dette i kommersielt bruk i en bildeserie og vil gjøre dette uproblematisk og riktig. Vil ikke ha noen spørsmål i etterkant fra disse Forsvaret og vil også ha enn oversikt over hvilket områder som er forbudt å ta foto, så ingen kan si noe i etterkant.

Det finnes restriksjoner bl annet der hvor det er Forsvarsenheter osv, men dette er ikke interesant, det er flyplasser, fly i luften - osv.

Takker - ringer i morgen.

Er det noen på Scanairforumet som har video fra cockpit med landing på ENGM fra sør og nord og kan selges for bruk ??? - så ta kontakt med meg. Jan@atcbox.net

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2006, 00:22   #4
TPN
Slowbird

TPN's Avatar

Nå er det ikke alltid uproblematisk å ta bilder fra lufta av flyplasser. Forsvaret, og da Nasjonal Sikkerhetsmyndighet som det heter, har ganske mange restriksjoner på foto fra lufta. Man må b.l.a ha en fotolisens. Da jeg jobbet med vertikalfoto var det ganske mye mas med dette. Men vi hadde jo lisens og da gikk det greit. Du får ta kontakt med dem og høre hvordan det er nå. Men jeg regner med at de har en ganske 'steinalderoppfattning' om dette enda, selv om vi har fått googleearth o.l.

Lykke til.
TPN is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules