![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Så akkurat et lite innslag på Dagsrevyen om den store ekstratrafikken som går fra UK ril Rovaniemi med "nisseflighter" Flygelederen som ble intervjuet antydet at det kunne være 50-60 fly på de mest travle dagene. KAN det være et riktig tall? Jeg syntes det hørtes voldsomt mye ut.
En annen liten sak som de innvidde kanskje kan svare på. Hvor mye ekstra tjener Avinor på overflygingsavgift på denne trafikken mon tro ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er vel ikke alle disse flightene som havner i Rova? Ivalo er vel også en destinasjon tror jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I fjor så kunne vi i alle fall telle > 20 maskiner p[ rundt 1 time med samme kurs her over Asker, s[ ja det er maaange av de.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er det noen bestemt tid på døgnet det er spesiell stor nissetrafikk
![]()
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Noe av dette er vel dagsturer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Finnair flyr også nissechartere med M11 og 757 Helsinki-Rovaniemi. Kanskje Rygge kan bli den nye nisseflyplassen for Drøbaknissen ![]() ![]()
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Dette gjelder nok alle flyplasser i finske lappland. Rovaniemi, Hetta/Enontekio og Ivalo opplever en økning i trafikken fra år til år. Det gjelder for hele sesongen. Finnene e fantastisk flink til å få turister til å komme nordover på vinteren. Kanskje noen fra Norge burde forhørt seg om hvordan de klarer det... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette sier litt om potensialet som finnes i Nord Norge. Tenk hvis noen her oppe i nord kunne vært like flike som finnene på turisme..... jeg kunne sittet på Langnes hele dagen og sett på fly.......
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vedkommende som ble intervjuet på Sola var misfornøyd med at "det må kalles ut ekstra personell for at rike britiske barn skal få se julenissen". Regner med at flyene betaler avgifter til Avinor, som igjen betyr at flyene er kunder av Avinor, og så lenge flygelederne er ansatt i Avinor så bør dem vel være fornøyde med økt trafikk og økte inntekter?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flygelederen får vel en 800-900 pr time i overtidsbetaling, ca 1600 i helgene og i bevegelige høytids dager. Det er jo surt vis det skulle bli noen timer ekstra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det ser ut i mine systemer at innslaget var i Norge i dag, ikke selve Dagsrevyen 21, men det er av underordnet betydning. Her er i alle fall saken slik den ble fremstilt:
Mange fly til Rovaniemi Den nordfinske småbyen Rovaniemi har kapret julenissen og klart å selge den til tusenvis av engelske familier. Det merker flygelederne på Sola godt nå i førjulstiden. Flygeleder ved Sola, Kjetil Berakvam, sier all trafikk som skal til Rovaniemi og julenissen flyr gjennom Stavanger sitt område. Det er ikke få fly med nisseturister som fyker over oss hver dag i desember. - Det kan være opp til 50-60 fly på dagtid. På selve juleaften er det 34 innmeldte flights, fordi det er vanlig dag i England, sier Berakvam. Journalist: Lars Navestad. Innslag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har sittet og fulgt med litt på ATC nå! Og det er utrolig mange charterfly på vei mot Finland nå den siste timen.
Han flygelederen som ble intervjuet i går fremstod som en sutrete drittunge! Det var en fryktelig dårlig representant for sin stand!! ![]() Bare tenk på de fleste butikker i disse førjulstider. Det er vel ganske mange som jobber i butikk som må ta noen overtidstimer. Så slutt å grin, sier nå jeg!!! Ellers ser jeg at en Delta 777 kommer inn mot den danske vestkysten akkurat nå. Retning CPH? De flyr vel vanligvis med 767? Ha kameraene klare, gutter!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå er jeg en av dem som handler disse flygingene og kan bekrefte at det kan være mange i løpet av en dag. Tror det var innmeldt noe sånt som 88 flyginger sist lørdag.
Det varierer litt med tidspunkt men i helga er det typisk at de har avgang på morgenen i UK, passerer Norge en gang på formiddagen og så blir det retur spredd utover ettermiddagen og neste dag. Det er vanskelig å finne et mønster sånn sett. Flygingene går til Rovaniemi, Ivalo, Enontekio og et par andre plasser så vidt jeg husker. Mange passerer over Sola mot Gardermoen men det går også flyginger på et mer nordlig trekk. Forøvrig tjener Avinor masse penger på disse flygingene ja. Aner ikke hvor mye. Mannskapsbehovet blir stort sett dekket med omdisponeringer men enkelte overtidsvakter blir det nødvendigvis. Uten at jeg har oppfattet dette som negativt kan det vel tenkes at folk egentlig kunne tenke seg å gjøre andre ting på fridagene nå før jul. Forøvrig er det godt å lese at BRK, C172 og OSLflyer klarer å holde seg saklig i debatten som vanlig. Scanair ville ikke blitt det samme hadde vi ikke hatt denne koselige drittslengingen nå i førjulstida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Hilsen en flygeleder som ikke har 800-900 pr time i overtid. ![]() Jeg i min monopolverden er så heldig å få jobbe julaften fra 1330-2200, men griner ikke, selv om jeg "bare" får vanlig timelønn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ingenting er vel like bra for julestemningen en sutrete tårnisser på scanair-forumet........ men man skal vel ikke "mobbe" de stakkars tårnfolkene... man risikerer vel at dem tar kollektivt selvmord hvis man er stygg med dem! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
GUTTER!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Selv om det er kjipt å jobbe julaften så er det jo alltid noen som må gjøre pga at landet ikke kan "legges ned" fordi det er jul. Dessuten er jo ikke julaften en fridag, selv om mange tar fri
![]() ....men forresten så tror jeg de fleste ville foretrukket 20 britiske overklassebarn (Når begynte de å ta charterfly forresten?) fremfor 10 fra arbeiderklassen...og da snakker jeg fra egen erfaring! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Uavhengig av hva man måtte gjøre så tror jeg de fleste ville synes det var kjipt å jobbe ekstra på julaften. "Ekstra" sier jeg, ikke at man skal jobbe på julaften. Landet skal gå rundt og det gjør det vanligvis. Men i dette tilfellet er det altså noen som må jobbe ekstra, utenom de som vanligvis jobber på en vanlig søndag. Flygeledere har familie som de fleste andre...
Når det gjelder saklighetsnivået i denne debatten står jeg fremdeles for at hva den enkelte arbeidstaker måtte få utbetalt har null og niks med saken å gjøre. Tapt fritid er tapt fritid. Jack skriver indignert og ikke så lite provosert: "Ingenting er vel like bra for julestemningen en sutrete tårnisser på scanair-forumet........ men man skal vel ikke "mobbe" de stakkars tårnfolkene... man risikerer vel at dem tar kollektivt selvmord hvis man er stygg med dem! " Jeg synes ikke noe om å omtale andre på forumet i slike ordelag. Det er ikke tårn-nisser vi snakker om. Hvis du skal snakke nedsettende om oss får du ihvertfall bruke rett terminologi. ![]() K Kontrollsentralnisse. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
[Quiz] 10 korte på en tirsdag kveld | LN-KOG | Flyforum | 18 | 08-11-2012 13:13 |
SK815 tirsdag kveld | Boeing | Flyforum | 11 | 30-03-2010 23:16 |
DYA på SVG tirsdag kveld | Kim777 | Bilder & foto | 16 | 28-08-2009 15:09 |
Tirsdag kveld... | Blubird | General Aviation og sjøfly | 0 | 07-08-2007 21:07 |
Dagsrevyen 22 nov | scandi | Flyforum | 14 | 22-01-2007 09:57 |