Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2006, 21:26   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default På Dagsrevyen nå tirsdag kveld

Så akkurat et lite innslag på Dagsrevyen om den store ekstratrafikken som går fra UK ril Rovaniemi med "nisseflighter" Flygelederen som ble intervjuet antydet at det kunne være 50-60 fly på de mest travle dagene. KAN det være et riktig tall? Jeg syntes det hørtes voldsomt mye ut.
En annen liten sak som de innvidde kanskje kan svare på. Hvor mye ekstra tjener Avinor på overflygingsavgift på denne trafikken mon tro ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2006, 21:34   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: På Dagsrevyen nå tirsdag kveld

Er vel ikke alle disse flightene som havner i Rova? Ivalo er vel også en destinasjon tror jeg.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2006, 21:46   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

I fjor så kunne vi i alle fall telle > 20 maskiner p[ rundt 1 time med samme kurs her over Asker, s[ ja det er maaange av de.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2006, 23:17   #4
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Er det noen bestemt tid på døgnet det er spesiell stor nissetrafikk
Old 19-12-2006, 23:27   #5
Jack
ScanFlyer Blue

Jack's Avatar

Quote:
Originally posted by OSLflyer

Er det noen bestemt tid på døgnet det er spesiell stor nissetrafikk
Er vel tidlig morgen nordover... hjem igjen utpå kvelden...
Noe av dette er vel dagsturer?
Jack is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2006, 23:31   #6
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Finnair flyr også nissechartere med M11 og 757 Helsinki-Rovaniemi. Kanskje Rygge kan bli den nye nisseflyplassen for Drøbaknissen
Old 19-12-2006, 23:35   #7
Jack
ScanFlyer Blue

Jack's Avatar

Quote:
Originally posted by Farmer

Så akkurat et lite innslag på Dagsrevyen om den store ekstratrafikken som går fra UK ril Rovaniemi med "nisseflighter" Flygelederen som ble intervjuet antydet at det kunne være 50-60 fly på de mest travle dagene. KAN det være et riktig tall? Jeg syntes det hørtes voldsomt mye ut.
Antallet fly skal stemme! Jeg har vært i Rovaniemi i desember og det er imponerende trafikk der, og jeg hører at antallet øker hvert år.

Dette gjelder nok alle flyplasser i finske lappland.
Rovaniemi, Hetta/Enontekio og Ivalo opplever en økning i trafikken fra år til år. Det gjelder for hele sesongen. Finnene e fantastisk flink til å få turister til å komme nordover på vinteren. Kanskje noen fra Norge burde forhørt seg om hvordan de klarer det...
Old 19-12-2006, 23:53   #8
tosfreight
ScanFlyer Silver

tosfreight's Avatar

Dette sier litt om potensialet som finnes i Nord Norge. Tenk hvis noen her oppe i nord kunne vært like flike som finnene på turisme..... jeg kunne sittet på Langnes hele dagen og sett på fly.......
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2006, 00:19   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Vedkommende som ble intervjuet på Sola var misfornøyd med at "det må kalles ut ekstra personell for at rike britiske barn skal få se julenissen". Regner med at flyene betaler avgifter til Avinor, som igjen betyr at flyene er kunder av Avinor, og så lenge flygelederne er ansatt i Avinor så bør dem vel være fornøyde med økt trafikk og økte inntekter?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2006, 00:27   #10
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Vedkommende som ble intervjuet på Sola var misfornøyd med at "det må kalles ut ekstra personell for at rike britiske barn skal få se julenissen". Regner med at flyene betaler avgifter til Avinor, som igjen betyr at flyene er kunder av Avinor, og så lenge flygelederne er ansatt i Avinor så bør dem vel være fornøyde med økt trafikk og økte inntekter?
Kanskje ikke deres monopolverden
Old 20-12-2006, 02:45   #11
C172
ScanFlyer Gold

C172's Avatar

Flygelederen får vel en 800-900 pr time i overtidsbetaling, ca 1600 i helgene og i bevegelige høytids dager. Det er jo surt vis det skulle bli noen timer ekstra.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2006, 07:17   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Det ser ut i mine systemer at innslaget var i Norge i dag, ikke selve Dagsrevyen 21, men det er av underordnet betydning. Her er i alle fall saken slik den ble fremstilt:

Mange fly til Rovaniemi

Den nordfinske småbyen Rovaniemi har kapret julenissen og klart å selge den til tusenvis av engelske familier. Det merker flygelederne på Sola godt nå i førjulstiden.

Flygeleder ved Sola, Kjetil Berakvam, sier all trafikk som skal til Rovaniemi og julenissen flyr gjennom Stavanger sitt område.

Det er ikke få fly med nisseturister som fyker over oss hver dag i desember. - Det kan være opp til 50-60 fly på dagtid. På selve juleaften er det 34 innmeldte flights, fordi det er vanlig dag i England, sier Berakvam.

Journalist: Lars Navestad. Innslag.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2006, 10:46   #13
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

et morsomt bilde fra vintern der oppe

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2006, 11:02   #14
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Har sittet og fulgt med litt på ATC nå! Og det er utrolig mange charterfly på vei mot Finland nå den siste timen.

Han flygelederen som ble intervjuet i går fremstod som en sutrete drittunge! Det var en fryktelig dårlig representant for sin stand!!

Bare tenk på de fleste butikker i disse førjulstider. Det er vel ganske mange som jobber i butikk som må ta noen overtidstimer. Så slutt å grin, sier nå jeg!!!

Ellers ser jeg at en Delta 777 kommer inn mot den danske vestkysten akkurat nå. Retning CPH? De flyr vel vanligvis med 767? Ha kameraene klare, gutter!!

BF:

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2006, 11:03   #15
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Nå er jeg en av dem som handler disse flygingene og kan bekrefte at det kan være mange i løpet av en dag. Tror det var innmeldt noe sånt som 88 flyginger sist lørdag.
Det varierer litt med tidspunkt men i helga er det typisk at de har avgang på morgenen i UK, passerer Norge en gang på formiddagen og så blir det retur spredd utover ettermiddagen og neste dag. Det er vanskelig å finne et mønster sånn sett. Flygingene går til Rovaniemi, Ivalo, Enontekio og et par andre plasser så vidt jeg husker. Mange passerer over Sola mot Gardermoen men det går også flyginger på et mer nordlig trekk.

Forøvrig tjener Avinor masse penger på disse flygingene ja. Aner ikke hvor mye. Mannskapsbehovet blir stort sett dekket med omdisponeringer men enkelte overtidsvakter blir det nødvendigvis. Uten at jeg har oppfattet dette som negativt kan det vel tenkes at folk egentlig kunne tenke seg å gjøre andre ting på fridagene nå før jul.

Forøvrig er det godt å lese at BRK, C172 og OSLflyer klarer å holde seg saklig i debatten som vanlig. Scanair ville ikke blitt det samme hadde vi ikke hatt denne koselige drittslengingen nå i førjulstida.

atck is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2006, 11:55   #16
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-BRK
...og så lenge flygelederne er ansatt i Avinor så bør dem vel være fornøyde med økt trafikk og økte inntekter?
Selv om det medfører at personell må kalles ut for å gå overtidsvakter på julaften? Jeg syntes det bør være lov å være "misfornøyd" med at man må jobbe overtid på julaften pga bleikfeite britiske "overklassebarn".

Hilsen en flygeleder som ikke har 800-900 pr time i overtid.

Jeg i min monopolverden er så heldig å få jobbe julaften fra 1330-2200, men griner ikke, selv om jeg "bare" får vanlig timelønn.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2006, 11:55   #17
Jack
ScanFlyer Blue

Jack's Avatar

Quote:
Originally posted by atck

Forøvrig er det godt å lese at BRK, C172 og OSLflyer klarer å holde seg saklig i debatten som vanlig. Scanair ville ikke blitt det samme hadde vi ikke hatt denne koselige drittslengingen nå i førjulstida.
Hva er problemet ditt? INGEN her har vært usaklig før du begynnte å sutre!
Ingenting er vel like bra for julestemningen en sutrete tårnisser på scanair-forumet........ men man skal vel ikke "mobbe" de stakkars tårnfolkene... man risikerer vel at dem tar kollektivt selvmord hvis man er stygg med dem!
Old 20-12-2006, 12:00   #18
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

GUTTER!!!
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2006, 12:10   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Selv om det er kjipt å jobbe julaften så er det jo alltid noen som må gjøre pga at landet ikke kan "legges ned" fordi det er jul. Dessuten er jo ikke julaften en fridag, selv om mange tar fri

....men forresten så tror jeg de fleste ville foretrukket 20 britiske overklassebarn (Når begynte de å ta charterfly forresten?) fremfor 10 fra arbeiderklassen...og da snakker jeg fra egen erfaring!
Old 20-12-2006, 13:44   #20
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Uavhengig av hva man måtte gjøre så tror jeg de fleste ville synes det var kjipt å jobbe ekstra på julaften. "Ekstra" sier jeg, ikke at man skal jobbe på julaften. Landet skal gå rundt og det gjør det vanligvis. Men i dette tilfellet er det altså noen som må jobbe ekstra, utenom de som vanligvis jobber på en vanlig søndag. Flygeledere har familie som de fleste andre...

Når det gjelder saklighetsnivået i denne debatten står jeg fremdeles for at hva den enkelte arbeidstaker måtte få utbetalt har null og niks med saken å gjøre. Tapt fritid er tapt fritid.
Jack skriver indignert og ikke så lite provosert:
"Ingenting er vel like bra for julestemningen en sutrete tårnisser på scanair-forumet........ men man skal vel ikke "mobbe" de stakkars tårnfolkene... man risikerer vel at dem tar kollektivt selvmord hvis man er stygg med dem! "

Jeg synes ikke noe om å omtale andre på forumet i slike ordelag. Det er ikke tårn-nisser vi snakker om. Hvis du skal snakke nedsettende om oss får du ihvertfall bruke rett terminologi.

K
Kontrollsentralnisse.
atck is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules