![]() |
|
![]() |
#1 |
Ute på tur
|
![]()
Om jeg søker etter rabatterte biz-blletter på SK f.eks. mellom BGO og SFO kommer det opp at det finnes en fare som heter D2. I reglene for denne står det ingenting om hvilken klasse domestic-biten i USA bookes inn i. I følge SAS (05400-folket) så sier de at det er en godt kjent selvfølge at den bookes i A-klasse, og Y-klasse dersom sektoren ikke tilbyr A/F-klasse (typisk UAX og lignende).
Men, hva skjer, i følgende oppsett: den som reiser skal resie noen avganger tidligere, på en strekning både A/F og Y, og vedkommende i skranken til UA som skal sjekke inn vedkommende får et anfall av skrankemakt og sier: Vi har ikke D-klasse på strekningen, det er fullt i Y og det står ikke noe i reglene om at du har lov å fly "First" med denne billetten. Hva er det som gjør at SAS bare sier at det er innlysende opplagt at man kan bookes i A-klasse, selv om fare rules ikke sier et eneste ord om hvilke booking-klasser som er tilgjengelige for bruk på innenriks i USA med en slik billett. (F.eks. RTW-billetter i biz er veldig klare, og har med tekst som sier for USA domestic at man booker opp til A om tilgjengelig, ellers ned til Y, uten evt. kompensasjon. Hvorfor trengs kke det i tilfellet her?) -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Truth be told, jeg hadde en D klasse fra OSL-DFW i fjor, jeg fikk F fra ORD-DFW |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
D2 er vel bare applicable på SK-flights, så det vil jo være en codeshare det er snakk om og da vil D klassen eksistere, hvis UA ikke setter deg i 1st så er det feil og irrelevant om agenten ikke finner sin klasse i UA sine egne systemer. Er du booket på en UA med UA flightnummer så vil det være i en annen klasse enn D (det er mulig det også er farebasis D2)...
![]() |
#5 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
1. Hva er det som tilsier at det er så opplagt at man skal i F (A-klasse)? 2. Hvorfor står det ikke noe i fare rules for D2, a la hva som står for CRWSTAR (bookes også i D hos SK, A på UA domestic om ikke D er tilgjengelig), slik at man unngår disse kjipe omgangene med UA-folk som ikke ser noe beskrivelsese svart på hvitt om hva som er rett? -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei! Flyr jevnlig OSL/TRF-ARN/CPH-ORD-DTW på C/D, men innenriks, på det lille 40 minutters hoppet fra ORD til DTW som opereres av UA, har jeg aldri fått annet enn E plus eller bare economy. Ingen stor sak, men på billetter til etparogtredvetusen, er det vel ikke urimelig å forvente business hele veien... Regner med at E-plus seatingen er på grunn av EBG-kortet mitt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
First (F,A,P) Business (C,D) Business Discounted (Z) Full-fare Economy (Y,B) Other Economy fares (E,M,U,H,Q,V,W,S,T,K,L) Kan det også hende at SAS gjør noe galt med seatingen/bookingen? 100 timer før avreise begynner gratis oppgraderingene for UA eliter å bli klare, det er sjelden/aldri F seter tilgjengelige ved innsjekk i USA, slik at det kan jo hende at det er grunnen til at pax ofte havner i Y. Jeg ville derfor sørget for å få skrevet ut en papirbillett som man kan vise til UA personalet der det helt klart står D under klasse. Kan hende at det vanker en bump kompensasjon Tror dette skyldes dårlig kommunikasjon/systemer som SAS må ta tak i. BTW, nå er det slutt på Economy Plus for EBG / *A Gold. Det er kun for betalende og UA elite fra oktober. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Artig sak | Tommy777 | Reiseforum | 4 | 02-03-2009 14:18 |
Et spørsmål til dere som jobber med billetter | Utflyttet | Flyforum | 1 | 10-06-2008 13:05 |
Bare en liten artig sak | Bluejuice | Flyforum | 0 | 15-02-2007 21:35 |
Kjenner dere til JETONE.AERO ? | LN-HAT | Flyforum | 2 | 30-04-2005 18:51 |
En artig sak.... | G-COLE | Flyforum | 0 | 29-09-2004 19:28 |