Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-11-2006, 18:20   #1
Utflyttet
Ute på tur

Default En liten "artig" sak til dere som kjenner SAS og billetter

Om jeg søker etter rabatterte biz-blletter på SK f.eks. mellom BGO og SFO kommer det opp at det finnes en fare som heter D2. I reglene for denne står det ingenting om hvilken klasse domestic-biten i USA bookes inn i. I følge SAS (05400-folket) så sier de at det er en godt kjent selvfølge at den bookes i A-klasse, og Y-klasse dersom sektoren ikke tilbyr A/F-klasse (typisk UAX og lignende).

Men, hva skjer, i følgende oppsett: den som reiser skal resie noen avganger tidligere, på en strekning både A/F og Y, og vedkommende i skranken til UA som skal sjekke inn vedkommende får et anfall av skrankemakt og sier: Vi har ikke D-klasse på strekningen, det er fullt i Y og det står ikke noe i reglene om at du har lov å fly "First" med denne billetten.

Hva er det som gjør at SAS bare sier at det er innlysende opplagt at man kan bookes i A-klasse, selv om fare rules ikke sier et eneste ord om hvilke booking-klasser som er tilgjengelige for bruk på innenriks i USA med en slik billett.

(F.eks. RTW-billetter i biz er veldig klare, og har med tekst som sier for USA domestic at man booker opp til A om tilgjengelig, ellers ned til Y, uten evt. kompensasjon. Hvorfor trengs kke det i tilfellet her?)

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 18:49   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: En liten

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Om jeg søker etter rabatterte biz-blletter på SK f.eks. mellom BGO og SFO kommer det opp at det finnes en fare som heter D2. I reglene for denne står det ingenting om hvilken klasse domestic-biten i USA bookes inn i. I følge SAS (05400-folket) så sier de at det er en godt kjent selvfølge at den bookes i A-klasse, og Y-klasse dersom sektoren ikke tilbyr A/F-klasse (typisk UAX og lignende).

Men, hva skjer, i følgende oppsett: den som reiser skal resie noen avganger tidligere, på en strekning både A/F og Y, og vedkommende i skranken til UA som skal sjekke inn vedkommende får et anfall av skrankemakt og sier: Vi har ikke D-klasse på strekningen, det er fullt i Y og det står ikke noe i reglene om at du har lov å fly "First" med denne billetten.

Hva er det som gjør at SAS bare sier at det er innlysende opplagt at man kan bookes i A-klasse, selv om fare rules ikke sier et eneste ord om hvilke booking-klasser som er tilgjengelige for bruk på innenriks i USA med en slik billett.

(F.eks. RTW-billetter i biz er veldig klare, og har med tekst som sier for USA domestic at man booker opp til A om tilgjengelig, ellers ned til Y, uten evt. kompensasjon. Hvorfor trengs kke det i tilfellet her?)

-A
Et interessant spørsmål som jeg håper noen her kan svare på. Det er surt å betale såpass dyre billetter og havne på økonomi på innenriks legs i USA..

Truth be told, jeg hadde en D klasse fra OSL-DFW i fjor, jeg fikk F fra ORD-DFW
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 19:17   #3
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by Tommy777
Et interessant spørsmål som jeg håper noen her kan svare på. Det er surt å betale såpass dyre billetter og havne på økonomi på innenriks legs i USA..

Truth be told, jeg hadde en D klasse fra OSL-DFW i fjor, jeg fikk F fra ORD-DFW
Ikke bare det; men å havne i Y med en biz-billett har og sine konsekvenser i forhold til prioritet når man skal takle knuter på tråden og avvikling når fly går tech, været trør til og slike koselige ting.

-A
Old 01-12-2006, 08:56   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

D2 er vel bare applicable på SK-flights, så det vil jo være en codeshare det er snakk om og da vil D klassen eksistere, hvis UA ikke setter deg i 1st så er det feil og irrelevant om agenten ikke finner sin klasse i UA sine egne systemer. Er du booket på en UA med UA flightnummer så vil det være i en annen klasse enn D (det er mulig det også er farebasis D2)...

Old 01-12-2006, 09:01   #5
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by Superhai

D2 er vel bare applicable på SK-flights, så det vil jo være en codeshare det er snakk om og da vil D klassen eksistere, hvis UA ikke setter deg i 1st så er det feil og irrelevant om agenten ikke finner sin klasse i UA sine egne systemer. Er du booket på en UA med UA flightnummer så vil det være i en annen klasse enn D (det er mulig det også er farebasis D2)...
D2 kommer opp som brukbar farebases for f.eks. BGO-SFO, so helt opplagt ikke bare er SK. At UA evt. ikke setter meg på F er feil og det er vi jo alle skjønt enig om, det som er haken her er:

1. Hva er det som tilsier at det er så opplagt at man skal i F (A-klasse)?

2. Hvorfor står det ikke noe i fare rules for D2, a la hva som står for CRWSTAR (bookes også i D hos SK, A på UA domestic om ikke D er tilgjengelig), slik at man unngår disse kjipe omgangene med UA-folk som ikke ser noe beskrivelsese svart på hvitt om hva som er rett?

-A
Old 01-12-2006, 20:00   #6
Holmion
ScanFlyer Blue

Default E-plus, men aldri mer...

Hei! Flyr jevnlig OSL/TRF-ARN/CPH-ORD-DTW på C/D, men innenriks, på det lille 40 minutters hoppet fra ORD til DTW som opereres av UA, har jeg aldri fått annet enn E plus eller bare economy. Ingen stor sak, men på billetter til etparogtredvetusen, er det vel ikke urimelig å forvente business hele veien... Regner med at E-plus seatingen er på grunn av EBG-kortet mitt.
Holmion is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 22:05   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by Holmion

Hei! Flyr jevnlig OSL/TRF-ARN/CPH-ORD-DTW på C/D, men innenriks, på det lille 40 minutters hoppet fra ORD til DTW som opereres av UA, har jeg aldri fått annet enn E plus eller bare economy. Ingen stor sak, men på billetter til etparogtredvetusen, er det vel ikke urimelig å forvente business hele veien... Regner med at E-plus seatingen er på grunn av EBG-kortet mitt.
Kan det hende at det er slikt på flighter der business ikke er tilgjengelig? Reglene UA har er at om der ikke finnes business, får man F. Og bookingklasse D er helt klart business ifølge UAs hjemmesider, dog er jo SAS og UAs systemer forskjellige:

First (F,A,P)
Business (C,D)
Business Discounted (Z)
Full-fare Economy (Y,B)
Other Economy fares (E,M,U,H,Q,V,W,S,T,K,L)

Kan det også hende at SAS gjør noe galt med seatingen/bookingen? 100 timer før avreise begynner gratis oppgraderingene for UA eliter å bli klare, det er sjelden/aldri F seter tilgjengelige ved innsjekk i USA, slik at det kan jo hende at det er grunnen til at pax ofte havner i Y.

Jeg ville derfor sørget for å få skrevet ut en papirbillett som man kan vise til UA personalet der det helt klart står D under klasse. Kan hende at det vanker en bump kompensasjon

Tror dette skyldes dårlig kommunikasjon/systemer som SAS må ta tak i.

BTW, nå er det slutt på Economy Plus for EBG / *A Gold. Det er kun for betalende og UA elite fra oktober.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules