Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-03-2025, 11:52   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Til Erbil

Som lovet skal jeg lage en tripreport på hele oppholdet her og jeg starter så smått mens jeg fortsatt befinner meg her og sitter litt i hotellobbyen. Jeg har lenge egentlig hatt lyst å dra dit og fulgt lenge med på flypriser med særlig Turkish Airlines som tilbyr både gunstige og ugunstige forbindelser via IST. Jeg valgte den mest ugunstige som innebar en natt og en natt i loungen der er egentlig ikke å anbefale. Uansett - etter en grei tur med OSL Ekspressen gikk jeg bort til Turkish skranka - gullkort/business var det faktisk noen foran meg som brukte litt tid. Tid kan man ofte bruke der fordi tja de flyr jo til en del destinasjoner rundt om med kanskje veldig byråkratiske visumkrav hit og dit. Jeg brukte veldig kort tid jeg og med det så fikk jeg boardingpass til IST og videre til EBL.

OSL Loungen gadd jeg ikke ta bilde av og den er mye omtalt her. Men det ble et par øl med Frydenlund som jeg mener er bedre enn det Carlsberg tullet de serverer borte hos SAS.

Turkish har det med å vise go to gate ekstremt lenge før og boarder alle inn i et fengsel før man slipper ombord på flyet på OSL. Jeg ventet med det der til jeg faktisk så de begynte å bli klare til å slippe folk ombord, jeg gidder ikke å vente i et fengsel før de slipper folk ombord.
Utflyging fra OSL i fin solnedgang og turen var beregenet til rundt 3 timer og 30 minutter.

Etterhvert ble det tid for middag og jeg må si jeg ble positivt overrasket over maten i economy den her gangen. Kjøttet var som ofte er på fly noe tørt, men det smakte faktisk digg. I januar fikk jeg knusktørr kylling, så denne köften var en oppgradering.

En ting jeg liker med Turkish er at de har IFE på selv short og mediumhaulflåten sin med et faktisk ganske greit utvalg av filmer. Selv er jeg litt svak for Toy Story når jeg er ute og flyr så det ble Toy Story 3. Etterhvert begynte man nedstingen til IST etter en lang runde sør om byen og inn igjen.

IST var ikke preget at all av at de hadde arrestert ordføreren i byen, tipper nok Erdogan og co prioriterer hardt for at flyplassen opererer som normalt. Istanbul har mange eksotiske ting på avgangstavla, noen steder som frister mer enn andre. Transit i IST innebærer alltid en sikkerhetskontroll og det var minimalt med folk der både i slow og fasttrack sånn rett før midnatt. Loungen tok jeg ingen bilder av. Det var uansett ikke mange folk der om natta. I retrospekt så er ikke det å overnatte der noe å anbefale om man ikke har tilgang til hvilerom (en av flygingene må være over 8 timer og så må man ha connection tid på mellom 4-9 timer). Her synes jeg jo EK sin løsning i Dubai er bedre med skikkelige hvilestoler man kan sove på.

Uansett. Neste morgen var det klar for flygingen til EBL. Det var en eldre Airbus 321 modell som hadde blitt satt opp til den, men synes benplassen og komforten var bedre her på economy. Jeg fikk sove litt, men våkna av frokostserveringen. Den spiste jeg bare litt av (hadde faktisk spist litt frokost i loungen).

Det var egentlig nokså skyet store deler av turen så ikke så mye bilder underveis, men her et bilde på approach. Det som jeg bet meg merke til er at det gikk relativt kort tid fra cruise til vi var på bakken, antagelig pga sikkerhet. Var mye bruk av speedbrakes underveis.

Det er ikke mange fly midt på dagen på EBL - Turkish med IST er vel omtrent det eneste som kommer inn mellom 09 og 16, men dette var de godt forberedt på og en etter en inntok mange personer plass i passkontrollukene, så det var 0 ventetid. Irakisk Kurdistan har et eget seperat visumregime (men et visum som gjelder hele Irak kan også brukes) som man kjøper online og får selve visumet i en PDF fil. Søknaden gikk gjennom på sekundet og jeg hadde med utprint for sikkerhets skyld. Det sa fyren at han ikke trengte, han hadde det på file. Utover det no questions asked og etter et lite halvminutt var jeg stempla inn. Det var ingen skille mellom irakiske og utenlandske pass heller så det var bare en kø. De har også en arrival taxfree her som selger alkohol, røyk og andre vanlige taxfreevarer. Alkohol er tillatt i kurdiske selvstyreprovinsen, men ikke ellers i Irak.

Tollen ville gjennomlyse bagasjen og gav bare et tommel opp da bagasjen var sendt gjennom. Så en ting som er greit å vite om man skal til Erbil - det finnes flyplasstaxier som kan gå innenfor sjekkpunktet. Men disse koster mye mye mer, så det lønner seg å ta en gratis shuttlebuss til sjekkpunktet hvor parkeringen og sånt ligger også ta en taxi herfra. Har man Kareem (tilsvarer Uber) må m an gå enda litt til mot en hovedvei. Det gjorde jeg og under et minutt etter jeg hadde lagt inn bestillingen var en sjåfør på plass eller captain som det heter i appen.

Det å ta taxi her er ikke for pyser, setebelter er demontert i alle bakseter og de kjører som om de var på flukt fra Saddam Hussein. Men kareem appen er sterkt anbefalt fordi man da som med Uber kan koble kortet sitt til appen og slippe å deale med kontanter med taxisjåfører og så dukker jo prisen opp med en gang. Taxiene som kommer er de vanlige taxiene som ellers bare at de er på appen. Fra flyplassen og inn så er det veldig stor besparelse på å gjøre dette, vi snakker en prisforskjell på 30 USD. Hotellet jeg bor på er Erbil Arjaan by Rotana, det er et av dyrere hotellene i byen ,men samtidig holder det veldig bra standard med 24/7 åpen restaurant/bar og tja sikkerheten er det ikke noe å si på med to væpna vakter utenfor og alt må gjennomlyses på vei inn til hotellet. Man må huske på at IS aldri kom til Erbil og kurdiske styrker kjempet hardt mot det rælet der. Mange fra Mosul flyktet til irakisk Kurdistan da IS styrte sjappa der.

Jeg tok ikke bilder av flyplassen på vei inn egentlig, jeg tror ikke det er noe fotoforbud der siden det ligger mange bilder ute på nett, men jeg tenker jeg kan ta noen bilder på vei tilbake (og hvordan loungen er i Erbil - ser at Turkish bruker en kontraktslounge). Ellers fungerer irakisk esim fra Airalo greit. Noen tregheter til tider, men stortsett greit. Uansett litt nostalgisk at hotellet spurte om røyk/ikke røykerom. Valget der var lett for å si det sånn, ikke røyk. Røyk er fortsatt en stor del av kulturen kan man nesten si i Midtøsten, men vannpiperøyking kan godtas. Det er mer classy spør du meg hehe.

Last edited by Hypern; 24-03-2025 at 12:21.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules