Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-03-2025, 22:30   #1
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Default Vesterålen

Jeg trenger tips til én-to bra steder å overnatte i uke 25 i juni. Strekningen Nyksund-Sortland-Andenes. Pleier det være såpass lange køer på fergen Andenes-Gryllefjord at man kan regne med å måtte stå over en tur? Dette blir uken før skoleferien starter.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2025, 08:05   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Re: Vesterålen

Du er jo en smidig mann og kan sove i bilen ;p! Ellers er det steder i Sortland. Jeg har kun brukt innkvartering på SKYS, men det er hotell der.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2025, 08:53   #3
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

OBB 5 Re: Vesterålen

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Jeg trenger tips til én-to bra steder å overnatte i uke 25 i juni. Strekningen Nyksund-Sortland-Andenes. Pleier det være såpass lange køer på fergen Andenes-Gryllefjord at man kan regne med å måtte stå over en tur? Dette blir uken før skoleferien starter.
Her har jeg vært mye, og det er virkelig nydelig område hvis man er glad i kombinasjon sjø + fjell. Har tatt Andenes-Gryllefjord ferjen mange ganger, samtidig kun fra Gryllefjord siden. Der har trikset vårt vært å overnatte i Gryllefjord, og når siste ferje går for dagen, parkere bilen i køen for første ferje dagen derpå. Har man ikke bil, kommer man med uansett. Har opplevd svært mange bli oppgitt og kjøre rundt når ferjen blir full. Dette gjaldt alle sommerene 2020-2022, og ser ikke ut som ferjen går oftere nå heller. Fra Andenes vil jeg tro er likt, og da foreslår jeg Thon-hotellet i byen. Har bodd der, og det var helt greit. I tillegg er det flere kule airbnb i området, som svigers har prøvd.

Sortland er en bra base for å utforske hele Langøya (og Hadsel - kan virkelig anbefale Hadsel og spesielt Palleheia, og hvis været er fint videre til Lamlitinden). Hele Langøya kan nås innen og mindre enn én time fra Sortland, kanskje derfor har Sortland fått nytt hotell som heter Scandic Sortland. Jeg har bodd på Sortland Hotell, og trivdes godt der. Finnes også airbnb i området her

På Andenes er det sør og vestkysten som er spesielt interessant. Måtind 'må' man nesten gå til, og det er mange veier opp dit. Den letteste er fra det høyeste punktet på veien rett øst for toppen. Ellers får man fantastisk utsikt over Langøya/Hinnøya med Sortland (broen) fra Gavltinden. Det er mye myr på Andenes, og få overnattingsplasser. Risøyhamn eller Andenes sentrum er dine best bets. Vi prøvde "Stave Camping & Hot Pools" i 2020, og det var ikke det helt store, hehe. Pga. mye myr = gode veier med høy fart og forholdsvis lett å komme seg rundt hele Andøya.
Old 11-03-2025, 15:00   #4
waytogo74
ScanFlyer Blue

Quote:
Har man maks uflaks så kan man måtte regne med 24-48 timers ventetid, men vanligvis mindre.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2025, 20:51   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
I ferien i fjor var det hvertfall tidvis hinsides køer iflg. slekt som skulle over der (og som bor nordpå)

Old 13-03-2025, 13:39   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Ha noen engangsgriller på lur.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2025, 11:21   #7
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
Har man maks uflaks så kan man måtte regne med 24-48 timers ventetid, men vanligvis mindre.
Fra Gryllefjord til Andenes? Wow... Just wow. Nord-Norge har virkelig endret seg de siste 15 årene. Den ferga var ferga hvor vi traff på fjerne slektninger og masse gamlinger pluss noen bobilturister KANSKJE.... Rugga ofte skikkelig selv på en fin sommerdag. Kunne sitte ute på dekk helt i fred og ro.
Old 14-03-2025, 14:48   #8
waytogo74
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Fra Gryllefjord til Andenes? Wow... Just wow. Nord-Norge har virkelig endret seg de siste 15 årene. Den ferga var ferga hvor vi traff på fjerne slektninger og masse gamlinger pluss noen bobilturister KANSKJE.... Rugga ofte skikkelig selv på en fin sommerdag. Kunne sitte ute på dekk helt i fred og ro.
Trafikkbildet på Senja om sommeren har endret seg radikalt etter at de slo hull i fjellet mellom Senjahopen og Ersfjord i 2004, og deretter nasjonal turistvei i 2012.

Blir man sittende fast i Gryllefjord så har man i alle fall en god anledning til å besøke Skreien Spiseri, en av Nord-Norges beste fiskerestauranter.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules