Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2025, 22:11   #1
Cloudmaster
ScanFlyer Blue

Default Outer/middle/inner marker - hvorfor hører vi de i kabinen?

Kom fra TOS i kveld med SAS A320n, satt på 4F. Som ofte før kan jeg tydelig høre den morseaktige lyden fra outer/middle og inner marker i kabinen. Hvorfor er det sånn? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hallusinerer
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 01:29   #2
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

Default Re: Outer/middle/inner marker - hvorfor hører vi de i kabinen?

Er ikke det Airbus sin velkjente hydraulikk pumpe, såkalt barking dog på YouTube, du hører??

FQTV

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2025, 08:14   #3
Cloudmaster
ScanFlyer Blue

Ganske stor forskjell på barking dog og om/im/mm lydene. Har sittet mange ganger på klapp-sete foran og hørt dem i headsett. De sender et spesifikt morse-aktig signal, er en del av ILS-systemet.
Old 20-02-2025, 13:24   #4
Cloudmaster
ScanFlyer Blue

Ganske stor forskjell på barking dog og om/im/mm lydene. Har sittet mange ganger på klapp-sete foran og hørt dem i headsett. De er en del av ILS-systemet, og er plassert på gitte avstander fra RWY THR. Outer marker står feks mellom syv og ni NM fra THR. De sender et signal på gitte frekvenser, og flyet fanger dem opp når det passerer over. Det jeg synes er snodig, er at vi hører det i kabinen (og det høres på B737 også)

Last edited by Cloudmaster; 20-02-2025 at 13:27. Reason: Lag til litt tekst og skrevet om for (forhåpentligvis) å gjøre det klarere :-)
Old 20-02-2025, 14:02   #5
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cloudmaster View Post
Outer marker står feks mellom syv og ni NM fra THR. De sender et signal på gitte frekvenser…
OM står som regel fire til syv NM fra terskel, ideelt ca 1 NM innenfor der GP krysser intercept på innflygingshøyden.

Og så har jeg nå lært meg en ny forkortelse: IIRC!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2025, 12:50   #6
MFM
ScanFlyer Blue

Hvor landet du? Og når sist var du på et klappsete der du hørte markers? Trodde virkelig ikke de fremdeles eksisterte i Norge, da DME mer enn veier opp for deres eksistens og det er langt enklere å vedlikeholde utstyr som står innafor gjerdet enn det er å dra ut i skog og mark.

Når jeg sitter langt frem i Airbus hører jeg ofte autopilot disconnect-alarmen når de går over til manuell flyging, er det kanskje denne "morsen" du hører?
https://www.youtube.com/watch?v=l2n2YHYxi4o

Hvis så er tilfelle så hører du lyden fordi veggene er dårlig lydisolert og alarmen er fra høytaler og må være høy nok til å alltid kunne høres over headset med demping, radio, og støy.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2025, 14:37   #7
Cloudmaster
ScanFlyer Blue

MFM, takk for denne, det er akkurat den lyden jeg hører! Da er mysteriet oppklart, og jeg lærte noe nytt i dag også. Jeg landet for øvrig på 19R på OSL, og det er noen år siden sist jeg var på klappsete - men da hørte vi disse lydene jevnlig. Da er det kanskje slik at OM/MM/IM ikke brukes lenger / fases ut?

Last edited by Cloudmaster; 21-02-2025 at 14:46.
Old 26-02-2025, 01:19   #8
MFM
ScanFlyer Blue

Jeg kan ikke garantere at det ikke finnes en bortgjemt marker på en norsk bergknast eller to, men du skal nok lete langt og lengre enn langt for å finne en marker noe sted i både innland og utland.
MFM is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules