![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2017
|
![]()
Kom fra TOS i kveld med SAS A320n, satt på 4F. Som ofte før kan jeg tydelig høre den morseaktige lyden fra outer/middle og inner marker i kabinen. Hvorfor er det sånn? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hallusinerer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
|
![]()
Er ikke det Airbus sin velkjente hydraulikk pumpe, såkalt barking dog på YouTube, du hører??
FQTV
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ganske stor forskjell på barking dog og om/im/mm lydene. Har sittet mange ganger på klapp-sete foran og hørt dem i headsett. De sender et spesifikt morse-aktig signal, er en del av ILS-systemet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ganske stor forskjell på barking dog og om/im/mm lydene. Har sittet mange ganger på klapp-sete foran og hørt dem i headsett. De er en del av ILS-systemet, og er plassert på gitte avstander fra RWY THR. Outer marker står feks mellom syv og ni NM fra THR. De sender et signal på gitte frekvenser, og flyet fanger dem opp når det passerer over. Det jeg synes er snodig, er at vi hører det i kabinen (og det høres på B737 også)
Last edited by Cloudmaster; 20-02-2025 at 13:27. Reason: Lag til litt tekst og skrevet om for (forhåpentligvis) å gjøre det klarere :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() Quote:
Og så har jeg nå lært meg en ny forkortelse: IIRC! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvor landet du? Og når sist var du på et klappsete der du hørte markers? Trodde virkelig ikke de fremdeles eksisterte i Norge, da DME mer enn veier opp for deres eksistens og det er langt enklere å vedlikeholde utstyr som står innafor gjerdet enn det er å dra ut i skog og mark.
Når jeg sitter langt frem i Airbus hører jeg ofte autopilot disconnect-alarmen når de går over til manuell flyging, er det kanskje denne "morsen" du hører? https://www.youtube.com/watch?v=l2n2YHYxi4o
Hvis så er tilfelle så hører du lyden fordi veggene er dårlig lydisolert og alarmen er fra høytaler og må være høy nok til å alltid kunne høres over headset med demping, radio, og støy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
MFM, takk for denne, det er akkurat den lyden jeg hører! Da er mysteriet oppklart, og jeg lærte noe nytt i dag også. Jeg landet for øvrig på 19R på OSL, og det er noen år siden sist jeg var på klappsete - men da hørte vi disse lydene jevnlig. Da er det kanskje slik at OM/MM/IM ikke brukes lenger / fases ut?
Last edited by Cloudmaster; 21-02-2025 at 14:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg kan ikke garantere at det ikke finnes en bortgjemt marker på en norsk bergknast eller to, men du skal nok lete langt og lengre enn langt for å finne en marker noe sted i både innland og utland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Asker "OA" outer marker til RWY 06 på Fornebu | KnutW | Flyhistorisk forum | 4 | 21-12-2017 00:12 |
Vi drar nisselua nedover ørene og hører ikke etter | sail4fun | Flyforum | 8 | 25-07-2008 14:16 |
Vilket fly hører denne delen til? | BGO | Flyforum | 1 | 05-12-2007 16:58 |