Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-06-2024, 18:06   #1
mikro
A330
 
mikro's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,011
SAS Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Bakgrunn

I mars spurte en kamerat om jeg ville være med på et arrangement i Madrid i juni. Madrid er en by jeg har hatt lyst til å besøke lenge, så etter litt sjekking av priser på både fly og hotell konkluderte jeg at jeg ville være med. I tillegg til å være flynerd er jeg også ganske glad i tog, og høyhastighetstog i Spania har vært på bucket-listen en stund, spesielt iryo sine Frecciarossa. Etter litt leting på Google Flights kom jeg frem til denne routingen, med samtlige segmenter bestilt hver for seg:

12JUN: SK2308 KSU-OSL A319
13JUN: SK4675 OSL-ALC A20N
13JUN: iryo 06125 Alicante-Terminal - Madrid-Chamartín
17JUN: IB3396 MAD-BGO A20N
17JUN: WF516 BGO-MOL DH8D

Det viste seg at WF576 BGO-KSU ikke går på mandager, som var eneste alternativ med tanke på at Iberia fra Madrid lander kl. 16.40. Derfor var det bare å fly til nabobyen og ta FRAM Ekspress de siste 60 km-ene hjem.

I april fikk jeg imidlertid e-post fra Widerøe at de også har kansellert WF516, og booket meg om til WF514 kl. 17.00. Iberia landet 16.40, så dette var litt vel optimistisk, så etter litt e-postutveksling med Widerøe endte jeg opp med å kansellere hele bestillingen hos Widerøe og belage meg på omveien via OSL med SAS. Kostet 200 kr mer enn det jeg betalte hos Widerøe, så ikke helt gale.

17JUN SK2290 BGO-OSL E195
17JUN SK2309 OSL-KSU E195

I tillegg ble det bestilt hotell for fire netter, men to forskjellige hotell.
Natt 1 og 2: Hilton Madrid Airport (Hhonors-poeng)
Natt 3 og 4: Ibis Budget Madrid Calle Alcalá

Vi hadde kun poeng til to netter på Hilton, og beliggenheten var praktisk med tanke på hvor vi skulle være den første dagen. Ibis Budget ble valgt simpelthen fordi hotellprisene i Madrid var ganske heftige den aktuelle helgen. Har bodd på Ibis Budget før andre steder, og det har vært helt kurant med tanke på hva en betaler.

Avreisedagen
På avreisedagen debatterte jeg litt med meg selv hvordan jeg skulle komme meg til flyplassen. Planen var å ta rutebuss ut til flyplassen, da busstilbudet til Kvernberget er høyst akseptabelt på ukedager med buss hvert 15. minutt. Dog på kveldstid når jeg skulle tilbake er det mye mer begrenset, med siste buss mot byen åtte minutter etter siste fly fra OSL i henhold til rutetid lander. Etter litt undersøking viser det seg at seks dager på P3 kostet ca. det samme som buss den ene veien og taxi tilbake, så endte med å slå til på seks dager på P3.

Uansett, avreisedagen var regnfull, men det er bare et par minutters gange fra P3 til terminalen. Relativt små forhold her oppe. Var på flyplassen litt over 1 time før avgang. Jeg gikk rett til sikkerhetskontrollen og der var det bare 1 passasjer før meg i køen. Viste seg imidlertid at hun var lite reisevant. Da hun omsider var klar til å sende tingene sine gjennom røntgenmaskinen og skulle scanne boardingkortet sitt, viste det seg at hun ikke hadde sjekket inn. Sikkerhetsvaktene sendte henne til automaten for å sjekke inn, men de lot alle tingene hennes bli liggende igjen på båndet.

En del folk i terminalen på KSU denne onsdagsettermiddagen. Blant annet en stor gruppe taiwanske turister.

Flyet inn fra OSL var noe forsinket inn grunnet tordenvær på OSL. Gate-personalet informerte over høyttaleren at flyet hadde slot-tid tilbake til OSL kl. 19.22 grunnet været på OSL.


1 KSU by , on Flickr
KSU en onsdagsettermiddag

12JUN24
SAS SK2308 KSU-OSL
Airbus A319 OY-KBT “Ragnvald Viking”
Sete: 23F
Sch: 18.55 - 19.50
Act: 19.25 - 20.14


SK2305 fra OSL landet 18.47, og ble tømt effektivt med trapp både foran og bak, hvilket er relativt vanlig på KSU. Ombordstigning startet kort tid etter at siste passasjer var gått av og ble unnagjort ganske effektivt. Undertegnede var i gruppe 4, og var følgelig blant de siste om bord i OY-KBT, en Airbus A319 som ble levert til SAS i 2007. OY-KBT er for tiden malt i Star Alliance-farger, men antar at den har planlagt en tur innom malehangaren om ikke alt for lenge.

SAS Link har den siste tiden tatt over det meste av avgangene her fra KSU. Da jeg bestilte var også denne avgangen planlagt med SAS Link, men ble etter hvert endret til SAS Scandinavia A319 i stedet.

Fikk plass til håndbagasjen i bagasjehyllen selv med ganske fullt fly.

1A Boarding SK2308 by , on Flickr
Relativt fullt.

Ombordstigningen var ferdig i god tid til slot-en kl. 19.22, men kunne se ut vinduet fra 23F at lastingen kom til å ta tid. Kapteinen kom på høyttaleren og informerte om at forsinkelsen skyldtes tordenvær på OSL, og at vi måtte komme oss avgårde så fort som mulig grunnet slot. Vi pushet imidlertid 19.25, 30 minutter etter rutetid og tok av fra RWY 07 kl. 19.31.

Ellers var det en fin, ordinær SAS-tur innenriks. Forsynte meg med en kopp te fra trallen da den kom forbi, og ellers nøt “utsikten” ut vinduet og hørte på podcast.

2 SK2308 by , on Flickr
Overskyet hele veien ned.

Jeg fikk inntrykk at flere passasjerer brukte denne flyvningen som en posisjoneringsflight til OSL for å fortsette med diverse flyvninger ut fra OSL påfølgende morgen.

Vi landet på RWY 19R kl. 20.10 og parkerte på stand 24 (gate A6) kl. 20.14. Hadde forventet baktrapp på OSL ved ankomst, gitt forsinkelsen, flyet var ganske fullt, samt at -KBT hadde en ganske kort turnaround på OSL, men dette var imidlertid ikke tilfelle. Vi kom oss imidlertid av ganske raskt, og ettersom at jeg ikke hadde noe innsjekket bagasje var det bare å finne transport til kveldens overnatting: Thon Hotel Gardermoen.

Fra Gardermoen til Thon Hotel Gardermoen kan en ta Vy shuttle linje S22 til 80 kr, men en kan også ta Ruter linje 420 eller 450 til Gardermoen næringspark til 42 kr, og gå de siste minuttene til hotellet.

Jeg valgte selvsagt sistnevnte, og hoppet på linje 420 kl. 20.30. Fra holdeplassen er det ca. 6 minutter å gå til hotellet. Innsjekk var litt styrete. Hadde lest på Thon Hotels sine nettsider at Thon var EuroBonus-partner, men dette var litt styrete å få til angivelig. Ifølge vedkommende i resepsjonen måtte hen “sende en henvendelse” til hovedkontoret om at jeg ønsket EuroBonus-poeng i stedet for THON+. Jeg opplyste også at jeg skulle dra tidlig påfølgende morgen, før 04.30. I og med at de ikke tilbyr frokost før 06.30 skulle de ha klar en frokostpose til utsjekk. Rommet var helt kurant. Stort og rent.
__________________
MAY05: SVG-AMS-SVG | KL/WA | E190, E75L
SEP25: SVG-CPH-ICN / PUS-FUK | SK/WX, SK, LJ | CRJ9, A359, B738
OCT25: KMJ-ITM / NGO-HEL-OSL | NH/EH, AY, AY/N7 | DH8D, A359, E190


mikro is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2024, 18:07   #2
mikro
A330
 
mikro's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,011
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Tilbake til OSL neste morgen hadde jeg regnet med å måtte betale 80 kr for Vy shuttle, men det viste seg at Ruter hadde en avgang fra Gardermoen næringspark kl. 04.21 med linje 430. Plukket med meg en frokostpose fra resepsjonen og spaserte bort til bussholdeplassen.

3 GM Næringspark by , on Flickr
Grått.

4 Buss 430 by , on Flickr
#Ruter linje 430 mot Gardermoen.

Var fremme på Gardermoen ca. 04.30, og hadde 1,5 time før flyavgang. Fant meg et sted å sitte og spiste opp frokosten fra hotellet før jeg bega meg gjennom sikkerhetskontrollen. Litt kø, men sikkerhetskontrollen på OSL er som vanlig meget effektiv og var gjennom på under 10 minutter. Innvilget meg en dyr kaffe fra Starbucks og fant en vannautomat for å fylle vannflasken og så var det bare å vente på ombordstigning.

13JUN24
SAS SK4675 OSL-ALC
Airbus A320neo SE-ROJ “Skule Viking”
Sete: 30F
Sch: 06.00 - 09.45
Act: 06.00 - 09.38


5 SE-ROJ E8 by , on Flickr
SK4675 hadde fått tildelt utgang E8 denne morgenen, og SE-ROJ gjøres klar ved E8.

En del folk ved utgangen, hvilket indikerte at det var et relativt fullt fly. Ved innsjekk hadde jeg valgt 28F, men en rask sjekk i appen kvelden før viste at 28D og E var tatt. Tok en råsjans og flyttet meg til 30F i stedet ettersom 30D var tatt og 30E enda var ledig. Var da særdeles fornøyd da boarding complete ble annonsert, og jeg hadde sikret meg ledig midtsete!

6 Boarding SK4675 by , on Flickr
Boarding både foran og bak.

7 SN by , on Flickr
Brussels Airlines ved gate E2.

8 Om bord SK4675 by [url=https://www.flickr.com/photos/196321679@N07/[/url], on Flickr
Relativt fullt, men noe ledig her og der.

Kapteinen kom på høyttaleren for å ønske velkommen om bord, og annonserte flytid på ca. tre timer og 20 minutter. Vi var klare godt før rute, men også nå hadde vi fått slot, i dag kl. 06.20. Vi måtte derfor avvente pushback til 06.00 og vente på sloten. Kapteinen opplyste også at et setetrekk måtte byttes før avgang.

Som sagt så gjort. Presis 06.00 ble vi dyttet ut fra stand 38 og et stykke ut hvor vi kunne vente.

Omsider tok vi av fra 19R presis kl. 06.20.

9 TO SK4675 by , on Flickr
Grå morgen på Østlandet.

Jeg hadde forhåndsbestilt frokost til 80 kr da jeg bestilte billetten. Crewet gikk i gang først med å dele ut forhåndsbestilt frokost. Setebyttet mitt til 30F hadde tilsynelatende ikke nådd frem til cateringsselskapet ettersom crewet gikk rett forbi rad 30, og stoppet ved rad 28 og spurte etter “mikro”. De på rad 28 ristet spørrende på hodet. På vei tilbake stoppet jeg kabinpersonalet som delte ut frokosten, og fikk omsider min også.

10 Frokost SK4675 by , on Flickr
Utdelt frokost.

Antar at dette er det samme de får i SAS Plus, med diverse pålegg, yoghurt, juice, müsli og rundstykke. Helt fint for prisen jeg betalte, og akkurat det jeg ønsker så tidlig om morgenen. Fint mulig jeg forhåndsbestiller tilsvarende ved neste anledning. I tillegg ble det en kopp kaffe.

Turen ble forøvrig brukt til å se på nedlastede serier på tableten og ellers bare nyte utsikten ut vinduet.

Crewet kom rundt med en ny serveringsrunde ca. to timer ut i turen og da ble det nok en kaffe. Etter det fikk jeg være våken nok.

12 Pyreneene by , on Flickr
Pyreneene

13 Over Spania by , on Flickr
Omsider i Spania

Kapteinen kom på høyttaleren ca. 20 minutter før landing og annonserte at vi ville være på bakken litt før rutetid, samt at det var fint vær og ca. 20 grader.

14 Appr ALC by , on Flickr
På vei inn mot Alicante.

15 Final ALC by [url=https://www.flickr.com/photos/196321679@N07/[/url], on Flickr
Nærmer oss.

16 TD ALC by , on Flickr
På bakken kl. 09.31.

17 Vente ALC by , on Flickr
Måtte vente på den helhvite A320-en og Vueling sin A321 før vi kunne komme frem til gate.

18 At stand ALC by , on Flickr
Ved gate 09.38 ved siden av denne belgiske TUI sin E195-E2.

19 EW EU park by , on Flickr
Eurowings A320 med Europa Park-farger.

Alt i alt var dette en særdeles kurant flytur med SAS ned til Alicante. Alt gikk på tid, god frokost, hyggelig besetning, ledig midtsete og ikke minst liker jeg svært godt å reise med A320neo, og savner overhodet ikke 737-ene.

Første gangen min på ALC, som virket som en helt kurant flyplass. Som sagt, ingen innsjekket bagasje, så det var bare å komme seg ut og finne bussen til Alicante sentrum.
__________________
MAY05: SVG-AMS-SVG | KL/WA | E190, E75L
SEP25: SVG-CPH-ICN / PUS-FUK | SK/WX, SK, LJ | CRJ9, A359, B738
OCT25: KMJ-ITM / NGO-HEL-OSL | NH/EH, AY, AY/N7 | DH8D, A359, E190


mikro is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2024, 18:08   #3
mikro
A330
 
mikro's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,011
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Alicante, og tog til Madrid
Skulle videre med iryo sitt høyhastighetstog til Madrid fra Alicante-Terminal kl. 12.28 så jeg hadde god tid til å rekke det. Vet at det finnes noe toginteresse her på forumet også, så tar med litt om turen med Iryo for dere som er interessert. Hvis ikke, er det bare å scrolle forbi. 😜

Buss C6 går fra ALC inn til Alicante sentrum hvert 20 minutt og mener at den tok ca. en halvtime. Fant holdeplassen oppe i “avgangsetasjen” og måtte ikke vente lenge før bussen dukket opp. Det kostet € 3,85 og kunne betale med kort om bord. Bussen var uten noe form for informasjonsskjerm om bord, så måtte følge med på Google Maps hvor vi var. Når bussen kommer til Alicante går den i en slags ring rundt sentrum før den fortsetter tilbake til flyplassen igjen. Selv om bussen stopper utenforstasjonenl hoppet jeg av ved Puerta del Mar og spaserte gjennom sentrum til stasjonen.

Fin spasertur gjennom sentrum og omsider kom jeg til stasjonen. Viste seg at Tim Hortons (canadisk “kaffe- og donutkjede”) har etablert seg i Spania, blant annet på Alicante-Terminal. Ettersom jeg tidligere har bodd flere år i Canada kom nostalgien snikende, og måtte selvfølgelig innta lunsjen der 😛.

20 Tims ALC terminal by , on Flickr
Tim Hortons

21 Lunsj Tims by , on Flickr
Sandwich med tortilla, ice capp og Boston cream 😛. Vannflasken på bildet var i goodie-bagen fra SK737 i fjor.

Etter en særdeles vellykket lunsj var det å finne toget mot Madrid. Spania er et av få land i Europa hvor man må passere sikkerhetskontroll før man går om bord på høyhastighetstog. Kontrollen er imidlertid mye enklere enn på flyplasser hvor man sender bagasjen gjennom en scanner, uten å ta ut elektronikk osv. Det er heller ingen begrensninger på væske.

Videre foretar man billettkontrollen ved ombordstigning hvor passasjerer må stille seg i kø for billettkontroll før man kan gå om bord.

22 Kø ALC Terminal by , on Flickr
Kø for ombordstigning på Alicante-Terminal (unnskyld Snapchat-filteret).

23 Iryo by , on Flickr
Frecciarossa må være Europas flotteste tog.

24 Frecciarossa by , on Flickr
Iryo er eid av Trenitalia, Air Nostrum og Globalvia.

Iryo har en del forskjellige billettyper og klasser. Bestilte et premiumprodukt, men ikke det dyreste. Endte opp med noe som het Singular Only You, som inkluderte et bedre sete i en 1-2-layout, men uten servering og fleksibilitet. Kostet € 27, billigste billett da jeg bestilte startet på € 19.

25 Om bord Iryo by , on Flickr
Fin innredning og god plass.

26 Benplass Iryo by , on Flickr
God benplass også.

27 Utsikt by , on Flickr
Noe utsikt.

Rundt bebyggelse var det støyskjerming langs sporet som begrenset utsikten en del.

Planen var egentlig å ha lunsj om bord siden Iryo har et ganske ok serveringstilbud. Ettersom jeg ble litt ivrig på Tim Hortons i Alicante var ikke sulten helt til stede, så endte opp med en espresso og en Cola i stedet. Begynte kjenne konsekvensene at jeg sto opp før 04.00, og ikke akkurat hadde åtte timers søvn i forkant.

Dette var en svært komfortabel og effektiv måte å reise på i Spania. Jeg skal innrømme at jeg hadde ganske høye forventninger til høyhastighetstog i Spania, og disse ble virkelig innfridd. Jeg satt godt under hele reisen, og toget var svært behagelig i 300 km/h.

Etter hvert begynte vi å nærme oss Madrid og Madrid-Chamartín stasjon, som er en av to (?) høyhastighetstogstasjoner i Madrid, i tillegg til Madrid-Atocha. På Chamartín skulle jeg møte vedkommende jeg reiste sammen med, som hadde flydd KLM til MAD fra et annet sted i Norge.

28 Ankomst MAD C by , on Flickr
Etter ankomst til Chamartín.

29 Stasjonsnavn by , on Flickr
Langt navn.


Madrid
Skal ikke skrive for mye om Madrid, men trivdes svært godt i byen og kommer gjerne tilbake. Det var veldig greit å komme seg rundt, brukte mye Metro i tillegg til mye gåing rundt omkring. Etter jeg kom frem kjøpte jeg en femdagersbillett til bruk på den lokale kollektivtransporten. Endte opp med å ikke ta så mye tog og metro utenom frem og tilbake mellom sentrum og hotellene, så usikker på hvorvidt det faktisk lønte seg. Men var iallfall meget praktisk.

Ellers merket jeg godt konsekvensene av kronekursen. Bruker gjerne ikke å verken bo eller spise veldig dyrt, men kjente på at pengene gikk litt fortere enn det jeg tidligere er vant med når jeg reiser nedover Europa. Noen steder spiste vi ganske billig, men endte opp på flere etablissementer hvor prisene minnet ganske mye om hjemme.

Ellers var det veldig hyggelig. Folkene vi traff var hyggelige og imøtekommende, maten var nesten uten unntak veldig god (er veldig glad i spansk mat og da &#128539 og syntes det var en generelt god stemning i byen, uten å helt klare å forklare det. Madrid har fått en plass blant mine favorittstorbyer i Europa, sammen med Wien, Stockholm og München. Behagelig vær alle dager, med behagelige 25 - 30 grader ut på ettermiddagen. Trivdes i hvert fall veldig godt, og kommer gjerne tilbake igjen.

Legger ved et par bilder under.

30 Retiro by , on Flickr

31 Retiro by , on Flickr
Retiroparken

33 Div MAD 1 by , on Flickr
Ved metrostasjonen La Latina.

34 Div MAD 2 by , on Flickr

35 Div MAD 3 by , on Flickr

36 Div MAD by , on Flickr
Plaza Mayor

37 Div MAD by , on Flickr
Ved metrostasjonen Callao, mye butikker og slikt i dette området.

40 Div MAD by , on Flickr

41 Div MAD by , on Flickr
__________________
MAY05: SVG-AMS-SVG | KL/WA | E190, E75L
SEP25: SVG-CPH-ICN / PUS-FUK | SK/WX, SK, LJ | CRJ9, A359, B738
OCT25: KMJ-ITM / NGO-HEL-OSL | NH/EH, AY, AY/N7 | DH8D, A359, E190


mikro is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2024, 18:09   #4
mikro
A330
 
mikro's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,011
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Returen fra Madrid
Etter noen hyggelige dager i Madrid var det på tide å komme seg hjemover. Med litt fleksibel søking på Google Flights kom jeg over Iberia sin direkterute fra MAD til BGO. Da denne i tillegg kostet € 70 pr. person var det bare å slå til. Added bonus er at jeg gjerne vil fly direkteruter til Norge utenom OSL.

Fra hotellet var den mest hensiktsmessige ruten til flyplassen som var dekket av femdagersbilletten en kombinasjon av metro og buss. Dette gikk smertefritt, og vi var på Madrid Barajas T4 ca. 2,5 timer før flyavgang kl. 13.00.

Dagen i forveien hadde vi fått e-post fra Iberia om gratis innsjekking av håndbagasje på grunn av fullt fly. Synes det hørtes greit ut å slippe å styre med håndbagasjen i sikkerhetskontrollen og stresse med å være tidlig om bord for å sikre plass i bagasjehyllen, så vi stoppet innom den dedikerte skranken for å sjekke inn håndbagasje. Likte egentlig konseptet, og vet at andre selskap, blant annet KLM tilbyr det samme. Kanskje en ide for flere selskap, f.eks. SAS?

Uansett, 7,5 kg lettere gikk vi til sikkerhetskontrollen. Noe kø var det, men ikke for ille. Med en liten veske med elektronikk gikk det særdeles lett for min egen del.

Benyttet litt av ventetiden til å spasere rundt og utforske T4.

42 MAD T4 by , on Flickr
Barajas T4 virket som en oversiktlig, åpen og moderne flyplass.

17JUN24
Iberia IB3396 MAD-BGO
Airbus A320neo EC-NTA
Sete: 27E
Sch: 13.00 - 16.40
Act: 12.58 - 16.23


Skjermene viste ikke utgangen før 90 minutter før avgang. Imidlertid så jeg på Flightradar24 at EC-NTA var satt opp på dagens flyvning til Bergen. En A320neo fra 2022.

43 EC-NTA H3 by , on Flickr
EC-NTA fant vi ved utgang H3 helt i enden av T4.

Vi satte oss i området rundt H3 og ventet på ombordstigning. Ombordstigning startet ca. 30 minutter før avgang og ble gjort etter soner. Vi hadde sone 4, som var helt til sist. Det var egne køer for hver sone, og på avstand virket det meget sivilisert. Ventet til køen for sone 4 var tilnærmet tømt før vi gikk for å boarde. Iberia sjekker pass/ID-kort ved ombordstigning, selv på flyvninger innen Schengen. Presenterte mitt norske ID-kort sammen med boardingkort i Google Wallet (side note: hvorfor kan ikke SAS støtte Google Wallet?), og gate-personalet kommenterte at det var første gang hun så et norsk ID-kort.

44 Boarding IB by , on Flickr
På vei ned broen.

Om bord ble jeg positivt overrasket. Dette var første gang jeg reiste med en neo med Airspace-interiør. Dette inkluderte blant annet større bagasjehyller med god plass, samt litt annerledes servicepanel over setene.

45 Airspace by , on Flickr
Om bord.

Jeg fant plassen min, 27E, nesten helt bakerst. Vi hadde fått tildelt 27E og 27F da vi sjekket inn i Iberia-appen, uten mulighet til å endre. Var grei, og tilbød 27F til reisekameraten, slik at jeg kunne prøve meg på tre timer i midtsete.

46 Trangt IB by , on Flickr
Relativt trangt som 1,78.

i47 Servicepanel by , on Flickr
Litt annerledes servicepanel enn på f.eks. SAS sine A20N.

Pushback to minutter før rute kl. 12.58. Ganske lang taxi, så vi tok av 13.18 etter en cargo-B747 (husker ikke hvilket selskap), og en Air Europa B738 som måtte ta wake turbulence etter 747-en.

48 Taxi IB3396 by , on Flickr
Etter pushback.

Siden jeg ikke satt ved vinduet ble det dessverre litt begrenset med bilder fra turen hjem, men det var ikke så mye å ta bilder av heller.

Iberia har USB-lading i hvert sete, hvilket definitivt er et pluss.

Ellers i likhet med de fleste selskap i Europa nå tilbyr Iberia kun buy on board på kortdistanserutene i Europa. Kjøpte ingenting, men utvalget virket greit og prisene var som forventet. Crewet gjorde også to runder med servering underveis.

Turen for øvrig ble brukt til å høre på podcast og musikk.

Etter en stund begynte vi innflyvningen til et grått Bergen. Landet 16.19 og parkerte på stand kl. 16.23. Crewet annonserte først at vi skulle bruke fremre og bakre dør for avstigning, men korrigerte raskt at vi kun skulle bruke den fremre døren.

Fin tur med Iberia. Hyggelig crew, alt i rute og en ny og fin A320neo.

Dette tror jeg for øvrig er min første gang på utenlandsdelen på Flesland.

Rask tur innom taxfree for å handle noe varer før jeg hentet bagasjen.
__________________
MAY05: SVG-AMS-SVG | KL/WA | E190, E75L
SEP25: SVG-CPH-ICN / PUS-FUK | SK/WX, SK, LJ | CRJ9, A359, B738
OCT25: KMJ-ITM / NGO-HEL-OSL | NH/EH, AY, AY/N7 | DH8D, A359, E190


mikro is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2024, 18:10   #5
mikro
A330
 
mikro's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,011
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Bergen lufthavn
Etter vi hentet bagasjen var det bare å komme seg opp på avgangsplanet og gå gjennom dagens andre sikkerhetskontroll. Rolig på Flesland denne ettermiddagen, så sikkerhetskontrollen var raskt unnagjort.

Hadde blitt litt sulten etter turen fra Madrid, så vi endte opp på Fly Chicken helt på enden av B-piren. Ble en fersk og god, men dyr kyllingburger med chips. Husker ikke akkurat hvor mye det kostet, men jeg ble negativt overrasket selv med flyplass tatt inn i beregningen, og drikke til maten var vann fra vannautomaten like ved.

Etter maten var det bare å slappe av og vente til ombordstigning.

17JUN24
SAS Link SK2290 BGO-OSL
Embraer E195 SE-RSO “Eilif Viking”
Sete: 28A
Sch: 20.20 - 21.10
Act: 20.10 - 21.01


49 SE-RSO BGO by , on Flickr
Noe dårlig bilde av SE-RSO som lander fra OSL samt en Widerøe DH8D som skulle til TRF.

Etter SE-RSO hadde landet bega jeg meg mot utgang B16 som vi skulle dra fra. Kjente på en lettere irritasjon over at Widerøe hadde kansellert, da jeg ikke helt var i stemning for en strafferunde innom OSL og bare hadde lyst hjem.

Ombordstigning startet ganske raskt, så jeg sa farvel til reisekameraten (som ikke måtte ta strafferunde til OSL) og gikk om bord da gruppe 3 og 4 ble annonsert. Sete var 28A. Lite folk som skulle til OSL i kveld så setet ved siden forble ledig heldigvis. Pushback før rute og vi var på vei til rullebanen.

50 Taxi SK2290 by , on Flickr
På vei.

Dette er andre gang jeg flyr med SAS Link sine E195 og må innrømme at jeg liker dem godt. Behagelige seter og god plass. I tillegg liker jeg veldig godt at de har installert USB-C-lading i tillegg til USB-A, samt at de har montert en device-holder på seteryggen.

51 Seterygg SK2290 by , on Flickr
Bilde av seteryggen.

52 TO SK2290 by , on Flickr
Tok av kl. 20.20 mot sør.

Standard SAS-servering av hyggelig engelsktalende besetning.

53 Service SK2290 by , on Flickr
Tok en kopp te.

Flyturen gikk raskt unna, og plutselig landet vi på RWY 19R på OSL kl. 20.58.

Parkerte på stand 72 (gate C8) og det var akkurat samme flyet som skulle fly videre som SK2309 til KSU kl. 21.50. Merket meg at denne rene innenriksrotasjonen parkerte ved Pir nord, da det var mange A-gater ledige. Men det var sikkert det mest hensiktsmessige. Var raskt av flyet, og det var ikke akkurat langt å gå til neste fly. 😛

17JUN24
SAS Link SK2309 OSL-KSU
Embraer E195 SE-RSO “Eilif Viking”
Sete: 27F
Sch: 21.50 - 22.45
Act: 21.53 - 22.40


Som sagt, akkurat samme flyet jeg kom inn med, men nytt crew. Boarding startet i god tid, og håpte at vi også ville komme oss avgårde i god tid før rute. Boarding complete ble annonsert ca. 20 minutter før rute. Også her var det god plass, ikke mange som hadde tenkt seg til KSU denne mandagskvelden.

54 Om bord SK2309 by , on Flickr
Samme fly, men forskjellig utsikt. 27F opp til KSU i kveld.

Lastingen tok litt tid, så pushback var 21.53. Allikevel en kort taxi ut til 19R.

Slappet bare av underveis til KSU.

Også på denne avgangen var det engelsktalende besetning utenom en som snakket svensk. På begge flyvningene med SAS Link imidlertid var det norsktalende foran i cockpit.

Blanding av sol og passerende byger på Nordmøre denne kvelden. Så avslutter rapporten med noen bilder fra innflyvningen til RWY 25 på Kvernberget.

55 Surnadal by , on Flickr
Surnadal

56 Valsøya by , on Flickr
Halsa, med E39 over Valsøya retning Trondheim

57 Aure by , on Flickr
Aure

58 Etter landing KSU by , on Flickr
Like etter landing på KSU (beklager uklart bilde).

59 SE-RSO KSU by , on Flickr
SE-RSO på KSU like etter en byge.

Avslutning
Dette har vært fem fine flyturer som har gått uten problemer, utenom Widerøe sin kansellering i forkant. Når en bor i Kristiansund har man litt begrenset utvalg, og man må via OSL eller BGO hvis en ikke velger å kjøre til TRD eller AES, eller til og med til OSL. Litt risiko har det vært med tanke på at alle segmentene utenom BGO-OSL-KSU har vært bestilt separat, men dette har vært problemfritt.

Madrid kan virkelig anbefales som en storbytur. Fikk inntrykk av at Madrid er mindre turistifisert enn mange andre europeiske storbyer, som for eksempel Paris, Roma, London og Barcelona. Iberia har jo nå en større tilstedeværelse i Norge med ruter til OSL, BGO og snart TOS som gjør Madrid litt mer tilgjengelig fra Norge.

Jeg tjente totalt 880 EB-poeng for flyvningene med SAS, samt 355 Avios til Finnair Plus for Iberia. EB-poengene for oppholdet hos Thon har jeg ikke fått enda.
__________________
MAY05: SVG-AMS-SVG | KL/WA | E190, E75L
SEP25: SVG-CPH-ICN / PUS-FUK | SK/WX, SK, LJ | CRJ9, A359, B738
OCT25: KMJ-ITM / NGO-HEL-OSL | NH/EH, AY, AY/N7 | DH8D, A359, E190


mikro is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2024, 19:52   #6
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Takk for en flott rapport ��
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2024, 19:59   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Takk for rapporten med både Madrid og mix av transportmidler
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2024, 20:31   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Fine greier. Madrid er et hyggelig sted. Kudos for kreative forbindelser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2024, 21:09   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Flott rapport og likte spesielt tog innslaget, saa hurtig tog traseene under innflyvning til Alicante i Januar. Var ikke klar over at FS har leid ut materiell, det er vel nest siste generasjon frekke rosin som FS selv benytter paa normal hastighets traseer (broder EB drar reiser videre med samme type i morgen fra Bari til Pescara).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2024, 23:42   #10
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 326
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Takk for fin rapport! Alltid morsomt å lese detaljerte rapporter fra folk som synes reisen til og fra er morsom, ikke bare destinasjonen

PS: det du skriver om tilbud om å sjekke inn håndbagasje ved fullt fly, det har SAS også. Fikk en slik mail fra dem for bare et par timer siden, da skriver de dette:

Dear Traveler,

Thank you for flying SAS.

Your flight SK0816 to Düsseldorf is fully booked. We therefore give you the possibility to check in your carry-on baggage (max 55x40x23cm, 8kg) free of charge. This offer is also valid if you have any connecting flights in your booking the same day.

You can print a bag tag from the self-service check-in machines. If it is not available, please proceed to a check in counter and present this email upon check-in and an agent will assist you.

Please take your personal belongings such as passport, medication or valuables with you onboard. Note that lithium batteries and e-cigarettes are not allowed in checked-in baggage.

Thank you for your cooperation.

We look forward welcoming you onboard.

Best regards,

SAS
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2024, 20:36   #11
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,189
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Tusen takk for veldig bra rapport!
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2024, 15:38   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Herlig:-) Morsomt å lese om at Trenitalia satser i Spania også. Vi har 3 strekninger med Frecciarossa i år - totalt 800 kilometer med tog. Selv på business klasse på toget har vi spart over 10.000 på å droppe leiebil.
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2024, 16:48   #13
mikro
A330
 
mikro's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,011
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Takk for alle tilbakemeldinger, kommentarer og likerklikk. Kult at så mange likte delen om Iryo i rapporten. Det var høydepunktet på reisen. Kanskje det beste toget jeg har tatt.

Hadde det ikke vært for at jeg allerede hadde planlagt en lengre sommerferie på bestilingstidspunktet, og derfor hadde begrenset med ferie-/avspaseringsdager til gode, så kunne jeg tenke meg å gjøre hele reisen nedover som en interrail. Med start på togbussen hjemmefra til Åndalsnes eller Oppdal. :P

Neste togopplevelse i Europa må vel være Frecciarossa mellom Paris og Milano, når linjen åpner for fullt igjen i høst forhåpentligvis.
__________________
MAY05: SVG-AMS-SVG | KL/WA | E190, E75L
SEP25: SVG-CPH-ICN / PUS-FUK | SK/WX, SK, LJ | CRJ9, A359, B738
OCT25: KMJ-ITM / NGO-HEL-OSL | NH/EH, AY, AY/N7 | DH8D, A359, E190


mikro is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2024, 19:45   #14
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,950
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Tusen takk for flott rapport. Synes også tilbudet om forhåndsbestilt frokost i GO er genialt og en god valuta.

Også fett med toget. Hvor lang var togturen der?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2024, 19:56   #15
mikro
A330
 
mikro's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,011
Default Re: Til Madrid med SAS, Iryo, Iberia og SAS Link

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Tusen takk for flott rapport. Synes også tilbudet om forhåndsbestilt frokost i GO er genialt og en god valuta.

Også fett med toget. Hvor lang var togturen der?
2 timer og 25 minutter tok toget. Langs veien er det 426 km. Mye av strekningen lå vi i rundt 300 km/h.

Forhåndsbestilt frokost er absolutt god valuta. Hadde vel røket på +/- 150 kr for noe tilsvarende i terminalen før avreise.
__________________
MAY05: SVG-AMS-SVG | KL/WA | E190, E75L
SEP25: SVG-CPH-ICN / PUS-FUK | SK/WX, SK, LJ | CRJ9, A359, B738
OCT25: KMJ-ITM / NGO-HEL-OSL | NH/EH, AY, AY/N7 | DH8D, A359, E190


mikro is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Iberia starter Madrid - Tromsø Wf-pax Flyforum 12 01-04-2025 09:29
Iberia med Madrid-Washington fra sommeren 2020 Someone Flyforum 0 13-11-2019 13:56
Iberia med sommerrute Madrid - Bergen Someone Flyforum 6 26-03-2019 13:29
Iberia Express med Madrid-Keflavik S16 Trdfly Flyforum 2 30-10-2015 16:46
Bombetrussel @ Iberia Express fra Alicante til Madrid CaptainMorgan Småprat 0 11-07-2012 11:30


All times are GMT +2. The time now is 05:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.