Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2024, 20:32   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,403
Default Atlanta 17. juni 2024

Tok turen til ATL for den første SAS-ankomsten. Alltid spennende om man står på riktig bane for å få best mulige bilder, men hadde fått et forhåndstips om at det ville bli på nordsiden ettersom de skulle 'døpes'. Så da plasserte jeg meg på taket av garasjen ved North Termnal, som gir best utsikt til ankomster på 8L.

Heldigvis holdt det og LN-RKS kom seilende godt foran rutetid med flere VIP'er ombord, deriblant SAS-bossen og minst ett forummedlem.

















Fortsettes ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2024, 20:33   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,403
Default Re: Atlanta 17. juni 2024

Del 2:

Men det var jo litt annet som skjedde også. Det var godt og varmt og litt hetedis så lyset var litt ekkelt. Men det ble vel stort sett brukbart ..


American Airlines Airbus A319-112 N709UW. Levert til USAirways i 1999.


Westjet B737-8CT C-FXMS. Levert i 2016.


Delta MD95/B717-235 N988AT, levert til airTran i 2002.


Delta B757-351 N588NW - levert til Northwest i 2002.


United B737-754 N13750. levert til Continental i 1999.


Spirit A320-200 N956NK. Levert ny i 2022.


En liten overraskelse var denne Air Canada Rouge A319 C-FYJE, som det viste seg opererte en vanlig Air Canada-rotasjon til Toronto.


Southwest B737-752 N7886A


Mye A350-trafikk .. Dette er Delta's A350-941 N508DN.Virgin og Qatar valgte en annen bane ..


Alaska B737 9-MAX N967AK - drøye året gammel.


Aeromexico Embraer ERJ-190AR XA-GAR


Frontier A321-211 N706FR 'Max the Lynx '


Frontier A320-251N N388FR 'Rocket the Hammerhead Shark'


Frontier A320-251N N348FR 'Clover the Deer Fawn'


jetBlue A220-300 N3125J 'Blueteus Maximus'


Delta 767-332 N197DN, levert 1997.


Til slutt to bilder av 'Olympiaflyet' - A350-941 N521DN. Levert 30. april i år.





Dett var dett. Takk for titten!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 18-06-2024 at 20:35.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2024, 21:58   #3
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,980
Default Re: Atlanta 17. juni 2024

Takk for flotte bilder.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2024, 02:33   #4
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 317
Default Re: Atlanta 17. juni 2024

Veldig fine bilder! For en som er vandt til enkle flyregistreringer må jeg si disse amerikanske registreringene er harde å følge med på…Ta Team USA flyet feks, N521DN. Ikke opplagt for meg hva som kommer etter det. Er det N521DO?
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2024, 03:29   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,403
Default Re: Atlanta 17. juni 2024

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Veldig fine bilder! For en som er vandt til enkle flyregistreringer må jeg si disse amerikanske registreringene er harde å følge med på…Ta Team USA flyet feks, N521DN. Ikke opplagt for meg hva som kommer etter det. Er det N521DO?
Nei, N522DZ. Det er tallene som styrer. For det meste. For Delta har N521DN flåtenummer 3521. (350 nummer 21). N522DZ vil ha 3522. Leasede maskiner har numre lenger ut, som f.eks N572DZ, som har flåtenummer 3572.

I regelen velger selskapene nummerserier selv, ‘hullene’ fylles med alternative bokstavendinger men flåtenumrene er statiske og er det som brukes internt. Og enkelte registreringer er opptatt, som N522DN, som er en Piper PA-22.

De fleste amerikanske selskapene har lignende system.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2024, 10:58   #6
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 317
Default Re: Atlanta 17. juni 2024

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, N522DZ. Det er tallene som styrer. For det meste. For Delta har N521DN flåtenummer 3521. (350 nummer 21). N522DZ vil ha 3522. Leasede maskiner har numre lenger ut, som f.eks N572DZ, som har flåtenummer 3572.

I regelen velger selskapene nummerserier selv, ‘hullene’ fylles med alternative bokstavendinger men flåtenumrene er statiske og er det som brukes internt. Og enkelte registreringer er opptatt, som N522DN, som er en Piper PA-22.

De fleste amerikanske selskapene har lignende system.
Nå har jeg lest dette 10 ganger, og forstår fremdeles ikke. 521->522 skjønner jeg, men hvorfor DN->DZ?
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2024, 11:45   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,403
Default Re: Atlanta 17. juni 2024

Hvis DN er opptatt, bruker de DZ. Eller noe annet. Se på flåtelisten, så er det kanskje litt tydeligere.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2024, 17:34   #8
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,184
Default Re: Atlanta 17. juni 2024

Tusen takk for fantastiske bilder av LN-RKS!!
Den skulle ha vært i de nye fargene.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2024, 22:16   #9
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 317
Default Re: Atlanta 17. juni 2024

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvis DN er opptatt, bruker de DZ. Eller noe annet. Se på flåtelisten, så er det kanskje litt tydeligere.
Aha, nå skjønner jeg, hvertfall litt. Hørtes ut på måten du sa det på at det var en logikk bak DN->DZ, men jeg ser nå at det er de to de har brukt på 350. Tallene er altså stigende, og så velger den noe bokstaver bak random, og DN og DZ vil da ikke brukes på noe annet enn 350. Er vel bare at det er ekstremt mange maskiner på amerikansk registrering som gjør at systemet er sånn? I Europa vet jeg at Tyskland, Frankrike og England fikk enbokstavskoder fordi de var store/først, men det er jo unektelig en fordel å ha fire bokstaver å differensiere på for dem kontra tre som vi har i Skandinavia.

I USA har de altså 999*antall bokstaver*antall bokstaver differensieringsmuligheter, klart det blir mye
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2024, 22:29   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,403
Default Re: Atlanta 17. juni 2024

Det er bortimot umulig å finne ledige komplette serier fra 100-999 med samme bokstavkombinasjon bak. Alltid en eller annen random tjoms som skal ha initialene på Cessna'en sin ..

Så derfor har man flåtenumre isteden til intern- og planleggingsbruk. Når man har 990 aktive fly (Delta), 968 (American), 956 (United) og 816 (Southwest), trenger man et robust system.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sola Airshow 2024 - 15-16 juni Twin Otter Småprat 26 19-06-2024 18:14
Atlanta - 20 juni 2017 LN-MOW Bilder & foto 1 22-06-2017 07:47
Atlanta-Mosjøen Juni '12 LN-MOW Bilder & foto 20 27-06-2012 21:04
Atlanta-Mosjøen Juni 2010 LN-MOW TripReports 18 14-06-2010 01:21
Atlanta 4. juni 2008 LN-MOW Bilder & foto 7 06-06-2008 20:35


All times are GMT +2. The time now is 14:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.