![]() |
|
![]() |
#1 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
En gang for veldig lenge siden våknet en opp paa Sheraton Portland Airport en loerdag morgen, SAS pilotene drev med mekling aa det begynte aa dra seg mot en streik. Dette var vel 1994-95 (LN-RMX har fasiten på årstallet).
Denne betydelig yngre fyren skulle hjem til Norge og paa jobb mandag morgen what can possible go wrong ! Utstyrt med en betydelig bunke ID billetter satte en kurs mot Oslo Norge og dalstroeka innafor - Fornebu ! Lite visste denne fyren at 2 år senere skulle den samme fyren moete den kommende svigerfamilien som bodde 10 minutter unna PDX, hva man ikke vet ! Etter en ganske normal, helt gratis shuttle til PDX så det helt greit ut for foerste del av planen Portland - Chicago O’hare med en tanke om SK 942 via København til Fornebu. United boed paa 7A et av de bedre setene på UA 757 - en liten kabin rett bak First Class (ting skulle gå bedre!!). Den gang da var United et hyggelig selskap, det ble servert en brukbar omelett, kanskje ikke CnausenClass, men det gikk ned, og som innehaver av Holmenkollskien og dypt inne i fjellvett reglene var en klar over det kunne bli siste måltid på en stund. Vel fremme paa tid paa O’hare ble en fort klar over SAS hadde forberedt seg paa streik og Sk 942 var veldig kansellert - på tide aa bla frem ID Billett bunken, plan B - en meget god plan - var American Airlines til Stockholm, derfra kunne en jo ta tog eller leie bil aa komme seg til Oslo, en meget undervurdert destinasjon (mer om det i neste framhalds saga (trip rapport). Paa den tiden var jeg veldig veldig paa hjemmebane paa O’hare, så jeg fant raskt frem til American og fikk et Standby Boarding Pass til AA 80 til Stockholm. I den gaten stod det en hyggelig 767-300ER og alltfor mange SAS passasjerer med håp om en grei hjemreise, det gikk tydeligvis meget bra for mange av dem men ikke for meg. AA standby system den gangen var en en leverte boarding pass med billett kupongen til “the Podium” (et slags Hoeysete, Storting, Congress, Domstol) med all makt til aa bestemme hvem som skulle slippes ombord eller ikke, jeg endte opp i katagorien ikke. Men en av Podiumene (dommer) tok med seg mitt Boardingpass og billett kupong og forsvant !, en av hans kollegaer tok hånd om denne fyren og ba meg gå til AA x til Manchester som hun mente ville være det beste alternativ for meg, vel Manchester var jo i hvertfall riktig himmelretning og riktig kontinent. Hun drev noe bakroms magi og fikk tak i billett kupong og nytt boarding pass og fikk meg også ombord i en MD-11 - sete langt bak 47 D. Rett for dorene stengte kom en av kollegaene hennes helt bak til meg med et nytt Boarding Pass, we thought you deserved Business Class ! 11 A - things can only get better ! Det var ikke tid til aa flytte foer takeoff, saa jeg gikk glipp av Champagnen foer takeoff (men AA har soerget for at jeg har blitt kompensert med 4 breddfulle roedvins glass på AA LHR-LAX i 2017 (kanskje var det samme crew)). Det ble en flott tur, god mat, hadde en toseter for meg selv, dette var saueskinn sete perioden til AA, husker at de ennå hadde “luft Air Phones” uansett en var på vei til riktig kontinent med mat, vin og cognac (ja de fyllte opp cognac glasset så det holdt til Stavanger ! Vel fremme i Manchester var SAS Pilot streiken et faktum, mine gode kollegaer bak skranken var allerede utslitt 06:55 så jeg anså mulighetene for hjelp til en ID fjomp lik minus null. British Airways, som paa mange maater er veldig villige til aa gjoere utradisjonelle ting, hadde noen hyggelige kollegaer naar jeg spurte om muligheter for MAN-LHR-FBU. Jeg hadde billetter i noenlunde samme himmelretning ORD-LHR-OSL - de var kreative ! Og fant ut at de kunne få meg til Aberdeen med Business Air, ikke hoert om dem ? Vel du er ikke alene, jeg hadde heller ikke hoert om dem, men Aberdeen hjertes ut som en plan. Utstyrt med et “Endorsment Stempel (hvem har ikke slikt i håndbagasjen !) endorserte (overfoerte) jeg ORD-LHR billetten til BA, som glatt endorserte til Business Air og en time senere satt jeg i en tydelig ex-Crossair SF340 på sete 3A på vei til Aberdeen (hadde faktisk sett på tog Manchester - Aberdeen som en backup plan, men det var tregere enn Amtrak til San Francisco fra Seattle (og det er treeegt!) Vel fremme i Aberdeen var det noe lettere, ABZ - SVG ble operert med SAS Computer som ikke var i streik, i tillegg drev AirUK med noe F-50 greier mellom ABZ-SVG og de gikk foerst og SAS gjengen ga meg gladelig et Endorsement på BA LHR-OSL billetten - ting med papir billetter gikk ofte mye bedre og enklere enn dagens e-tickets ! Knatret over til SVG med AirUK F-50 og fremme paa SVG fant jeg en ID-billett Automat (hadde vaert litt involvert i utviklingen av disse) og fikk trykket ut en Braathens ID90 SVG-OSL og Braathens tok meg greit til Fornebu Mandag morgen 04:55 tok jeg trikk #19 fra Ljabru i retning av Fnates HQ - gikk av paa Holbergs Plass og åpnet SAS Billettkontor og bagasje innsjekk som ikkenoe skulle ha skjedd…. Dette er kun pausemusikk mens 2 Trip Rapports til Oslo bakes
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 28-11-2023 at 00:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Endorsement stempel var viktig. Så lenge man hadde det, gikk det meste an. Og gikk ikke det, fant man frem en grønn sticker.
Flott historie. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Liten rapport uten bilder - Croatia og LOT | Rland | TripReports | 1 | 30-08-2019 09:47 |
En historisk trip report fra 2007 | Rland | TripReports | 1 | 12-03-2018 15:04 |
Retro Trip Rapport - Del 1 (av 3 ?) | dc-8-63 | TripReports | 48 | 26-02-2016 13:24 |
Trip rapport AAR-SYD v/v | sk931 | TripReports | 5 | 15-08-2012 21:58 |