• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nye bagasjeregler innføres 6.nov

LN-BRK

ScanFlyer Gold
Nye bagasjeregler innføres 6.nov

Da er det bestemt at nye bagasjeregler innføres allerede 6.november: http://www.aftenposten.no/forbruker/reise/article1501147.ece

Gleder meg til å se det komplette kaos! Men det er en ting jeg ikke helt skjønner. Er det bare flytende væsker som må i gjennomsiktig plastpose, mens man fortsatt kan ha med vanlig håndbagasje som ryggsekk etc? Kan man i så fall legge plastpose opp i håndbagasjen etter at man har gått gjennom security?

Jeg skjønner overhodet ikke hvordan disse nye reglene skal øke sikkerheten på noen som helst måte. Det hele er latterlig.

Det mest positive med dette er vel at det skaper arbeidsplasser :)

CL

Re: Nye bagasjeregler innføres 6.nov

Håper de ansatte i sikkerhetskontrollen forstår forskjellen på veske og væske. :lol:

Nuvel, jeg gleder meg ikke. Tenke meg f.eks. en del pensjonister som sjelden reiser, de vi nok gruble i ukevis før reisen på hvordan de skal håndtere dette, spesielt f.eks. hvis det er medisiner etc som man gjerne har i håndbagasjen. Gitt at de f.eks. ikke vet om dette, og har livsnødvendige medisiner i flytende form, må de da droppe hele turen? Uten å ha altfor mye greie på det vil jeg si at dette er helt avsindige regler.

Og selvfølgelig er dette SAS sin feil også...i kommentarfeltet kan vi lese:

"I praksis innebærer dette et forbud mot å ha med egen drikke på fly, og bl.a. grådige SAS får hjelp til å selge monopolvannet sitt til 100kr/l. 1dl vann er ikke nok til en 4 timers flytur."

:lol

Makan...dette er så stupid at det sannsynligvis vil bli fjernet etter en stund når alle som har med det å gjøre går lei.

Selvsagt KAN det tenkes at en eller annen idiot vil ta med noe giftig, bedøvende eller eksplosivt i flytende form i en flaske. Men slike saker vil jo fortsatt være giftige eller eksplosive om det bare er en desiliter i det. (En desiliter bensin i flysetet, en fyrstikk som er gjemt i skoen...). Jeg kan godt ta opp vannflaska mi og smake på den for å bevise at jeg er snill, jeg, men om dette stanser terror? Neppe.

Det er formodentlig fortsatt lov å kjøpe en flaske brus i kiosken etter sikkerhetskontrollen?

Men det er jo bare å ta med sprengstoff i fast form da :/

Jeg skjønner overhodet ikke hvordan disse nye reglene skal øke sikkerheten på noen som helst måte. Det hele er latterlig.

Helt enig!:colgate: De nye reglene er en sinke og en plage for de reisende. Hvis vi ser på fakta har det vært mere trusler mot for eksempel tog og t-bane. Der har ingenting forandringer blitt gjort noe særlig. Så hvorfor blir det slik med luftfarten.

For å være ærlig så føler jeg dårlig samvittighet når jeg går i kontrollen :lol: :wow:

Originally posted by AirbusTero

Håper de ansatte i sikkerhetskontrollen forstår forskjellen på veske og væske. :lol:

Ikke sikkert. På OSL er det en haug med utlendinger (tyskere) i sikkerhetskontrollen, som ikke forstår et dugg norsk...

Ser ud til at rejseselskaberne er noget spændte på dette også :wow:

Den 6. november er det slut med bare at smide tandpastaen, babymaden, væsken til kontaktlinserne og solcremen ned i håndbagagen, hvis man vil slippe gennem lufthavnens sikkerhedskontrol.

Der træder EU's nye skrappe regler for håndbagage nemlig i kraft.

Charterselskabet Star Tour frygter kaos med lange køer, passagerer der ikke når deres fly og forsinkede afgange.

"Vi har stadig ikke fået klar besked om, hvad folk må have med og ikke have med. Og der er i det hele taget så mange uafklarede spørgsmål, at vi ikke har en chance for at nå at informere vores gæster ordentligt, inden reglerne træder i kraft om 14 dage. Jeg frygter et totalt rejsekaos," siger salgsdirektør i charterselskabet Star Tour, Stig Elling, til

Kilde: Boersen.dk

Dette er latterlige regler, og jeg har en følelse av at dette er et spill for galleriet. Hvem som nå står bak dette vil vel bare vise at de er handlekraftige, og kommer raskt på banen med økte "sikkerhetstiltak"

Snakker man derimot med de som sitter bak spakene i flyene, er det helt andre ting de ønsker seg for økt sikkerhet ombord i flyene. Det kan være alt fra bedre innflyvningssystemer, senterlys på flere rullebaner, bedre beredskap for snømåking, og økte sikkerhetssoner i enden av rullebanen (eks Karmøy).

Snart skal det innføres legitimasjonsplikt på reiser innenlands. Og jeg gleder meg ikke til å se hvilket kaos det blir når folk med små barn ikke får reise fordi barna ikke har med seg pass når de skal fra Bodø til Leknes. I hvilken grad legitimasjonskontroll øker sikkerheten vet ikke jeg. Man skulle tro at en kar kan finne på hva som helst ombord uansett navn.

Og hva med det som selges i taxfree butikkene? Slå ut bunnen av en flaske vin/sprit, så står du med et drapsvåpen i hånda di. Men det er ikke så farlig... Lenge leve pengene og profitten!

Aftenposten var på pressekonferanse i dag: http://www.aftenposten.no/forbruker/reise/article1502340.ece

Etter å ha lest hva endringen består i, så er jeg mindre bekymret hvis jeg forstår det riktig. Det er bare væskebeholdere som må i egen plastpose. Resten av håndbagasjen kan man ta med som man alltid har gjort, elektronikk må ut (det er vi vant med allerede), og man må ta av seg ytterjakker (noe de fleste har gjort lenge). Tror de fleste kan klare å forholde seg til dette, spesielt etter litt opplæring og når logistikken rundt det med plastposer kommer på plass.

Men så kommer spørsmålet: Hvordan defineres en væske?
Tenker da på hvordan tannkrem, hårgele, fuktighetskrem etc. vil bli definert. Blir det ekstra køer så blir det pga. slike tvilstilfeller hvor både pax og security kanskje er usikre.

Det er væske og pasta-typer som må i egen gjennomsiktig bag.
Det vil bl.a. inkludere tannkrem, hårgele, lebestift, deodorant, fuktighetskrem osv.

Jeg trodde deodoranter i fast form var tillatt som før..... det var ihvertfall det i USA inntil nylig....

Originally posted by LN-FOC

Jeg trodde deodoranter i fast form var tillatt som før..... det var ihvertfall det i USA inntil nylig....

Vel for å spørre det en på FlyerTalk spurte i en lignende tråd om tilsvarende galskap borte i koloniene: hva med de som har saltvann i puppene? :p

-A :)

Får se om jeg får med meg en flaske med saft på jobb den 6. da.skal blande meg en stor flaske for og se hva som skjer. Har jo hammer på adgangskortet, får jeg lov da?Har jo lov og ha med seg ulovlige ting når en har den hammeren..

Hva er egentlig problemet ???
Jeg har i løpet av de siste ukene reist både til UK og USA hvor de har implementert dette. Jeg vil si at dette ikke framstod som noe problem i det hele tatt. Så lenge man pakker enkelt og greit i henhold til reglene så byr ikke dette på problem i det hele tatt. Innsjekket bagasje er jo akkurat som før. Alt av drikke etc kam kjøpes etter sikkerhetskontrollen, og det er vel heller begrenset hvor dehydrert man blir på en gjennomsnittlig flytur i Norge som vel ligger på mellom 35 og 45 minutter :old

Originally posted by BU662

Hva er problemet?

Ja vil gi deg en klar svar: Vi lar de terrorister og idioter vinne! Dette er problemet.

I 70-tallet hadde vi bortförte fly, sprengte fly i örken osv. Men vi har ikke forandred vare routiner. Det blir ikke sa veldig mye restriktivere. Matte vi da oppgi hvor vi har sövt siste nett eller hvor mye jeg har pa bank nar jeg reiser til USA?

Na förer vi "kampen mot terror" og denne kampen betyr at den normale menneske har stadig mindre friheter. Det er for stor bekymring for meg.

Om man vil virkelig vil bekjempe terrorisme ma man ut og gjöre noe med arsaken til denne: Fattigheten i den 3.verden. Om man er ikke villige til dette, la det bli, ok, men ikke formindre min personlig frihet.

Med fae for å komme off topic,så skal jeg støtte deg i at hvis man får bukt med fattigdom og enorm skjevfordeling i verden så vil det bli tryggere å bo på planeten. I så måte er vel EU det største og mest vellykede fredsprosjekt verden har sett. Men nok om politikk.
Nå er ikke dette bare for å bekjempe terrorisme,men også for å hindre andre syke mennesker som ikke har en annen agenda en rent personlige forvirrede tanker fra å utføre uøskede handlinger ombord i fly. Se bare på Kato-air øksemannen ...

Jeg må si at jeg synes reaksjonene er storm i vannglass. Jeg reiser betydelig mer enn gjennomsnittsnordmannen med fly, og jeg synes ikke at jeg hverken blir krenket eller heftet med de nye reglene. Jeg er godt kledd på hele reisen, og har aldri blitt strippet ;-) . Men så handler det muligens om å ikke ha på seg naglebelte, ørten tunge piercinger, halve kjøkkenskuffen og mer til i handbagasjen:p

Kan ikke si meg annet enn enig med Farmer. Som storbruker av flytjenester her dypt inne i Festung TSA, har jeg ikke hatt nevneverdige problemer med noen av disse paafunnene.

Det er ogsaa mange flere pensjonister og denslags her enn i Norge som kun i liten grad reiser med fly, og selv de klarer dette relativt bra. Opplysning er noekkelordet her - hvis Avinor, flyselskaper og turoperatoerer gir sine reisende informasjon om hva de kan vente seg, er mye vunnet. Paradoksalt nok er ogsaa avisomtaler av den tabloide sorten en god hjelp.

Originally posted by ph-ndr

Vel for å spørre det en på FlyerTalk spurte i en lignende tråd om tilsvarende galskap borte i koloniene: hva med de som har saltvann i puppene? :p

-A :)

Fra 6. november innføres følgende regler. Alle damer må ha gjennomsiktig BH. PGA vanskeligheter med å måle nøyaktig innhold kan regelen om 1dl fravikes her. Fra denne dagen flytter alle spotterne på OSL seg fra haugen og inn i terminalen :D2

Hadde god tid på OSL i går, så jeg spurte sikkerhetskontrollørene om det var OK å ha med en litersflaske med is (frosset vann). Det var helt greit, sa de, det var jo ingen væske...

Back