![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Ser på et helikopter som nettopp har kommet seg over Skagerrak fra Danmark.
Oppover hele Danmark lå flyhøyden på ca 1700 fot, men over sjøen gikk de opp til snaue 7 tusen, men gikk ned til 1700 når de kom over land igjen. Så det jeg lurer på, har ikke helikopter noe gevinst med mindre luftmotstand i større høyde som fly har? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg flyr ikke heli, men jobber med en som gjør det.
Jeg forstår det slik at performance gain i høyden er forsivnnende liten, den eneste grunnen til å klatre høyt er terreng, IFR minstehøyde hvis man må inn i suppa, eller kryssing av vann. Om det over ikke er tilfelle og motoren skulle stryke med under flyging og autorotasjon kreves, er det som regel greiere å være lavt nede fordi det reduserer tidsvinduet for at flere ting går i stykker i motor/drivverk. Energien til å lande trygt hvis redskapen funker har de ved forholdsvis lave høyder og hastigheter, typ ikke mange sekundende etter avgang. Edit: Offshore flyr de sjeldent mer enn 3000ft, mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyhøyde over Oslo Øst (Helsfyr) | wilhelm | Flyteknisk forum | 10 | 18-09-2014 10:48 |
Lav flyhøyde transatlantisk? | SBT | Register- og ATC-Forum | 10 | 16-02-2011 14:01 |
Spørsmål om flyhøyde og fart | rampen | Flyforum | 13 | 21-01-2011 10:45 |
Max flyhøyde | Boeing | Flyforum | 4 | 29-10-2009 23:02 |
Norsk helikopter = Bristow helikopter | erlingjo | Flyforum | 2 | 03-12-2008 07:27 |