![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,454
|
![]()
Ifølge Hangar.no så overtager SAS de 2 A321 fra Novair.
https://www.hangar.no/flyselskapet-n...vertar-flyene/
__________________
Upcomning flight: Ingen indtil videre. "InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,005
|
![]()
Novair maskinene er vel vanlig A321NEO og ikke A321LR.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,063
|
![]() Det stemmer Dessuten er vel dette langt fra bekreftet, og er vel også tegn på at noen som har skrevet artikkelen i Sverige hvor dette stammer fra, også har misforstått |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,454
|
![]() Quote:
__________________
Upcomning flight: Ingen indtil videre. "InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,063
|
![]()
Et element er at Novairs NEOer har den gamle dørkonfigurasjonen. Da er de potensielt litt odde maskiner, da det vel ikke er noen som lenger bestiller nye A321neo med denne
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
|
![]()
SAS har stor charterproduksjon hele året, så to stk A321NEO med 221 seter, inkl "extra legroom" seter på de første radene samt stort galley gjør jo at disse flyene er nyttig å ha i flåten. Innimellom charter kan de ta unna på travle kortruter.
Smart løsning å la SAS ta over Novair's A321NEO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 853
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
|
![]() SAS A321-251NX: ![]() Novair A321-251N: ![]() NX har en ny uppsättning där dörr nummer två framför vingen har ersatts med dubbla mindre över vingen (likt A320 och vissa A319) och fått en ny dörr bakom vingen (nu tillverkas den av Saab i Linköping). SAS har den bakom vingen inaktiverad, så deras A321LR ser ut som en lång A320.
__________________
![]() Last edited by Swedeline F28; 24-02-2023 at 21:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]()
Airbus introduserte får noen år tilbake det som de kaller Airbus Cabin Flex (ACF), hvor kundene kan velge å endre konfigurasjonen av dører.
Standard A321 har 4 dører på hver side av flyet, og har plass til opp mot 220 pasasjerer. Med ACF så fjerner man dør nummer 2, og i stedet har nødutganger over vingene. Det gjør at man får plass til opp mot 240 seter i en A321neo med ACF. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=MQgW3h-iOvM På en A321LR som SAS bruker på long-haul har man også færre seter, forran er det Business, og noen rader er Premium Economy. Da er det kun 157 seter ombord, og da trenger man heller ikke alle nødutgangene. Hvis jeg husker rett så har SAS deaktivert dør 3 bak vingen, og bruker begge nødutgangene over vingene. Novair sine A321neo har alle fire dørene, og ingen utgang over vingene. Mitt inntrykk er at de fleste A321neo som leveres nå er med ACF. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,063
|
![]() Quote:
SAS har som du sier deaktivert dør 3, slik at det kun har to overwing exit, på sine LR. TAP derimot har valgt en annen løsning, med dør 3 aktiv, mens 1 av 2 overwing exit-par er blokkert I praksis tror jeg nå bortimot alle A321neo leveres som ACF. En rask kikk ser ut som siste ikke-ACF var en maskin til ANA i 2021. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
|
![]()
Novair mangler også brake fans på sine maskiner, noe som kan bli problematisk med kortere turer hvor bremsene akkumulerer varme i løpet av dagen. Sånn som Novair bruker disse maskinene er ikke dette noe problem, men skulle de gått på f.eks hovedstadtriangelet kan det fort bli et problem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
A321neo til Virgin America | Someone | Flyforum | 0 | 16-12-2015 13:54 |
*Rykte* SAS starter Oslo - Bangkok ? | Christianz | Flyforum | 37 | 24-11-2010 23:49 |
*RYKTE* SAS med rute til SFO | Glenn | Flyforum | 48 | 13-09-2010 11:46 |
Rykte: SAS ställer MD-87, tar in MD-90 (???) | HansJ | Flyforum | 21 | 24-07-2008 09:29 |
Rykte: SAS minskar antal piloter | Bengt | Flyforum | 11 | 17-12-2005 15:41 |