![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Flyr må minimum ha en sikt på 550 meter og skydekkhøyde 200 fot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
|
![]() Norwegian hadde allerede eksistert i noen år da de begynte med 737 ... Flyr har et nytt AOC. OSL hadde vel heller ikke cat lll så tidlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]() Quote:
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til dette, men både LT og pressen ignorerte det. De unnlot også ofte å de-ice, og takset på Tango opp til 19L for avgang, forbi SAS/BU, WF, LH, BA, KLM, osv. som sto i avisingskø på Sierra. Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til også dette, men her også ignorerte både LT og pressen det. Men det er en annen tråd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
Det meste av "tilsyn" i Norge er vel stort sett mest kameraderi, lobbyisme og "det som passer den mest størst pengesekk best". Samme ser man innen mattilsynet, som ser gjennom fingrene på alvorlig dyrevernskriminalitet og ikke følger opp noe, mens vi samtidig kaller oss "verdens beste land for dyrevelferd". Tipper det ikke er veldig annerledes i andre tilsyn, f.eks innen oljebransjen eller diverse industri.
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Her var det mye fri fantasi,
Norwegian hadde i starten ikke godkjenning for å fly Cat II/III, og gjorde det heller ikke. De lå ofte en stund i holding og ventet på RVR550+, for så å gjøre et forsøk. Som ofte endte i missed og diversion. Og før det kommer en keyboard warrior for å bestride dette....jeg jobbet den tiden på Oslo Approach og vi klarerte ingen som ikke hadde godkjenning for ILS hvis de ikke kunne fly CAT II/III lovlig. Og nei, har heller ikke aksjer i Norwegian. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
|
![]() Quote:
Var du i tårnet på den tiden dette skal ha skjedd, så du dette selv? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
Nå er jeg litt rusten på reglene hjemme i Norge, men mener å huske samme gjelder i Norge som i USA. Skyhøyde er irrelevant for hva man har lov til. Kun visibility som gjelder.
Uansett, når tårnet spør, er det riktige svaret alltid "we broke out right at minimums" ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
|
![]()
Det er mulig, jeg er ikke så godt bevandret i regelverket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
|
![]()
I mitt gamle selskap fikk vi ny type og såvidt jeg husker så tok det en stund før Cat 2/3 sertifisering. Vi hadde og ikke autorisasjon til Autoland, klikka den av på 5 fot om jeg var trøtt eller været dårlig. Det tsr en stund i USA, det spørs på din POI som er lokal fra nærmeste FSDO(FAA kontor).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]() Quote:
«We have the field in sight» (We know where we are and where the airport is supposed to be) «We got the lights just at minima» (We got the lights just when we didn’t dare to go any lower) «We expect a short delay» (This might take some time) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Last edited by fjasebase; 08-11-2021 at 02:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Jan 2018
Posts: 44
|
![]()
Europeisk regelverk er vel ganske tydelig på kravene:
IR.OPS Subpart E – Low visibility operations (LV0) AMC1 SPA.LVO.105 LVO approval OPERATIONAL DEMONSTRATION - AEROPLANES (a) General (1) The purpose of the operational demonstration should be to determine or validate the use and effectiveness of the applicable aircraft flight guidance systems, including HUDLS if appropriate, training, flight crew procedures, maintenance programme, and manuals applicable to the CATII/III programme being approved. (i) At least 30 approaches and landings should be accomplished in operations using the CAT II/III systems installed in each aircraft type if the requested DH is 50 ft or higher. If the DH is less than 50 ft, at least 100 approaches and landings should be accomplished. (…) (b) Demonstrations (1) Demonstrations may be conducted in line operations or any other flight where the operator's procedures are being used. (2) In unique situations where the completion of 100 successful landings could take an unreasonably long period of time and equivalent reliability assurance can be achieved, a reduction in the required number of landings may be considered on a case-by-case basis. Reduction of the number of landings to be demonstrated requires a justification for the reduction. This justification should take into account factors such as a small number of aircraft in the fleet, limited opportunity to use runways having CAT II/III procedures or the inability to obtain ATS sensitive area protection during good weather conditions. However, at the operator's option, demonstrations may be made on other runways and facilities. Sufficient information should be collected to determine the cause of any unsatisfactory performance (e.g. sensitive area was not protected). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet) | LN-VLE | Småprat | 60 | 05-07-2017 18:21 |
CAT II/III osv. | LCH | Flyforum | 20 | 28-02-2017 14:22 |
Cat III landing | Rland | Flyteknisk forum | 1 | 22-02-2016 19:34 |
Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian og hos andre | Hpkris | Småprat | 62 | 05-01-2014 19:48 |
Ajet (tidl. Helios) fratatt lisens for Cat II & III ops. | Blubird | Flyforum | 0 | 01-10-2006 17:24 |