Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2021, 18:30   #1
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Flyr må minimum ha en sikt på 550 meter og skydekkhøyde 200 fot.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2021, 07:49   #2
FL002
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
Default Re: Vinterværtråden 2021/2022

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Mistenker at FLYR ikke er godkjent for ILS CAT II og CAT III enda da de må operere i minst seks måneder først.
Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Flyr må minimum ha en sikt på 550 meter og skydekkhøyde 200 fot.
Det stoppet ikke Norwegian i sin tid.
FL002 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2021, 11:27   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Re: Vinterværtråden 2021/2022

Quote:
Originally Posted by FL002 View Post
Det stoppet ikke Norwegian i sin tid.

Norwegian hadde allerede eksistert i noen år da de begynte med 737 ... Flyr har et nytt AOC. OSL hadde vel heller ikke cat lll så tidlig.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2021, 08:31   #4
FL002
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
Default

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Norwegian hadde allerede eksistert i noen år da de begynte med 737 ... Flyr har et nytt AOC. OSL hadde vel heller ikke cat lll så tidlig.
Norwegian tok av og landet på Gardermoen under Cat III forhold det første året uten være sertifisert for det.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til dette, men både LT og pressen ignorerte det.
De unnlot også ofte å de-ice, og takset på Tango opp til 19L for avgang, forbi SAS/BU, WF, LH, BA, KLM, osv. som sto i avisingskø på Sierra.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til også dette, men her også ignorerte både LT og pressen det.

Men det er en annen tråd.
FL002 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2021, 10:36   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Vinterværtråden 2021/2022

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Norwegian hadde allerede eksistert i noen år da de begynte med 737 ... Flyr har et nytt AOC. OSL hadde vel heller ikke cat lll så tidlig.
Litt på siden, men henger ikke dette sammen med flytypen og ikke AOC? Hvis et selskap innfører en ny flytype, så kan de vel ikke de fly CAT II/III før de har operert flytypen i X måneder og loggført X antall CAT II/III approacher i fint vær først?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2021, 11:36   #6
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Vinterværtråden 2021/2022

Quote:
Originally Posted by FL002 View Post
Norwegian tok av og landet på Gardermoen under Cat III forhold det første året uten være sertifisert for det.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til dette, men både LT og pressen ignorerte det.
De unnlot også ofte å de-ice, og takset på Tango opp til 19L for avgang, forbi SAS/BU, WF, LH, BA, KLM, osv. som sto i avisingskø på Sierra.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til også dette, men her også ignorerte både LT og pressen det.

Men det er en annen tråd.

Det meste av "tilsyn" i Norge er vel stort sett mest kameraderi, lobbyisme og "det som passer den mest størst pengesekk best". Samme ser man innen mattilsynet, som ser gjennom fingrene på alvorlig dyrevernskriminalitet og ikke følger opp noe, mens vi samtidig kaller oss "verdens beste land for dyrevelferd". Tipper det ikke er veldig annerledes i andre tilsyn, f.eks innen oljebransjen eller diverse industri.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2021, 12:08   #7
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Vinterværtråden 2021/2022

Her var det mye fri fantasi,

Norwegian hadde i starten ikke godkjenning for å fly Cat II/III, og gjorde det heller ikke. De lå ofte en stund i holding og ventet på RVR550+, for så å gjøre et forsøk. Som ofte endte i missed og diversion.
Og før det kommer en keyboard warrior for å bestride dette....jeg jobbet den tiden på Oslo Approach og vi klarerte ingen som ikke hadde godkjenning for ILS hvis de ikke kunne fly CAT II/III lovlig.
Og nei, har heller ikke aksjer i Norwegian.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2021, 16:12   #8
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Quote:
Originally Posted by FL002 View Post
Norwegian tok av og landet på Gardermoen under Cat III forhold det første året uten være sertifisert for det.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til dette, men både LT og pressen ignorerte det.
De unnlot også ofte å de-ice, og takset på Tango opp til 19L for avgang, forbi SAS/BU, WF, LH, BA, KLM, osv. som sto i avisingskø på Sierra.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til også dette, men her også ignorerte både LT og pressen det.

Men det er en annen tråd.
Om noe av dette var tilfelle, så er ikke media og deres synsere rette plassen . Om Luftfartsverket var varslet og de ikke gjorde noe, så var det helt sikkert ikke gjort noe ulovlig. Dette er alvorlige beskylninger. De icing er ofte et skjønn, og ikke alle er enige.
Var du i tårnet på den tiden dette skal ha skjedd, så du dette selv?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2021, 18:08   #9
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
USA Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Nå er jeg litt rusten på reglene hjemme i Norge, men mener å huske samme gjelder i Norge som i USA. Skyhøyde er irrelevant for hva man har lov til. Kun visibility som gjelder.

Uansett, når tårnet spør, er det riktige svaret alltid "we broke out right at minimums"
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2021, 18:15   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Re: Vinterværtråden 2021/2022

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Litt på siden, men henger ikke dette sammen med flytypen og ikke AOC? Hvis et selskap innfører en ny flytype, så kan de vel ikke de fly CAT II/III før de har operert flytypen i X måneder og loggført X antall CAT II/III approacher i fint vær først?
Det er mulig, jeg er ikke så godt bevandret i regelverket.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2021, 21:31   #11
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

I mitt gamle selskap fikk vi ny type og såvidt jeg husker så tok det en stund før Cat 2/3 sertifisering. Vi hadde og ikke autorisasjon til Autoland, klikka den av på 5 fot om jeg var trøtt eller været dårlig. Det tsr en stund i USA, det spørs på din POI som er lokal fra nærmeste FSDO(FAA kontor).
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2021, 22:23   #12
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Uansett, når tårnet spør, er det riktige svaret alltid "we broke out right at minimums"
The three big lies in aviation:

«We have the field in sight» (We know where we are and where the airport is supposed to be)

«We got the lights just at minima» (We got the lights just when we didn’t dare to go any lower)

«We expect a short delay» (This might take some time)
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2021, 02:00   #13
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
I mitt gamle selskap fikk vi ny type og såvidt jeg husker så tok det en stund før Cat 2/3 sertifisering. Vi hadde og ikke autorisasjon til Autoland, klikka den av på 5 fot om jeg var trøtt eller været dårlig. Det tsr en stund i USA, det spørs på din POI som er lokal fra nærmeste FSDO(FAA kontor).
Alt som går gjennom FAA tar MYE lengre enn det burde. Kun 121 som har Cat II/III her i USA. I mitt nye sselskap venter vi på RNP AR sertifisering på min flåte. Har visstnok pågått i over 2 år

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
The three big lies in aviation:

«We have the field in sight» (We know where we are and where the airport is supposed to be)

«We got the lights just at minima» (We got the lights just when we didn’t dare to go any lower)

«We expect a short delay» (This might take some time)
Husker flyskoledagene i Daytona. Så man McD skiltet på motsatt side av I-95 var du good to go

Last edited by fjasebase; 08-11-2021 at 02:03.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2021, 10:21   #14
Laterman
Newcomer
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 44
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Europeisk regelverk er vel ganske tydelig på kravene:

IR.OPS
Subpart E – Low visibility operations (LV0)

AMC1 SPA.LVO.105 LVO approval
OPERATIONAL DEMONSTRATION - AEROPLANES
(a) General
(1) The purpose of the operational demonstration should be to determine or validate the use and effectiveness of the applicable aircraft flight guidance systems, including HUDLS if appropriate, training, flight crew procedures, maintenance programme, and manuals applicable to the CATII/III programme being approved.
(i) At least 30 approaches and landings should be accomplished in operations using the CAT II/III systems installed in each aircraft type if the requested DH is 50 ft or higher. If the DH is less than 50 ft, at least 100 approaches and landings should be accomplished.

(…)
(b) Demonstrations
(1) Demonstrations may be conducted in line operations or any other flight where the operator's procedures are being used.
(2) In unique situations where the completion of 100 successful landings could take an unreasonably long period of time and equivalent reliability assurance can be achieved, a reduction in the required number of landings may be considered on a case-by-case basis. Reduction of the number of landings to be demonstrated requires a justification for the reduction. This justification should take into account factors such as a small number of aircraft in the fleet, limited opportunity to use runways having CAT II/III procedures or the inability to obtain ATS sensitive area protection during good weather conditions. However, at the operator's option, demonstrations may be made on other runways and facilities. Sufficient information should be collected to determine the cause of any unsatisfactory performance (e.g. sensitive area was not protected).
Laterman is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2021, 15:20   #15
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Alt som går gjennom FAA tar MYE lengre enn det burde. Kun 121 som har Cat II/III her i USA. I mitt nye sselskap venter vi på RNP AR sertifisering på min flåte. Har visstnok pågått i over 2 år



Husker flyskoledagene i Daytona. Så man McD skiltet på motsatt side av I-95 var du good to go
Tror aldri vi fikk RNP i mitt gamle selskap, men det begynner og bli lenge siden. Har flydd RNP i masse år i mitt nåværende, og vi bruker de daglig.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2021, 19:38   #16
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Quote:
Originally Posted by FL002 View Post
Norwegian tok av og landet på Gardermoen under Cat III forhold det første året uten være sertifisert for det.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til dette, men både LT og pressen ignorerte det.
De unnlot også ofte å de-ice, og takset på Tango opp til 19L for avgang, forbi SAS/BU, WF, LH, BA, KLM, osv. som sto i avisingskø på Sierra.
Alle som satt i tårnet og andre fly var vitne til også dette, men her også ignorerte både LT og pressen det.

Men det er en annen tråd.
Så, har du noe og backe oppi beskyldningene?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2021, 23:58   #17
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Tror aldri vi fikk RNP i mitt gamle selskap, men det begynner og bli lenge siden. Har flydd RNP i masse år i mitt nåværende, og vi bruker de daglig.

Horizon? Eller er du mainline?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2021, 13:29   #18
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Horizon? Eller er du mainline?
Østkysten.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2021, 19:47   #19
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Østkysten.

Hmmm....EDV, PDT eller PSA?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2021, 22:24   #20
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
Default Re: Om CAT II/III hos Flyr, Norwegian og andre (splittet)

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Hmmm....EDV, PDT eller PSA?
Ingen, sendte deg PM.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet) LN-VLE Småprat 60 05-07-2017 18:21
CAT II/III osv. LCH Flyforum 20 28-02-2017 14:22
Cat III landing Rland Flyteknisk forum 1 22-02-2016 19:34
Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian og hos andre Hpkris Småprat 62 05-01-2014 19:48
Ajet (tidl. Helios) fratatt lisens for Cat II & III ops. Blubird Flyforum 0 01-10-2006 17:24


All times are GMT +2. The time now is 22:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.