• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

airBaltic med A220 for SAS

SASViking

ScanFlyer Blue
Air Baltic har i dag, 5. november, været ude og lufte en A220 (YL-AAR) for SAS.
Den har været på SK751/752 CPH-WAW-CPH, SK1673/74 CPH-BER-CPH og skal senere på SK1593/94 CPH-BRU-CPH.
Nogle der kender årsagen?
 
Re: Air Baltic med A220 for SAS/CityJet?

SAS har brist på besättningar just nu. Tydligen har man inte kommit igång med kurser för SAS Connect ännu. På toppen av detta är det dessutom en del tekniska problem i kombination med brist på tekniker. Därför blir det nog en del wetlease för att klara produktion tills dess de nya plattformarna är igång? :rolleyes:
 
Re: Air Baltic med A220 for SAS/CityJet?

Det er faktisk så vanskelig å bemanne flyene at de snakker om å redusere ruteprogrammet/ta fly ut av drift, heller enn å reansette en eneste person. Altså en ramp-down, heller enn en ramp-up.
 
Re: Air Baltic med A220 for SAS/CityJet?

Årsaken er at SAS er fortapt hvis de ikke viker fra den kursen de holder nå.
 
Re: Air Baltic med A220 for SAS/CityJet

Har AB mye kapasitet til overs? Det er jo gamle kjente av SAS, kanskje det kommer mer?
 
Re: Air Baltic med A220 for SAS/CityJet

AB navigerer der markedet er. De fløy jo også for Flyr da de manglet materiell tidligere i høst.

Espen
 
Re: Air Baltic med A220 for SAS/CityJet

Air Baltic har i dag, 5. november, været ude og lufte en A220 (YL-AAR) for SAS.
Den har været på SK751/752 CPH-WAW-CPH, SK1673/74 CPH-BER-CPH og skal senere på SK1593/94 CPH-BRU-CPH.
Nogle der kender årsagen?
Temporary capacity due to engine related airworthiness directive being published by the FAA in America requiring comprehensive checks.
 
Re: airBaltic med A220 for SAS/CityJet

Ser Air Baltic ligger inne på SK1870/1875 (CPH-SVG-CPH) i morgen. Ankomst SVG: 09:20. Avgang: 09:50. Reg: YL-AAR.
 
airBaltic for SAS

Skal fly Air Baltic OSL-SVG i morgen det blir første tur med A220😃👍🏻 Så får vi håpe jeg rekker helikopteret videre.
 
BTs A220-flighter inn/ut fra CPH var på vegne av CityJet, grunnet FAA direktiv som krevde ekstra sjekk av motorene på CRJ900.

BTs A220-flighter inn/ut av OSL var på grunn av mangel av crew på OSL-basen. Nå ser det ut som de to A220-maskinen avslutter oppdraget og setter kursen mot TLL/RIX i kveld.
 
Ser ut som airBaltic er tilbake for SAS igjen. YL-CSD har fløyet ut fra CPH fra i dag søndag
 
Ser ut som airBaltic er tilbake for SAS igjen. YL-CSD har fløyet ut fra CPH fra i dag søndag

Ser ut som airBaltic skal operere en stk 223 for SAS fram til lørdag 19.mars ut fra CPH.
Fra 27. mars, altså første dag i sommerprogrammet ligger det inne med to stk 223 for SAS ut fra ARN i hele S22-programmet fram til siste dag - 29. oktober.
 
Utrolig at dette er lov.

Hvorfor skulle det ikke være lov? AirBaltic har vel fløyet for Lufthansa også…selv har jeg fløyet både nederlandske, italienske og slovakiske selskap på Norwegian sine ruter. Finnair flyr vel også for Widerøe…og noen ganger flyr Widerøe for Finnair.
 
Hvorfor skulle det ikke være lov? AirBaltic har vel fløyet for Lufthansa også…selv har jeg fløyet både nederlandske, italienske og slovakiske selskap på Norwegian sine ruter. Finnair flyr vel også for Widerøe…og noen ganger flyr Widerøe for Finnair.

SAS benytter også underleverandører, f.eks Xfly for ATR betjening og CityJet for CRJ
 
Utrolig at dette er lov.
Tidligere kunne selskapene gjøre dette uten å informere passasjerene om det. Nå må de informere om det i bestillingsprosessen (evt ved endringer). Så kan man velge om man vil booke/være med eller ikke
 
…og i dag har vi fløyet «Lufthansa CityLine for Lufthansa». Skal vi tippe at de som jobber ombord på Lufthansa CityLine har andre betingelser enn de som jobber i Lufthansa?
 
…og i dag har vi fløyet «Lufthansa CityLine for Lufthansa». Skal vi tippe at de som jobber ombord på Lufthansa CityLine har andre betingelser enn de som jobber i Lufthansa?


Hvis ikke hadde det jo ikke vært noe poeng
 
Back
Top