![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
I samband med att SAS demonstrerade sin första 747 för press och resebransch i slutet av mars 1971 så sa SAS dåvarande regionchef Kai Søtorp till Aftenposten:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Da SAS fikk 747 var det helt annet rutemønster, prissetting og mentalitet enn det vi har blitt vant med de siste 20-30 årene. Dette var både bedriftspolitisk, myndighetsregulert og teknisk betinget. Rutene hadde mange mellomlandinger, SAS hadde f. eks en gjennomgående DC-8 rute fra København til Tokyo med åtte(!) mellomlandinger. Selv Oslo-München mellomlandet på Kastrup og Frankfurt. På 1960-tallet gikk det en SAS DC-8 Fornebu-Bodø fredag kveld, men jeg tror det var den eneste innenriksruten SAS fløy med DC-8.
Innenriks gikk det direkte til de større byene, men det var mange såkalte «melkeruter» med flere stopp underveis. Frekvensene var ofte ikke mer enn et par turer om dagen, og tanken om å øke frekvensene og dermed operere med mindre fly var relativt fraværende tidlig på 1970-tallet. Derfor virket det logisk å spå større flytyper med flere pax hvis man beholdt strukturen med få frekvenser og/eller mange mellomlandinger. På 1970-tallet var det ikke mange aktuelle store fly, og da A300 kom inn på SAS-rutene i 1980 var mentaliteten i ferd med å endres. A300 fløy noen ruter fra Oslo via København og ut i Europa, men den ble ikke brukt i regulære innenriksruter i Norge. Så svaret blir at trafikkøkningen innenriks sakte men sikkert ble tatt av økt frekvens med forskjellige varianter av DC-9 og MD80. Etter hvert ble det også flere direkteruter. A300 forsvant fort fra SAS-flåten og DC-8-63 funket ikke ordentlig mellom Fornebu og Flesland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Synes å huske jeg fløy innenriks med SAS DC-7C, kan det stemme? (Fra Værnes og Nordover?)
Var bare 6-7 år da så opplevelsene er fjern, men familien flyttet titt og ofte, foreldrene bestyrte flere hotell i Finnmark, men vi hadde base i Trondheim. Husker både SAS Convair Metropolitan og DC-7 og DC-8 blant annet.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Både DC-8 og A300 ble benyttet på ruter til Bodø og Tromsø ifm jul- og nyttårstrafikk noen år (ikke samme periode for de to flytypene). Men det er vel kanskje ikke det som etterspørres her....
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Location: Vettre, Norway
Posts: 78
|
![]()
Jeg mener A300 til SAS gikk i fast kveldsrute til Tromsø.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,380
|
![]() Du har nok bare traumer etter alle setecontainerne på SK386 .. ![]() Sent from my iPad using Tapatalk Pro |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
Tack KnutW och övriga för intressanta inspel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Location: Vettre, Norway
Posts: 78
|
![]()
[QUOTE=LN-MOW;1221422]Du har nok bare traumer etter alle setecontainerne på SK386 ..
![]() Du har sikkert rett, men kanskje det var en tanke jeg plukket opp i heimen eller jeg drømte om containere. Glad jeg ikke veddet den første mulige utepilsen :-) . Utover SK386 var heller ikke Aeroflot sin TU-154 på søndags ettermiddag en favoritt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,380
|
![]() Quote:
SK372 ...... ? ![]() Marerittflight som redcap. Særlig når Frakt sendte ut et par traller bildeler ekstra 'i tilfelle det er plass til mer'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]() Quote:
![]() Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,380
|
![]() Quote:
386 var den andre som kunne være en utfordring, med stort antall setecontainere. Men det var jo bare en destinasjon, Tromsø. #goodtimes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,972
|
![]()
SAS fløy en periode med DC8-63 mellom Bergen og Oslo. Jeg tror det var en maskin fra Scanair med 254 seter som SAS satte inn på ruten. Den ble satt inn en periode før MD80 ble satt i trafikk mellom landets to største byer. Den gang unge flyspotter Andersen syklet ut flere ganger til Flesland for å kikke på flyet. Det var ikke ofte det kom så store fly til Flesland den gangen. Jeg husker det var mye teknisk trøbbel med flyet og ofte ganske store forsinkelser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,972
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]()
Ikke like stort, men i hvilken grad ble A321 i starten brukt på norsk innenriks? Selv om de ikke var basert her, så ble de jo litt brukt til enkelte utenriksruter (utenom CPH), og husker jeg fløy dem OSL-LHR en gang
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,380
|
![]()
Tror aldri de har vært brukt innenlands, med forbehold om at det kan ha skjedd uplanlagt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 773
|
![]()
SAS hadde en B767 som kun ble brukt på short haul. Tror ikke den ble benyttet på innenriks trafikk, men husker den gikk fast på FBU-LHR. Mener å huske avgang var 10.10 fra Fornebu og ankomst 15.15.
Jeg bodde i hybelleilighet i 5.etasje på Frogner i -96 og hørte ALLTID buldringen da den fløy over. Happy days ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,380
|
![]() Quote:
Noen ganger ble de også brukt til Paris eller andre steder, men ikke fra FBU såvidt jeg husker. Under fotball-VM i 1994 (i USA) gikk de i en rekke spesialflighter uten Business Class. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Både SE-DKY og SE-DKZ har gått på SK 512/509 LHR-FBU-LHR, jeg har fotografert begge på avgangen SK509 som vel pieide å gå kl 15:00.
Tror det var i 1996 eller 97 Men 767 har aldri blitt brukt innenriks, muligens kanskje bare non få ganger ad hoc, men dette var jo etter at SAS hadde fått en stor flåte med MD-82 med 156 seter.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Olsenbandens Store Kup - action på CPH 1972! (stora bilder) | HansJ | Flyhistorisk forum | 10 | 25-12-2011 12:00 |
Bromma flygplats tar emot för stora flygplan | sail4fun | Flyforum | 5 | 25-11-2011 12:21 |
Stora passagerare får betala dubbelt på KLAF | Savipix | Flyforum | 18 | 22-01-2010 15:55 |
Stora störningar i flygtrafiken i Sverige | paer | Flyforum | 0 | 06-09-2007 09:16 |