Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

TheCrew

Newcomer
Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Da er det på tide at læse sig lidt op på wizz. De samarbejder ikke med fagforeninger, men skal åbne base på OSL? Det skal blive spændende at følge...
Alle med den mindste omtanke i branchen, kan jo se at dette drejer sig mindre om domestic market, men mest om at knuse en konkurrent der allerede ligger ned.



“Wizz Air er aggressive og presser deres konkurrenter i et forsøg på at udkonkurrere dem og erstatte gode, overenskomstmæssige jobs med meget dårlige arbejdsforhold for de ansatte. Det er social dumping.”


https://luftfart.nu/fpu-frygter-at-wizz-air-udnytter-corona-krisen-til-at-dumpe-loenninger/
 
Last edited:
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Teorien min om at jeg i framtiden må kjøre bil nordover, eller eventuelt ro over nordsjøen (siden hurtigruten og alle andre rederier driver med sosial dumping) for å ha en ren samvittighet og god følelse av sikkerhet min familie virker å slå rot :(

(sikkerhet baseres ikke på statistikk over «hvor mange som er død»)
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Det som gjør at dette kommer overraskende på meg, er at de velger å gå inn med en base i Norge selv etter Alessandra-saken på Rygge. Det må ha vært noen runder med egne jurister før de fant ut at dette var noe å satse på.

Hvis de har tenkt til å komme inn med de vilkårene de har i dag, med korttidskontrakter og ungarsk regelverk, så vil det nok ikke ta lang tid før arbeidsvilkår er oppe i søkelyset. Og dette antar jeg at de har en plan for.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Teorien min om at jeg i framtiden må kjøre bil nordover, eller eventuelt ro over nordsjøen (siden hurtigruten og alle andre rederier driver med sosial dumping) for å ha en ren samvittighet og god følelse av sikkerhet min familie virker å slå rot :(

(sikkerhet baseres ikke på statistikk over «hvor mange som er død»)

Color Line driver ikke med sosial dumping , de fikk ikke lov å registrere skipene i NIS til slutt selv om de prøvde seg. Norske sjøfolk ombord på norske vilkår enn så lenge.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Color Line driver ikke med sosial dumping , de fikk ikke lov å registrere skipene i NIS til slutt selv om de prøvde seg. Norske sjøfolk ombord på norske vilkår enn så lenge.
Hurtigruten derimot...
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Det er godt mulig å ha akseptable vilkår uten å ha en fagforening til å forhandle for seg.

Gi meg ETT eksempel på et europeisk flyselskap med mer enn 10 fly, som ikke har fagforening og akseptable vilkår for de ansatte
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Å koble dette 1-1 til fagforeninger synes jeg blir litt ekstremt likevel. Det er godt mulig å ha akseptable vilkår uten å ha en fagforening til å forhandle for seg

Ikke i luftfarten. Som nevnt over, nevn gjerne et eneste selskap med ålreite vilkår som ikke har organiserte ansatte.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Det er trist om ikke man kan ha norske betingelser på ruter mellom norske lufthavner slik at norske ansatte kan arbeide i Norge og leve ett liv her. Effektiviseringsgevinsten med «gi bort priser» tjener den reisende på kort sikt, men undergraver samfunnsutviklingen. Og «miljøgevinsten» , blir ingen miljøgevinst om du tilbyr reise for 299,- og veksten i flytrafikken vokser som før Korona krisen selv med fly som bruker 4-8% mindre fuel. Det er ett narrespill.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Nå er der vel ikke så lenge siden andre selskap og tilbød flypriser som ikke "hører" hjemme andre plasser enn i fantasien,

DY har vel hatt flust av billetter til 199,- og 299,- innenriks, for ikke å snakke om 349 ut i Europa.
Sk hadde vel bl.a tilbudt SVG-LHR til noe slikt som 349.
Så de kunne dette før Wizz Air kom på banen.

Når det gjelder Norske arbeidsvilkår, kan vi bare se på alle utenlandske turbusser som fartet rundt om i landet før corona'en kom.

Vil ikke bli overrasket om du treffer fagforeningsledere som står frem i avisen og roper opp om sosial dumping ombord på Wizz heller..
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Solberg støtter boikott av Wizz Air

Statsminister Erna Solberg (H) gjør det klart at Wizz Air ikke kan nekte ansatte å organisere seg. Hun støtter boikotten av selskapet.
– Jeg kommer ikke til å fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg, sa Solberg i spørretimen i Stortinget onsdag.
– På samme måte som jeg aldri har fløyet med Ryanair. Fordi jeg for ti år siden sa at det var uakseptabelt for meg å reise med flyselskaper som ikke har ordentlige og ryddige arbeidsforhold for sine ansatte, fortsatte hun.
Solberg gjorde det klart at Wizz Air etter norsk lov ikke kan nekte de ansatte å fagorganisere seg.
https://e24.no/naeringsliv/i/GaGKql/solberg-stoetter-boikott-av-wizz-air
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Betyr vel lite at Solberg støtter boikott av Wizz. Er prisene lave så hiver seg folk rundt og booker og driter i de lavtlønnede ansatte.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Betyr vel lite at Solberg støtter boikott av Wizz. Er prisene lave så hiver seg folk rundt og booker og driter i de lavtlønnede ansatte.

Nja, men det gir et signal, og ikke umulig det gir Arbeidstilsynet, Luftfartstilsynet og andre et ekstra insentiv til å følge med
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Nja, men det gir et signal, og ikke umulig det gir Arbeidstilsynet, Luftfartstilsynet og andre et ekstra insentiv til å følge med

Avinor er i hvert fall happy:

"Satsingen til Wizz Air i Norge bekrefter hvor attraktivt det norske innenriksmarkedet er, også for internasjonale aktører, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor. Vi opplever dette som positivt og ønsker satsningen velkommen."
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Avinor er i hvert fall happy:

"Satsingen til Wizz Air i Norge bekrefter hvor attraktivt det norske innenriksmarkedet er, også for internasjonale aktører, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor. Vi opplever dette som positivt og ønsker satsningen velkommen."

Ja nå er jo oppdraget til Avinor å «skape trafikk», samt at de også skal tjene penger og da er flere operatører og flere avganger viktig. Det er jo ikke uten grunn at TRD-OSL er på topp 10 av travleste flyvningene i Europa, og BGO/SVG haltende like bak..
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Avinor er i hvert fall happy:

"Satsingen til Wizz Air i Norge bekrefter hvor attraktivt det norske innenriksmarkedet er, også for internasjonale aktører, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor. Vi opplever dette som positivt og ønsker satsningen velkommen."

Avinor vil ha $$$$$$$$.

Dvs, NOKNOKNOKNOKNOKNOK.

;)
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Jeg er selv fagforeningsmann og lokal tillitsvalgt, men har ikke sans for dette moralske utspillet fra Erna Solberg. Hun sitter for det første i en situasjon der hun kan gjøre noe med det. Det kan innføres konsesjonsplikt på innenlandske flyruter med krav om tariffavtaler og organisasjonsfrihet etter norsk skikk.

For det andre komme nok Wizz inn som en plage for regjeringen. De tar opp konkurransen med flyselskaper regjeringen nå finansierer heftig for å holde liv i under den pågående krisen.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Jeg er selv fagforeningsmann og lokal tillitsvalgt, men har ikke sans for dette moralske utspillet fra Erna Solberg. Hun sitter for det første i en situasjon der hun kan gjøre noe med det. Det kan innføres konsesjonsplikt på innenlandske flyruter med krav om tariffavtaler og organisasjonsfrihet etter norsk skikk.

Jeg er ikke ekspert på området, men påstanden om muligheten til å innføre konsesjonsplikt tviler jeg sterkt på er riktig. Det er åpnet for fri konkurranse innen EU/EFTA-området og dette rimer dårlig med den enkelte nasjons mulighet til å regulere/begrense den frie konkurransen. Correct me if I am wrong.

Espen
 
Back
Top