![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Hva er de forskjellige vedlikeholdsrutiner nå når fly blir lagret over lengre tid ( fra 1 til 6 mnd) . Hva med oppstart av motorer , kjøre forskjellige systemer m.m
Tenker da på Boeing 787 - B 737 NG - Airbus 320 ( neo) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]()
Dette er ‘korttidslagring’ ..
![]() Mener å huske at man må fyre opp systemene minst hver annen uke. Motorkjøring noe sjeldnere. Noen kan sikkert gi mer detaljer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,655
|
![]()
Dette blir etter hukommelsen, men normalt angir Maintenance Manual intervaller på 7, 14, 28 dager etc etter en første pakke som inneholder en del smøring og kontroll, fylle opp fueltanker til ca 1/2 tank (ca 10 tonn på en 737) samt å installere blankinger på pitot/static probes og alle luftinntak, pluss å tape "sprekkene" rundt dører o.l.
En 7-dager vil kunne være å fyre opp alle systemer, inkludert airconditioning, hydraulic og fuel, gjerne ved hjelp av APU, samt å operere alle rorflater og flaps. En lufting av cabin er også en fordel for å unngå mugg. 14-dager vil i tillegg kunne inneholde motorkjøring samt å flytte flyet såpass at ikke hjulene blir "flate" på ett sted. Videre pakker kan inneholde mer smøring og korrosjonskontroll samt eventuelt en utvendig vask hvis det er mulig. Nok å gjøre for gutta på teknisk altså... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,297
|
![]()
FlightGlobal har en liten artikkel om saken
https://www.flightglobal.com/parked-...137603.article Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,175
|
![]()
Ser at det er liv i G-CKWT (789) på Sola nå. Den er hvertfall synlig på FR24. Så også at det var liv i en 738 tidligere i dag også. Så de er nok i full gang med sine vedlikeholdsrutiner teknikerne der ute.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Takk for svar.
Kom over denne........ Sender «spøkelsesfly» på vingene for å spare utgifter .https://flysmart24.no/2020/04/01/sen...-MfNQ-HS55LMrk |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() Quote:
Last edited by CFM; 01-04-2020 at 15:51. Reason: Korrigert Lauda Motion flygninger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
For å unngå at flya må gjennom en dyr teknisk sjekk etter lengre tids stillstand på bakken, lar nå Ryanair flya få en liten "luftetur" sånn ca hver 4. dag.
Fra Flysmart 24 (igjen) : Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,297
|
![]()
Artikkel her fra Brussel Airlines sin lagring av fly. Ser de skriver de bruker 400 mannskapstimer på en A330, men da pakkes "alt" inn. Går noen ruller teip med her
https://www.aviation24.be/airlines/l...r-hibernation/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Artikkel fra TU.no, hvor man ser litt hva SAS teknisk har for seg, når de langtidslagrer et fly. En basic filmsnutt øverst i artikkelen.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,129
|
![]() Quote:
Nå vet vi jo ikke hvor lenge dette varer, men er det ikke bedre å ha så lite luft som mulig? -min erfaring er at dette er noe svineri og vanskelig(og ofte dyrt) å rense vekk fra filtre, rør, pumper etc. Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,655
|
![]() Quote:
Minst halvfulle tanker er anbefalt fra Boeing, så man går etter det. Samtidig analyseres den drenerte fuel'en for fungus med et dertil egnet kit, også med jevne mellomrom, så det er helt klart fokus på å holde kontroll på dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Nå sier jo Norwegian at de kun skal bruke et fåtall (7) fly det neste året.
Vil man da etterhvert se at alle de lagrede flya, for eksempel på SVG, vil ta seg en luftetur i ny og ne ? De kan vel ikke stå stille et helt år ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Se NRK Rogaland med innslag om Norwegian sin lagring av fly på Sola ( enzv) ... https://www.nrk.no/rogaland/se-kveld...ing-1.15183539
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Planlegge reiser frem i tid når fremtiden er noe usikker. | Twin Otter | Reiseforum | 7 | 09-04-2014 16:48 |
Tid på når fraktefly går på OSL? | winrace12 | Flyspotting | 4 | 14-10-2012 16:25 |
NOTOT: Bloggen din lagres for evig | sail4fun | Flyforum | 0 | 10-08-2008 09:58 |
Når tid går/gikk Korean? | Arnt Helge | Flyforum | 2 | 07-10-2006 21:48 |
Småfeil tar lengre tid å rette opp hos SASBraathens enn hos BU! | Farmer | Flyforum | 4 | 28-12-2005 19:34 |