![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,836
|
![]()
KLM har startet utfasingen av 737-700 maskinene. Første av 18 maskiner har nå forlatt flåten og blitt erstattet av 737-800 maskiner. Dog er det en prosess som vil ta flere år
http://aeronauticsonline.com/klm-pha...oeing-737-700/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,291
|
![]()
...som du skriver vil det ta tid. I januar markerte de at første -700 nå hadde fått det nye reviderte designet - og de nymalte maskinene skla vel kanskje fly noen uker til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,690
|
![]()
700 med 24k-motorer er en glede å fly sammenlignet med andre 737.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Jul 2010
Posts: 18
|
![]()
Nå skal jeg ikke være for standhaftig, men KLM bruker vel ikke 24k rating på motorene sine?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
I følge listen her, så er alle 22k.
https://www.planespotters.net/produc...Status=current |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,251
|
![]()
Blir det flere Embraer-maskiner å se på Gardermoen fremover da, kanskje? B737-700 er vel en relativt hyppig gjest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,690
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Jul 2010
Posts: 18
|
![]()
Litt på siden av tråden, men men. Joda -700 er en bra balansert maskin, men ikke helt enig i at den er optimal i ruskevær. Til det har den litt for lav wingloading. 737 classic og MD80 derimot var flotte i ruskete forhold ��
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,836
|
![]()
Og erstatteren for 737-700 og litt for flåtetilskudd blir E195-E2. 15 maskiner er bestilt, men de har også 20 opsjoner
https://www.flightglobal.com/news/ar...r-list-459202/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg er ikke sikkert pa at det er 737-700 erstatter. De förste fire stykker er erstatted med 737-800.
Det finnes seg en regularium / scope-clause for KLC og dette limitterer flystörrelsen som KLC kan operere og antall fly som de kan ha i flaten. Gar de over dette, betyr det at deres Piloten vil fa betydelig mer penger. AMS som flypass far sitt ATC cap vekk i 2021 og deretter blir det 40.000 mer arlig movements. Dette vil KLM Gruppen sikker har sitt stykke av. Jeg tror disse de vil benytte a erstatte E75/90 og for 737-700 vil vi trolig se en erstatter med 180 seter
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg er ikke sikkert pa at det er 737-700 erstatter. De förste fire stykker er erstatted med 737-800.
Det finnes seg en regularium / scope-clause for KLC og dette limitterer flystörrelsen som KLC kan operere og antall fly som de kan ha i flaten. Gar de over dette, betyr det at deres Piloten vil fa betydelig mer penger. AMS som flypass far sitt ATC cap vekk i 2021 og deretter blir det 40.000 mer arlig movements. Dette vil KLM Gruppen sikker har sitt stykke av. Jeg tror disse de vil benytte a erstatte E75/90 og for 737-700 vil vi trolig se en erstatter med 180 seter
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,836
|
![]() Quote:
Men de har vel per dags dato ingen flere 737-800 i bestilling? Slik jeg tolker det vil jo denne ha ca like mange seter som dagens 737-700 Last edited by Someone; 20-06-2019 at 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Per idag er AMS full. No more slots. Selv om AMS far utvidet antall ATC slots i 2021 eller 2023, sa vil KLM fa en visst andel av dette, men ikke alt. Og de vil trolig öke hele Hub is dybt og brede. De vil se flere destinasjon og til noen destinasjoner flere frekvsenser. (Husk her at du trenger slots pa andre ende ogsa, ikke bare AMS). KLM erstatted sine F70 nesten 1:1 med E75 og F100 med E90. Det ble en stort feil, fordi traffiken vokser. Se pa KLM sitt loadfactor i Mai19 og forliker dette med LH ... eller om du vil ... DY. KL har 88,5% loadfactor, dette er utrolig höy i forlik med de andre europeiske peers. Og tyder at flyene er kanskje litt for fulle, dersom man husker at de flyger hub&spoke og har noen feeders som ikke er saerlig attraktive. Se dyp inn på denne og finne at Longhaul går så det griner, men også short-haul SLF er bedre en LH eller DY. https://news.klm.com/klm-traffic-figures-for-may-2019/ Historisk har utviklingen vist at kapasitæten av base-line model vokser 10-20% fra fly-generasjon til den næste. B737-200 -> B737-300 -> B737-800 ble de mest populære varianter. Legger man dette til grunn, kan man anta baseline kapasitæt også i KLM vil vokse. Dermed forutser jeg en slik scenario: E75 -> E90-E1/E2 E90 -> E90/95-E2 B73G -> noe med 180 seter B738 -> 200 seter Men, meget smart trekk. Nå har de mulighet å presse både A og B nede i pris siden de har jo denne argument "vel, vi kan erstatte B73G med E95-E2, ... eller ... "
__________________
Business Analyst Last edited by BU662; 20-06-2019 at 20:20. Reason: Retted SLF til KLM only, uten AF |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,836
|
![]() Quote:
Leser at denne er forsinket til desember eller der omkring etter Boeing visstnok klarte ødelegge flyet under produksjonen og det her trenges enten nye vinger eller ny kropp (husker ikke helt hva) for å bygge maskinen på nytt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og utfasingen av 737-800 | Someone | Flyforum | 273 | 02-03-2025 16:17 |
SAS og utfasingen av 737-700 | DC 10-30 | Flyforum | 302 | 13-07-2024 20:54 |
KLM og utfasingen av MD-11 | Someone | Flyforum | 186 | 27-12-2015 14:39 |
KLM Attention spotters: Our brand new 8th Boeing 737-700 will arrive at Schiphol. | LN-REF | Flyforum | 0 | 23-09-2010 18:12 |