Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvordan var det med rettigheter fra flyselskapet ved forsinket baggasje på hjemreise?



Stort sett går det på å få den levert hjem

Jeg har dog gjennom reiseforsikringen en gang fått kjøpt en lader jeg trengte etter hjemreise, men som hadde blitt forsinket
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Reiste i sommer til Madeira og ankom over fire timer forsinket pga teknisk på fly. Reiste med SAS SVG-Stockholm, og så med TAP Air Portugal fra Stockholm til Lisboa og videre til Madeira. Det var flyet fra Stockholm til Lisboa som var forsinket slik at jeg og kona ikke nådde flyet i Lisboa. Vi ble satt på et senere fly og fikk matbonger. Jeg har søkt om kompensasjon gjennom nettsidene til TAP men nå har det gått snart et halvt år uten at de engang har svart på henvendelsen, så jeg tenker å klage. Men skal jeg klage til rett organ i Norge, Sverige eller Portugal? Ifølge Finalcall.travel så skal man klage til organet der hvor reisen startet. Men det var jo TAP som var problemet, ikke SAS, så jeg tenker at det ikke er riktig å klage til Transportklagenemnda. Da må vel rette myndighet i Sverige være stedet å klage til, eller?

Har hatt en episode der Lufthansa kanselerte flyet mitt (hjemreise), reroutet og jeg kom hjem en del timer senere.
Jeg gjorde krav på kompensasjon, men Lufthansa mente at jeg måtte ta det med SAS der jeg hadde bestilt. OK, tok det med SAS, men de mente at jeg måtte ta det med Lufthansa. Jeg ba de finne ut av det og til slutt ble det slik at Lufthansa betalte pengene.
Så, jeg er litt usikker hvor man egentlig skal starte, fasit for meg ble at de som hadde rotet til betalte, ikke der jeg startet reisen (billetten var kjøpt hos SAS, det var SK-SK-LH på vei ut og skulle være LH-LH-SK på vei hjem, men det ble Austrian Airlines de første to hopp og SK siste).
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Ja, ikke godt å vite men tenker også det er mest logisk at TAP fikser opp. Men de vil jo ikke svare meg en gang.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Stort sett går det på å få den levert hjem

Jeg har dog gjennom reiseforsikringen en gang fått kjøpt en lader jeg trengte etter hjemreise, men som hadde blitt forsinket

Ankomst var Mandag 18:30, jeg får ikke kofferten min før Torsdag 12:00. Kan jeg be om noen eurobonuspoeng i oppreisning? Synes det er lovlig lenge når jeg bor 2 timer unna flyplassen, og baggasjen min gikk til Tyskland via Køben allerede Tirsdag morgen. Hvordan kan det ta 3 dager å levere ut baggasje?
 
Reschedule 10 min, gratis ombooking?

Fikk melding om at PVG cph er flyttet fra 1320 til 1310. Kan jeg få booket om denne gratis til en annen dato? Hva er ellers minimumstiden for at man kan kreve fri ombooking?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

11.1.3 Før vi aksepterer bestillingen din, vil vi
eller våre autoriserte agenter gi deg beskjed
om den planlagte flytiden som er gjeldende på
dette tidspunkt etter at du har bestilt flyvningen
din. Hvis du gir kontaktinformasjon til oss eller vår
autoriserte agent, vil vi gjøre vårt beste for å
informere deg om slike endringer. I situasjoner
som ikke er dekket av artikkel 11.2 nedenfor, hvis
vi etter at du har foretatt din reservasjon, men før
reisedatoen, endrer på ruteplanens avreisetid med
mer enn tre timer
og dette er uakseptabelt for deg
og vi er ute av stand til å booke deg om til
en alternativ flyvning som er akseptabel for deg, vil
du ha rett til refusjon for alle beløp som er betalt
med hensyn til endringen i flytiden.

https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/travel-info/generelle-vilkar-for-befordring-no.pdf
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Hvordan var det med rettigheter fra flyselskapet ved forsinket baggasje på hjemreise?

Jeg fikk til slutt baggasjen etter 4 dager, skreiv til SAS og syntes det var for dårlig. Særlig siden jeg ikke krevde hverken tannbørst eller Gucci-kjole. Fikk meg 3000 EB poeng for det, svar allerede 12 timer etter innsendt klage. Positivt overrasket :)
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Jeg fikk til slutt baggasjen etter 4 dager, skreiv til SAS og syntes det var for dårlig. Særlig siden jeg ikke krevde hverken tannbørst eller Gucci-kjole. Fikk meg 3000 EB poeng for det, svar allerede 12 timer etter innsendt klage. Positivt overrasket :)

Får man da basic eller extra poeng?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

LH1731 (SJJ-MUC) 1. februar - noen som kan finne ut hvorfor den avgangen ble kansellert? Var det vær eller teknisk?
 
SAS ombookning og SK vs LH Premium spørsmål.

Nå tikket in de femte om'routingen for vår sommertur til MIA (via EWR) i sommer. Det er ikke SAS sin feil, men United flightene bytter om hele tiden og vi kommer senere og senere frem til MIA.

* Kan jeg nå da avbestille turen gratis?

* Jeg får LH med 380 i premium til samme pris som denne turen som er SK Plus ' er det omtrent det samme per i dag?

* Er disse LH Premium billettene lettere å oppgradere til C med Eurobonus poeng?

Takk
 
Re: SAS ombookning og SK vs LH Premium spørsmål.

Nå tikket in de femte om'routingen for vår sommertur til MIA (via EWR) i sommer. Det er ikke SAS sin feil, men United flightene bytter om hele tiden og vi kommer senere og senere frem til MIA.

* Kan jeg nå da avbestille turen gratis?

* Jeg får LH med 380 i premium til samme pris som denne turen som er SK Plus ' er det omtrent det samme per i dag?

* Er disse LH Premium billettene lettere å oppgradere til C med Eurobonus poeng?

Takk

Hmm.. litt tilleggsinformasjon - denne samme prisen er da hvis man booker via Supersaver og det er en codeshare så flightene er UA på LH maskiner. Ber man om juling da? Jeg booker vanligvis direkte fra flyselskapenes sider, men det var mye dyrere på United.com og på LH sine sider sto premium som utsolgt.
 
Re: SAS ombookning og SK vs LH Premium spørsmål.

Lh billetter er i praksis ikke mulige og oppgradere til en fornuftig pris med eb poeng. Angående Supersaver ville jeg vært veldig forsiktig med å booke prem eco om prisen plutselig er mye billigere. Har UA i det hele tatt startet med billettklasser i prem eco? Står det som utsolgt hos lh vil iallfall alarmen blinke hos meg. Får du samme prisforskjellene om du søker med Momondo/kayak?
 
Re: SAS ombookning og SK vs LH Premium spørsmål.

Lh billetter er i praksis ikke mulige og oppgradere til en fornuftig pris med eb poeng. Angående Supersaver ville jeg vært veldig forsiktig med å booke prem eco om prisen plutselig er mye billigere. Har UA i det hele tatt startet med billettklasser i prem eco? Står det som utsolgt hos lh vil iallfall alarmen blinke hos meg. Får du samme prisforskjellene om du søker med Momondo/kayak?

Takk - det står UA ett eller annet og så Premium Economy operated by Lufthansa A380. Billettene poppet opp på Momondo som lempet meg videre til SuperSaver. Fant samme flighten for 55.000 nok (5 pax) mot 47,000 på SuperSaver. SAS billetten kostet 47.000 som SAS bekreftet at jeg kansellere free of charge.
 
Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Skulle opprinnelig fly til LPA fra OSL kl 1050 tirsdag først kommende , men fikk melding med Norwegian at flyet ikke går før 1905. Får en lang dag på OSL da connecting flight lander kl 0755. Har fått beskjed at jeg får matkupong, men har jeg rett på erstatning? Står i meldingen at det er "due to operational reasons from grounding of the 737 -max.

Leser dette på forbrukerrådets sider:

"Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak"

Kommer min case under dette , så jeg ikke har krav på erstatning eller? regner med noen i menigheten kan svare på dette:) på forhånd takk.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Eftersom Europeiska flygmyndigheten har groundat Boeing 737 MAX för saftey reasons är det högst troligt extraordinära omständigheter som Norwegian inte kan påverka.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Som tidligere sagt, dette er helt utenfor DY's kontrol, så er nok lite å hente der.
Har du derimot kjøpt reisen med et kreditkort, så kan det være at der ligger noen muligheter der. Men de har vel kanskje og tatt høyde for slike ting
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Forbrukerrådet har en kalkulator du kan prøve, men dette går sannsynligvis under force majeure. Dette er ikke Norwegians feil - hvis man ikke legger til grunn at det at de faktisk bruker flytypen er deres feil. Men det er å strekke strikken vel langt, selv for en jurist.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Det kan godt være reiseforsikringen din dekker dette.
På Gjensidiges reiseforsikring står følgende:
"Hvis transportmidlet ditt blir mer enn 1,5 time forsinket på grunn av værforhold, teknisk/mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlanding, dekkes merutgifter til reise/opphold."
 
Back
Top