Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2019, 01:34   #1
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
OBB 19 Hvorfor har ikke KLM m.fl. A380?

Hva er grunnen til at ikke KLM har A380 ? Ei heller noen amerikanske selskaper ? Og ikke japanske heller, tror jeg ??
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 01:55   #2
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: KLM og A380

Selskapene har vel ikke funnet plass til å drifte en maskin av slik størrelse.
En A380 har mange seter som skal fylles, selv med 3 klasser.

Økonomene her inne kan nok gi et mer utfyllende svar enn meg, men det bunner i grunn på det samme: Den er ikke lønnsom i forhold til andre alternativer.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 01:58   #3
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,921
Default Re: KLM og A380

ANA har akkurat fått sin første av tre A380. Skal brukes til Hawaii.

Ellers plages A380/747-8 stort sett av 777-300ER/X som gjør en sabla god jobb til en lavere kostnad.

A380 kan kun fly på tilpassede flyplasser i tillegg.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 02:01   #4
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: KLM og A380

Det er jo også noe så enkelt som at et så stort fly betyr like stor mangel på fleksibilitet. Hva skal du sette inn istedenfor, når det trengs, og hvor kan du bruke den når andre fly sliter. Da forsvinner fort den økonomiske gevinsten med å fly den fram og tilbake mellom et par steder. Hvor mange steder kan man bruke den, hvor mange timer i døgnet i trafikk gir det? Etc etc
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 07:15   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: KLM og A380

Hvis det er marked for en A380, er det helt sikkert også marked for en A330 eller en B777, men med betydelig mindre risiko og betydelig større fleksibilitet i flåten.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 10:07   #6
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
KLM Re: KLM og A380

Intern analyse hos KLM konkluderte med at A380 ikke passer i KLMs operasjon. Det er flere grunner til det:

KLM reduserer antall flytyper:
KLC gikk fra F50/F70/F100 til ERJ (common type rating etc.). KLM Faser ut MD11/747og bytter dem ut mot 777/787. Det er fortsatt usikker om A350 kommer til KLM eller om A330 blir byttet ut med 777/787. I Europa: KunB737.

Dersom KLM investerer i en flytype, gjelder tommelregelen: Ingen flåte på mindre enn 10 stk. pga ineffektiv drift. Flyplassen AMS er i stand å håndtere max. 3stk. A380 på apron samtidig (gate E18, E24, og G9). Introduksjon av A380 hos KLM innebærer ombygging av Schiphol (passasjerbroer, apron, osv.). Krav til infrastruktur gjelder ikke bare på AMS men også på destinasjonene.

Utgiftene per pax på A380 er betydelig høyere enn 777/787 (4 motorer, høye landings- og underveisavgifter pga betydelig høyre maks. avgangsvekt enn 777/787, drivstoff osv).

Og noen andre argumenter....

KLMs konklusjon: A380 er ikke noe for oss.

Last edited by Beechdriver; 08-01-2019 at 13:39.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 10:12   #7
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: KLM og A380

Partner AF reduserer også a380 flåten sin så tydelig det er vanskelig og ha ett marked for det
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 10:47   #8
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 320
Default Re: KLM og A380

Myten om at kostnad per sete på A380 er mye høyere enn 777 f.eks er overdrevet. Leeham har skrevet mye om det. Trikset med A380 er at man må fylle maskinen, klarer man det så er de veldig lønnsomme. De eneste som har klart å få noe særlig volum på denne typen operasjon er Emirates. Og man kan vel sågar argumentere for at det er vært en relativt stor suksess.
jufix is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 10:55   #9
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: KLM og A380

En tankestrø på hvorfor Amerikanske selskaper ikke har gått for A380.


https://www.youtube.com/watch?v=AHwIdxOpN-E
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 11:45   #10
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: KLM og A380

Quote:
Originally Posted by jufix View Post
Myten om at kostnad per sete på A380 er mye høyere enn 777 f.eks er overdrevet.
Det er mulig. Jeg refererer i mitt bidrag til KLMs interne beslutningsprosess. KLM analysen som la til grunn konkluderte med at for KLM så ble kostanden per sete, sammenlignet med 777/787, alt for høy. Det gjalt også for B747-8. 4 i stedet for 2 motorer var en parameter som i høy grad drev kostnadene per sete opp.

Regnestykket ser anderledes ut hos andre flyselskap. LH for eksempel har ca. 100. C-class seter i sine A380. Det betyr høye kostnader per sete men også enda høyere inntekter fra en kundegruppe med "willingness to pay". Men det forutsetter at du har et markedsvolum med pax som er så pass ressurssterke, og villige, til å betale C-class (i tillegg til F-class).

Det er vel ikke for ingenting at SQ ikke klarte å selge sine bruke A380 som nå blir hugget opp.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 16:02   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: KLM og A380

Quote:
Originally Posted by jufix View Post
Myten om at kostnad per sete på A380 er mye høyere enn 777 f.eks er overdrevet. Leeham har skrevet mye om det. Trikset med A380 er at man må fylle maskinen, klarer man det så er de veldig lønnsomme. De eneste som har klart å få noe særlig volum på denne typen operasjon er Emirates. Og man kan vel sågar argumentere for at det er vært en relativt stor suksess.
Eksakt dette er problemet av mange A380 operatører. Man klarer ikke å flylle flyet day-in day-out året rundt, noko som medfører at man taper mer i low-/mid-season enn man tjener i high-season.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 16:21   #12
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: KLM og A380

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
ANA har akkurat fått sin første av tre A380. Skal brukes til Hawaii.

Ellers plages A380/747-8 stort sett av 777-300ER/X som gjør en sabla god jobb til en lavere kostnad.

A380 kan kun fly på tilpassede flyplasser i tillegg.
Pluss at A380 har lik null cargokapasitet. Noe som vel gjør det usannsynlig at vi for A380 i trafikk på OSL (Selv om den skulle bli bygget for det).
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke? ThePlanespotter1 Flyteknisk forum 22 02-02-2012 22:59
Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess? Stian Flyforum 10 16-07-2008 15:51
LH internet check-in på OSL, hvorfor har de ikke ? SQ 777 Flyforum 35 28-12-2007 12:12
Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene?? erlingjo Flyforum 21 27-09-2006 23:54


All times are GMT +2. The time now is 03:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.