NTE-Sukhoi-BRU-Loft

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Booking
Brussels Airlines har hatt mange gode tilbud de siste årene og via Google Flights fant jeg at jeg også kunne reise billig med dem til Nantes. Da jeg booket var det ikke mulig å finne eller booke den reisen om man startet på flyselskapets egne sider. Det stod at jeg skulle bruke SU9 til og fra Nantes, men det sa meg ikke så mye. For å få den aller billigste prisen skulle jeg gjøre noe så uvanlig som å reise nedover torsdag. Billigte billett hos Brussels Airlines betyr ikkeno poengopptjening i EB, ikkeno mat, ikke setereservasjon eller innsjekket bagasje.

Ombooking
Fikk noen måneder etter booking mail om at Brussels Airlines hadde booket meg om til KLM via Amsterdam for turen ned og den gikk en halvtime tidligere fra OSL på torsdag. Flighten jeg skulle ha nedover fra BRU var kansellert. Helst ville jeg fly med Air France som hadde plass til ryggsekken min i bagasjehylla, men Brussels hadde kun avtale med KLM som fløy E190 dit. Jeg sa at om jeg skulle reise fra Oslo tidligere på dagen så måtte jeg reise fredag. Og vipps så fikk jeg en tur nedover på fredag med mat og poeng til prisen av en tur nedover torsdag uten mat og poeng.

Innsjekking fra Nantes
Jeg hadde for mye program å komme meg gjennom på en dag i Nantes så jeg fikk ikke sjekket inn da innsjekking åpnet. Jeg var visst #57 som sjekket inn og måtte ta til takke med sete baki flyet. Det skulle vise seg å få større konsekvenser enn hva jeg trodde. Jeg hadde også feilberegnet vinkelen på flighten og glemt korrigere for sommertid så jeg endte opp med å velge sete på feil side av flyet. Jaja, sånn går det når man slurver.

attachment.php

Noe ganske spesielt var at boarding skulle starte 65 minutter før avgangstid. Når det i tillegg var minst 65 gater på en liten kronglete flyplass tenkte jeg at her var det best å komme i tide. Så jeg droppet en søndagstur rundt i deler av Nantes jeg ikke hadde fått med meg og sørget for å være på flyplassen halvannen time før boardingen skulle starte.

Da jeg ikke hadde printer med meg regnet jeg med å bruke innsjekkingsautomat eller skranke for å få en papirbit. Air France hadde masse automater og masse betjente skranker, men jeg kunne ikke se noen spor av Brussels noe sted. I inforskranken til flyplassen ble jeg fortalt at en av skrankene som nå var brukt av Air France senere ville bli brukt av Brussels. Det var ingen sitteplasser ved innsjekkingsområdene. 45 minutter før varslet boardingtid skiftet skranken farge og jeg fikk endelig en papirbit. Det var ikkeno lounge på flyplassen(noen kafeer kalte seg riktignok "lounge"), men jeg skulle få fast track.

Fast track kom man til via en dør hvor man måtte scanne boardingkortet. Det fungerte selvsagt ikke og ingen betjening var i nærheten. Så flere som snudde der, men ingen som klarte komme gjennom. På innsjekket område så det vanske vanlig ut med butikker og restauranter som man ser på en vanlig flyplass i Europa, men jeg ante at det var best å komme seg nærmere gaten. Fulgte skiltene mot gate 65 og begynte bli litt usikker etter som standarden gikk nedover. Måtte dobbeltsjekke om jeg virkelig skulle ut på en stilastrapp med presenning som tak.
attachment.php


Kom så over til "Hall 4" som vel er det som kalles "metallbygg". Det var tak, vegger og støpt gulv, men det var det. En liten brakke hadde toaletter og noen automater sørget for servering. Her hadde standard raskt gått fra grei til under MAN.

attachment.php

Det var satt ut noen benker, men altfor få. Ved gate 65/75 var det ingen.

Annonsert boardingtid og den eneste tiden som stod på papirbiten min kom uten at det skjedde noe. 45 minutter senere landet flyet vi skulle med og 2-3 minutter etter det stilte flyet seg opp og endelig kom noen til gaten.
attachment.php

Dette så skuffende normalt ut. Hadde jeg ikke visst at dette var en russisk fugl ville jeg ikke sett 2 ganger.

attachment.php

Fortsatt helt normalt.


attachment.php


Kunne dette virkelig være et russisk fly?

attachment.php

Fikk plass til min stappede sekk uten noe problemer. Og selv om den var stappet med kontrabande som jeg ikke hadde hatt lov til å fly med i USA.

attachment.php

Ingenting spesielt, eller R.A.S. som de sier på fransk.
 

Attachments

  • sukoi.jpg
    sukoi.jpg
    54 KB · Views: 1,714
  • nte1.jpg
    nte1.jpg
    133.2 KB · Views: 1,708
  • nte2.jpg
    nte2.jpg
    267.3 KB · Views: 1,705
  • sukhoi2.jpg
    sukhoi2.jpg
    73.8 KB · Views: 1,702
  • sukhoi3.jpg
    sukhoi3.jpg
    85.3 KB · Views: 1,700
  • sukhoi4.jpg
    sukhoi4.jpg
    89.7 KB · Views: 926
  • sukhoi5.jpg
    sukhoi5.jpg
    72.8 KB · Views: 917
  • sukhoi6.jpg
    sukhoi6.jpg
    77.8 KB · Views: 924
attachment.php

Fortsatt normalt.

attachment.php

Ikke noe spesielt her heller.

attachment.php

Aha, den var litt uvanlig, men det var vel bare en spesiell design. Alt så skuffende glatt og velprodusert ut. Hadde forventet å finne noe som så ut til å være improvisert av en hobbysjekker, som ikke halt passet og helst festet med tape og ståltråd.

attachment.php

Der fant jeg endelig noe. 2 stk 5 cm lange åpninger i taket over sete 15F. Ser veldig improvisert ut og med stålgitter på den andre siden. Kjenner ikke at deg går luft ut eller inn og ser ingen tilsvarende hull i taket noe sted. Dette er sikkert en feil. Endelig et tegn på at flyet er russisk likevel... selv om det ikke er så mye. Kan endelig slappe av resten av turen.

Det er bussgate og da jeg går ned flytrappen i regnværet er bussen full og kjører avgårde. Folk ser seg om og ser ingen busser i nærheten. Stillhet. Etter noen minutter vinker purser oss tilbake i flyet for ikke å bli for våte. Han sier at de opplevde det samme dagen før hvor det tok over 15 minutter før neste buss kom. Det ser faktisk ut til at BRU kun har en buss som kjører i helgen. Etter 20 minutter kommer bussen tilbake. Siden flighten allerede var forsinket har flere det travelt med å komme seg avgårde.

attachment.php

Da skjer noe som jeg aldri har sett før. Bussjåføren skal en tur på toalettet baki flyet. Siden vi allerede har ventet i 20 minutter så er visst noen minutter til helt greit. På den andre siden hadde han sikkert ikke fått så mange pauser som sjåfør for den eneste bussen på flyplassen.

Springer til gate for 15:05 til OSL og håper på å klare snakke meg ombord på et tidligere fly. De er overbooket og skal akkurat til å kaste 2 personer av og med Ej kjipo billett er været ikke ustabilt nok til å la meg komme med tidligere fly uansett. Da er det bare komme seg opp på loftet og vente til 20:50.
 

Attachments

  • sukhoi7.jpg
    sukhoi7.jpg
    68.8 KB · Views: 907
  • sukhoi8.jpg
    sukhoi8.jpg
    59.2 KB · Views: 918
  • sukhoi9.jpg
    sukhoi9.jpg
    105.4 KB · Views: 913
  • sukhoiA.jpg
    sukhoiA.jpg
    28 KB · Views: 906
  • bru1.jpg
    bru1.jpg
    99.4 KB · Views: 910
Da går jeg god tid på loftet... kan skrive tripreport for ikke å sove av. Loungen er utvidet med en sponset Lexus-avdeling så nå er det nok plass. De har også utstilt en modell af Lexus Skyjet. Har et par spørsmål om den som jeg skjønner hører inn under flyteknisk forum.
attachment.php


Det er varmmat i loungen, men akkurat som sist jeg var her for 2 uker siden er menyen begrenset til VegetarQuiche, ris og ratatouille. God sjokoladekake hadde de også før de ble tomme, denne gangen forsynte jeg meg i tide. I Lexus-avdelingen finner jeg stekt ris, men den viser seg å være besudlet med reker.
attachment.php

Med en skive skinke på er de varme vegetarquichene absolutt spiselige. Og utenfor bruker Statoil masse penger på merkevarebygging. "Departure: Statoil, Arrival: Equinor" var vel dem minst luftige av variantene som man kunne lese på broene bortover.

På drikkefronten er vann det eneste alternativet til alkohol og koffein. Automaten med dårlig utvalg av softdrinks fungerer som vanlig ikke så her gjelder det å ha med medbrakt.

attachment.php



Thats all folks!
 

Attachments

  • bru2.jpg
    bru2.jpg
    99.6 KB · Views: 899
  • bru3.jpg
    bru3.jpg
    77.4 KB · Views: 908
  • Lexus.jpg
    Lexus.jpg
    136.5 KB · Views: 905
Last edited:
Takk for turen, Robert! Men et par spørsmål; hva mener du med "å beregne vinkelen på flyvningen" og hva er dette "loftet"?
 
Takk for rapporten!

Prøv en app som heter "living in the sun", der får du solvinkler for alle verdenshjørner med sommertid automatisk justert :-)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Takk for turen, Robert! Men et par spørsmål; hva mener du med "å beregne vinkelen på flyvningen"
Vinkel i forhold til sola. Flyr man fx. rett vest er det vanligvis sol på venstre side frem til 18:00 om vinteren og til 19:00 når det er sommertid. Men det er bare midt i tidssonen.

og hva er dette "loftet"?
Trodde alle vist at det var signaturloungen til Brussels Airlines.
https://www.brusselsairlines.com/co...vel-info/at-the-airport/lounges/the_loft.aspx
 
Prøv en app som heter "living in the sun", der får du solvinkler for alle verdenshjørner med sommertid automatisk justert :-)
Prøvde appen og den var ikke til så mye hjelp. Om man befinner seg midt i tidssonen så befinner solen seg i syd 12:00 om vinteren og 13:00 om sommeren. Ellers flytter solen seg 15 grader i timen. Vinkelen til solen er altså relativt lett å beregne uten hjelp av en app.

Utfordringen er jo hvordan vinkelen til flyruten er i forhold til vinkelen til solen, altså hvilken side som er mest i sol og skygge. Der ga appen lite hjelp. Og det er jo et tips til en app: Oppgi flight og dato og få tips om hvilken side av flyet som er best.
 
Takk for rapport. Var også innom loftet en tur for en uke siden. Ble særdeles lite imponert over dette «flaggskipet». Jo, loungen var fin nok den. Men elendig utvalg av mat og drikke. Gin, varm tonic, ikke isbiter, ikke sitron... Dessuten var det lite ordning & reda, fristet rett og slett ikke å spise der.

Og slik ser forresten et skikkelig russisk friskluftanlegg ut[emoji3]

ddf4621e690620e5a07a78a138ddebfe.jpg
 
Yess! Luftdyser der de skal være, ikke noe fisegreier oppe i taket. Hadde ikke noen av DC-10 også denne løsningen?
 
Yess! Luftdyser der de skal være, ikke noe fisegreier oppe i taket. Hadde ikke noen av DC-10 også denne løsningen?

Yes Diesel 10 hadde denne løsningen og DC-8 hadde lese lamper i stolryggen (den gang fly var fly)
 
Takk for rapport. Var også innom loftet en tur for en uke siden. Ble særdeles lite imponert over dette «flaggskipet». Jo, loungen var fin nok den. Men elendig utvalg av mat og drikke. Gin, varm tonic, ikke isbiter, ikke sitron... Dessuten var det lite ordning & reda, fristet rett og slett ikke å spise der.
Det var en bøtte med isbiter og en skål sitronskiver ved siden av softdrinkautomaten som ikke fungerte. Dette var kun i den gamle delen av loungen. I Lexus-delen hadde de ikke slikt.

Og ellers ingen nøtter, kjeks eller snacks, noe som er uvanlig for en lounge.

Har også tidligere måtte gå gjennom 20 strømuttak for å finne ett som fungerte. Nå fant jeg strøm på andre forsøk.
Og slik ser forresten et skikkelig russisk friskluftanlegg ut[emoji3]


ddf4621e690620e5a07a78a138ddebfe.jpg
Fungerte det kun når personen forran prompet?
 
Takk for flott rapport. Hadde vært fint med noen bilder fra Nantes også om du har det lett tilgjengelig :)
 
Lar meg overtale altfor lett...

Mercure ga meg flrst et rom hvor safe og seng(!) ikke fungerte. Fikk så et nytt rom i 3. etasje.
attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Fosfor
attachment.php


Dette ser man ikke så ofte på slott.
attachment.php


men flere skulle kanskje prøve
attachment.php
 

Attachments

  • IMG_3320.jpg
    IMG_3320.jpg
    76.5 KB · Views: 655
  • IMG_3309.jpg
    IMG_3309.jpg
    158.4 KB · Views: 658
  • IMG_3328.jpg
    IMG_3328.jpg
    166.4 KB · Views: 657
  • IMG_3331.jpg
    IMG_3331.jpg
    201.3 KB · Views: 653
  • IMG_3338.jpg
    IMG_3338.jpg
    144.8 KB · Views: 655
  • IMG_3657.jpg
    IMG_3657.jpg
    158.5 KB · Views: 650
  • IMG_3634.jpg
    IMG_3634.jpg
    98.4 KB · Views: 651
  • IMG_3635.jpg
    IMG_3635.jpg
    109.5 KB · Views: 653
  • IMG_3666.jpg
    IMG_3666.jpg
    80.2 KB · Views: 648
  • IMG_3660.jpg
    IMG_3660.jpg
    173.8 KB · Views: 650
  • IMG_3681.jpg
    IMG_3681.jpg
    159.4 KB · Views: 650

Attachments

  • IMG_3524.jpg
    IMG_3524.jpg
    273.2 KB · Views: 640
  • IMG_3538.jpg
    IMG_3538.jpg
    251.7 KB · Views: 641
  • IMG_3545.jpg
    IMG_3545.jpg
    254.6 KB · Views: 639
  • IMG_3551.jpg
    IMG_3551.jpg
    147.1 KB · Views: 638
  • IMG_3576.jpg
    IMG_3576.jpg
    137.7 KB · Views: 637
  • IMG_3605.jpg
    IMG_3605.jpg
    243.4 KB · Views: 636
  • IMG_3614.jpg
    IMG_3614.jpg
    301.2 KB · Views: 634
  • IMG_3702.jpg
    IMG_3702.jpg
    138.3 KB · Views: 635
  • IMG_3663.jpg
    IMG_3663.jpg
    84.5 KB · Views: 634
Og heller Supra med hjul, enn Lexus med vinger... Denne stod parkert i første etasje på BRU.

bec3e73c23507aa96453384d53141d52.jpg
 
attachment.php


attachment.php


attachment.php


Fotgjengerfelt skal ikke være enkelt i Frankrike heller..
attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Byens andre stolthet
attachment.php


Så en matkø fra romvinduet og måtte finne ut av hva det var. Restaurant som hadde spesielisert på kun én forrett og én hovedrett, og 59 år senere står folk fortsatt i kø.
attachment.php
 

Attachments

  • IMG_3705.jpg
    IMG_3705.jpg
    74.4 KB · Views: 631
  • IMG_3733.jpg
    IMG_3733.jpg
    165.8 KB · Views: 633
  • IMG_3742.jpg
    IMG_3742.jpg
    193.1 KB · Views: 633
  • IMG_3744.jpg
    IMG_3744.jpg
    157.3 KB · Views: 1,002
  • IMG_3752.jpg
    IMG_3752.jpg
    168.5 KB · Views: 629
  • IMG_3759.jpg
    IMG_3759.jpg
    210.3 KB · Views: 635
  • IMG_3775.jpg
    IMG_3775.jpg
    150.2 KB · Views: 627
  • IMG_3790.jpg
    IMG_3790.jpg
    134.3 KB · Views: 629
  • IMG_3816.jpg
    IMG_3816.jpg
    127.5 KB · Views: 626
Tok en tur ned til fiskelandsbyen Le Croisic som lå på en stor "knaus" utenfor sumpområde.
attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Da får det være nok!
 

Attachments

  • IMG_3373.jpg
    IMG_3373.jpg
    97 KB · Views: 631
  • IMG_3382.jpg
    IMG_3382.jpg
    134.5 KB · Views: 625
  • IMG_3405.jpg
    IMG_3405.jpg
    128.2 KB · Views: 626
  • IMG_3416.jpg
    IMG_3416.jpg
    226.4 KB · Views: 628
  • IMG_3433.jpg
    IMG_3433.jpg
    169.4 KB · Views: 623
  • IMG_3440.jpg
    IMG_3440.jpg
    162.4 KB · Views: 622
  • IMG_3444.jpg
    IMG_3444.jpg
    165.6 KB · Views: 630
  • IMG_3459.jpg
    IMG_3459.jpg
    182.6 KB · Views: 629
  • IMG_3463.jpg
    IMG_3463.jpg
    142.6 KB · Views: 629
  • IMG_3465.jpg
    IMG_3465.jpg
    187.3 KB · Views: 626
  • IMG_3495.jpg
    IMG_3495.jpg
    63.4 KB · Views: 627
Takk for flotte bilder :up: Pleide å kjike gjennom bildene dine på google pictures for inspirasjon, men etter at de la ned(om?) den tjenesten antar jeg at du ikke har lastet opp bilder andre steder?
 
Back
Top