![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,384
|
![]()
Leveringsflight av SAS' første DC-9-21 OY-KGD Ubbe Viking fant sted 11-12 desember 1968, fra Long Beach til Fornebu med diverse notabiliteter ombord.
Bildene kommer fra Wikipedia Commons - ser ut som at de opprinnelig kommer fra SAS. ![]() På Long Beach før avgang ![]() Pushback ![]() After being airborne for about 2 hours "Ubbe " is flying over the Rio Grande and Santa Fé just as Bent Eskesen serves lunch to Asker Pedersen, Wilhelm Wilhemsen and Eskil Larsson. ![]() Asker Pedersen at the combined navigation/communcation apparatus. ![]() The sun peeks into the naearly empty cabin over Akraberg, south of the Faroe Islands. ![]() Bent Esksen spices the sirloin steaks served for lunch over Hopedale and toward Greenland ![]() "Ike" Wernaer YULLP bids welcome to Montreal as Egon Eriksson hands over a bundle of documents. ![]() Air members of the crew from the left Captain Helge Höye, Captain Egon Erikssson, test flight engineer Eskil Larsson, co-pilot Wilhelm Wilhemsen and purser Bent Eskesen is welcomed by Fornebu maintenance base manager Finn Andvig OSLTG and region Norway manger Kai Sötorp OSLDA ![]() På Fornebu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Herlig bildeserie, Andreas
Jeg vet jeg har truffet Finn Andvig mens jeg fortsatt var svært ung, for far var i samme Rotaryklubb som han var, og de ble invitert til omvisning på Koksa, og da fikk jeg bli med ![]() Og innføringen av DC-9-21 på FBU våren 1969 falt jo sammen med leveringen av de første F.28 til BU, og det var nok til å vekke en 10 åring ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Fy søren så kult!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]()
Herlige billeder, tak til Andreas!
At flyve 9-21 var lige som at køre i en sportsvogn! Man fik et spark i rumpen, og lige pludselig var man oppe i marchhøjde ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Jeg har en god bekjent som nå flyr som kaptein på 737 og startet sin karriere i SAS som styrmann på DC-9. Hadde de en lett -21 hendte det de klatret fra trykkabinen, dvs luftpumpene klarte ikke å holde følge med klatrehastigheten.Den (-21) brukte ganske nøyaktig 2,5 ganger så mye fuel pr passasjer som en 737-800, men som han sier: Det var det verdt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
|
![]()
De ble jo ganske lenge i SAS de DC9-21, jeg fløy en gang med en som var levert i 1969, og den ene flyvertinnen var født etterat denne maskinen kom til SAS. På midten av 90-tallet må det ha vært.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS bestiller 1 A330-300, levering 2019 - SE-REH | EBGflyer | Flyforum | 116 | 07-08-2019 16:37 |
SAS CV440 dekaler i 1/144 er nå klare til levering. | rhusberg | Samlerhjørnet | 0 | 15-08-2013 14:53 |
Levering av leiebil i Miami. | Cessna182 | Reiseforum | 1 | 02-02-2011 21:17 |
Endmu en levering af en MD80 | sk931 | Flyforum | 8 | 11-03-2010 21:43 |
Første SAS-737 til SAS Braathens AOC | CK | Flyforum | 2 | 18-04-2005 12:33 |