![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Som medlem i det nest minste grønne partiet, har jeg sett forslag (særlig fra Østfold, selvsagt) om at man skal spare miljø og jordbruk ved å droppe en tredje rullebane på OSL, og i stedet bruke Rygge. Hittil har jeg tenkt at det er ineffektivt og vil gjøre OSL lite attraktiv, pga problemene med transfer mellom de to flyplassene.
Men: Når Follobanen er ferdig, og om vi forutsetter at IC-utbyggingen av Østfoldbanen gir tog til døra; er ideen så dum? IC-utbyggingen av Østfoldbanen kommer uansett, og det ville spare betydelige investeringer på OSL. OSL vil selvsagt fortsatt være førstevalget for de som skal bytte fly underveis, men Rygge kunne bli en avlastningsflyplass for veksten i de store stamrutene innenriks og til utenlandske storbyer - særlig om man styrer markedet, ved å differensiere avgiftene, og sette tak på antall bevegelser på OSL. I en verden hvor man sjelden kan få det ideelle - hvordan ser en sånn løsning ut fra bransjens side? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
Follo-banen og den fremtidige nye Oslo-tunnelen støtter egentlig et sterkere Gardermoen. Reisetiden til OSL med tog fra Østfold vil reduseres og frekvens vil nok gå opp. Miljøeffekten av å kunne fly større fly fra Gardermoen er muligens større enn miljøkonsekvenser av å bygge en ekstra rullebane. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,882
|
![]() Quote:
Det er allerede dobbeltspor forbi Rygge og til Råde (Haug), så toglinjen bli værende. Selv om det er en ganske kort strekning, utbygd tidligere i god norsk "klatte litt her og der" tradisjon. Men med en gang toget ikke går helt frem til flyplassen så faller attraktiviteten betydelig. Ja, man vil spare tid (og få bedre regularitet) nå Follobanen er ferdig til Ski i 2021, og når dobbeltsporet Sandbukta-Moss-Såstad står ferdig i 2024, og det således vil hjelpe, men det er først og fremst trafikken mellom Oslo og Østfold som er den store vinneren her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
Om de skulle brukt rygge til noe så måtte det vere å avlaste OSL ved å flytte charterflygninger til rygge. Eller som en lowcost flyplass som de har i bangkok DMK
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
|
![]() Quote:
Allerede i dag er det en hel del som benytter seg av tog mellom Gardermoen og Østfold-byene. Jeg har inntrykk av at flere gjør det enn tidligere, og i ymse medier kan man for tiden se en kampanje fra NOR-WAY som fremmer poenget med transfer uten bytte av transportmiddel og tilhørende ventetid (les: Oslo S). Man kommer seg imidlertid raskere til Gardermoen med toget i mange tilfeller, det kan også være vesentlig rimeligere enn Flybussen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
OSL ble bygget nettopp fordi en delt løsning er helt håpløst for transferpax, noe som vi tidligere hadde med FBU og GEN. Kan se for meg at charterpax fra TOS blir veldig fornøyd dersom de må drasse med seg bagasjen og en flokk med barn på toget og bruke den tiden det tar fra OSL til RYG med tilhørende risiko for forsinkelser, bagasjerot, værproblematikk osv.
Det er allerede nok utfordringer med Domestic Transfer så dette blir jo bare et helt håpløst forslag som kun politikere kan finne på å foreslå. Dette minner meg veldig om hvordan norsk samferdselspolitikk har vært inntil regjeringsskiftet og den nåværende regjeringen; ingen helhetlig og langsiktig strategi som er til det beste for de reisende men litt "stykkevis og delt her og der" i et desperat forsøk på å tilfredsstille litt overalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Glem tog. Det å måtte ta buss til stasjonen på Rygge, toget til Oslo S og så nytt tog til Gardermoen er nok noe bare de aller mest entusiastiske gjør én gang. Toget vil uansett ikke kunne kjøres direkte fra Østfold til Gardermoen. Selv etter at Follobanen er ferdig må toget snu på Oslo S eller så må man bytte tog. Begge deler er krøkkete, og vil være et problem helt til det bygges et forbindelsesspor fra Follobanen til Romeriksporten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,379
|
![]()
Dette er som å lese diskusjonene FBU/GEN for 30-40 år siden ... Deja vu all over again. Funket ikke da, funker ikke i dag. Oslo er ikke London. MOW out.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
En delt løsning er svært uheldig/uønsket sett fra handlingsselskapenes side. Det å ha infrastruktur fordelt på to/flere steder på "samme" lufthavn fordrer ikke effektivitet og god økonomi. Siden transfermulighetene blir svært begrensede/tungvinte mener jeg at RYG kun egner seg som selvstendig lufthavn, og da særlig for lavprissegmentet og punkt til punkt trafikk. Og evt til bruk for isolert frakt grunnet nærheten til motorvei, jernbane og havn.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2013
Posts: 105
|
![]()
På toppen av det hele snakkes det og om at forsvaret (som eier flyplassen) skal øke sin aktivitet på Rygge (flytting av C-130 til Rygge, flere Bell 412, samt utstasjonerte amerikanske jagerfly). Jeg tviler sterkt på at de vil være særlig entusiastiske til en større mengde sivil aktivitet der da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
Quote:
Kan det være et potensiale for å flytte GA-trafikken fra Gardermoen til Rygge? Uansett, legger du sammen de rene frakterne på Gardermoen med GA/VIP, så er det fortsatt ikke noen tredje rullebane. Kanskje en halv high speed-exit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Jeg tenkte ikke på annet enn at dette segmentet burde ha størst mulighet til å klare seg ut av RYG som selvstendig lufthavn. Men du har helt rett i at de som så langt har forsøkt ikke har lyktes spesielt godt.
Den frakten som kommer på trailer inn til OSL kan likeså godt kjøres til RYG. Den er ikke avhengig av "transfer" på OSL. Dette er vel trolig stort sett sjømat. Mulig det kommer inn såpass mye sjømat via innenriksfly (i buken) til OSL at RYG ikke er noe alternativ for dette heller. Jeg har ingen tro på RYG som OSL's tredje rullebane, jeg bare forsøkte å resonnere hvilken trafikk som kunne tenkes å fungere fra en selvstendig lufthavn på RYG. Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,379
|
![]()
At mesteparten av sjømaten må kjøres gjennom Oslo, er kanskje ikke så gunstig.
Igjen - vi hadde tidligere splitt charter/rute og hvis man kan utvide den forviste kategorien til charter og point-to-point selskaper, han man sikkert volum nok til å kunne drive RYG lønnsomt. Men da er man historieløs og man har rotet seg tilbake til det man ville unngå med å bygge ny hovedflyplass .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Jepp, med det noe uklare uttrykket "isolert" frakt mente jeg frakt som ikke går i buken på paxfly ut fra OSL.
Jeg er for øvrig enig med dere andre og har verken tro på eller ønsker en ny delt løsning. Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Takk for innspillene! Vi kan vel konkludere med at Rygge kun ville ha en misjon som "avlastningsflyplass" for tunge ruter, frakt og charter som ikke trenger connection på OSL - pluss litt ultralavprisselskaper - og at dette neppe gir grunnlag for en selvstendig flyplass?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,379
|
![]()
Ikke bødvendigvis. Er volumet stort nok, kan de sikkert tjene penger. Men den eneste måten de kan oppnå et slikt volum er om OSL til de grader blir så overbelastet at det ikke er noe annet alternativ for operatørene.
Eventuelt om myndighetene tvangsflytter trafikk - men der tror jeg de vil få slite ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
I den samme debatten har jeg sett påstander om at flyene på OSL i snitt kun har ca 100 passasjerer per fly, og at det vil være mulig å doble antallet flybevegelser på OSL, uten å bygge noen tredje rullebane. True? I så fall er jo diskusjonen om en tredje rullebane meningsløs, fordi den løser et problem som ikke finnes...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,882
|
![]() Quote:
Uansett, i denne fasen så handler det ikke om å bygge en ny rullebane eller ikke, men å sørge for at det eventuelt om 10-15 (eller enda lenger frem i tid) faktisk er plass til det og ikke noen andre har bygget lager og rekkehus der innen det |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,379
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tredje rullebane på Gardermoen (OSL) | kekker | Flyforum | 63 | 13-09-2024 12:19 |
OSL - tredje rullebane | PointMergeArrival | Flyforum | 42 | 12-06-2012 14:28 |
MUC søker om en tredje rullebane | CK | Flyforum | 1 | 31-08-2007 14:21 |
Gardermoen og en tredje rullebane. | Herlov | Flyforum | 9 | 30-05-2005 17:09 |
OSL: Tredje rullebane revurderes | LN-BRK | Flyforum | 19 | 06-05-2005 12:01 |