Tips til Kroatia?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Kroatia er et fint ferieland og jeg er ute etter tips til flere byer å besøke. Har fra nord til sør reist til:
Rovinj
Pula
Rijeka
Zadar
Trogir
Split
Hvar
Dubrovnik

Foruten Zagreb er det noen andre byer jeg burde fått med meg? Har og vært på noen øyer, men det er byer jeg ser etter.

Re: Tips til flere destinasjoner i Kroatia?

Tilbrakte noen dager i Makarska, rolig liten by omtrent midt mellom Split og Dubrovnik. Var noen OK sjømatrestauranter der + både strand og fjell. Men kanskje i minste laget til å være «by».

Takk, har tidligere sett på Makarska (som man kommer til med buss fra fyplassen i Split), men syntes det manglet litt av opplevelser selv om det jo så koselig ut.

Mostar i Bosnia-Hercegovina er en spesiell by som jeg iallfall synes var verdt et besøk, selv om byen (og store deler av landet) står som et sørgelig minnesmerke etter krigens herjinger. Er vel snakk om et par timers busstur fra Split.

Ikke i Kroatia men verdt å bruke en dag på å reise til. Jeg dro opp dit fra Dubrovnik.

Bare pass på at det kan være ekstremt varmt der om sommeren. Var 39 grader da jeg var der.

Har vært 2 uker i Vodice. Fin liten by som er og anbefale.

Drar denne opp igjen da jeg har samme utfordring igjen. Kommer ned til Split flyplass litt sent så jeg må ha base camp på fastlandet. Har funnet kandidatene Primosten og Omis. Noen bedre forslag eller erfaring med disse to? Vodice blir litt for langt unna.

BTW det ble Makarska i fjor som var grei nok, men ingen høydare.

Nå er vel ikke du spesielt flyinteressert, men den gamle Zeljava-basen (en av Europas største) kan vel være verdt et besøk?

Veldig mye lengere nord og heller noe man drar til fra Zadar.

Hva med å prøve å dra litt sydøstover i stedet for, til Tivat, Montenegro f,eks
For de som tar dagstur fra Dubrovnik så er det mer severdig å ta fjordtur med Herceg Novi, Kotor, badegrotte og øyer. Tivat ligger jo rett ved flyplassen så det er vel heller noe for en egen helgetur.

Flyr selv til Split nå så dette bli for langt unna og jeg har allerede reist gjennom det området selv om jeg ikke har besøkt Tivat.

Da går Kroatia over til Euro fra og med i dag, og blir i tillegg medlem av Schengen.

Ligger an til Kroatia neste sommer, og kombinere seilbåt og noen dager på land etterpå. Ikke helt sikker på hvor men enten fra Split, Zadar eller deromkring. Har begynt kikke litt på hoteller, men er det ikke vanlig å legge ut rom så lengt frem i tid (10mnd), da det mange steder virker verken komme opp pris eller tilgjenglighet.

Back