Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2017, 16:41   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,348
Boeing Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Kanskje bare vi eldste som tar denne ..

Men 767'en synes å leve videre. Flere Boeing-kunder sliter med å finne et fly som matcher deres behov til å avløse 767'ene - spesielt skal visst United være tungt inne her. Boeing er defor nå i forhandlinger med leverandørene sine for å få tak i deler til passasjerversjonen - som jo egentlig er pensjonert.

Kanskje vil vi få se en 767NG med nye motorer?

https://blog.wandr.me/2017/10/boeing...campaign=22235
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 16:56   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,587
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Jotakk, jeg tok headingen... Nuvel, det er slett ikke utenkelig at de fyrer opp under 767-gryten igjen. 737Max kom jo fordi Boeing ikke fikk ut fingeren tidligere (melke ut siste rest av en gammel slager) og flyselskapene ikke ville/kunne vente på noe nytt. Dessuten er det et fly alle vet funker og med nymotens motorer og oppgraderinger kan det nok være godt salgspotensiale. Det er vel heller ingen nye maskiner i samme størrelse, og Airbus påstand om at 321neo dekker alle behov holder vel ikke heeelt mål.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 17:13   #3
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Hvordan vil den foreslåtte 797 passe inn i dette? Skal jo være twin-aisle med rundt 250 seter.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 17:21   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,904
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Er det 767-400 cockpit som brukes på den militære 767?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 19:06   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Joda oss gamle liker gamle fly. Mine favoritter over dammen fra Europa er UA 757 og 767. Sistnevnte med 2 setere. 757 med Economy Plus med 37"og rad 21 med vel over 40". Velger nå via LHR for å få disse.

Dag fortalte meg nylig at den 763 med flest timer er N641UA lev. 18. april 1991 med 108.244 timer og 16.852, dette for en måned+ siden.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 20:19   #6
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,118
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Hva er grunnen til at de ikke kan bruke 787-8 ? Er det prisen ? Eller for at den har 20-30 flere seter ?
toftos is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 21:23   #7
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Kan det ha noe med at en 763 er ca 30t lettere og landing/avgangsvekt definerer avgifter? I tillegg er jo B787-8 blitt mindre populær etter at B787-9 kom på markedet.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 21:28   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,348
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

787-8 er nok i ferd med å lide samme skjebne som 767-200. Tung og uøkonomisk for sin størrelse og lite egnet for 4-6 timers flyvninger - som f.eks. transcon USA. Mistenker at både Delta og American også er interesserte i denne.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 21:52   #9
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 853
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Er det 767-400 cockpit som brukes på den militære 767?


https://www.rockwellcollins.com/Data...R28-KC46A.aspx
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2017, 15:07   #10
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Også Flightglobal skriver om dette, inkludert uttalelser fra Boeings Dennis Muilenburg i forbindelse med "earnings call" 25.oktober:

https://www.flightglobal.com/news/ar...GEUP-2017-1027

Så det er vel en reell mulighet, da. Litt finpussing hist og her trengs kanskje, selv om 767'en vel har blitt pusset på noen ganger siden 1982...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2017, 15:19   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,764
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Det er vel egentlig ikke snakk så mye "oppussing" eller forbedringer, men at Boeing trenger forsikre seg at underleverandører fortsatt kanskje levere, f.eks til toaletter, galley og lignende.
Man kan alltid bytte ut noen pærer med LED, men å utvikle nye motorer eller andre større endringer tar nok både for lang tid og blir fort dyrt
__________________
Upcoming flights - Mar: OSL-ARN-LIN (SK) LIN-OSL (U2) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-10-2017, 17:30   #12
eriwe737
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Location: Råholt
Posts: 221
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Spennende hvis 767 lever videre, Dens død var jo en av grunnene til at jeg fløy AMS-LHR tur/retur med BA i mai. 767 til LHR og A321 tilbake til AMS. Da kan det jo bli flere muligheter senere da :-)
eriwe737 is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2018, 19:23   #13
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Men Tinseth snakker ned muligheten, da mulige NMA-kunder gjerne venter:

https://www.flightglobal.com/news/ar...GEUP-2018-0309

Quote:
Boeing is unlikely to resume production of the passenger version of the 767-300ER, even as airlines look to meet fleet needs until the possible New Mid-market Aircraft (NMA) comes on the market in the next decade.

"Bringing back the 767 passenger airplane – I just don't see it," says Randy Tinseth, vice-president of marketing at Boeing Commercial Airplanes, during a media briefing from an industry conference in San Diego.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2019, 21:05   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,764
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

I februar tikket det inn en ordre på 4 767-300F maskiner fra en ukjent kunde
__________________
Upcoming flights - Mar: OSL-ARN-LIN (SK) LIN-OSL (U2) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-10-2019, 19:35   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,764
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Boeing vurderer nå komme med en re-engined 767. Primært tiltenkt fraktmarkedet og få på en GEnX motor på den, som ikke helt uten videre får plass under vingen i dag

De utelukker vel heller ikke passasjervariant, selv om dette er noe de ønsker potensielt gjøre raskt og billig.

Jeg tviler litt på dette, men samtidig tyder det at de sliter med NMA/797

https://www.flightglobal.com/news/ar...and-pa-461386/

Quote:
Boeing is studying a re-engined derivative of the 767 widebody primarily for the cargo market, with service entry slated for the mid-2020s.
__________________
Upcoming flights - Mar: OSL-ARN-LIN (SK) LIN-OSL (U2) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-10-2019, 21:37   #16
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,240
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

I musikkbransjen så har det jo etter hvert blitt ganske å poppis med retro-arrangementer som "We love the 70s/80s/90s etc. Skulle nesten tro Boeing er litt på det samme sporet nå?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2019, 00:22   #17
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Om detta blir verklighet gissar jag att det blir GEnx motorn från 747-8 som kommer sitta på 767an
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2019, 00:59   #18
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,587
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

GEnX-motoren får ikke helt plass under vingen på 767, men det er ikke noe problem: Den kan monteres litt opp og frem. Det endrer flyegenskapene bare bittelitte grann, spesielt pitch-up tendensen ved fullt pådrag. Men, slapp av, ved hjelp av noe datagreier lager vi en funksjon som gjør at flyet oppfører seg akkurat som en vanlig 767. Det betyr at flygerne ikke trenger noe særlig ekstra opplæring eller simulatortrening, så da blir det mye billigere.

Burde kunne bli en kjempesuksess!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2019, 01:11   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,348
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
GEnX-motoren får ikke helt plass under vingen på 767, men det er ikke noe problem: Den kan monteres litt opp og frem. Det endrer flyegenskapene bare bittelitte grann, spesielt pitch-up tendensen ved fullt pådrag. Men, slapp av, ved hjelp av noe datagreier lager vi en funksjon som gjør at flyet oppfører seg akkurat som en vanlig 767. Det betyr at flygerne ikke trenger noe særlig ekstra opplæring eller simulatortrening, så da blir det mye billigere.



Burde kunne bli en kjempesuksess!


Hva KAN gå galt?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2019, 19:51   #20
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,146
Default Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

En MD11NG. Det hadde vært noe!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Men Il-96 var ikke død! VC-10 Flyforum 43 02-11-2023 12:41
Men A310 var ikke død LN-AFG Flyforum 0 27-06-2018 11:46
Men 767'en var ikke død .. LN-MOW Flyforum 13 25-04-2018 18:04
Men 767 er ikke død...ennå - ANA bestiller 5 stykker Someone Flyforum 13 22-12-2009 09:31


All times are GMT +2. The time now is 10:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.