![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,348
|
![]()
Kanskje bare vi eldste som tar denne ..
![]() Men 767'en synes å leve videre. Flere Boeing-kunder sliter med å finne et fly som matcher deres behov til å avløse 767'ene - spesielt skal visst United være tungt inne her. Boeing er defor nå i forhandlinger med leverandørene sine for å få tak i deler til passasjerversjonen - som jo egentlig er pensjonert. Kanskje vil vi få se en 767NG med nye motorer? https://blog.wandr.me/2017/10/boeing...campaign=22235 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,587
|
![]()
Jotakk, jeg tok headingen... Nuvel, det er slett ikke utenkelig at de fyrer opp under 767-gryten igjen. 737Max kom jo fordi Boeing ikke fikk ut fingeren tidligere (melke ut siste rest av en gammel slager) og flyselskapene ikke ville/kunne vente på noe nytt. Dessuten er det et fly alle vet funker og med nymotens motorer og oppgraderinger kan det nok være godt salgspotensiale. Det er vel heller ingen nye maskiner i samme størrelse, og Airbus påstand om at 321neo dekker alle behov holder vel ikke heeelt mål.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Hvordan vil den foreslåtte 797 passe inn i dette? Skal jo være twin-aisle med rundt 250 seter.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,904
|
![]()
Er det 767-400 cockpit som brukes på den militære 767?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Joda oss gamle liker gamle fly. Mine favoritter over dammen fra Europa er UA 757 og 767. Sistnevnte med 2 setere. 757 med Economy Plus med 37"og rad 21 med vel over 40". Velger nå via LHR for å få disse.
![]() Dag fortalte meg nylig at den 763 med flest timer er N641UA lev. 18. april 1991 med 108.244 timer og 16.852, dette for en måned+ siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,118
|
![]()
Hva er grunnen til at de ikke kan bruke 787-8 ? Er det prisen ? Eller for at den har 20-30 flere seter ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Kan det ha noe med at en 763 er ca 30t lettere og landing/avgangsvekt definerer avgifter? I tillegg er jo B787-8 blitt mindre populær etter at B787-9 kom på markedet.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,348
|
![]()
787-8 er nok i ferd med å lide samme skjebne som 767-200. Tung og uøkonomisk for sin størrelse og lite egnet for 4-6 timers flyvninger - som f.eks. transcon USA. Mistenker at både Delta og American også er interesserte i denne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
Posts: 853
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Også Flightglobal skriver om dette, inkludert uttalelser fra Boeings Dennis Muilenburg i forbindelse med "earnings call" 25.oktober:
https://www.flightglobal.com/news/ar...GEUP-2017-1027 Så det er vel en reell mulighet, da. Litt finpussing hist og her trengs kanskje, selv om 767'en vel har blitt pusset på noen ganger siden 1982... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,764
|
![]()
Det er vel egentlig ikke snakk så mye "oppussing" eller forbedringer, men at Boeing trenger forsikre seg at underleverandører fortsatt kanskje levere, f.eks til toaletter, galley og lignende.
Man kan alltid bytte ut noen pærer med LED, men å utvikle nye motorer eller andre større endringer tar nok både for lang tid og blir fort dyrt |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Location: Råholt
Posts: 221
|
![]()
Spennende hvis 767 lever videre, Dens død var jo en av grunnene til at jeg fløy AMS-LHR tur/retur med BA i mai. 767 til LHR og A321 tilbake til AMS. Da kan det jo bli flere muligheter senere da :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Men Tinseth snakker ned muligheten, da mulige NMA-kunder gjerne venter:
https://www.flightglobal.com/news/ar...GEUP-2018-0309 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,764
|
![]()
I februar tikket det inn en ordre på 4 767-300F maskiner fra en ukjent kunde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,764
|
![]()
Boeing vurderer nå komme med en re-engined 767. Primært tiltenkt fraktmarkedet og få på en GEnX motor på den, som ikke helt uten videre får plass under vingen i dag
De utelukker vel heller ikke passasjervariant, selv om dette er noe de ønsker potensielt gjøre raskt og billig. Jeg tviler litt på dette, men samtidig tyder det at de sliter med NMA/797 https://www.flightglobal.com/news/ar...and-pa-461386/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,240
|
![]()
I musikkbransjen så har det jo etter hvert blitt ganske å poppis med retro-arrangementer som "We love the 70s/80s/90s etc. Skulle nesten tro Boeing er litt på det samme sporet nå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Om detta blir verklighet gissar jag att det blir GEnx motorn från 747-8 som kommer sitta på 767an
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,587
|
![]()
GEnX-motoren får ikke helt plass under vingen på 767, men det er ikke noe problem: Den kan monteres litt opp og frem. Det endrer flyegenskapene bare bittelitte grann, spesielt pitch-up tendensen ved fullt pådrag. Men, slapp av, ved hjelp av noe datagreier lager vi en funksjon som gjør at flyet oppfører seg akkurat som en vanlig 767. Det betyr at flygerne ikke trenger noe særlig ekstra opplæring eller simulatortrening, så da blir det mye billigere.
Burde kunne bli en kjempesuksess! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,348
|
![]() Quote:
Hva KAN gå galt? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,146
|
![]()
En MD11NG. Det hadde vært noe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Men Il-96 var ikke død! | VC-10 | Flyforum | 43 | 02-11-2023 12:41 |
Men A310 var ikke død | LN-AFG | Flyforum | 0 | 27-06-2018 11:46 |
Men 767'en var ikke død .. | LN-MOW | Flyforum | 13 | 25-04-2018 18:04 |
Men 767 er ikke død...ennå - ANA bestiller 5 stykker | Someone | Flyforum | 13 | 22-12-2009 09:31 |